podczytywacz Napisano 21 listopada 2024 #51 Napisano 21 listopada 2024 4 minuty temu, rafalll1984 napisał: otuline również dla zimnej wody Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
rafalll1984 Napisano 22 listopada 2024 Autor #52 Napisano 22 listopada 2024 No właśnie na wszystkich materiałach i filmach widziałem w otulinie dla zimnej wody, dlatego pytam. Zamówiłem otulinę 15/6 ale może i ta okazać się względnie duża, gdyż ta ścianka działowa jest bardzo chuda i nie chce w niej za bardzo bruzdować. A rury pex 16mm będą pod g-k(1.25cm) więc pytanie czy Ty byś dawał @podczytywacz? Dzięki za wcześniejszą wypowiedź.
podczytywacz Napisano 22 listopada 2024 #53 Napisano 22 listopada 2024 1 godzinę temu, rafalll1984 napisał: czy Ty byś dawał W ścianie z g/k dałbym w otulinie. 1 godzinę temu, rafalll1984 napisał: rury pex 16mm będą pod g-k Rozumiem, że w bruździe i ściana ma być oklejona płytą g/k... Tu będzie znikoma możliwość kondensacji, bo dostęp pary wodnej będzie minimalny...
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 22 listopada 2024 #54 Napisano 22 listopada 2024 Ja bym chciał zobaczyć to rozrysowane przynajmniej na jakimś szkicu naniesionym na rzut pomieszczenia. Tak aby było widać wzajemny układ rur oraz ich długość. Bo może się okazać, że chociażby robienie cyrkulacji całkiem mija się z celem, jeżeli odległości są małe. W dużej mierze zgadzam się z Podczytywaczem, ale nie we wszystkim. Rzeczywiście nie ma sensu komplikowanie ponad miarę. Zwykle im prościej, tym lepiej. Łatwiej potem wszystko ogarnąć i uniknąć błędów. Natomiast w większości sytuacji dawałbym jednak otulinę również na rury z zimną wodą. Bo bez niej z czasem potrafią się robić ciemne smugi na cienkiej warstwie tynku na rurach. Ponadto otulina zapewnia swego rodzaju dylatację pomiędzy rurą i tynkiem. Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. Po pierwsze, PEX ma tragicznie małe przekroje samych złączek. Przy PEX 16 mm faktyczny przelot zostaje mniej więcej grubości ołówka. Jeżeli mamy kilka takich zwężek poczynając od rozdzielacza to zaczyna się robić słabo. Można to w pewnym stopniu skompensować używając właśnie rur o większej średnicy. Do prysznica i wanny PEX 20 mm jest bardzo wskazany. Na ile ostatecznie różnica w ciśnieniu i przepływie wody będzie odczuwalna zależy zarówno od ciśnienia na początku układu jak i liczby złączek oraz długości rur. Ale żeby tu powiedzieć coś więcej jest potrzebny przynajmniej szkic sytuacyjny. 2
rafalll1984 Napisano 22 listopada 2024 Autor #55 Napisano 22 listopada 2024 @Redakcja Hmmm ten pex 20mm dla np.: wanny/prysznic, to dotyczy zarówno ciepłej jaki i zimnej wody? Zastanawiałem się właśnie żeby od zbiornika dać pex 20mm na ciepłą wodę/cyrkulację. Mam 2 potencjalne miejsca na zasobnik, pkt A do ostatniego punktu poboru ciepłej wody może mieć 6m...może trochę więcej. Punkt B, raczej bez cyrkulacji.
retrofood Napisano 22 listopada 2024 #56 Napisano 22 listopada 2024 1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. W ogóle przy PEX-ach warto dawać na średnicy jeden stopień więcej, bo przepływy wychodzą czasem tragiczne, a poprawić później nie ma jak. Ciśnienia tez się nie zwiększy ponad normę. 1
animus Napisano 22 listopada 2024 #57 Napisano 22 listopada 2024 Dnia 21.11.2024 o 08:19, rafalll1984 napisał: Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. @animus Ma sens, bo stosując wyłącznie 1/2 „dojeżdżając do poszczególnych baterii”, opory przepływu będą większe. Buduj tak jakbyś miał zaraz za wodomierzem 3/4. 1
rafalll1984 Napisano 22 listopada 2024 Autor #58 Napisano 22 listopada 2024 @Redakcja @retrofood a od rozdzielacza zimnej wody ma sens prowadzić na pex 20mm? Pamiętając, że na początku mam wąskie gardło, 1/2" od pionu. WC czy może tam coś jeszcze nie podpinałbym na pe 20mm. Ale prysznic, zasobnik, zlewozmywak...
animus Napisano 22 listopada 2024 #59 Napisano 22 listopada 2024 19 godzin temu, rafalll1984 napisał: że dają otuline również dla zimnej wody hmmm. Otulinę na zimną wodę najlepiej dać, możesz używać nawet cienkiej pianki, peszla, albo piany rozprężnej jak grubość otuliny nie pozwala na jej montaż. Najważniejsze, żeby rura z zimną wodą nie dotykała bezpośrednio gdzieś tej z ciepłą. 1
rafalll1984 Napisano 22 listopada 2024 Autor #60 Napisano 22 listopada 2024 a ktoś coś wie na temat kolejności w jakiej podpinamy urządzenia pod rozdzielacz w tym przypadku zimnej wody? Na razie myślę, tak: od prawej strony źródło dopływu wody i mamy rozdzielacz z wyjściami na 3/4, od prawej zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać na wodę jak będzie sie nalewała), później drugi rozdzielacz z wyjściami 1/2 i np.: miska wc(tutaj na pewno mogę poczekać) itd...może zmywarka. pralka
podczytywacz Napisano 22 listopada 2024 #61 Napisano 22 listopada 2024 Według zamieszczonego szkicu, który powinien znaleźć się w pierwszym poście w obu Twoich wątkach, a który pokazuje, że cały węzeł wodociągowy - przy umieszczeniu zasobnika w miejscu B - masz "w kupie" i kolejność podpinania urządzeń nie ma większego znaczenia... Brakuje mi na tym szkicu oznaczenia miejsce szachtu z pionem i wodomierzem
rafalll1984 Napisano 22 listopada 2024 Autor #62 Napisano 22 listopada 2024 @podczytywacz to, że mam bliżej, i niektóre elementy mogą odpaść jak np.: cyrkulacja to wiem. Ale to nie znaczy, że taki ostatecznie podejmę wybór. W wariancie "A" pexy będą prowadzone z prawej strony w ściance działowej(g-k), prawdopodobniej poniżej 30cm, choć tam raczej gniazdek na 30cm od ziemi nie przewiduje. Zamieściłem nowy szkic, wod-kan jest oznaczony czerwonym prostokątem.
podczytywacz Napisano 22 listopada 2024 #63 Napisano 22 listopada 2024 11 minut temu, rafalll1984 napisał: Ale to nie znaczy, że taki ostatecznie podejmę wybór. Rzuć monetą... orzeł - A, reszka - B
rafalll1984 Napisano 22 listopada 2024 Autor #64 Napisano 22 listopada 2024 @podczytywacz Dzięki ale nie skorzystam z Twojej rady, ponieważ tak nie podejmuje decyzji ;-) 1
podczytywacz Napisano 22 listopada 2024 #65 Napisano 22 listopada 2024 Sorry, źle napisałem poprzednio Powinno być tak: Orzeł - B Reszka - B
rafalll1984 Napisano 22 listopada 2024 Autor #66 Napisano 22 listopada 2024 @podczytywacz mogę Cię prosić o niezaśmiecanie wątku?
podczytywacz Napisano 22 listopada 2024 #67 Napisano 22 listopada 2024 (edytowany) 5 godzin temu, rafalll1984 napisał: @podczytywacz mogę Cię prosić o niezaśmiecanie wątku? Możesz prosić... Jeszcze "zaśmiecę" małym szkicem CAŁEJ, WIELKIEJ INSTALACJI... Ewentualnie przedłuż nitkę ciepłej wody do WC, jak zdecydujesz się na bidetkę z podmywaniem ciepłą wodą... Ot - i wszystko Po co zabawa w rozdzielacze? Dywagacje o różnicach ciśnień w poszczególnych odbiornikach? Oprócz tego, że będziesz czuł się bohaterem domu, nic lepszego w Twoim lokalu nie wycudujesz Jeśli masz w pomieszczeniu gospodarczym pralkę i odpływ do kanalizacji, możesz przeciągnąć tą ścianą g/k nitkę zimnej wody... Edytowano 22 listopada 2024 przez podczytywacz (zobacz historię edycji)
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się