Skocz do zawartości

czy bez pozwolenia?


Recommended Posts

Napisano
Witam,
wszystkich jestem tu nowy.
Mam pytanie następujące: czy budując dom na ramie stalowej wspartej na płytach i podniesiony na 60 cm nad grunt (czyli nie związany na stałe z gruntem), muszę mieć pozwolenie na budowę bądź jakieś inne papiery?.
Dom bedzie miał wymiary 12x9.
Mi wychodzi to parę tysięcy taniej, bez dodatkowych opłat i uzgodnień icon_smile.gif.
Napisano
Co można budować bez pozwolenia?

Niektóre rodzaje budynków można stawiać bez pozwolenia na budowę. Zamiar budowy należy jedynie zgłosić w urzędzie wydającym pozwolenia na budowę. Jeśli w ciągu 30 dni nie zgłosi on sprzeciwu, można zgodnie z prawem rozpocząć prace.

Do obiektów tych należą:

- wiaty i altany do 25 m2,
- pochylnie dla osób niepełnosprawnych,
- przydomowe baseny i oczka wodne do 30 m2,
indywidualne przydomowe oczyszczalnie ścieków o wydajności do 7,5 m3 na dobę,
- instalacje zbiornikowe na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m3 (przeznaczone do zasilania instalacji gazowych w domach jednorodzinnych)
- wszystkie przyłącza elektroenergetyczne, kanalizacyjne, gazowe, cieplne i telekomunikacyjne,
- tymczasowe obiekty budowlane niepołączone trwale z gruntem i przewidziane do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce – ale nie później niż przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy (podanego w zgłoszeniu), barakowozy i inne obiekty czasowo
- użytkowane w trakcie robót budowlanych.

Jeżeli obiekty małej architektury zostały umieszczone na projekcie zagospodarowania działki, nie trzeba nawet zgłaszać rozpoczęcia ich budowy.
Napisano
więcej zaoszczędzisz kupując przemyślany projekt ni z na takich "niby-środkach" jak proponujesz Gielatorze.
Pamiętaj że to co robisz robisz dla siebie i swojej rodziny - osobiście uważam że nie warto robić takich "oszczędności" które polegają na tym by próbować omijać przepisy.
Ostatecznie - powstały te przepisy nie po to by życie utrudniać lecz w trosce o nasze bezpieczeństwo.
Napisano
Dom będzie lepszy od tradycyjnego,
zarówna pod względem rozkładu jak i ocieplenia.
Co do oszczędności to ja jestem wrogiem niepotrzebnej biurokracji jaka w tym kraju panuje i chorych przepisów budowlanych, ponoć ma sie to zmienić ale kiedy jak rząd ma inne problemy tzn walczyć o swoje stołki wiec maja to gdzieś.
obliczenia bedą przez konstruktora liczone wiec spoko.
Polskie prawo budowlane to rodzynak na skale światową, pełne bzdur i niepotrzebnych zabiegów.
Niestety będzie problem w przyszłości z ubezpieczeniem a szkoda.
Napisano
wiem, że przepisy utrudniają życie - jednak raczej najczęściej jest tak, ze bez tych przepisów to powstaje "wolna amerykanka" i tak naprawdę człowiek sam sobie szkodzi.
Nie wiem na jakiej podstawie twierdzisz że
Cytat

Dom będzie lepszy od tradycyjnego,


Naprawdę nie wiem i na dobrą sprawę nie interesuje mnie to czy jest to tylko Twoje wewnętrzne przekonanie czy tez może zdanie kogoś kto Ci doradził.
Tego typu "oszczędności" jakie proponujesz to znajomość realiów podpowiada że zwykle bywa najgorszym i najdroższym z możliwych rozwiązań.
Gdyby bowiem sprawa była tak "rewelacyjna" jak twierdzisz to wiele innych osób zrobiło by to "po Twojemu".
Nie tylko polskie prawo jest restrykcyjne - z tego co mi wiadomo to prawo "unijne" jest pod tym względem jeszcze bardziej surowe.
Nikt nie dopuści Ci do użytku domu który może w jakiś sposób zagrażać bezpieczeństwu.
jeżeli chcesz omijać przepisy - uważaj byś nie "wtopił" podwójnie czy potrójnie.
O takich 'oszczędnościach" jak proponujesz moi znajomi mówią jako o "bzdurnych oszczędnościach z których zwykle bywa więcej szkody niż pożytku".
Zrobisz jak uważasz - zastanów się jednak lepiej dokładnie.
Ja ze swojej strony szczególnie zaś odradzam dom mieszkalny o konstrukcji szkieletowej - a szczególnie na konstrukcji stalowej.
Pół biedy szkielet drewniany - dobrze zaimpregnowane drewno np. w przypadku pożaru pali się jednak na tle długo by dać możliwość ucieczki.
Stal w pewnej temperaturze nagle traci swoje właściwości.
To tylko jeden z mankamentów tego co proponujesz - jest ich więcej.
Może skończyć się na tym, że nikt domu Ci nie odbierze lub będziesz musiał wprowadzać dodatkowe przeróbki które słono będą kosztować.
Naprawdę - zastanów sie nad tym co robisz.
"Tanie" budowanie w polegające na tym by robić "oszczędności" na tym, co nie trzeba to zwykle najdroższe budowy z możliwych.
Twój wybór - i twoja sprawa.
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Co można budować bez pozwolenia?

Niektóre rodzaje budynków można stawiać bez pozwolenia na budowę. Zamiar budowy należy jedynie zgłosić w urzędzie wydającym pozwolenia na budowę. Jeśli w ciągu 30 dni nie zgłosi on sprzeciwu, można zgodnie z prawem rozpocząć prace.

Do obiektów tych należą:

- wiaty i altany do 25 m2, - pochylnie dla osób niepełnosprawnych,
- przydomowe baseny i oczka wodne do 30 m2,
indywidualne przydomowe oczyszczalnie ścieków o wydajności do 7,5 m3 na dobę,
- instalacje zbiornikowe na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m3 (przeznaczone do zasilania instalacji gazowych w domach jednorodzinnych)
- wszystkie przyłącza elektroenergetyczne, kanalizacyjne, gazowe, cieplne i telekomunikacyjne,
- tymczasowe obiekty budowlane niepołączone trwale z gruntem i przewidziane do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce ? ale nie później niż przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy (podanego w zgłoszeniu), barakowozy i inne obiekty czasowo
- użytkowane w trakcie robót budowlanych.

Jeżeli obiekty małej architektury zostały umieszczone na projekcie zagospodarowania działki, nie trzeba nawet zgłaszać rozpoczęcia ich budowy.




a ja ma pytanie:
czy dozwolona powierzchnia wiaty różni się na terenie wiejskim od miejskiego. Bo właśnie mam zamiar budować taką wiatę i sąsiad powedział mi że na terenei wiejskim taka powierzchnia wrasta do 35m2
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Do Szanownej Redakcji, Posiadam ziemię rolną 3100 mkw. Kilka lat temu znalazłem informację o tym, co można zbudować bez pozwolenia na takiej działce, ale nie mogę się tego doszukać. Pamiętam, jakoby to mogła być szopa gospodarcza bez fundamentów o pow. do 10 mkw. Nie wiem, czy jest to prawda i czy nowe przepisy wprowadzają nowe zasady?. I czy może to być przyczepa kempigowa? Proszę o pomoc w tej sprawie. Pozdrawiam.
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

A ta rama to wisi w powietrzu? Jakby była na kołach to można tak traktować, a tu trzeba zrobić fundament.




Nie trzeba. Widzialem domki typu bungalow ustawione nie na fundamentach ale na 'bloczkach' (oczywiscie specjalnie do tego przygotowanych i do tego typu konstrukcji przeznaczonych) i mialy sie one bardzo dobrze. Oczywiscie byly to lekkie domy szkieletowe w calosci zbudowane z drewna i o stosunkowo malych wymiarach, a nie jakies polskie betonowe bunkry. I mialy sie one dobrze przez wiele lat. Jesli ktos nie planuje zbudowania domu, ktory mialby przetrzymac wieki i jednoczesnie nie ma ochoty na wydawanie pieniedzy na 'fachowcow' (jesli umie i jest w stanie taki bungalow sam z drewna zbudowac) jest to najlepsze rozwiazanie. Dla pewnosci mozna w takim domu dodac z boku kola (nawet falszywe)
Napisano
Cytat

Nie trzeba. Widzialem domki typu bungalow ustawione nie na fundamentach ale na 'bloczkach' (oczywiscie specjalnie do tego przygotowanych i do tego typu konstrukcji przeznaczonych) i mialy sie one bardzo dobrze. Oczywiscie byly to lekkie domy szkieletowe w calosci zbudowane z drewna i o stosunkowo malych wymiarach, a nie jakies polskie betonowe bunkry. I mialy sie one dobrze przez wiele lat. Jesli ktos nie planuje zbudowania domu, ktory mialby przetrzymac wieki i jednoczesnie nie ma ochoty na wydawanie pieniedzy na 'fachowcow' (jesli umie i jest w stanie taki bungalow sam z drewna zbudowac) jest to najlepsze rozwiazanie. Dla pewnosci mozna w takim domu dodac z boku kola (nawet falszywe)


Jasssne icon_wink.gif.
Do tego jeszcze tylko zasilanie w energię elektryczną z agregatu, woda dowożona w 5 litrowych butlach i toy-toyka stojąca przy "bungalowie" i już można mieszkać legalnie icon_lol.gif .

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...