Skocz do zawartości

Pleśń w łazience - remont


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Dzień dobry,
mam nadzieję, że to dobry dział ;) Wydaje mi się najbardziej pasować.

 

Chciałbym Was poprosić o opinię i poradę. 

 

Właściciel mieszkania, które wynajmuję wynajął ekipę do usunięcia pleśni z sufitu łazienki link do zdjęcia przed. W trakcie ich wizyty gość z ekipy powiedział mi, że zamierzają użyć środka chemicznego i że z tego powodu nie powinienem korzystać z łazienki przez weekend. Nie zgodziłem się na to i skontaktowałem się z właścicielem mieszkania, który stwierdził, że niby poszuka bezpieczniejszego środka. W końcu ekipa remontowa wyszła tylko rozmontowując kabinę prysznicową, umywalkę, a na suficie zostały takie ślady: link do zdjęcia 1link do zdjęcia 2link do zdjęcia 3.

Moje pytania brzmią:
1. Co to za ślady? Wygląda jakby zdrapali farbę z płyt sufitowej i jakby coś tam nałożyli (czy to nowy tynk na zdjęciu 2)? 
2. Czy to co widać na tych zdjęciach ma sens? Myślałem, że w przypadku pleśni na suficie trzeba go zerwać i założyć nowe płyty.
3. Czy istnieją jakieś sposoby lub środki skutecznego pozbycia się pleśni, które nie byłoby szkodliwe dla zdrowia ludzi i zwierząt (kotów) w trakcie zastosowania? Czyli żebym mógł cały czas korzystać z łazienki mimo zastosowania?

 

Pozdrawiam,
Grzesiek

Edytowano przez Tali (zobacz historię edycji)
Napisano

W przypadku pleśni w łazience na początek powinno się ustalić czemu się tam w ogóle pojawiła, bo najczęściej przyczyną jest zła (brak?) wentylacji.

 

Zobacz czy jest tam wentylator (działający) albo kratka? zwróć uwagę czy drzwi mają podcięcie i czy jest zapewniony dopływ powietrza z zewnątrz? nie robi się w łazience parno i duszno po kąpieli? możesz spróbować uchylić okno najbliżej łazienki, zapalić zapałkę koło kratki i sprawdzić czy płomień skieruje się w jej stronę.

 

Cd zdjęć, mnie to wygląda na tradycyjny sufit a nie podwieszany (płyty), ale nie jestem pewien. Jak płyty, to powinny być zielone (o podwyższonej odporności na wilgoć). Jeżeli tradycyjny to są rodzaje gładzi do tego przeznaczone (wapienne a nie gipsowe).

Tak czy siak trzeba najpierw tą pleśń usunąć, co chyba już u ciebie zrobili. Można na koniec użyć farby białej do łazienek i kuchni o zwiększonej odporności na pleśń.

 

 

Napisano
1 godzinę temu, qentinios napisał:

W przypadku pleśni w łazience na początek powinno się ustalić czemu się tam w ogóle pojawiła, bo najczęściej przyczyną jest zła (brak?) wentylacji. 

Tym bardziej dziwne, że to na suficie. Może od góry jest moczone?

Napisano

Pleśń powstała, bo ta łazienka ogólnie ma beznadziejną wentylację, a jeszcze otwory wentylacyjne były zaklejone od przynajmniej 3 lat... Dopiero kominiarz ostatnio zwrócił na to uwagę. 

Pleśń pojawiła się w rogu sufitu, bezpośrednio nad kabiną prysznicową, więc powodem była raczej para wodna z kąpieli. 

 

Pytanie jak się teraz tego pozbyć? Zdrapanie farby nie usuwa grzyba, a ze względu na to, że muszę korzystać z łazienki plus mam dwa koty, to stosowanie środków chemicznych nie wchodzi w grę. 

 

Więc skoro przyczynę wyeliminowałem, to jak się pozbyć tego, co jest teraz, bez użycia chemii?

Napisano
5 godzin temu, Tali napisał:

Więc skoro przyczynę wyeliminowałem, to jak się pozbyć tego, co jest teraz, bez użycia chemii?

Możesz użyć octu lub sody oczyszczonej.

Spryskiwać miejsce co kilkanaście dni.

Napisano

Zarodniki grzyba są niewidoczne dla oka bez wspomagania optycznego i fruwają wszędzie, bez użycia chemii ich nie wytrujesz :bezradny:

Możesz próbować octem z rozpylacza pryskać po suficie i ścianach, ale PODSTAWĄ JEST WENTYLACJA... nie jakaś tam kratka, tylko pilnowanie RUCHU powietrza - nawiewanie powietrza z domu i wydmuchiwanie go (grawitacyjnie czy mechanicznie) z przestrzeni łazienki.

 

Samo zdrapanie na sucho rozsieje tylko pleśń w przestrzeń... dlatego trzeba najpierw "wytruć" grzyba, potem wyskrobać, umyć, zamalować farbą zabezpieczającą i wietrzyć, wietrzyć... Dobrze byłoby mieć wentylator w kanale wentylacyjnym (o ile w tym budynku jest to dopuszczalne konstrukcyjnie (np. w "wieżowcach" z wentylacją przykanalikową jest to niedopuszczalne) i po kąpieli wspomóc wentylację - uchylić drzwi łazienkowe i włączyć wentylator... zakładam, ze wiesz na czym polega działanie wentylacji grawitacyjnej...

 

Parę lat temu po zalaniu mojej łazienki przez sąsiadkę z góry suszyłem ściany, ale za szafką urosła kolonia grzyba i po zauważeniu "gościa" zastosowałem najpierw

 

 

obraz.thumb.png.3cb0589940502fe25069df65defd6445.png

 

Zdemontowałem szafkę, popsikałem tym preparatem tył szafki, ścianę za nią, po częściowym wyschnięciu zeskrobałem farbę, dosuszyłem pomalowałem jakąś - nie pamiętam już marki -  farbą od grzyba...

 

 

Domownicy i koty nie będą miały bezpośredniego kontaktu z tym preparatem - poza wrażeniami zapachowymi, nie powinni ucierpieć...

No,chyba, ze są chorzy na płuca, czy są astmatykami...

Napisano

No i kupić higrometr, taki za 20zł https://allegro.pl/oferta/termometr-higrometr-elektroniczny-sonda-stacja-12565644778 wystarczy. Nie powinno być więcej niż 60% w takiej łazience. Po kąpieli jest max, czyli 99% i te 60% po wywietrzeniu nie powinno przekraczać, wtedy można się brać za grzyba, wcześniej nigdy się go nie wybije. Ja niedawno przy niewielkim remoncie łazienki wyszarpałem ze ściany starą kratkę wentylacjną, po wymianie połaci szacht był cały zawalony gruzem, po odetkaniu różnica jest diametralna.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka



Napisano (edytowany)

Jak widać na zdjęciach, zdrapanie na sucho już miało miejsce... Ci goście, których zatrudnił właściciel mieszkania to zrobili. Już wynająłem inną ekipę remontową i oni będą działać, tamtych poprzednich już do mieszkania nie wpuszczę.

 

No i środki chemiczne, jak mówiłem, odpadają, bo nie mam możliwości nigdzie się przenieść na te kilka dni, a mieszkanko mam małe (nieco ponad 50 m2), więc wszystko się rozniesie. Jako, że to nie jest moje mieszkanie, to wentylatora w kanale wentylacyjnym też raczej nie będę mógł zainstalować.

 

Słyszałem o możliwości mechanicznego pozbycia się pleśni. Jeśli dobrze rozumiem zerwanie sufitu, wywalenie zaatakowanych przez grzyba powierzchni oraz założenie nowych płyt powinno załatwić sprawę, czyż nie?

 

e: ewentualnie co jeszcze zrobić? Myślałem o ozonowaniu, ale tu też bym musiał pewnie na jakiś czas wynieść się z mieszkania... Kilka godzin nie byłoby problemem, ale jeśli to miałoby trwać więcej jak dzień, to miałbym problem.

 

Poza tym zastanawiam się jak ewentualnie wybrać dobrą firmę do ozonowania? Czytałem, że błędnie wykonane ozonowanie może stłumić problem, albo nawet go pogorszyć, więc w jaki sposób znaleźć dobrą firmę (jestem z Trójmiasta)?

Edytowano przez Tali (zobacz historię edycji)
  • 3 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Niestety tego typu problemy lubią wracać. Miałam tak w poprzednim mieszkaniu (nowe budownictwo), po pięciu latach od wybudowania bloku pleśń zaczęła mi atakować łazienkę (sufit i łączenia ściana-sufit) oraz przylegający do niej pokój. Szczególnie przestrzenie za meblami i przy oknach. Próbowałem kilku różnych środków, niestety problem zawsze wracał. Ostatecznie zmieniłem mieszkanie właśnie z tego powodu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...