Skocz do zawartości

Częściowe zamurowanie okna


dedert

Recommended Posts

Może ktoś podpowiedzieć jak poprawnie zamurować część okna piwnicznego nad którym będzie słup żelbetonowy? Okno musi być zamurowane na ok 20 cm bo na krawędź okna wchodzi słup żelbetonowy i wystąpi w tym miejscu "reakcja pionowa" z tego co mówi konstruktor. Jest tutaj co prawda strunobeton ale mówi że lepiej zamurować na 20 cm. Domyślam się że takie zamurowanie musi być przewiązanie ze starymi bloczkami i samo wbicie/wklejenie kotwy/prętów może nie wystarczyć?

Czy zrobić to w taki sposób jak poniżej czyli wykuć po poł bloczka żeby było wiązanie? I czy można wykuć bloczek poza krawędź strunobetonu? Nad strunobetonem jest od razu wieniec 25x25

 

2c7be983f96ef8ccgen.jpg

 

78600966f696f6d6gen.jpg

 

 

 

 

 

 

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

To zagadnienie konstrukcyjne, które musi zweryfikować konstruktor. Chodzi o bezpieczeństwo ponieważ zmienia się ustrój konstrukcyjny.. Słup może spowodować klawiszowanie nadproża po dodatkowym obciążeniu. W tym otworze okiennym by się przydał, ale tylko są moje rozważania, słup żelbetowy w osi słupa nad nim. Chodzi o to by nie obciążyć dodatkowo mimośrodowo nadproża, które de facto jest podparte jako belka. Dodatkowo nadproże strunobetonowe stanie się podstawa słupa i zmieni się rozkład sił.

 

 

Link do komentarza

A czy podstawą słupa nie jest wieniec? To przecież w niego są wklejone pręty startery. Konstruktor mówi koniecznie podmurować. Nie powiedział jak. 

 

Nie wiem o czym pan pisze o "osi słupa nad nim". Słup będzie ciągnął się przez cały parter, wieniec stropu i ścianę kolankową a kończył na wieńcu na ścianie kolankowej. Jest to słup krawędzi okna narożnego. 

Link do komentarza

Ściany piwnicy są akurat z bloczków betonowych wiec chyba mocniejsze od cegły. Oczywiście na zaprawie cementowej. Ale czy mam tak przewiązac jak narysowałem? Wykuć kawałki bloczków (na przemiennie co drugi) na chociaż 20 cm i wmurować nowe? Tu nie stosować kotw mocowanych w spoinach poziomych? 

To jest to miejsce. Myślę czy zrobić tak, wykuć w czerwonych liniach:

 

137eabb622afb553gen.jpg

 

 

Mnie jeszcze interesuje drugiej przeciwległe okno narożne w kuchni ale już bez słupa. Czy tu też nie ma reakcji pionowej na środek okna? 

80419c57a95f66b0gen.jpg

Edytowano przez dedert (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
12 godzin temu, dedert napisał:

A czy podstawą słupa nie jest wieniec? To przecież w niego są wklejone pręty startery. Konstruktor mówi koniecznie podmurować. Nie powiedział jak. 

jeśli słup stoi na wieńcu, a pod spodem jest nadproże żelbetowe okienka niedużego - to po kiego grzyba ta podpórka. Ja bym to przedyskutował z konstruktorem jeszcze raz.

Niewiele da to male podmurowanie, jeśli już. To by trzebaa było pół okna zamurować.

12 godzin temu, dedert napisał:

Mnie jeszcze interesuje drugiej przeciwległe okno narożne w kuchni ale już bez słupa. Czy tu też nie ma reakcji pionowej na środek okna? 

Jw.

Link do komentarza

Tak tylko na szybko chciałem się pochwalić pięknym rakiem w belce czy też nadprożu garażu. Belka wysokości 50 cm, 6x16 dołem, 4x12 górą i dziś wyszedł taki rak w miejscu jak zaznaczone na modelu 3D. Rak na głębokość myślę że ok 4 cm

 

ace3fcf21b7c1348gen.jpg

 

acb0401a67c9629fgen.jpg

 

 

ebdd53f96cf85f22gen.jpg

 

 

Jak widać jest to miejsce gdzie belka kończy podparcie. Chciałem to zostawić o zakleić betonem z gruszki podczas zalewania stropu ale majster chyba nie chciał by ktoś to zobaczył i wziął cement+piasek i szybko załatał dziurę. Czy w tym miejscu rak jest groźny? 

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...