Skocz do zawartości

Izolacja pozioma ścian zewnętrznych


Recommended Posts

Dzień dobry Szanowni Państwo,

 

wykonawca jest u mnie w trakcie wznoszenia ścian zewnętrznych. Izolacja pozioma nad poziomem 0 została wykonana w sposób jaki przedstawiają zdjęcia. Materiał do tego użyty to mata gumowa/kauczukowa, dość gruba ponad 1mm. Luźno położona na zakładki.Taka mata znajduje się również nad pierwszą warstwą bloczków ściany. Czy takie zastosowanie jest poprawne?

Teren jest piaszczysty, przepuszczalny. Izolacja ścian fundamentowych została zrobiona w sposób następujący:

Warstwa gruntująca dysperbitu, 2 warstwy dysperbitu pędzlem. 10cm XPS, folia kubełkowa. Izolacja pozioma fundamentów w postaci papy odpowiedniej do takiego zastosowania. Papa między ławą a ścianą fundamentową. 

 

Dziękuję.

 

 

IMG_20230829_074209.jpg

IMG_20230829_074203.jpg

Link do komentarza
3 godziny temu, StefanZeromski napisał:

Ktoś odpowie?

Nikomu się nie chce bo trochę dziwnie pytania zadajesz i chyba nie całkiem zgodny ze stanem faktycznym jest Twój opis. 

Bo piszesz że:

Dnia 29.08.2023 o 08:20, StefanZeromski napisał:

Taka mata znajduje się również nad pierwszą warstwą bloczków ściany.

No chyba nie "nad" tylko pod pierwszą warstwą bloczków i tak widać na zdjęciu. No ale zdjęcia mogą nieco fałszować, więc tak naprawdę nie wiadomo jak jest. :bezradny:

No i trzeba by to rozkminiać, więc może przyjrzyj się tej ścianie dokładnie i napisz jak jest faktycznie.:icon_mrgreen:

Link do komentarza
1 godzinę temu, demo napisał:

Nikomu się nie chce bo trochę dziwnie pytania zadajesz i chyba nie całkiem zgodny ze stanem faktycznym jest Twój opis. 

Bo piszesz że:

No chyba nie "nad" tylko pod pierwszą warstwą bloczków i tak widać na zdjęciu. No ale zdjęcia mogą nieco fałszować, więc tak naprawdę nie wiadomo jak jest. :bezradny:

No i trzeba by to rozkminiać, więc może przyjrzyj się tej ścianie dokładnie i napisz jak jest faktycznie.:icon_mrgreen:

Pytam czy robota poprawnie wykonana, to nie jest dziwne pytanie. Dziwnym pytaniem również nie jest to, czy dawanie izolacji poziomej w miejscu zaznaczonym poniżej jest regułą. Tu akurat jest cos w rodzaju folii. Nad pierwszą warstwą:

Screenshot_2023-09-01-21-02-42-606-edit_com.android.chrome.jpg

Proszę powiększyć zdjęcie i spojrzeć dokładniej :icon_cool:

Edytowano przez StefanZeromski (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
1 godzinę temu, StefanZeromski napisał:

Pytam czy robota poprawnie wykonana, to nie jest dziwne pytanie. Dziwnym pytaniem również nie jest to, czy dawanie izolacji poziomej w miejscu zaznaczonym poniżej jest regułą.  

 

Inaczej nie widziałem, a parę lat już przeżyłem. Dlatego też nigdy nie pytałem po co jest druga warstwa, to było zawsze oczywistością. Więc i u Ciebie jest jak zawsze, czyli w zupełnym porządku.

Link do komentarza
15 godzin temu, StefanZeromski napisał:

Pytam czy robota poprawnie wykonana, to nie jest dziwne pytanie. Dziwnym pytaniem również nie jest to, czy dawanie izolacji poziomej w miejscu zaznaczonym poniżej jest regułą. Tu akurat jest cos w rodzaju folii. Nad pierwszą warstwą:

Screenshot_2023-09-01-21-02-42-606-edit_com.android.chrome.jpg

Proszę powiększyć zdjęcie i spojrzeć dokładniej :icon_cool:

To zbędna izolacja, przerost formy nad treścią. 

W dodatku jak przed zimą nie zadaszysz chałupy, to odcięcie ostatniej warstwy pustaka ceramicznego, od reszty muru, spowoduje jego większe zawilgocenie i zimą możliwość rozsadzenia brzegowej warstwy ściany. W tym wypadku kapilarne podciąganie zwiększa  możliwość szybszego rozprowadzenia wilgoci, wyższe warstwy ściany są mniej narażone na wilgoć. 

Link do komentarza
Dnia 29.08.2023 o 10:20, demo napisał:

W 100% poprawne.

Jak nisko tam jest/bywa woda? Ktoś z sąsiadów kiedyś wspominał, że ma wodę w piwnicy? O ile ma piwnicę.

 

Do odcięcia podciągania kapilarnego służy izolacja pozioma, ale czegoś takiego jak na zdjęciu to nie widziałem. Chyba, że to specjalny zabieg w tym rejonie. No nie wiem....

 

Ja widziałem tylko takie rozwiązania -> https://budujemydom.pl/files/qvo/16756-winylpol psb2022_ok.pdf

Link do komentarza

Ta druga izolacja pozioma nad pierwszą warstwą pustaków nie jest do niczego potrzebna. Izolacja pozioma ma odseparować mur od wilgoci pochodzącej z gruntu. Prawidłowo robi się ją tylko pomiędzy ścianą fundamentową i ścianą nadziemia. Czyli w tym przypadku poniżej pierwszej warstwy pustaków. 

Właśnie w tym miejscu lepiej dla pewności ułożyć 2 warstwy papy lub grubej folii fundamentowej. Ryzyko, że obie warstwy zostaną uszkodzone i zacznie przez nie przenikać wilgoć jest znikome. Ponadto pożądany jest szeroki na ok 20 cm  pas folii fundamentowej wystający na podłogę. Później utworzy on zakład z folią układaną na podłodze, pod styropianem. Na ile tutaj wystaje ta folia?

Reasumując, o ile pierwsza, ułożona niżej warstwa folii fundamentowej (poniżej pierwszej warstwy pustaków) pozostanie szczelna, to kolejna (powyżej pierwszej warstwy pustaków) ani nie pomoże, ani nie zaszkodzi. Gorzej, jeżeli ta pierwsza warstwa straci szczelność. Wtedy pustaki w pierwszej warstwie będą wilgotne, a przez długi czas nikt tego nie zauważy. 

PS. Ta folia użyta do izolacji to najpewniej nie guma lecz folia fundamentowa z PVC - czarna, gruba i elastyczna w temperaturze pokojowej. Używa się jej już od lat zamiennie z papą. To bardzo dobry materiał. Trzeba tylko uważać żeby jej nie przebić przy układaniu, a jest cieńsza od dobrej papy. Dlatego górną powierzchnię ściany fundamentowej dobrze jest wyrównać warstwą zaprawy i dopiero wtedy ułożyć folię. 

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ta druga izolacja pozioma nad pierwszą warstwą pustaków nie jest do niczego potrzebna.  

 

Więc poproszę o wyjaśnienie po co od wielu, wielu lat jest robiona i nie widziadłem/ nie słyszałem aby jakiś kierownik budowy/ inspektor nadzoru to kwestionował. Jeśli nie wierzycie to wystarczy pooglądać nieotynkowane budynki od lat powojennych w dowolnym regionie Polski. Zawsze pierwsza warstwa pustaków, ewentualnie trzy warstwy cegły są ponownie oddzielane papą.

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Do odcięcia podciągania kapilarnego służy izolacja pozioma, ale czegoś takiego jak na zdjęciu to nie widziałem.  

 

Ja wręcz przeciwnie, inaczej nie widziałem.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Równie dobrze ja mogę poprosić o wyjaśnienie, po co robić izolację poziomą w dwóch miejscach w ten sposób.

Opisałem jak i dlaczego wykonać izolację poziomą pomiędzy ścianą fundamentową oraz ścianą nadziemia. Także to, jakie będą negatywne skutki przerwania pierwszej warstwy izolacji w układzie takim jak ten opisany w obecnym wątku. Jak dla mnie wystarczy. 

To, że coś spotyka się dość często, jeszcze nie oznacza, że warto to naśladować. 

PS. Akurat w mojej okolicy takiej praktyki nie zaobserwowałem. Znane mi podręczniki budowlane też nie przewidują takiego sposobu wykonania. 

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
54 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Równie dobrze ja mogę poprosić o wyjaśnienie, po co robić izolację poziomą w dwóch miejscach w ten sposób.

 

 .,   Przez dziesięciolecia robiono tak bez sensu? Nawet w czasach, kiedy papa była na wagę złota? No cóż...

57 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 PS. Akurat w mojej okolicy takiej praktyki nie zaobserwowałem. 

Bo przez szybę auta trudno zobaczyć, trzeba by poszwendać się po budowach.

Link do komentarza
5 godzin temu, retrofood napisał:

 

Więc poproszę o wyjaśnienie po co od wielu, wielu lat jest robiona i nie widziadłem/ nie słyszałem aby jakiś kierownik budowy/ inspektor nadzoru to kwestionował. Jeśli nie wierzycie to wystarczy pooglądać nieotynkowane budynki od lat powojennych w dowolnym regionie Polski. Zawsze pierwsza warstwa pustaków, ewentualnie trzy warstwy cegły są ponownie oddzielane papą.

To szkodnictwo pokomunistyczne, dlatego papy brakowało.:takaemotka:

Często spotykałem się z kanalizacją z 2" rur, ocynkowanych i kształtek, w blokowiskach. :zalamka:

Wyjaśnienie jest, mądry nie spyta, a głupi będzie myślał, że tak trzeba robić, bo widział u kogoś.

3 godziny temu, retrofood napisał:

 .,   Przez dziesięciolecia robiono tak bez sensu? Nawet w czasach, kiedy papa była na wagę złota? No cóż...

:bezradny:

Link do komentarza
Dnia 4.09.2023 o 08:52, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Ta druga izolacja pozioma nad pierwszą warstwą pustaków nie jest do niczego potrzebna. Izolacja pozioma ma odseparować mur od wilgoci pochodzącej z gruntu. Prawidłowo robi się ją tylko pomiędzy ścianą fundamentową i ścianą nadziemia. Czyli w tym przypadku poniżej pierwszej warstwy pustaków. 

Właśnie w tym miejscu lepiej dla pewności ułożyć 2 warstwy papy lub grubej folii fundamentowej. Ryzyko, że obie warstwy zostaną uszkodzone i zacznie przez nie przenikać wilgoć jest znikome. Ponadto pożądany jest szeroki na ok 20 cm  pas folii fundamentowej wystający na podłogę. Później utworzy on zakład z folią układaną na podłodze, pod styropianem. Na ile tutaj wystaje ta folia?

Reasumując, o ile pierwsza, ułożona niżej warstwa folii fundamentowej (poniżej pierwszej warstwy pustaków) pozostanie szczelna, to kolejna (powyżej pierwszej warstwy pustaków) ani nie pomoże, ani nie zaszkodzi. Gorzej, jeżeli ta pierwsza warstwa straci szczelność. Wtedy pustaki w pierwszej warstwie będą wilgotne, a przez długi czas nikt tego nie zauważy. 

PS. Ta folia użyta do izolacji to najpewniej nie guma lecz folia fundamentowa z PVC - czarna, gruba i elastyczna w temperaturze pokojowej. Używa się jej już od lat zamiennie z papą. To bardzo dobry materiał. Trzeba tylko uważać żeby jej nie przebić przy układaniu, a jest cieńsza od dobrej papy. Dlatego górną powierzchnię ściany fundamentowej dobrze jest wyrównać warstwą zaprawy i dopiero wtedy ułożyć folię. 

Ma Pan racje. Dowiedziałem się i materiał użyty tutaj do izolacji poziomej to papa o grubości 5,2mm, która dodatkowo od spodu ma folie zabezpieczającą przed uszkodzeniami. Wyszukałem sobie i faktycznie są takie materiały przeznaczone do izolacji poziomej. Odpowiadając na pytanie - papa wystaje na szerokość około 10cm na podłogę. 

Dnia 4.09.2023 o 08:40, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Jak nisko tam jest/bywa woda? Ktoś z sąsiadów kiedyś wspominał, że ma wodę w piwnicy? O ile ma piwnicę.

 

Do odcięcia podciągania kapilarnego służy izolacja pozioma, ale czegoś takiego jak na zdjęciu to nie widziałem. Chyba, że to specjalny zabieg w tym rejonie. No nie wiem....

 

Ja widziałem tylko takie rozwiązania -> https://budujemydom.pl/files/qvo/16756-winylpol psb2022_ok.pdf

Nie ma u sąsiadów problemów z wodą, choć nikt tu nie ma piwnicy. Teren jest zupełnie piaszczysty od pierwszej warstwy aż do samych wykopów, więc to raczej na korzyść. 

Link do komentarza

To bardzo gruba papa. Jeżeli jest starannie ułożona, z zakładami, to powinna być w zupełności wystarczająca jako izolacja. Chociaż ułożenie jej w 2 warstwach byłoby pewniejsze i nie byłoby problemu zakładów.

Za to przy układaniu foli na podłodze, pod styropian, trzeba będzie uważać żeby folia podłogowa pokrywała papę. Tu zakład jest niewielki.

Link do komentarza
1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

To bardzo gruba papa. Jeżeli jest starannie ułożona, z zakładami, to powinna być w zupełności wystarczająca jako izolacja. Chociaż ułożenie jej w 2 warstwach byłoby pewniejsze i nie byłoby problemu zakładów.

Za to przy układaniu foli na podłodze, pod styropian, trzeba będzie uważać żeby folia podłogowa pokrywała papę. Tu zakład jest niewielki.

Dziękuję za informację, dopilnuję tego.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...