podczytywacz Napisano 22 godziny temu Udostępnij #51 Napisano 22 godziny temu 4 minuty temu, rafalll1984 napisał: otuline również dla zimnej wody Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza... Link do komentarza
rafalll1984 Napisano 7 godzin temu Autor Udostępnij #52 Napisano 7 godzin temu No właśnie na wszystkich materiałach i filmach widziałem w otulinie dla zimnej wody, dlatego pytam. Zamówiłem otulinę 15/6 ale może i ta okazać się względnie duża, gdyż ta ścianka działowa jest bardzo chuda i nie chce w niej za bardzo bruzdować. A rury pex 16mm będą pod g-k(1.25cm) więc pytanie czy Ty byś dawał @podczytywacz? Dzięki za wcześniejszą wypowiedź. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 5 godzin temu Udostępnij #53 Napisano 5 godzin temu 1 godzinę temu, rafalll1984 napisał: czy Ty byś dawał W ścianie z g/k dałbym w otulinie. 1 godzinę temu, rafalll1984 napisał: rury pex 16mm będą pod g-k Rozumiem, że w bruździe i ściana ma być oklejona płytą g/k... Tu będzie znikoma możliwość kondensacji, bo dostęp pary wodnej będzie minimalny... Link do komentarza
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne Napisano 5 godzin temu Udostępnij #54 Napisano 5 godzin temu Ja bym chciał zobaczyć to rozrysowane przynajmniej na jakimś szkicu naniesionym na rzut pomieszczenia. Tak aby było widać wzajemny układ rur oraz ich długość. Bo może się okazać, że chociażby robienie cyrkulacji całkiem mija się z celem, jeżeli odległości są małe. W dużej mierze zgadzam się z Podczytywaczem, ale nie we wszystkim. Rzeczywiście nie ma sensu komplikowanie ponad miarę. Zwykle im prościej, tym lepiej. Łatwiej potem wszystko ogarnąć i uniknąć błędów. Natomiast w większości sytuacji dawałbym jednak otulinę również na rury z zimną wodą. Bo bez niej z czasem potrafią się robić ciemne smugi na cienkiej warstwie tynku na rurach. Ponadto otulina zapewnia swego rodzaju dylatację pomiędzy rurą i tynkiem. Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. Po pierwsze, PEX ma tragicznie małe przekroje samych złączek. Przy PEX 16 mm faktyczny przelot zostaje mniej więcej grubości ołówka. Jeżeli mamy kilka takich zwężek poczynając od rozdzielacza to zaczyna się robić słabo. Można to w pewnym stopniu skompensować używając właśnie rur o większej średnicy. Do prysznica i wanny PEX 20 mm jest bardzo wskazany. Na ile ostatecznie różnica w ciśnieniu i przepływie wody będzie odczuwalna zależy zarówno od ciśnienia na początku układu jak i liczby złączek oraz długości rur. Ale żeby tu powiedzieć coś więcej jest potrzebny przynajmniej szkic sytuacyjny. 1 Link do komentarza
rafalll1984 Napisano 3 godziny temu Autor Udostępnij #55 Napisano 3 godziny temu @Redakcja Hmmm ten pex 20mm dla np.: wanny/prysznic, to dotyczy zarówno ciepłej jaki i zimnej wody? Zastanawiałem się właśnie żeby od zbiornika dać pex 20mm na ciepłą wodę/cyrkulację. Mam 2 potencjalne miejsca na zasobnik, pkt A do ostatniego punktu poboru ciepłej wody może mieć 6m...może trochę więcej. Punkt B, raczej bez cyrkulacji. Link do komentarza
retrofood Napisano 3 godziny temu Udostępnij #56 Napisano 3 godziny temu 1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. W ogóle przy PEX-ach warto dawać na średnicy jeden stopień więcej, bo przepływy wychodzą czasem tragiczne, a poprawić później nie ma jak. Ciśnienia tez się nie zwiększy ponad normę. Link do komentarza
animus Napisano 3 godziny temu Udostępnij #57 Napisano 3 godziny temu Dnia 21.11.2024 o 08:19, rafalll1984 napisał: Ale bardziej zastanawia mnie fakt przekrojów/przepływów...od pionu mam wyjście na 1/2 do pierwszego zaworu i tak też poprowadziłem instalację dalej. I nie wiem czy gdzieś dalej w instalacji ma sens używania przekrojów np.: 3/4 lub pex 20, skoro tutaj mamy wąskie gardło. @animus Ma sens, bo stosując wyłącznie 1/2 „dojeżdżając do poszczególnych baterii”, opory przepływu będą większe. Buduj tak jakbyś miał zaraz za wodomierzem 3/4. Link do komentarza
rafalll1984 Napisano 3 godziny temu Autor Udostępnij #58 Napisano 3 godziny temu @Redakcja @retrofood a od rozdzielacza zimnej wody ma sens prowadzić na pex 20mm? Pamiętając, że na początku mam wąskie gardło, 1/2" od pionu. WC czy może tam coś jeszcze nie podpinałbym na pe 20mm. Ale prysznic, zasobnik, zlewozmywak... Link do komentarza
animus Napisano 3 godziny temu Udostępnij #59 Napisano 3 godziny temu 19 godzin temu, rafalll1984 napisał: że dają otuline również dla zimnej wody hmmm. Otulinę na zimną wodę najlepiej dać, możesz używać nawet cienkiej pianki, peszla, albo piany rozprężnej jak grubość otuliny nie pozwala na jej montaż. Najważniejsze, żeby rura z zimną wodą nie dotykała bezpośrednio gdzieś tej z ciepłą. Link do komentarza
rafalll1984 Napisano 2 godziny temu Autor Udostępnij #60 Napisano 2 godziny temu a ktoś coś wie na temat kolejności w jakiej podpinamy urządzenia pod rozdzielacz w tym przypadku zimnej wody? Na razie myślę, tak: od prawej strony źródło dopływu wody i mamy rozdzielacz z wyjściami na 3/4, od prawej zasobnik, prysznic, zlewozmywak, wanna(tutaj mogę poczekać na wodę jak będzie sie nalewała), później drugi rozdzielacz z wyjściami 1/2 i np.: miska wc(tutaj na pewno mogę poczekać) itd...może zmywarka. pralka Link do komentarza
podczytywacz Napisano 2 godziny temu Udostępnij #61 Napisano 2 godziny temu Według zamieszczonego szkicu, który powinien znaleźć się w pierwszym poście w obu Twoich wątkach, a który pokazuje, że cały węzeł wodociągowy - przy umieszczeniu zasobnika w miejscu B - masz "w kupie" i kolejność podpinania urządzeń nie ma większego znaczenia... Brakuje mi na tym szkicu oznaczenia miejsce szachtu z pionem i wodomierzem Link do komentarza
rafalll1984 Napisano 1 godzinę temu Autor Udostępnij #62 Napisano 1 godzinę temu @podczytywacz to, że mam bliżej, i niektóre elementy mogą odpaść jak np.: cyrkulacja to wiem. Ale to nie znaczy, że taki ostatecznie podejmę wybór. W wariancie "A" pexy będą prowadzone z prawej strony w ściance działowej(g-k), prawdopodobniej poniżej 30cm, choć tam raczej gniazdek na 30cm od ziemi nie przewiduje. Zamieściłem nowy szkic, wod-kan jest oznaczony czerwonym prostokątem. Link do komentarza
podczytywacz Napisano 1 godzinę temu Udostępnij #63 Napisano 1 godzinę temu 11 minut temu, rafalll1984 napisał: Ale to nie znaczy, że taki ostatecznie podejmę wybór. Rzuć monetą... orzeł - A, reszka - B Link do komentarza
rafalll1984 Napisano 1 godzinę temu Autor Udostępnij #64 Napisano 1 godzinę temu @podczytywacz Dzięki ale nie skorzystam z Twojej rady, ponieważ tak nie podejmuje decyzji ;-) Link do komentarza
podczytywacz Napisano 56 minut temu Udostępnij #65 Napisano 56 minut temu Sorry, źle napisałem poprzednio Powinno być tak: Orzeł - B Reszka - B Link do komentarza
rafalll1984 Napisano 42 minuty temu Autor Udostępnij #66 Napisano 42 minuty temu @podczytywacz mogę Cię prosić o niezaśmiecanie wątku? Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się