Skocz do zawartości

Okap kuchenny


Recommended Posts

Gość Agnieszka
Witam,
zupełnie nie znam się na okapach, a muszę dokonac zakupu takiego urządzenia. Powyższy artykuł jest dla mnie przydatny, jednak pozostaje nie wyjaśniona kwestia: czy okapy podszafkowe oraz szufladowe działają w systemie otwartym?
pozdrawiam
Link do komentarza
Jak zwykle bywa w takich przypadkach, autor artykułu, "zapomniał" dodać w jakich pomieszczeniach wolno stosować okapy wyciągowe - a moim zdaniem jest to istotne.
A jest sporo ograniczeń. Nie wolno stosować okapów wyciągowych w pomieszczeniach w których jest wentylacja grawitacyjna - a okap wyciagowy jest wentylacją mechaniczna wyciągową.
Rozporządzenie w sprawie WT
Cytat

§ 148. 2. W pomieszczeniu, w którym jest zastosowana wentylacja mechaniczna lub klimatyzacja, nie można stosować wentylacji grawitacyjnej. Wymaganie to nie dotyczy pomieszczeń z urządzeniami klimatyzacyjnymi niepobierającymi powietrza zewnętrznego.

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Chodzi zapewne o to, że jeśli uruchomimy wentylację wyciągową poprzez okap, to okap wyciąga powietrze na zewnątrz, w związku z tym powietrze w kuchni musi być uzupełnione i powietrze wentylacji grawitacyjnej zasysa powietrze z zewnątrz do środka.Stad też przypadek, gdy "wieje nam z kratki wentylacyjnej. Wyjściem z sytuacji jest rozwarcie okna podczas używania wentylacji wyciągowej w okapie. Wówczas wyciągane powietrze jest bilansowane powietrzem wchodzącym przez okno a nie przez kratkę wentylacyjną. Taki układ jest właściwy oczywiście tylko w przypadku, gdy mamy osobny kanał na wentylację grawitacyjną a osobny na wentylację mechaniczną okapu.
Stosowanie okapów z wyciągiem mechanicznym w wiezowcach jest na przykład zabronione, z tego względu, że jeden przewód wentylacyjny "obsługuje" np. 4 mieszkania w pionie i gdyby była taka wentylacja w którymś z mieszkań, to reszta mieszkań nie ma wentylacji. Ja mam rozwiązanie tak jak kropeczka_ns icon_biggrin.gif
Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Gość GLOBALO
witajcie, moim zdaniem najważniejszym kryterium przy wyborze okapu jest jego głośność lub inaczej jest jego cichość :-) Co z tego, że kupimy bardzo ładny okap, z super wydajnością jak będzie głośny... poprostu nie będziemy go używać i nic z takiego urządzenia Może jeszcze inaczej, co z tego, że kupimy ładne fajne buty jak będą nas obierać, czy cisnąć... nie będziemy w nich chodzić. I tutaj tkwi cały problem, przy wyborze okapu należy w pierwszej kolejności kierować się tym aby była cicha możliwość używania okapu, nawet przy mniejszej wydajności, Nie kierujmy się max. wydajnością bo i tak tylko kilka razy do roku uruchomimy go na najmocniejszy bieg, ważne jest aby na pierwszych biegach okap pracował i był na tyle cichy aby nam nie przeszkadzał w gotowaniu :-) pozdrawiam Krzysztof
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Zgadzam się z moimi przedmówcami. Najważniejsze w okapie są dobre parametry, bo od nich przecież uzależniony jest nasz komfort psychiczny podczas gotowania icon_biggrin.gif Ciężko się gotuje kiedy coś huczy nam koło głowy… niestety mój wcześniejszy taki był. Długo szukałam czegoś interesującego i trafiłam na Magneri 90.4 MAX, miał ciekawe parametry, jak również dobre opinie – to mnie przekonało. Okap rzeczywiście cicho pracuje i bez problemu radzi sobie z pochłanianiem oparów no i też ładnie się prezentuje.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
icon_razz.gif icon_biggrin.gif
Marcin sam wiesz....
wracając do okapu- to bardzo ważny i bardzo widoczny element więc musi byc ładny i pasowac do kuchni
Bardzo głośny okap przerobilam w bloku i byl faktycznie uciązliwy. Ten który mam teraz http://www.ceneo.pl/1989291 na "1" jest bardzo cichy, na "2" troche go slychac (ale nie tak żeby to przeszkadzalo) a "3" nigdy jeszcze nie użylam, "2" spokojnie wystarcza.
Link do komentarza
Cytat

icon_razz.gif icon_biggrin.gif
Marcin sam wiesz....
wracając do okapu- to bardzo ważny i bardzo widoczny element więc musi byc ładny i pasowac do kuchni
Bardzo głośny okap przerobilam w bloku i byl faktycznie uciązliwy. Ten który mam teraz http://www.ceneo.pl/1989291 na "1" jest bardzo cichy, na "2" troche go slychac (ale nie tak żeby to przeszkadzalo) a "3" nigdy jeszcze nie użylam, "2" spokojnie wystarcza.



Witam
Właśnie stolarz wykonuje mi meble. Zdecydowałam się na okap do zabudowy w szafce, mam na myśli konkretnie LB 80.3 producent GLOBALO. Nie wiem jednak czy to dobry wybór. Czy jest coś, co może powstrzymać od jego zakupu?
Słyszałam też, że decydując się zna okap do zabudowy muszę sobie odpowiednio wygłuszyć szafkę. Problem w tym, że nie wiem za bardzo jak mam to zrobić i czy to jest w ogóle konieczne?
Czy jest ktoś kto już użytkował ten model. Jak to wszystko wygląda w praktyce?
Z góry dziękuję za sugestie.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

A co jest na ścianie pod okapem
płyta ze stali inox??

Pytam ponieważ sam szukam czegoś takiego

Pozdrawiam



hej!
tak na ścianie pod pod okapem mam płytę z inox-u bardzo praktyczne rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą mieć na ścianie w kuchni płytek. łatwo się ją czyści - po skończony gotowaniu wystarczy przetrzeć icon_biggrin.gif jakimś dobrym preparatem - ja używam Bernera. Można też zamontować sobie szybę - też ciekawie się to prezentuje - moja koleżanka coś takiego ma.
Link do komentarza
Cytat

hej!
tak na ścianie pod pod okapem mam płytę z inox-u bardzo praktyczne rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą mieć na ścianie w kuchni płytek. łatwo się ją czyści - po skończony gotowaniu wystarczy przetrzeć icon_biggrin.gif jakimś dobrym preparatem - ja używam Bernera. Można też zamontować sobie szybę - też ciekawie się to prezentuje - moja koleżanka coś takiego ma.



Zdecydowałam się jednak na szybę z dwóch powodów:

jest znacznie tańsza i łatwiejsza w utrzymaniu w czystości niż inox

Montuje się ją dużo prościej i szybciej niż kładzie płytki, widać przez nią ładnie kolor ściany która nigdy się nie zabrudzi icon_smile.gif

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Gość Dorota
a może ktoś z czytających przerabiał problem okapu do zabudowy a raczej wkładu okapowego? Ciągle się mówi o szerokości okapów, że okap ma być przynajmniej tak szeroki jak kuchenka a najlepiej szerszy? a co z głębokością? Kuchenka ma zazwyczaj 50-60cm głębokości a taki wkład około 30cm? Czy to wystarcza?.
Link do komentarza
  • 10 miesiące temu...
Najważniejszą rzeczą jest dobrać moc silnika okapu do powierzchni kuchni. Możesz to sobie łatwo obliczyć:
http://www.okapykuchenne.pl/shop,prod
Szerokość i głębokość jest rzeczą ważną ale nie najważniejszą. Wiadomo im szersza powierzchnia ssania tym większe prawdopodobieństw, ze większość oparów zostanie pochłonięta. Ale wiem, że okapu skośne (mają tylko 30-40 cm głębokości też świetnie sobie radzą z pochłanianiem zapachów.
Link do komentarza
  • 9 miesiące temu...
Gość aga z wrocławia
Drodzy Forumowicze! Czy ktoś z Was ma może okap \"wyprowadzony\" na zewnątrz nie przez podpięcie do komina wentylacyjnego (oczywiście osobnego), tylko ma \"wywaloną\" dziurę przez ścianę, na której jest zawieszony okap. Mam tak w projekcie i nawet się już przyzwyczaiłam do tej myśli, tylko zaczęłam się zastanawiać czy będzie przez to ciągnęło zimne powietrze, tak, że nie zdołamy ogrzac domu (kuchnia otwarta na salon w domku jednorodzinnym), a w skrajnym przypadku rano zobaczymy zwisające sople nad kuchenką...
Link do komentarza
Cytat

Drodzy Forumowicze! Czy ktoś z Was ma może okap "wyprowadzony" na zewnątrz nie przez podpięcie do komina wentylacyjnego (oczywiście osobnego), tylko ma "wywaloną" dziurę przez ścianę, na której jest zawieszony okap.
Mam tak w projekcie i nawet się już przyzwyczaiłam do tej myśli, tylko zaczęłam się zastanawiać czy będzie przez to ciągnęło zimne powietrze, tak, że nie zdołamy ogrzac domu (kuchnia otwarta na salon w domku jednorodzinnym), a w skrajnym przypadku rano zobaczymy zwisające sople nad kuchenką...


Rozwiązanie projektowe dość dziwne i mało eleganckie. Przy silnych mrozach może dochodzić do zaszronienia wylotu na zewnątrz gdyż odprowadzana para wodna natychmiast zamarznie.

Nie ma to większego wpływu na ogrzewanie wnętrza - wyciągi nadkuchenne z reguły posiadają samoczynną przysłonę zamykającą przelot, gdy wentylator nie pracuje. Warto więc
poszukać innego rozwiązania umożliwiającego wyprowadzenie wylotu ponad dach np. kanał wentylacyjny w ścianie zewnętrznej.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Cichość pracy to chyba wyłącznie czysto estetyczny powód wyboru takiego, a nie innego okapu? Czy też przekłada się to jakoś na wydajność? Też powinienem kupić teraz jakiś okap, bo widzę u niektórych, jak to wygląda, kiedy nie mają okapu, ale nie wiem, co wybrać. Czasami patrzę na ceny i kwoty, jakimi niektórzy operują i robi mi się dziwnie, bo szukam jednak czegoś tańszego. Kuchnia nie jest duża, okap też raczej nie powinien być większy gabarytowo.
Link do komentarza
  • 4 lata temu...
Cichość pracy to nie tylko estetyka, ale zależy od tego czy wymieniamy filtry w terminie, i czy jest stabilnie zamontowany, bo drgania powodują wzrost głośności pracy okapu. A wydajność to inny temat, zależy czy jest odpowiedni by oczyścić powietrze z wielkości metraża twojej kuchni.A wydajność okapow podaje się w m3/h.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja bym chciał zobaczyć to rozrysowane przynajmniej na jakimś szkicu naniesionym na rzut pomieszczenia. Tak aby było widać wzajemny układ rur oraz ich długość. Bo może się okazać, że chociażby robienie cyrkulacji całkiem mija się z celem, jeżeli odległości są małe.  W dużej mierze zgadzam się z Podczytywaczem, ale nie we wszystkim.  Rzeczywiście nie ma sensu komplikowanie ponad miarę. Zwykle im prościej, tym lepiej. Łatwiej potem wszystko ogarnąć i uniknąć błędów. Natomiast w większości sytuacji dawałbym jednak otulinę również na rury z zimną wodą. Bo bez niej z czasem potrafią się robić ciemne smugi na cienkiej warstwie tynku na rurach. Ponadto otulina zapewnia swego rodzaju dylatację pomiędzy rurą i tynkiem.  Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. Po pierwsze, PEX ma tragicznie małe przekroje samych złączek. Przy PEX 16 mm faktyczny przelot zostaje mniej więcej grubości ołówka. Jeżeli mamy kilka takich zwężek poczynając od rozdzielacza to zaczyna się robić słabo. Można to w pewnym stopniu skompensować używając właśnie rur o większej średnicy. Do prysznica i wanny PEX 20 mm jest bardzo wskazany. Na ile ostatecznie różnica w ciśnieniu i przepływie wody będzie odczuwalna zależy zarówno od ciśnienia na początku układu jak i liczby złączek oraz długości rur. Ale żeby tu powiedzieć coś więcej jest potrzebny przynajmniej szkic sytuacyjny. 
    • W ścianie z g/k dałbym w otulinie.   Rozumiem, że w bruździe i ściana ma być oklejona płytą g/k... Tu będzie znikoma możliwość kondensacji, bo dostęp pary wodnej będzie minimalny...
    • Najwyraźniej jednak wentylacja nie jest wystarczająco skuteczna, skoro ościeżnica "puchnie" od wilgoci. Podejrzewam, że wentylator w łazience blokuje przepływ powietrza, gdy jest wyłączony. Tam powinna być założona powiększona kratka, tak aby powietrze mogło normalnie przepływać obok wentylatora. Podobne stosuje się do podłączenia okapów. Dlatego trzeba szukać ich jako kratek do okapów albo kratek podwójnych.   
    • No właśnie na wszystkich materiałach i filmach widziałem w otulinie dla zimnej wody, dlatego pytam. Zamówiłem otulinę 15/6 ale może i ta okazać się względnie duża, gdyż ta ścianka działowa jest bardzo chuda i nie chce w niej za bardzo bruzdować. A rury pex 16mm będą pod g-k(1.25cm) więc pytanie czy Ty byś dawał @podczytywacz? Dzięki za wcześniejszą wypowiedź.
    • Jeśli było impregnowane, to tak mocno nie nasiąknie wilgocią i nic specjalnego się nie stanie. Natomiast jeśli impregnowane nie było, to przy takiej pogodzie jak teraz trochę nasiąknie i w przypadku pokrycia dach, trzeba będzie zadbać o wietrzenie, aby wyschło. Co potrwa parę miesięcy.  Trwałych szkód być nie powinno, o ile drewno nie leży bezpośrednio na ziemi, albo nie jest szczelnie owinięte. Musi mieć dostęp powietrza i najlepiej przewiew. Mróz drewnu nie szkodzi, na odwrót. Spowalnia lub wstrzymuje procesy gnicia.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...