Skocz do zawartości

Wybór płytek ceramicznych


Recommended Posts

Ja wiem - jedno - że napewno już nikomu nie polecę jasnych płytek w kuchni na podłogę - ponieważ cały czas są poprostu brudne. trzeb by je myć średnio co dwie godziny - a juz napewno raz dziennie. To nie dla mnie . Jeżeli ktoś lubi spędzać "na szmacie" kilka godzin każdego dnia - to co innego. Wszystkim innym odradzam - lepiej aby tarakota na podłodze w kuchni była ciemniejsza . Lub w kolorach, na których nie widać każdego okruszka - a każda kropla wody która spadnie na podłogę i nie jest odrazu wytarta - po godzinie zamienia się w czarną plmę - gdyz osiada na niej kurz. Co przy dzieciach, które sa juz trochę samodzielne i same "potrafią" nalewać sobie soczek do szklanek - to porażka. icon_biggrin.gif
Link do komentarza
Ścieralność płytek jest bardzo ważna - na opakowaniach płytek są oznaczenia klasy ścieralności.

Lepiej wybrać małe płytki, bo wbrew pozorom są łatwiejsze do ułożenia. Duże płytki wymagają bardzo równych ścian i ich cięcie jest o wiele trudniejsze.
Chociaż Ja wolę te duże płytki. icon_smile.gif

Cena samych płytek stanowi około 50% całkowitych kosztów. Trzeba do tego dodać cenę zaprawy klejowej, produktów do jej czyszczenia oraz fugę. No i robocizna. Badź na to przygotowana.
Link do komentarza
Cytat

Na początku należy zastanowić się jakie jest przeznaczenie tych płytek, jeżeli będa stosowane do przedpokoju lub na balkon warto zastosować gres, który jest bardziej odpowrny na ścieranie i różnice temperatur.

W łazience można stosowac terakotę i glazurę.

Co do wyglądu to już inna bajka...



Kiedyś były jedynie słuszne płytki z Opoczna . Teraz trudno się nie pogubić w sklepie.... A pomysł z terakotą jest świetny.
Link do komentarza
Cytat

Na początku należy zastanowić się jakie jest przeznaczenie tych płytek, jeżeli będa stosowane do przedpokoju lub na balkon warto zastosować gres, który jest bardziej odpowrny na ścieranie i różnice temperatur.

W łazience można stosowac terakotę i glazurę.

Co do wyglądu to już inna bajka...



A czy jest jakaś metoda układania w/w płytek?
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Do takiej łazienki, na pewno nie MAŁEJ (mała to 3 - 4 m2), można zastosować płytki nawet większych rozmiarów, 60x30 cm z elementami podkreślonymi wstawkami z mozaiki...
Aranżacja zależy od upodobań, możliwości finansowych i wielu innych czynników. Czy zamierzasz umieścić wannę i brodzik, czy wannę z parawanem, spełniającą rolę obu urządzeń, czy masz WC osobne, czy umieścisz sedes i bidet ...
Generalnie ciemne płytki to najlepiej oglądać u znajomych (wymagają dużo pracy przy utrzymaniu ich w idealnym stanie), a u siebie raczej należy stosować jaśniejsze, w ciepłych kolorach z akcentami ("słupki", pasy) z ciemniejszych płytek. Podłoga z terakoty ciemniejszej niż ściany z elementami z jaśniejszej, rozbijającymi dużą powierzchnię podłogi. Fuga na podłodze nie jasna (i tak z czasem "ściemnieje"), raczej w kolorze płytek.
Jeśli łazienka ma kształt regularny, można ułożyć równolegle do ścian, jeśli kształt jest złożony, ściany są nierównoległe, podłoga ułożona w karo zamaskuje te nierówności.
Nie zaklejaj glazurą całych ścian, pod sam sufit - uważam, że glazura potrzebna jest tam, gdzie ma ona swoje uzasadnienie: kabina prysznicowa wymaga płytek pod sam sufit, nad umywalką na wysokość ok. pół metra ponad nią, chyba, że planujesz wmontowanie lustra w glazurę, nad sedes i bidet do wysokości 1.2 m, lub do półeczki nad nimi, jeśli zastosujesz sedes i bidet na stelażach.
Można zrobić jakieś bajery typu podświetlane półeczki - wnęki na kosmetyki i bibeloty, kawałek podwieszonego, iluminowanego sufitu, zastosować jako oświetlenie LEDowe (droższe w zakupie, ale bardzo oszczędne i bezpieczne w eksploatacji)
Właściwie to temat - rzeka. Lubię takie planowanie dla kogoś, bo można pofantazjować icon_wink.gif
Pospaceruj po marketach, sklepach z glazurą - mają tam przykładowe aranżacje i wzory, jak układać, zestawiać płytki. Oczywiście postudiuj specjalistyczne pisma i ich strony internetowe - tam jest miliony pomysłów.
Link do komentarza
No właśnie już zaczęłam szukać. Na razie w jasnych kolorach, krem, beż, biel. Brak obrazka Brak obrazka
Mąż właśnie śmieje się ze mnie, że napisałam 8m2, mamy 4m2:) No cóż, jakoś wydawało mi się, że aż takiej klitki nie mamy, ale może to dlatego, że jest tam pusto. Chce tam postawić "tylko" kabinkę 80x80cm, wc, umywalkę i wąską pralkę. co do płytek...to nie będzie wyglądało to dziwnie, gdy w różnych miejscach będzie różny poziom płytek? tzn. pod prysznicem do sufitu, a nad umywalką do połowy?
najbardziej podoba mi się ten wzór: Brak obrazka ale nie wiem jak to się będzie prezentować w całości, chyba wszystko rozstrzygnie się jak pojedziemy do sklepu:)
Link do komentarza
Cytat

[...]to nie będzie wyglądało to dziwnie, gdy w różnych miejscach będzie różny poziom płytek? tzn. pod prysznicem do sufitu, a nad umywalką do połowy?
[...]


Na pewno nie będzie to wyglądało "jak w rzeźni" - tak to określił kiedyś klient icon_biggrin.gif
Dlaczego dziwnie? Glazurę kładę już kilkanaście lat - o to już 19 lat! - i przez ten czas wykończonych "pod sufit" łazienek może uzbierałoby się 25%. Reszta klientów dawała się przekonać na nieco inne aranżacje. Zresztą robiłem dwie duże -po ok. 15 m2 - łazienki wg projektów architektów i one również miały różne wysokości glazury, w zależności od funkcji danego fragmentu łazienki.
Link do komentarza
no to się uspokoiłam. I tak samo postępuje się w kuchni, też powinno być nierówno? Lub do połowy? I czym różnią się te płytki łazienkowe od kuchennych? jest w ogóle jakaś różnica? Bo podoba mi się jeden wzór i chciałabym go mieć i w kuchni i w łazience. ten drugi obrazek: płytki z max-fliza santagostino-taymyr
Link do komentarza
Nie mówię, że POWINNO być nierówno!
Wszystko zależy od aranżacji i podejścia użytkownika kuchni, czy łazienki...
możesz wyłożyć płytkami całość, zaznaczywszy np. strefy różnymi kolorami, jakimiś dekorami, płytkami o innej fakturze, czy tp.
Plytki łazienkowe (?) od kuchennych (?) różnią się przede wszystkim elementami dekoracyjnymi - rozgwiazd i koników morskich nie dasz do kuchni, a widelców z czosnkiem i cebulą nie dasz - najprawdopodobniej - do łazienki icon_biggrin.gif .
Ale także płytki "kuchenne" bez użytych dekorów zupełnie dobrze mogą wyglądać
Jeśli wzór jest "neutralny" to przecież spokojnie możesz zastosować go do obu pomieszczeń.
Link do komentarza
z moich płytkowych doświadczeńicon_smile.gif
do bardziej nowoczesnych kuchni moim zdaniem lepiej pasują płytki duże, np gładki gres polerowany, teraz jest taka moda- duże płytki gresowe np w prostokącie albo nawet to specjalne szkoło na ściany. Ja mam w kuchni proste, raczej nowoczesne meble i na ścianie gres arkesia z paradyża http://www.eglazura.pl/index.php?s=produkt...CFQ8gZwodZTWIdg
Takie małe płyteczki o nierównych brzegach bardzo fajnie się sprawdzą w kuchni bardziej tradycyjnej w stylu, np prowansalskiej.
Na podłogi nie polecam płytek polerowanych, matowe są znacznie mniej śliskie i łatwiejsze do utrzymania w czystości.
Na płytkach jednolicie ciemnych wszystko widać) np na moim łazienkowym blacie z czekoladowych płytek:)
Jeśli w łazience jest wanna, warto rozważyć wybór płytek mających mozaikę pasującą do całości, wanna bardzo ładnie się prezentuje w mozaice- tak mi doradziła projektantka i bardzo ładnie do wygląda.
Ogólnie gres jest bardzo fajny na podłogi typu kuchnia czy jadalnia bo jest ekstremalnie trwały tylko koszmarnie się w nim wierci:)
Ja mam taki gres w kuchni i jadalni na podłodze http://www.eglazura.pl/index.php?q=affron&...kt&id=51616 - bardzo fajny. Ten nierówny lekko beż (w rzeczywistości jasniejszy niż na zdjęciu) jest na tyle nautralny że do wszystkiego pasuje, a nic na nim nie widaćicon_smile.gif
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Mam problem, płytkowo-podłogowy. W prawdzie do kładzenia kafli to u nas jeszcze daleko, ale już zaczynam o tym mysleć. Po długich dyskusjach stanęło na tym, że zrobimy ogrzewanie podłogowe na całym parterze. Zastanawiam się jakby to było, gdybym położyła jednakowy gres na całym parterze. Mysle o takim gresie w odcieniu beżu matowym, bo jak słusznie pisze kropeczka polerowany jest trudny do utrzymania w czystości, wiem bo znajomi mają i wiecznie go przecierają. Parter ma jakies 70m, salon 30, kuchnia 10, pokój 12, łazienka 8. Jakiej wielkości gres byłby najbardziej optymalny? Najładniej by wyglądał? 65x65? Czy też mniejszy 45x45, a może prostokątny? Ułozony w karo czy prosto? Podpowiedzcie coś prosze...
Link do komentarza
Etko jeśli się decydujesz na płytki w salonie (ja jednak zdecydowanie wolę w salonie drewno...) to zobacz płytki woodentic z Paradyża. http://www.paradyz.com.pl/Collection/living-room/woodentic ja mam je we wiatrołapie, sa piekne naparwdę!
Ja mam w jadalni gres w prostokącie- trochę inaczej niż większość osób:) zdecydowałam się bo mi sie podobał i miałam go okazje kupić w bardzo dobrej cenie:)
już wklejałam ale zobacz

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Oglądałam twoją kuchnię już wcześniej, bardzo mi sie podoba, byłam na stronce producenta twoich mebli, przyznaję, że jest na co popatrzeć. Bardzo ciekawe propozycje. Ja jestem z dolnośląskiego więc trochę daleko...
Powiem szczerze, że też wolę drewno w salonie, ale już wypracowaliśmy z kolegą małżonkiem kompromis w tej kwestii i niech juz będzie ta podłogówka na całym parterze.
Kafelki imitujące drewno nie bardzo mi sie podobają, jesli podłoga ma być drewniana to niech bedzie drewniana, a nie udawana. Ale jeszcze pomyśle nad tym, muszę się wybrać i zobaczyc jak one wyglądają w realu.
120 za metr plus położenie -nieżle będzie mnie ten kompromis kosztował...


Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 9 miesiące temu...
Cytat

Ja bym się trochę bała kupować przez internet płytki. A jak kolor się będzie różnił od tych na zdjęciu, to co zrobisz? Może lepiej iść do sklepu wybrać model, typ, odpisać wszystko i dopiero zamówić?




Absolutnie, bo kolory się różnią z tymi na zdjęciach zwłaszcza kiedy patrzymy na nie w internecie, bo każdy monitor ma inne ustawienia graficzne. Raz gdy robiłam projekt łazienki z płytkami z Paradyża zorientowałam się, że na wizualizacji w moim cad decorze wyglądają one nieco inaczej niż na zdjęciach na stronie producenta. Co więcej, kiedy je w końcu kiedyś zobaczyłam na żywo, to też się trochę różniły odcieniem. icon_wink.gif Tak więc przed zakupem przez internet trzeba zadbać o wszystkie możliwe środki ostrożności.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...
Cytat

[attachment=10630:5866_big.jpg]Czy ktoś wie kto jest producentem płytek na zdjęciu???Proszę o pomoc w identyfikacji:-)



Moim zdaniem, to jest mozaika szklana. Jeżeli zależy Ci na podobnym efekcie (wąskie paski, w takim ułożeniu), ale w ceramice, może zerknij na stronę firmy Ardea:
http://www.ardea-arte.pl/kolekcje/geometry...geometry-stick/
Ich seria Stick to właśnie takie paseczki, tylko nieco bardziej "artystyczne" - nie mają tak równych wymiarów i tak jednolitego koloru.

Pozdrawiam
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Ja bym jeszcze do waznych rad ktore tu padly odnosnie wyboru (antyposlizgowosc, wielkosc pomieszczenia i plytki, kolory etc) dodal jeszcze trwalosc tzn jakosc plytek i materialów glazurniczych. Warto zwrocic uwagę na to jakie gwarancje daja producenci. To wazne w przypadku gdy ekipa cos zle zrobi albo materialy trafią sie felerne.

Ze swojego doswiadczenia moge polecic 6 letnią gwarancję systemową na Ceramstic + Rotberg
Link do komentarza
Gres też jest płytkąicon_smile.gif Można go podzielić gres szkliwiony i nieszkliwiony.
Gres szkliwiony wyróżnia się bardzo dużą odpornością na ścieranie, nadaje się do stosowania do pomieszczeń o bardzo dużym natężeniu ruchu, zarówno do obiektów użyteczności publicznej jak i do naszych przedpokoi, holi, ganków i tarasów, ale sprawdza się również w salonach, kuchniach czy łazienkach. Gres nieszkliwiony jest z kolei przeznaczony do pomieszczeń o średnim natężeniu ruchu oraz na zewnątrz budynków (z wyjątkiem polerowanego, który jest bardziej śliski), możemy go z powodzeniem użyć w domu czy mieszkaniu, także w łazience.
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Hej, myśle, że najlepiej to skorzystac z wiedzy profesjonalistow. Tez czytalem co nieco na forach, ale w sumie to najlepiej isc do sklepu i tam Ci doradza co bedzie najlepsze. Czasem jest tak, ze wciskaja tylko towary i to jest przykre. A moze sie zorientuj najepierw, wybierz firme, ktorej plytki Ci sie podobaja? Albo znajdz salon, gdzie jest duzo plytek: np glazura krolewska.
Link do komentarza
Tak, idź do Glazury Królewskiej - najlepiej do salonu istniejącego już jakiś czas, wtedy sprzedawcy zdążą się juz co nie co nauczyć o jakości płytek, ich zastosowań - tam porozmawiaj, podyskutuj, pozapisuj nazwy i proucentów płytek - i idź do innego sklepu, składu, lub sklepu internetowego, porównaj ceny i wtedy zadecyduj gdzie kupić... Jestem przekonany, że nie kupisz w Glazurz Królewskiej icon_rolleyes.gif I nie zawsze słuchaj sprzedających - nie zawsze są profesjonalistami, często są poprostu sprzedawcami icon_confused.gif
Najlepiej pooglądaj płytki w kilku sklepach, a na zakupy weź ze sobą "układacza płytek" - on trochę inaczej niż Ty widzi płytki i potrafi doradzić icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Do takiej łazienki, na pewno nie MAŁEJ (mała to 3 - 4 m2), można zastosować płytki nawet większych rozmiarów, 60x30 cm z elementami podkreślonymi wstawkami z mozaiki...
Aranżacja zależy od upodobań, możliwości finansowych i wielu innych czynników. Czy zamierzasz umieścić wannę i brodzik, czy wannę z parawanem, spełniającą rolę obu urządzeń, czy masz WC osobne, czy umieścisz sedes i bidet ...
Generalnie ciemne płytki to najlepiej oglądać u znajomych (wymagają dużo pracy przy utrzymaniu ich w idealnym stanie), a u siebie raczej należy stosować jaśniejsze, w ciepłych kolorach z akcentami ("słupki", pasy) z ciemniejszych płytek. Podłoga z terakoty ciemniejszej niż ściany z elementami z jaśniejszej, rozbijającymi dużą powierzchnię podłogi. Fuga na podłodze nie jasna (i tak z czasem "ściemnieje"), raczej w kolorze płytek.
Jeśli łazienka ma kształt regularny, można ułożyć równolegle do ścian, jeśli kształt jest złożony, ściany są nierównoległe, podłoga ułożona w karo zamaskuje te nierówności.
Nie zaklejaj glazurą całych ścian, pod sam sufit - uważam, że glazura potrzebna jest tam, gdzie ma ona swoje uzasadnienie: kabina prysznicowa wymaga płytek pod sam sufit, nad umywalką na wysokość ok. pół metra ponad nią, chyba, że planujesz wmontowanie lustra w glazurę, nad sedes i bidet do wysokości 1.2 m, lub do półeczki nad nimi, jeśli zastosujesz sedes i bidet na stelażach.
Można zrobić jakieś bajery typu podświetlane półeczki - wnęki na kosmetyki i bibeloty, kawałek podwieszonego, iluminowanego sufitu, zastosować jako oświetlenie LEDowe (droższe w zakupie, ale bardzo oszczędne i bezpieczne w eksploatacji)
Właściwie to temat - rzeka. Lubię takie planowanie dla kogoś, bo można pofantazjować ;)
Pospaceruj po marketach, sklepach z glazurą - mają tam przykładowe aranżacje i wzory, jak układać, zestawiać płytki. Oczywiście postudiuj specjalistyczne pisma i ich strony internetowe - tam jest miliony pomysłów.



Układanie płytek pod sam sufit to zgadzam się niezbyt fortunny pomysł. Jak to kiepsko wygląda, bardziej przypomina łazienkę w markecie niż w mieszkaniu icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Czyli jednak odradzacie zakupy płytek przez Internet? Hmm... słyszałam od znajomych, że są takie sklepy internetowe, które oferują np. wyliczanie potrzebnej klientowi ilości płytek albo pomagają wybrac kolor do danego pomieszczenia. Słyszeliście o takich sklepach? Mi nie udało się takich znaleźć, a szkoda, bo to jednak spory plus. A gdy do tego dorzuci się mniejsze koszty i wygodę w poszukiwaniach, to już w ogóle tylko przez Internet można urządzać dom icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Ja gdybym był sprzedawcą bałbym się wyliczać klientowi ilość płytek. Oczywiście pomóc i podpowiedzieć to ok ale decyzja chyba powinna być zawsze po naszej stronie - czyli klientów, ew fachowców którzy mają je kleić. Co do kupowania płytek przez internet to tylko po ich wcześniejszym zobaczeniu "na żywo". Baterie i ceramikę może nie ale kupowania płytek nie wyobrażam sobie inaczej.
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
O Ilości potrzebnych płytek decydować powinien "układacz" a przynajmniej ilość zamawianego materiału powinna być z nim omówiona. Zdarza się bowiem że kłopotliwe jest domówienie płytek ,raz ze względu na czas oczekiwania, dwa odcień ,trzy partię... Tak piszę bo sam "układaczem" jestem i kilka razy zdarzyło mi się dostać od inwestorów płytki policzone co do cm2...
Link do komentarza
Cytat

Ścieralność płytek jest bardzo ważna - na opakowaniach płytek są oznaczenia klasy ścieralności.

Lepiej wybrać małe płytki, bo wbrew pozorom są łatwiejsze do ułożenia. Duże płytki wymagają bardzo równych ścian i ich cięcie jest o wiele trudniejsze.
Chociaż Ja wolę te duże płytki. :smile:

Cena samych płytek stanowi około 50% całkowitych kosztów. Trzeba do tego dodać cenę zaprawy klejowej, produktów do jej czyszczenia oraz fugę. No i robocizna. Badź na to przygotowana.


Ścieralnośc jest wazna, ale w budynka użyteczności publicznej ( jeszcze spotyka sie żle dobrane płytki w skelpach gdzie przy ladzie jest ładnie wytarty dywanik icon_smile.gif, ale nigdy nie zdarzyło mi się spotkać wytartych płytek w kuchni, salonie czy na tarasie. Problem pojawia się tylko czasami w domach w wejsciu, gdzie wchodzimy w butach z paichem i podłoga moze sie rysowac lub wycierac.
Link do komentarza
Cytat

Czyli jednak odradzacie zakupy płytek przez Internet? Hmm... słyszałam od znajomych, że są takie sklepy internetowe, które oferują np. wyliczanie potrzebnej klientowi ilości płytek albo pomagają wybrac kolor do danego pomieszczenia. Słyszeliście o takich sklepach? Mi nie udało się takich znaleźć, a szkoda, bo to jednak spory plus. A gdy do tego dorzuci się mniejsze koszty i wygodę w poszukiwaniach, to już w ogóle tylko przez Internet można urządzać dom icon_smile.gif



Wybierane płytki powinny ci się podobać. To najważniejsze kryterium wyboru moim zdaniem. Oczywiście jeśli szukasz płytek na podłoge do garażu, to nie wybierzesz glazury ściennej ( nawet najgorszy sprzedawca doradzi że to nie nadaje się na podłogę). To samo jest z wyborem gresu czy klinkieru na taras. musi być mrozoodporny. Po prostu do pewnych pomieszczeń płytki muszą mieć określone właściwości. Ilość kafelek najlepiej wyliczyć samemu. Nie jest to trudne, rozrysuj sobie każdą sciane płytka po płytce i będziesz mieć bardzo dokładne wyliczenie((jeśli wychodzi ci gdzie pól płytki to przyjmij do wyliczeń całą). Do tego dolicz ok 5% nadwyżki na stłuczki i uszkodzenia przy docinaniu. Tak jak ktoś wspomniał lepiej niech ci zostanie nawet paczka płytek niz braknie 1 sztuka. Niestety zazwyczaj trudno jest dokupić z tej samej partii, więc może sie okazać że brakująca 1 płytka będzie troche jaśniejsza lub ciemniejsza od reszty ściany czy podłogi. Najlepiej zacząć układanie tak aby ewentualne braki wyszły np. w narożniku na dole, czy za pralka, pod szafkami w kuchni czyli w miejscach niewidocznych podczas użytkowania.
Zaufany sklep internetowy z płytkami moge polecić na priv.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Racja,płytki powinny się podobać i dwa być także przyzwoitej firmy,czyli polecam po prostu nie patrzec tylko na cene,bo z reguły to co tanie,ma też słabą jakość. To da sie odczuc szczególnie w przypadku akcesoriów do wyposażenia wnętrza,oraz materiałów budowlanych.



To raczej oczywiste, że powinny się podobać icon_smile.gif W sieci jest trochę tekstów, które pomagają zwrócić uwagę na różne istotne elementy, ale raczej nikt nie ma wątpliwości, że cena najczęściej przekłada się na jakość...
Link do komentarza
Cytat

Jeśli łazienka ma być współczesna trzeba też pamiętać, żeby płytki były rektyfikowane, można wtedy zastosować minimalną fugę, która wygląda bardzo elegancko. ehh jak ja żałuję, że przy urządzaniu mojego mieszkania nie zajrzałam na żadne forum ;(((



A w fudze jest coś złego? Ja na przykład nie chciałbym kafli z minimalną fugą icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

W takim razie wstaw zdjęcia,chętnie zobaczę jak prezentują się tego typu płytki,bo opinie są różne. Dla jednych gres szkliwiony jest uciążliwy,wymaga intensywnej pielęgnacji,szybko się brudzi. Jak to jest w praktyce?


gres jest cieżki do dodoczyszczenia - lepsza jest zwykła glazura - prościej się ją myje, na pewno nie powstają na niej brzydkie zacieki
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...