Skocz do zawartości

Przepływowo podgrzewacz wody na poddaszu


Tomsven

Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie,

 

Jestem w trakcie adaptacji poddasza na cele mieszkalne. Dom ogrzewany jest zwykłym kopciuchem, który nagrzewa zbiornik z wodą. W lecie jest to kłopotliwe i czasochłonne. Na poddaszu chciałbym zainstalować przepływowy podgrzewacz wody (trójfazowy, siła podciągnięta) do łazienki (prysznic + umywalka). Będą tam mieszkać dwie osoby dorosłe oraz małe dziecko. Mam w związku z tym kilka pytań

 

- Jaką markę oraz moc podgrzewacza wybrać ? 

- Ile taki podgrzewacz może zużywać dziennie kWH (normalne użytkowanie prysznica 3x dziennie)

- Myślałem jeszcze o zlewie kuchennym. Lepiej tam dać drugi mniejszy czy wszystko pociągnąć z jednego ? Kuchnia i łazienka jest za ścianą, więc odległość max 2m

- Jakie inne rozwiązanie ekonomiczno-efektywne można było by zastosować w tym wypadku ? 

Napisano

Minimalna moc podgrzewaczy przepływowych to ok. 10 kW, co pozwala na w miarę komfortowe użytkowanie.  Można tez rozważyć instalację dużego podgrzewacza pojemnościowego, który pozwoli na tańsze użytkowanie z wykorzystaniem II taryfy. Wymaga to jednak przeprowadzenia kalkulacji ekonomicznej z uwzględnieniem różnicy cen prądu, kosztów inwestycyjnych i rzeczywistego zużycia ciepłej wody.  Alternatywnie można tę wykonać instalację solarną. 

Napisano

Duży podgrzewacz i druga taryfa niestety nie wchodzą w moim wypadku w grę. Nad układem solarnym myślałem, ale to pewnie koszt kilku-kilkunastu tys. zł

 

Prosiłbym jeszcze o podpowiedź w tych dwóch kwestiach 

 

- Ile taki podgrzewacz może zużywać dziennie kWH (normalne użytkowanie prysznica 3x dziennie)

- Myślałem jeszcze o zlewie kuchennym. Lepiej tam dać drugi mniejszy czy wszystko pociągnąć z jednego ? Kuchnia i łazienka jest za ścianą, więc odległość max 2m

 

 

Napisano

Najprostszy wariant to dodanie grzałki do tego zbiornika c.w.u., który już jest. Na prysznic 10 kW to mało, komfortowy strumień ciepłej wody zapewnia 18-20 kW, a to już bardzo dużo. 

Zużycie energii elektrycznej zależy od ilości zużywanej ciepłej wody oraz jej temperatury. Znając te wartości można bardzo łatwo obliczyć zużycie energii, bo sprawność jej zamiany na ciepło sięga niemal 100%.

Napisano
38 minut temu, Tomsven napisał:

- Ile taki podgrzewacz może zużywać dziennie kWH (normalne użytkowanie prysznica 3x dziennie)

To jest tak że jeden się namoczy zakręci wodę i szoruje, a innemu woda musi lać się cały czas, no i weź tu człowieku policz kto ile zużyje, tego prądu czy wody. :bezradny:

A do tego razy trzy.

Razy trzy - zakręci szoruje, czy razy trzy - woda sie leje a on szoruje.

 

Napisano
6 godzin temu, Tomsven napisał:

Załóżmy że podgrzewacz będzie pracował na pełnych obrotach przez godzinę, to zużyje 18-20 kWH ? 

Owszem zużyje, ale raczej nigdy taka sytuacja nie zaistnieje, albo sporadycznie czy też chwilowo, nie przez godzinę.

Bo wtedy by musiał pracować na maksymalnej temperaturze która tam jest zdaje się 60 stopni i maksymalnie odkręconym kranie.

 

 

  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Dnia 29.06.2023 o 14:45, Tomsven napisał:

Załóżmy że podgrzewacz będzie pracował na pełnych obrotach przez godzinę, to zużyje 18-20 kWH ?  

Nie. Bo to zależy (szczególnie w modelu, o którym wspominasz) od nastawionej temperatury. Ale będzie to od 1/3 do 1/2 tej wielkości. Tak też zresztą bywało w starszych modelach, bez wypasionej elektroniki. Miewały zazwyczaj 3 stopnie załączanej mocy, w zależności od otwarcia przepływu wody. Im kurki odkręcało się bardziej, tym wyższy stopień mocy się załączał. 18 - 20 kWh będzie wtedy, kiedy ustawienia temperatury i przepływu będą na maksa. 

Dnia 29.06.2023 o 14:45, Tomsven napisał:

Nie wiem skąd biorą takie cuda w opisie

 

Dzienne zużycie energii elektrycznej (warunki klimatu umiarkowanego): 2,204kWh

Roczne zużycie energii elektrycznej: 479kWh

A stąd, że niewiele osób bierze prysznic stojąc godzinę pod wodą i na pewno nie w maksymalnej, możliwej do ustawienia temperaturze wody. Mnie na prysznic spokojnie wystarcza ok. 10 minut, poza tym mydlę się bez wody.

 

Dnia 29.06.2023 o 13:45, Tomsven napisał:

 - Myślałem jeszcze o zlewie kuchennym. Lepiej tam dać drugi mniejszy czy wszystko pociągnąć z jednego ? Kuchnia i łazienka jest za ścianą, więc odległość max 2m

Przy takiej odległości dobrze jest z jednego, ale nie wiem czy do kuchni nie będziesz potrzebować wyższej temperatury i czy to da się pogodzić.

Napisano
3 godziny temu, retrofood napisał:

Nie. Bo to zależy (szczególnie w modelu, o którym wspominasz) od nastawionej temperatury. Ale będzie to od 1/3 do 1/2 tej wielkości.

 

3 godziny temu, retrofood napisał:

18 - 20 kWh będzie wtedy, kiedy ustawienia temperatury i przepływu będą na maksa. 

 

To się w końcu zdecyduj, może czy nie może być te 18 -20 kWh.

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przepraszam, źle spojrzałem, a potem się już jakoś zafiksowałem na rozdzielacze.  W takim razie, czy w tej instalacji są jakieś zawory umożliwiające odcięcie dopływu wody do nieużywanej łazienki na górze?  Jeżeli ich nie ma to pozostaje chyba już tylko zastąpić zaślepki na końcach rur w nieużywanej łazience na zawory. Nie jest to specjalnie trudne, wymaga tylko chwilowego zamknięcia dopływu wody do instalacji. Zresztą i tak się przyda, bo ostatecznie zawory  będą przecież potrzebne do spłuczki, bidetu itd. Mając zawory będzie można spuścić zalegającą wodę z tych rur i zrobić dezynfekcję termiczną. 
    • witam,  Planujemy budowę domu M-90. W jakiej lokalizacji Pan buduje ? 
    • A skąd taki wniosek?   Przecież   
    • To chyba można odciąć przynajmniej dopływ ciepłej i zimnej wody do rozdzielaczy na piętrze? Tych obsługujących niedokończoną łazienkę.  Na tym etapie samo odcięcie nie zlikwiduje problemu. Ale chodziło mi o możliwość rozdzielenia tej używanej oraz nieużywanej części instalacji, odkażenie jej i uniknięcie problemów na przyszłość.  Skoro są tam rozdzielacze to przecież jest możliwość zamknięcia poszczególnych zaworów na rozdzielaczach, tych obsługujących nieużywane, zaślepione odcinki rur.  Skoro cała woda w instalacji śmierdzi (ciepła i zimna) to znaczy, że ostatecznie trzeba będzie zdezynfekować wszystkie rury. Bakterie się tam rozprzestrzeniły i jak gdziekolwiek zostaną to znów się namnożą. Przypuszczam, że cyrkulacja jest zrobiona od zbiornika c.w.u. do rozdzielaczy z ciepłą wodą? Ile jest tam rozdzielaczy? Czy są osobne rozdzielacze do łazienki na górze? Na początek proponuję zamknąć zawory na rozdzielaczach obsługujące tę niedokończoną łazienkę. Pozostawić je zamknięte. Podnieść temperaturę na zbiorniku c.w.u. do maksimum. Minimalnie odkręcić wszystkie krany z ciepłą wodą. Niech ledwo ciekną, ale niech w ten sposób gorąca woda przepłucze je chociaż z pół godziny. Potem sprawdzamy, czy to coś pomogło. To są rzeczy proste, które można zrobić bez ingerencji w instalację.  Następny etap, jeżeli okaże się konieczny, to sprawdzenie wszystkich filtrów, odłączenie zmiękczacza, zrobienie dezynfekcji termicznej również instalacji wody zimnej.  
    • Dzień dobry, W tym konkretnym układzie, czyli na pełnym deskowaniu, membrana wysokoparoprzepuszczalna (MWK) nie jest potrzebna. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie pary wodnej z ocieplenia, gdy to jest ułożone między krokwiami, a nie ma pełnego deskowania. Prawidłowym i zalecanym rozwiązaniem jest zastosowanie papy podkładowej. Papa tworzy szczelną warstwę, która chroni deskowanie oraz resztę konstrukcji dachu przed zacinającym deszczem czy śniegiem. To właśnie ona pełni rolę wstępnego krycia.   Dlatego, w tym przypadku, warstwy powinny układać się w następującej kolejności, licząc od konstrukcji dachu: - pełne deskowanie (np. płyty OSB/deski) - papa podkładowa - kontrłaty (min. 40x50 mm) - łaty (np. 32x100 mm, rozstaw 20-30 cm) - blacha na rąbek   Wentylacja połaci Ponieważ papa jest materiałem szczelnym, prawidłowa wentylacja jest absolutnie kluczowa dla trwałości dachu i zapobiegania zawilgoceniu. Należy zapewnić stały przepływ powietrza w szczelinie wentylacyjnej, która znajduje się pod blachą. Wlot powietrza powinien być zapewniony w okapie. Najlepiej sprawdzi się tu perforowana podbitka, która umożliwi swobodny dostęp powietrza do szczeliny. Szczelina wentylacyjna jest tworzona przez kontrłaty i musi mieć wysokość min. 4-5 cm. Powietrze przepływa wzdłuż całej połaci, od okapu do kalenicy, odprowadzając wilgoć i nagromadzone ciepło. Wylot powietrza musi znajdować się w kalenicy. Ponieważ papa nie pozwala na swobodny przepływ, konieczne jest zamontowanie kominków wentylacyjnych. Zapewnią one ujście dla wilgotnego powietrza, co ochroni konstrukcję dachu przed degradacją. Szczegóły w instrukcji montażu paneli: => https://pruszynski.com.pl/pobierz/#file-52 _______________ Panele dachowe na rąbek PD-510 Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...