Skocz do zawartości

Mur oporowy z pustaków szalunkowych


Recommended Posts

2 godziny temu, euro_tuned napisał:

Stawiał ktoś mur oporowy z pustaków szalunkowych? Chętnie posłucham opinii bo rozważam taką konstrukcję.

To najpierw pokaż konkretną sytuację. Teren, jego ukształtowanie, miejsce muru, jego wysokość.

A wstępnie - nie ważne z czego, byle był dobrze policzony - co by sie nie przewrócił :12_slight_smile:

 

Link do komentarza
  • 2 lata temu...

Czy te tematy i posty się w jakiś sposób pokrywają? http://www.forumbudowlane.pl/ekspertyzy-budowlane-i-opinie-techniczne/mur-oporowy-z-pustakow-szalunkowych-t81830
Niby autor ten sam, tytuł ten sam, forum nie wiem czy to samo, bo po zalogowaniu widzę nasze forum, ale posty już nie. Pytam o post użytkownika Om3k, choć takiego nie znajduje. A generalnie o mur oporowy koło drogi wysokości około 80cm, czym to i jak zazbroić i jak głęboko, bo docelowo auta 30-40ton kiedyś tam będą jeździć, a ten murek ma powstać przy tej drodze.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza

Jakby co to syn ostatnio w zasadzie do wszystkiego posługuje się czymś takim https://openai.com/blog/chatgpt i po wpisaniu szukanej frazy wyszło, że mur oporowy musi być co najmniej 1/3 wysokości w ziemi, a najmniej 60cm. Zamierzam zrobić fundament, żeby tą 1/3 schować w ziemi, z fundamentu wypuścić pręty i resztę pociągnąć pustakami szalunkowymi. Tylko w jednym miejscu będzie w granicach 80cm do 1m, bo na początku będzie około 40cm i na końcu też.

Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka

Link do komentarza
Dnia 16.11.2020 o 20:50, euro_tuned napisał:

Stawiał ktoś mur oporowy z pustaków szalunkowych? Chętnie posłucham opinii bo rozważam taką konstrukcję.

Stosowane w miastach od kilkunastu lat, nic się z nimi nie dzieje, wypełnione ziemią, rosną w ich rośliny.

Łatwe do wykonania, zwłaszcza te o małych wysokościach, obciążone od wewnątrz stają się stabilne, nie są kotwione są samonośne.

Cytat

fundamentowanie
 

W przypadku zastosowań przydomowych o niewielkich wysokościach muru, wystarcza wykonanie wykopu na szerokość muru celem wybrania czarnej ziemi, a następnie naniesienie i zagęszczenie ok. 15 cm warstwy żwiru. Pierwszy rząd gazonów powinien być zagłębiony poniżej poziomu gruntu, wypoziomowany, wylicowany do zamierzonego położenia. W przypadku budowy muru o wysokości ponad czterech rzędów gazonów, należy wykonać fundament zgodnie ze sztuką budowlaną, wolny od przemarzania, czyli na głębokość około 80 cm licząc od poziomu gruntu i szerokość min. 20 cm. Zwykle warunki posadowienia powinny być określone w projekcie budowlanym.

układanie elementów
 

Najniższy rząd gazonów osadza się w warstwie wilgotnego betonu i wyrównuje w poziomie. W celu wyrównania uwarunkowanych technologicznie, niejednakowych wymiarów w ramach określonej tolerancji, należy zachować min. 5 mm odstępy pomiędzy po szczególnymi elementami. Następne rzędy ustawia się na sucho. Ewentualne różnice wysokości wyrównuje się piaskiem lub zaprawą. Gazony ustawia się jeden obok drugiego w taki sposób, żeby żłobki połączeniowe zachodziły na siebie. Gazony można układać nie tylko w linii prostej, ale także po łukach. W zależności od ustawienia, przez przesunięcie i obrót gazonów, otrzymujemy kieszenie na roślinność.

wypełnienie
 

W wystające kieszenie wkłada się wkładki betonowe zapobiegające wysypywaniu się wypełnienia gazonów (wkładki dostarczane są niezależnie od gazonów). Po ułożeniu każdego rzędu, gazony wypełnia się do 1/3 wysokości żwirem, a następnie ziemią odpowiednią dla roślin. Ściany oporowe i umocnienia skarp wypełnia się pomiędzy skarpą a ścianą materiałem mrozoodpornym, dokładnie zagęszczonym. Orientacyjne możliwości zastosowania gazonów podano w tabelach. Wykonywanie budowli z gazonów powinno być poparte projektem budowlanym.

     c1a20c6970f303d7a6afc5d8674fb8c3.jpg

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...