Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano
Przepis obecny jest w ogóle dość ciekawy drzwi mają się otwierać zgodnie z kierunkiem drogi ewakuacyjnej i jej nie blokować.

Czyli w domu na zewnątrz i w mieszkaniu też teoretycznie na zewnątrz, ale właśnie nie mogą blokować drogi ewakuacyjnej , którą w bloku jest korytarz więc muszą się otwierać do środka.

Pozdrawiam
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Przepis obecny jest w ogóle dość ciekawy drzwi mają się otwierać zgodnie z kierunkiem drogi ewakuacyjnej i jej nie blokować.

Czyli w domu na zewnątrz i w mieszkaniu też teoretycznie na zewnątrz, ale właśnie nie mogą blokować drogi ewakuacyjnej , którą w bloku jest korytarz więc muszą się otwierać do środka.

Pozdrawiam


Wygląda na to, że najlepiej byłoby mieć wszędzie drzwi przesuwane. icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Przepis obecny jest w ogóle dość ciekawy drzwi mają się otwierać zgodnie z kierunkiem drogi ewakuacyjnej i jej nie blokować.

Czyli w domu na zewnątrz i w mieszkaniu też teoretycznie na zewnątrz, ale właśnie nie mogą blokować drogi ewakuacyjnej , którą w bloku jest korytarz więc muszą się otwierać do środka.

Pozdrawiam



To by się zgadzało, ale czytajac § 239. punkt 3. nie ma tam mowy o mieszkaniach, chyba że weźmiemy pod uwagę 2)

ROZPORZADZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadac budynki i ich usytuowanie.


§ 239.
1. Łaczna szerokosc drzwi w swietle, stanowiacych wyjscia ewakuacyjne z pomieszczenia,
nale4y obliczac proporcjonalnie do liczby osób mogacych przebywac w nim równoczesnie, przyjmujac co
najmniej 0,6 m szerokosci na 100 osób, przy czym najmniejsza szerokosc drzwi w swietle oscieżnicy
powinna wynosic 0,9 m, a w przypadku drzwi służacych do ewakuacji do 3 osób - 0,8 m.
2. Drzwi stanowiace wyjscie ewakuacyjne powinny otwierac sie na zewnatrz pomieszczen:
1) zagrożonych wybuchem,
2) do których jest możliwe niespodziewane przedostanie sie mieszanin wybuchowych lub substancji
trujacych, duszacych badz innych, mogacych utrudnic ewakuacje,
3) przeznaczonych do jednoczesnego przebywania ponad 50 osób,
4) przeznaczonych dla ponad 6 osób o ograniczonej zdolnosci poruszania sie.


§ 242. 1. Szerokosc poziomych dróg ewakuacyjnych nale4y obliczac proporcjonalnie do liczby osób
mogacych przebywac jednocześnie na danej kondygnacji budynku, przyjmujac co najmniej 0,6 m na 100
osób, lecz nie mniej ni4 1,4 m.
2. Dopuszcza sie zmniejszenie szerokosci poziomej drogi ewakuacyjnej do 1,2 m, jeżeli jest ona
przeznaczona do ewakuacji nie wiecej niż 20 osób.

  • 5 tygodnie temu...
  • 5 miesiące temu...
  • 2 lata temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
I tu paradoks. Prawnikiem nie jestem ale na chłopski rozum staram się to jakoś pojąć.
Prawo niby nie działa wstecz w PL. Czyli mamy starą kamienicę i drzwi otwierane do WEWNĄTRZ. Przejście ma jakieś 120cm. Już jest źle. Ktoś postanowił zmienić kierunek otwierania drzwi i zamontował je jako otwierane na ZEWNĄTRZ. I tu niespodzianka z nadzoru bo ograniczył światło przejścia.

I tu pytanie do kolegów montażystów - czy macie w umowie zapisany fakt w którą stronę powinny otwierać się drzwi? Mówić można Klientowi że tak jest źle ale on się uprze. Przyjdzie inspektor i nałoży mandat a Klient z paszczą do nas i co dalej?
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Prawo nie działa wstecz. Z założenia budynek ma spełniać standardy obowiązujące w momencie, kiedy był oddawany do użytkowania. To tak jak z samochodami, które muszą spełniać normy misji spalin obowiązujące w momencie ich pierwszej rejestracji. Gdyby było inaczej, trzeba by docieplać ściany i wymieniać okna po każdym zaostrzeniu przepisów. A większość bloków z PRLu nadawałaby się do wyburzenia, choćby ze względu na wymiary korytarzy i pokoi w mieszkaniach.
A co do samych drzwi wewnętrznych, to w domach i mieszkaniach określa się tylko w jakich pomieszczeniach nie mogą otwierać się do środka (łazienka, kotłownia). To wbrew pozorom pozostawia 3 możliwości:
- otwierane na zewnątrz;
- przesuwne;
- wahadłowe.
O tych ostatnich jakoś się u nas zapomina. A czasem są naprawdę dobrym rozwiązaniem.
Napisano
Kolego, jak już odgrzewasz trupa, to przynajmniej zastanów się co piszesz
bo datą decydującą jest data decyzji - PNB, nie w momencie oddawania do użytkowania,
z drzwiami też pojechałeś, bo nie wszędzie jest np kotłownia - o tym decydują odrębne przepisy

a co do burzenia to obiekty, w których można wykonać modernizację pod kątem ppoż (choćby częściową), są do tego obligowane, kwestia kontroli ppoż - ale dotyczy to obiektów zamieszkania zbiorowego, użyteczności publicznej, a wręcz niektóre są zamykane/wyłączane z możliwości użytkowania do momentu doprowadzenia do zgodności z OBECNIE obowiązującymi przepisami

i jeżeli drzwi traktuje się jako ewakuacyjne to nie ma do wyboru z tej Twojej trójcy - tylko otwierane na zewnątrz, uchylne;
co do kibla to jest taka zasada, nie wymogi ewakuacji

może nie siedzę na bieżąco w przepisach, ale w/w raczej się nie zmieniło
Napisano
Wyraźnie napisałem, że piszę o drzwiach wewnętrznych w domach i mieszkaniach. To było nawiązanie do tego, co 3 posty wyżej pojawiło się o drzwiach do łazienek. Napisałem właśnie dlatego, że o wahadłowych mało kto pamięta.
Drzwi wejściowe do mieszkania w bloku to zupełnie inne wymagania. Ale jak to już wcześniej tu napisano, przy domu jednorodzinnym nas nie dotyczą.
Co do wymogów technicznych względem budynku, to zgoda. Taki mój skrót myślowy. Chodziło o to, że generalnie budynek musi spełniać wymagania z czasów, gdy powstawał, a nie obecne. Dla ścisłości należałoby podać, że musi spełniać warunki techniczne obowiązujące w momencie złożenia wniosku o pozwolenie na budowę.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
To i ja odgrzeję trochę kotleta, bo temat montażu drzwi zgodnie z przepisami jest istotny. Nie wyobrażam sobie sytuacji, gdzie w momencie pożaru strażak musi się przeciskać przez drzwi 70-ki z butlą tlenową bo ktoś postanowił wstawić takie drzwi, bo taki był otwór kiedyś zaprojektowany i wykonany.
Zobacz, że drzwi 90-ki mają w świetle przejścia 92-93cm (im grubsze skrzydło tym więcej ponad 90cm). Po otworzeniu drzwi skrzydło zabiera około 2-3cm i stąd ten wymiar aby ułatwić ewakuację jak i strażakom wejście z butlą do budynku.
Odgrzewam kotleta, bo często Klienci przeglądają fora aby cośtam już wiedzieć zanim przyjdą do mnie kupić drzwi i często mędrkują na temat starych przepisów. Wyprowadzenie z błędu takiej osoby graniczy z cudem, bo to co napisał Xsiński jest święte. Pytanie czy miał on w ogóle styczność z drzwiami i ich montażem zanim się wypowiedział.

Strona 9 - wymiar "Sw"
http://www.sochaczew.boryszew.com.pl/uploa...rsja_akcept.pdf

Ostatnia strona - szerokość skrzydła w przyldze 90-ki mają 92,7cm:
http://wiked.pl/images/katalog/Katalog_STYCZEN2016.pdf

Strona 45 - wymiar "Sp"
http://mar-tom.com/userfiles/katalog/katal...ar-tom_2016.pdf

Dla czepliwych - mowa przede wszystkim o budynkach wielorodzinnych, deweloperach szukających drzwi które przejdą odbiór bez oporów etc.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Nie tylko temat zgodnie z przepisami, ale zgodnie ze sztuką montażową. Te drugie kryteria są istotne aby drzwi spełniały dobrze swoją funkcję izolacyjną, nie tylko grodzącą.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano

A część winy za to ponoszą sami Inwestorzy, którzy nie chcą lub nie widzą potrzeby podpisywania umów na montaż drzwi. Nie ważna jest jakość montażu - ważniejsza jest jego cena. Jeśli widzę, że ktoś montuje taniej ode mnie drzwi o jakieś 20-30zł i ludzie wybierają taką osobę to ja wcale nie muszę się z nim przepychać cenowo. Nie da się zejść z ceny bez schodzenia z jakości (choćby użycie najtańszej piany z puszki)

Zgodzę się z Kolegą powyżej - drzwi pasywne montowane przez "fachowca" to nie drzwi pasywne. To jakbym workiem po cemencie chciał zasłonić dziurę.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano
A to raz zdarzyło się poprawiać po kimś montaż?! Oczywiście Inwestor wybrał tańszą opcję, bez umowy, bez kwitów. Później oszczędność rzędu 100-150zł odbija się boleśnie gdy trzeba wyrwać drzwi i zamontować je jeszcze raz. Niekiedy podczas takiego "montażu" przez poprzednią ekipę drzwi zostaną uszkodzone i zaczyna się dramat. Odpowiedzialnych nie ma, bo nie ma umowy.

Złota zasada - dobre rzeczy kosztują. Dobre drzwi są droższe od tych gorszych, tak samo jak i montaż. Dobry musi kosztować!

Ostatnio poprawiałem montaż Wikędów TermoPrestige, gdzie mądrala obciął próg bo jakoś mu tak dziwnie wchodził pod ościeżnicę. Cóż, że producent to tak przewidział. Montażyście nie pasowało i zaczął niepotrzebne rzeźbienie w ościeżnicy i progu. Można i tak icon_smile.gif.
  • 2 lata temu...
Napisano

Zostane w temacie bo też będę wybierała drzwi niebawem. Chciałabym jakieś z witrażem, ale podobno nie jest to bezpieczne do końca.. a szkoda bo podobają mi się w takim trochę staromodnym stylu

Napisano

Każde przeszklenie zmniejszy kwestie bezpieczeństwa, izolacji termicznej czy akustycznej. 99,9% producentów podaje wyniki dla drzwi pełnych, z określonym osprzętem (konkretna ościeżnica, próg, wkładki, klamka itd).

Masz obecnie 2 najpopularniejsze sposoby montażu szklenia w drzwiach - ramki skręcane na śruby (odchodzą do lamusa) albo wklejane inoxy.

Napisano
Dnia 17.03.2019 o 13:12, elam napisał:

Zostane w temacie bo też będę wybierała drzwi niebawem. Chciałabym jakieś z witrażem, ale podobno nie jest to bezpieczne do końca.. a szkoda bo podobają mi się w takim trochę staromodnym stylu

To zależy jakiej klasy jest to szkło witrażowe. Tak myślę, że P2 minimum. Ja bym to zrobił tak, że na szybie "antywłamaniowej" nakleił bym dodatkową taflę z witrażem i wtedy można spać spokojnie i nie obawiać się odgłosu stłuczonego szkła.

U Nicewicza chyba widziałem ofert e witraży do drzwi.

  • 2 miesiące temu...
Napisano

Obecnie stosuje się co raz częściej szkło P4 (czasem w standardzie, a czadem za dopłatą jest to opcja). Poza tym masz coś takiego jak szło VSG dostępne choćby w Hormannie czy Erkado. Założenie samej szyby VSG nie jest do końca w idei antywłamaniowej, ale dodatkowa folia wewnątrz 2 tafli szkła zawsze coś pomoże.
Naklejenie dodatkowej folii z zewnątrz jak radzi redakcja też będzie dobrym pomysłem. A takich folijek na allegro czy olxach jest pełno.

Napisano
Dnia 18.03.2019 o 14:55, mazwoj napisał:

Każde przeszklenie zmniejszy kwestie bezpieczeństwa, izolacji termicznej czy akustycznej. 99,9% producentów podaje wyniki dla drzwi pełnych, z określonym osprzętem (konkretna ościeżnica, próg, wkładki, klamka itd).

Masz obecnie 2 najpopularniejsze sposoby montażu szklenia w drzwiach - ramki skręcane na śruby (odchodzą do lamusa) albo wklejane inoxy.

Tu jest ciekawy przykład jak zmieniają się parametry. Jest to samo skrzydło, ale z dwoma ościeżnicami i w wersjach z szybą i bez.

 

pełne + stalowa = 1,2 W/m2*K

przeszklone + stalowa = 1,3 W/m2*K

pełne + termo = 0,98 W/m2*K

przeszklone + termo = 1,1 W/m2*K

http://wiked.pl/deklaracje/drzwi/_PREMIUM_1SKRZYDLOWE.pdf

http://wiked.pl/deklaracje/drzwi/_PREMIUMTERMO_1SKRZYDLOWE.pdf

Wyniki zapewne uśrednione co do wielkości szyby, bo dalej można drążyć temat co do wielkości szyby, ramek alu czy ciepłych itd.

 

A co do samego szklenia to ja też szukałbym już raczej z P4 w standardzie lub za niewielką dopłatą.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli ktoś jest uczulony na jad pszczół to nie chodzi boso i ma pod ręką autostrzykawkę z adrenaliną.      Nawet angielskie uniwersytety zaczynają rezygnować z dwustuletnich, równiutko wystrzyżonych trawników, żeby nie odstręczać od siebie młodych talentów, zainteresowanych ochroną planety.
    • Dziękuję za opinię i wyedukowanie w temacie. Raczej przyjmę do serca, bo to oznacza dla mnie mniej roboty  
    • Nie ma żadnej potrzeby dokładania czegokolwiek. Powiem nawet więcej, wewnętrzne ocieplenie może stwarzać niechciane problemy, bo zmieni rozkład temperatur w ścianie i punkt zamarzania pary wodnej może przesunąć się na cegłę ściany i cegła będzie kruszała. Dlatego tynkuj spokojnie i nie zawracaj sobie głowy.       Nie. To tylko pozornie poprawi izolacyjność, ale powtarzam, może narobić wiele szkód. Wewnętrzne docieplenia w ogóle stwarzają wiele problemów, czego na Twojej trzcinie uniknięto, tynkując ją wapnem. Które dość skutecznie wychwytuje parę wodną. Ale nie warto w to wchodzić, skoro masz docieplenie na zewnątrz.
    • Cegła. Ceglana     Będę robił nowe tynki w całym mieszkaniu. Niby wiedziałem, że mogę te płyty zostawić, ale kilka rzeczy: - nie chciałem się rozdrabniać z tynkarzami - tą ścianę zróbcie, tej nie. - skuwanie starego tynku z tych płyt trzcinowych momentami łatwizna, momentami udręka, że pół płyty na ziemi na ziemi i robiły się „japy” - jakoś tak uznałem, że robię dla siebie to chce mieć funkiel nówka ładnie, a nie  częściowo 50 letnie tynki, gdzie ostatni mieszkaniec jarał nonstop.    Na suficie tam mam, że jest tynk z trzciną/słomą żeby się trzymał.    Ściany są równe, tynkarze nie będą mieli strasznej roboty.    Ja z tym wewnętrznym ociepleniem się zastanawiam głównie z powodu, że coś było, a teraz nie ma. Kilku znajomych mi doradza żeby coś dołożyć - xps-a, wełnę 3/5cm. Ja nie czuję się na tyle wyedukowany w temacie ocieplenia żeby samemu podjąć decyzję. Ogólnie to nie mam o tym pojęcia, stąd post tutaj.  Szczerze to nie chce mi się trochę z tym bawić - jeśli nie ma racjonalnej potrzeby dokładania tam czegoś. 🤷🏻‍♂️   jedyne co jakoś w miare na chłopski rozum dla mnie ma sens to dołożyć COŚ, ale tylko ze strony gdzie jest mało słońca(1,5m ściana w łazience, 4m ściana w sypialni). Ale tak jak mówiłem, zielony jestem. 
    • A z czego są ściany? Bo warstwy trzcinowe kładziono kiedyś również po to, że to na nich trzymał się tynk. Szczególnie wapienne tynki, bo zabezpieczały również trzcinę biologicznie żeby nie butwiała. Bo wapno i wysusza, i jest biobójcze. Dlatego teraz pytanie jak zamierzasz wykończyć ściany. Czy są równe (mniej więcej) po usunięciu trzciny? Będziesz kładł tynki czy płyty g/k? Bo rozumiem, że dla docieplenia ta trzcina jest teraz zbędna i masz teraz dowolność co w zamian dać i czy dasz w ogóle. Wg mnie możesz tutaj robić to, co dla Ciebie jest najwygodniejsze. I niczego nie musisz.   PS. Tych płyt nie musiałeś wyrzucać. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...