Skocz do zawartości

Z jakiego kabla wykonać wlz?


Recommended Posts

itajcie, planuję wybudować halę która potrzebuje zasilania prądem elektrycznym. Złożyłem wniosek o wydanie warunków przyłączeniowych do ZE, (PGE woj. lubelskie)
Poniżej zamieszczam skrót z warunków od ZE.
Długość kabla od ZK w linii ogrodzenia do ściany budynku jest około 250m
Moje pytanie jest takie, z jakiego kabla należy wykonać WLZ? Jaki przekrój, ile żył, dla miedzi i aluminium?

Zapomniałem dodać, od ZK do budynku kabel ma być podziemny

Załączniki:

Wycinek z warunkow.png

Link do komentarza

To wymaga wyliczenia dla rodzaju żył - miedź lub aluminium. Orientacyjnie kabel typu YKY  np. 4x16 - 20 mm2 w miedzi lub z YAKXS 4x 50 - 80 mm2 w aluminium - do ustalenia przez instalatora z uprawnieniami. 

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
56 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przy tak długim przewodzie celowałbym raczej w aluminium (YAKY) 4×35 mm2. Cena będzie co najmniej o połowę niższa, a i spadek napięcia mniejszy.

 

A jak kryzys minie i przyjdzie rozwijać firmę? Dałbym o wiele większy zapas przekroju. Różnica w cenie metra nie jest tak wielka w stosunku do ogólnych kosztów inwestycji,. I oczywiście, że aluminium. Zwolennikom miedzi przypominam, że oprócz kosztów, miedź trochę sobie waży. I do układania grubego, miedzianego kabla, trzeba dźwig wynajmować.

Link do komentarza
Dnia 11.09.2022 o 10:26, Karolok napisał:

 planuję wybudować halę która potrzebuje zasilania prądem elektrycznym
z jakiego kabla należy wykonać WLZ? Jaki przekrój, ile żył, dla miedzi i aluminium?

Na wszystkie prace powinien  być wykonany projekt i to projektant powinien zadecydować  o kablach, przekrojach itd.  znając jakiej mocy urządzenia będą zainstalowane. 

Na oko jeden powie ci, że powinien to być min. YKY 5x 25mm^2 i zabezpieczenia 125A a inny, że za mały.

Dnia 11.09.2022 o 10:26, Karolok napisał:

Zapomniałem dodać, od ZK do budynku kabel ma być podziemny

Jedyna pociecha, że obciążalność prądowa długotrwała dla kabla ułożonego w ziemi jest większa.

Link do komentarza

Hej, dziękuję za tak bardzo dużo odpowiedzi w moim temacie ;-)

I bardzo dziękuje za to że każda z nim jest merytoryczna.

 

Czyli podsumowując, kabel na pewno 4 żyłowy, i raczej aluminiowy, bo inaczej były by to duże koszty.

To że kabel 4 żyłowy rozumiem że wynika z typu sieci TN? i z tego że zasilanie złącza jest kablem 4 żyłowym ? Więc piąta żyła nie ma zastosowania ?

 

 

 

Czyli jesteśmy wstępnie w okolicy YAKXS 4x 50 - 80 mm2  dzięki temu wiem jak nastawić się na to finansowo mniej więcej.

 

Pytanie teraz kolejne. Jeżeli chciałbym na dachu tego budynku zainstalować instalacje PV o mocy 30kW, i w większości ja będę konsumował energię z paneli to należy dodatkowo jeszcze powiększyć przekrój przyłącza ?

 

edit.

YAKY a YAKSX ta różnica ma duże znaczenie ?

Edytowano przez Karolok (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
51 minut temu, Karolok napisał:

 Czyli podsumowując, kabel na pewno 4 żyłowy, i raczej aluminiowy, bo inaczej były by to duże koszty.

To że kabel 4 żyłowy rozumiem że wynika z typu sieci TN? i z tego że zasilanie złącza jest kablem 4 żyłowym ? Więc piąta żyła nie ma zastosowania ?

 

1. Na pewno 4-ro żyłowy i na pewno aluminiowy. Cała energetyka, z wyjątkiem sytuacji specjalnych, pracuje na kablach aluminiowych. Widocznie nie bez powodu. Mniejsze koszty są ważnym czynnikiem, ale nie jedynym. Ważna jest też m.in. mniejsza masa i łatwość kształtowania łuków oraz zarabianie końcówek. Miedź w większych przekrojach jest bardzo sztywna. 

2. Tak, wynika to z typu sieci TN-C. Oraz zasad bezpieczeństwa które mówią, że przewód PEN dzielimy na przewód PE i przewód N możliwie blisko miejsca użytkowania energii, a właściwie uziemianie przewodu PE musi odbywać się jak najbliżej takiego miejsca. Dlatego prowadzenie oddzielnych przewodów PE i N oraz uziemianie przewodu PE daleko od miejsca które ma być chronione, jest bezprzedmiotowe. Nie daje żadnych korzyści a tylko koszty dodatkowej żyły. 

 

1 godzinę temu, Karolok napisał:

edit.

YAKY a YAKSX ta różnica ma duże znaczenie ?

 

Ten drugi ma bardziej nowoczesną konstrukcję izolacji.

 

1 godzinę temu, Karolok napisał:

 Pytanie teraz kolejne. Jeżeli chciałbym na dachu tego budynku zainstalować instalacje PV o mocy 30kW, i w większości ja będę konsumował energię z paneli to należy dodatkowo jeszcze powiększyć przekrój przyłącza ?

 

Nie widzę powodu. Chyba, że znów wybiegniemy daleko w przyszłość i zaplanujemy przyszły rozwój.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, interesuje mnie wykopanie w skarpie podziemnych piwniczek, na wzór tych popularnych na Węgrzech i w Mołdawii (w których trzymano wino). Pytanie jak zrobić to bezpiecznie i sucho, no i czy są w Polsce firmy, które specjalizują się w tego typu realizacjach.  
    • Dom podpiwniczony. W wykuszu pod jednym oknem mam rysę pęknięcie idącą od pierwszego do ostatniego bloczka betonowego, praktycznie na samym środku okna. Pod ostatnią warstwą bloczku na pewno nie ma zbrojenia pod okiennego bo w sumie nie wiedziałem że przy betonowych bloczkach się to daje. Chciałbym to wzmocnić żeby już więcej nie pękało i to co przyszło mi do głowy to zdjąć górną warstwe bloczka, wkleić startery po obu stronach bloczka z prętów 12mm czy 8 mm i połączyć długimi prętami + strzemiona i zalał betonem czyli zrobił takie jakby nadproze przy parapetowe. Co o tym sądzicie.     
    • Proszę przede wszystkim zaobserwować jak w czasie deszczu spływa woda po zewnętrznej krawędzi tego balkonu, który ma Pan nad głową. Bardzo możliwe, że ten balkon od góry nie ma żadnej (lub żadnej sensownej) obróbki blacharskiej. Jeżeli tak jest, to woda po prostu cieknie po krawędzi płyty balkonowej i wszystko od niej nasiąka. Później zaczyna się łuszczyć, szczególnie ta nieszczęsna gładź, która najpewniej spuchła i częściowo została wymyta pod pasem nieprzepuszczalnej farby.  Farbę i warstwę gładzi trzeba w całości usunąć. Gładź zastąpić warstwą gładzi na bazie cementu. Ewentualnie nawet zaprawą cementową, ale to już wymaga wyczucia co do jej proporcji i konsystencji. Potem być może nawet dobra farba do betonu, taka której producent dopuszcza użycie nawet na schodach zewnętrznych i tarasach, Trzeba nią pokryć cały sufit.  Ponadto mam poważne wątpliwości, czy ta jednostka zewnętrzna klimatyzatora nie została założona zbyt blisko przegród (ściany i sufitu). Proszę sprawdzić w instrukcji, jakie wymagania stawia producent.  
    • Trudno się ostatecznie wypowiadać nie znając szczegółów, w tym tych technicznych. Jednak co do zasady instalacje nie powinny być wykonane w taki sposób, że ich naprawa wymaga naruszenia elementów konstrukcyjnych. Ale w starych budynkach bywa z tym różnie, nie sposób powiedzieć jaka jest faktyczna sytuacja i możliwości naprawy.  Ostatecznie jednak, jeżeli zarządca budynku (spółdzielnia mieszkaniowa) decyduje się na dokonanie napraw od strony Pani lokalu to podstawowym jego obowiązkiem jest przywrócenie wszystkiego do stanu pierwotnego. Czyli jeżli jakikolwiek element w mieszkaniu zostanie zniszczony lub uszkodzony to spółdzielnia musi go wymienić lub naprawić. Nie ma przy tym znaczenia cy spółdzielnia ma ubezpieczenie od takich zdarzeń losowych.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...