Skocz do zawartości

zasilanie elektrozaworów nawadniania - jakie kabelki zasilające


aru

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Kochani,

 

Komfort i lenistwo bierze górę nad ciągłym ganianiem i przełączaniem zaworów  więc mam ambitny plan zrobić automatyczne nawadnianie.

W temacie jest zasilenie 4 szt elektrozaworów o parametrach każdy:

24 VAC 50/60 Hz

prąd rozruchowy 0,34 A (5,5 VA)

prąd podtrzymujący 0,25A

długość okablowania do 20m

 

pytania:

1. jakie przekroje przewodów do tego dać, czy 0,5mm da radę, czy np 0,8mm byłoby lepsze, a może jeszcze co innego? I w jakiej konfiguracji? czy 2x4 (4 na N i 4 na L), czy np 2x3 czyli 4 na L i 2 na N (tak chciałem ten 0,8mm)

2. jaki transformator do tego dobrać? tak najlepiej tak low cost, ale nie jakaś chała, do zamontowania w odpowiedniej puszce na zewnątrz, ale pod wiatą (puszka/skrzynka szczelna, czy jakoś "zwentylowana"?, proponowany rozmiar - mam zamiar tam umieścić jeszcze beznapięciowy przekaźnik sterujący 80x80mm i nie chcę żeby się grzało )

 

Nie chcę za bardzo puszczać kasy eksperymentując, stąd prośba o pomoc w w/w

Edytowano przez aru (zobacz historię edycji)
Napisano

no właśnie, włos,

falenickie zasady mi mówiły, że bezpieczniej 7-8A na mm2,

czyli taki domofonowy 0,5mm powinien to dźwignąć. Kwestia czy po oddzielnej żyle na N i L dla każdego czy jeszcze coś połączyć i np 6x05 mm2 powinno styknąć bo warunki przecież spełnia i wtedy dać 4xL jako to "uruchamiające" przekaźnik i dać 2 kabelki na te 4 szt N :scratching:

 

pozostaje jeszcze trafo...

 

pierwotnie miałem na myśli ten kabelek

Napisano

Aru a co Ty teraz w zimę tam będziesz nawadniał, pieczarki czy jakieś zioła hodujesz?

Pewnie zioło jak Cię znam, to zgłaszam się jako pierwszy klient, bo już mi się nie chce do sąsiadów zapinkalać.xD

Napisano

Dwie ważne uwagi. 

W przypadku przewodów domofonowych i innych teleinformatycznych 0,5 to średnica żyły (w milimetrach), nie jej pole przekroju (w mm2).  A 0,5 mm średnicy to nieco poniżej 0,2 mm2. 

W przypadku kabli energetycznych (np. YKY) podawane jest zaś pole przekroju. Tak więc domofonowy 0,5 nie jest 2 razy cieńszy od energetycznego 1,0. On jest cieńszy przeszło 5 razy. 

Tu zasadnicze znaczenie będzie miał spadek napięcia na przewodach. Bezpiecznie byłoby też pozostawić pewien zapas. Jaki spadek napięcia jest dopuszczalny w przypadku tych elektrozaworów? 

Jeśli użyjemy przewodu YKY 5×1,0 mm2 to będziemy mieć wspólny "-" dla wszystkich zaworów, zaś osobne żyły "+". W takim układzie spadek napięcia będzie poniżej 1,5 V. Przy grubszym przewodzie 5×1,5 mm2 będzie to zaś poniżej 1,0 V.

Cieńszego niż 1,0 mm2 nie dałbym również ze względu na wytrzymałość mechaniczną. 

Napisano (edytowany)

poniekąd dziękuję  za oświecenie w dziedzinie kalibracji :D

niemniej 24 VAC oznacza, że prąd zmienny 24 V, nie stały, więc nie "+" i "-",  a L i N

czyli opcja 2x3x0,8 będzie?

(przeliczę sobie, o mechanicznej wytrzymałości myślałem, tu raczej było rozważane minimum obliczeniowe, ale ilość przewodów i kaliber wpływa na cenę)

 

zioło? na razie nie, a zakupy o tej porze to optymalizacja wydatków, co miesiąc po trochu, a że inne zmalały to jest okienko, w które jak Boniek w Barcelonie wskakuję :icon_biggrin:

za jednym zamachem to by było nie do przyjęcia :92_thumbsdown:

 

a tak na marginesie dodam, że po fifi to będzie, z fona, zafixowałem się :bezradny:

aaa, właśnie, skoro 10A na 1mm2 to telefoniczny 0,2mm2 da 2A? tak? to mam 35% górką na jednym kabelku?

a na 4? ho ho ho,:D

Edytowano przez aru (zobacz historię edycji)
Napisano
5 godzin temu, aru napisał:

pytania:

1. jakie przekroje przewodów do tego dać, czy 0,5mm da radę, czy np 0,8mm byłoby lepsze, a może jeszcze co innego? I w jakiej konfiguracji? czy 2x4 (4 na N i 4 na L), czy np 2x3 czyli 4 na L i 2 na N (tak chciałem ten 0,8mm)

2. jaki transformator do tego dobrać? tak najlepiej tak low cost, ale nie jakaś chała, do zamontowania w odpowiedniej puszce na zewnątrz, ale pod wiatą (puszka/skrzynka szczelna, czy jakoś "zwentylowana"?, proponowany rozmiar - mam zamiar tam umieścić jeszcze beznapięciowy przekaźnik sterujący 80x80mm i nie chcę żeby się grzało )

 

ad 1 

http://edgecdn.lappgroup.com/fileadmin/catalog/2012_pl_pdf/T12_Obciazalnosc_-_tabela_podstawowa_1021.pdf

ten sam dokument podaję w załączniku

 

ad.2

Transformator tobie potrzebny jest niewielki, za kilkanaście złotych. 

T12_Obciazalnosc_-_tabela_podstawowa_1021.pdf

...lub zestaw solarny z akumulatorem

Napisano

ta, do 1000V, tu chodzi o mały przekrój małe napięcie i prąd, bezpieczne straty na napięciu  przy minimalnym kalibrze, a liczba obciążonych żył cztery, a w zasadzie jedna?

zakładam, że działa jeden elektrozawór w danym czasie

mogę wydać na kabel 40 zyli, albo i 80 - dla komfortu to zrobię, ale dla samych obaw nie chcę

 

odnośnie transformatora to preferowałbym konkretną wskazówkę, tu się zupełnie nie orientuję, dopiero niedawno odkryłem 24 VAC :D

 

a solary? cóż, jak wypali to kto wie, ale to patykiem... (też mam pomysł)

Napisano
18 minut temu, aru napisał:

ta, do 1000V, tu chodzi o mały przekrój małe napięcie i prąd,...

Aru, do 1000V znaczy tyle, że i 24V też dotyczy. Pomiń ten nagłówek, zajrzyj do tabelki. Ważny jest amperaż. Przyjrzyj się tabeli, a zobaczysz, że znajdziesz to, czego potrzebujesz, i na teraz, i na zaś. Pierwsza pozycja: przekrój 0,08mm2 daje radę przy obciążeniu do 1,5A! Ty piszesz o prądzie 0,34A, czyli czterokrotnie mniejszym. Mniejszym. :)

 

Transformator? Ma mieć moc odpowiadającą twoim parametrom napięcia i natężenia. Nie wiem, co jeszcze można ci podsunąć, żebyś wiedział, co robić? Jaki typ transformatora? W twoim przypadku to bez znaczenia, więc tańszy.

Byle moc miał ten transformator odpowiednią. nie wierzę w 5W. Znajdź taki 8-10W, to się nie będzie grzał.

Napisano (edytowany)

Jakoś nie doczytałem i zafiksowałem się na prąd stały (DC). No ale i tak istotnej zmiany w przewodach nam to nie daje. Przypominam, że pisałem o spadku napięcia. Do czego trzeba uwzględnić nie tylko przekrój przewodu, ale i jego długość.

Pamiętając przy tym, że obciążone prądem roboczym są dwie żyły (L oraz N). Tak więc sumujemy spadki napięcia na ich obu. Ja zakładałem wspólną żyłę "N", a więc obciążenie jej sumą prądów z wszystkich siłowników. Jeżeli faktycznie nigdy nie byłyby uruchamiane wszystkie równocześnie to przewód może być cieńszy. Chociaż użycie takiego telekomunikacyjnego 0,5 mm średnicy to już moim zdaniem jednak przesada. Głównie ze względu na wytrzymałość mechaniczną. Chociaż i spadek napięcia wyniesie już ok. 2,5 V (zakładamy, że pracuje tylko 1 siłownik). 

Z kolei kabel YKY 5×1,0 mm2 czy nawet 5×1,5 mm2 to też niewielki wydatek. Jakieś 3-4 zł/m.

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)
Napisano

spadek napięcia - biorąc pod uwagę w/w PeZeta, wychodzi spadek napięcia chyba inny, ale można je podbić o ten spadek; wydatek 3-4 zł to dwa razy tyle ile bym pewnie mógł wydać, więc jest o co "powalczyć":D

same kable to myślałem o tych: taki lub taki, w ostateczności taki,  jak Kolega tak straszy

 

a z innej beczki, dzwonkowy transformator to pociągnie? bo jakoś skąpo podają parametry takowych :scratching: najtańszy toroidalny to ok 60PLN, a dzwonkowy ze 20PLN;

Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, aru napisał:

same kable to myślałem o tych: taki lub taki, w ostateczności taki,  jak Kolega tak straszy

 

a z innej beczki, dzwonkowy transformator to pociągnie? 

Aru, kup ten kabel grubszy kabel, będziesz miał spokój i mniejsze spadki napięć.

Transformator dzwonkowy dający napięcie 24 V, powinien mieć moc dla ciebie odpowiednią, np 8VA. Na zdjęciu produktu znajdziesz tabliczkę znamionową - to taka naklejka, na której opisane są parametry urządzenia. Przeczytaj wszystko, co na tej tabliczce jest napisane, znajdź parametry i porównaj z tymi, które nam podałeś.Jeśli te na tabliczce będą wyższe lub takie, jak nam podałeś, to kupuj. Jeśli będą niższe, to szukaj dalej. Oczywiście mowa o parametrach: napięcie znamionowe (24V) i moc (podałeś 5,5VA).

 

 

Aru, możesz jeszcze na śmietniku poszukać starego sprzętu grającego - jakieś radio, wzmacniacz, może telewizor. Zabierz, wymontuj transformator. Będzie za darmo. Albo idź na złomowisko ze śrubokrętem i kombinerkami. Będzie za 5zł

Edytowano przez PeZet (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)

Przypominam, że kable telekomunikacyjne mają podawaną w oznaczeniu średnicę żył, nie pole jej przekroju. Te w podanych linkach są źle opisane. Nawet ten 0,8 mm średnicy to tylko 0,63 mm2 przekroju. Skoro YKY 5x1,0 mm2 na można kupić za 2,90 to moim zdaniem ma to więcej sensu. Żadna oszczędność na 20 m kabla.

PS. Wzory podane w linku od PeZeta są prawidłowe. Liczę w ten sam sposób. Trzeba tylko pamiętać, że spadki napięć w obu żyłach roboczych (L oraz N) się sumują.

 

Edytowano przez Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie licz na to, że wyciszysz działkę do tych 35 - 40 dB w takim miejscu zlokalizowaną... Nawet kilkumetrowej wysokości ekran akustyczny - taki, jakie stawiają przy drogach szybkiego ruchu - nie załatwi tego Mieszkam 250 m od eSki, oddziela mnie od niej pas szerokości około100 m lasu mieszanego i słyszę każdy niemal pędzący pojazd (nie mówię o motocyklach z "ulepszonymi" wydechami ) - ekranu nam nie postawili... Około 700 m od okien jest linia kolejowa Warszawa - Lublin, od niej również "oddziela" nas pas ze 150 m szerokości lasu, również mieszanego... Słychać każdy przejeżdżający skład pociągu - o godzinie  +- 23:40 przejeżdża skład 43 wagonów z węglem Zupełnie inaczej słychać samochody i pociągi w suche dni, a inaczej "po rosie", gdy powietrze jest mocno wilgotne - wtedy wydaje się, że jeżdżą one tuż pod oknami Zaznaczam, że las jest mieszany, bo jest różnica zimą, a miesiącami, gdy są gęste liście na drzewach... Nie mierzyłem natężenia hałasu, ale BYŁ on mocno zauważalny w pierwszych tygodniach zamieszkania - po jakimś czasie przestaje się słyszeć te hałasy, przestają być zauważalne, przeszkadzające i uciążliwe... czasami się je słyszy, ale ucho przyzwyczaja się... Można próbować odgradzać się parkanami, szpalerami tui, czy innych roślin, ale i tak trzeba będzie zaakceptować pozostałe szumy i odgłosy...   Albo szukać innej lokalizacji     Podejrzewam, że takie dane uzyskasz tylko doświadczalnie dla określonej lokalizacji...
    • Pod względem przeciwpożarowym różnica pomiędzy płytą drewnopochodną oraz tą samą płytą drewnopochodną osłoniętą płytą gipsowo-kartonową jednak jest Bo płyty drewnopochodne są palne, zaś gipsowo-kartonowe już nie.   W takich budynkach jak domy jednorodzinne wymogi może nie są zbyt wysokie, ale jednak określono je jednoznacznie.  Najważniejszy w tym przypadku jest zapis zawarty w warunkach technicznych (WT), czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (§ 219 ust. 2): "(...) poddasze użytkowe przeznaczone na cele mieszkalne lub biurowe powinno być oddzielone od palnej konstrukcji i palnego przekrycia dachu przegrodami o klasie odporności ogniowej: 1) w budynku niskim - E I 30."  Ta klasa oznacza odporność na działanie ognia przez pół godziny. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że bariera ma przez taki czas zapobiec przenikaniu ognia oraz temperatura po jej drugiej stronie nie może przekroczyć punktowo  bodaj 180°C. W praktyce ten wymóg często nie jest respektowany. No bo jak tu wypadają poddasza wykończone boazerią albo z odkrytą więźbą (izolacja nakrokwiowa)? Szczerze mówiąc to moim zdaniem taka konstrukcja - z dwoma warstwami wełny mineralnej na metalowym ruszcie - ma szansę spełnić ten wymóg, nawet jeżeli zastosuje się poszycie z płyty drewnopochodnej. Ale to tylko przypuszczenie. Jak trafimy na kogoś czepliwego to skąd wziąć formalne potwierdzenie? 
    • Wielkie dzięki za błyskawiczną odp. Tak niosek o warunki właśnie składam przez portal e-Budownictwo.  
    • Jeżeli potraktować to jako budynek gospodarczy to trzeba wystąpić o wydanie warunków zabudowy. Jeżeli te będą dopuszczały zlokalizowanie tam budynku gospodarczego to dalej mamy już typową procedurę dla budynków gospodarczych do 35 m2 powierzchni zabudowy.  Zrobiłem jednak zastrzeżenie, że to wszystko pod warunkiem, że ten magazyn traktujemy jako budynek gospodarczy. Chociaż jak się uprzeć to nie ma on wszystkich cech budynku (brak trwałego połączenia z gruntem). Jednak w takiej sytuacji robi się totalny bałagan z interpretacją przepisów, wymaganych procedur itd. Próbowałbym więc wystąpić o warunki zabudowy i zgłosić to jako budynek gospodarczy.
    • Działka 109/1 miejscowość Byszwałd  klasa IIIA i IIIB Działka kupiona od rolnika.  Potrzebuje postawić na niej mały magazyn, niezwiązany z gruntem na bloczkach. Kupiony z Allegro gotowiec do poskładania na działce z Kompozytu lub metalowy.   Pytanie czy mogę  (lub co muszę zrobić żeby taki magazynek postawić)  Nie mam tam oczywiście MPZP Działka bezpośrednio przy drodze , przez działkę biegną linie wody, kanalizy i net. Działka na terenie Wsi. Sąsiednie działki niezabudowane, Najbliższe zabudowy - dwie działki dalej.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...