Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

Witam! Na chwilę obecną wyjście na taras to standartowe kiedyś dwuskrzydłowe drzwi plastikowe 180 x 210 cm. Chciałbym wywalić kawałek ściany i zamontować przesuwne o szerokości ok 3,5- 3,8m. Pytanie do eksperta: czy taka ingerencja w strukturę budynku wymaga jakiegoś pozwolenia? Dom jest własny, wolnostojący, parterowy. Byłbym wdzięczny za wszelkie wskazówki i rady.

Napisano

Ekspertem nie jestem, ale na pewno musisz wziąć konstruktora na miejsce i on osądzi, co zrobić, by taki otwór poszerzyć. Zapewne da się - ale bez rysunków i chyba co najmniej zgłoszenia do urzędu się nie obejdzie.

Napisano
1 godzinę temu, Radek K napisał:

  czy taka ingerencja w strukturę budynku wymaga jakiegoś pozwolenia? Dom jest własny, wolnostojący, parterowy. Byłbym wdzięczny za wszelkie wskazówki i rady.

Nawet gdyby takiego obowiązku nie było to na Twoim miejscu zaprosiłbym na miejsce jakiegoś projektanta - konstruktora budowlanego a wcześniej przygotował dla niego całą dokumentację z budowy domu. To jest poważna ingerencja w ścianę nośną, takich rzeczy nie robi się pochopnie.

A gdy już takiego gościa zaprosisz to on Ci powie jakie obowiązuje prawo w tym zakresie.

Napisano
8 minut temu, retrofood napisał:

To jest poważna ingerencja w ścianę nośną, takich rzeczy nie robi się pochopnie.

Gdybym zaczął od wywalenia dziury w ścianie możnaby to nazwać działaniem pochopnym :) A jak widać najpierw zbieram informacje. Chodzi mi raczej o stronę prawną bo od strony technicznej nie jest to nic skomplikowanego. Bynajmniej dla mnie. Ściana ma ponad 18m długości i podtrzymuje tylko konstrukcję dachową więc osłabienie jej na odcinku 4m (oczywiście nadproże zostanie wzmocnione belką) nie powinno znacząco wpłynąć na jej wytrzymałość tym bardziej że w projekcie było przewidziane wyjście na taras więc nie ma nad nim jakichś skupień nacisku. Problem jedynie że nie mamy już rysunków z projektu a jeśli jakieś zezwolenie będzie wymagane to trzeba je będzie zdobyć. I po to właśnie założyłem wątek by taką info uzyskać. Niemniej bardzo dziękuję za pomoc i użyteczną sugestię.

Napisano

 

2 minuty temu, Radek K napisał:

  Chodzi mi raczej o stronę prawną bo od strony technicznej nie jest to nic skomplikowanego.  

Połowę rodziny mam budowlańców, więc nie rozpędzaj się. To wszystko jest łatwe na pozór, natomiast ważne będzie nawet to, jaka jest odległość otworu od narożnika, (-ów), w którą stronę chcesz otwór powiększać, w jakiej kolejności będą wykonywane poszczególne operacje i tak dalej. Bo jeśli konstruktor znajdzie taką możliwość, to będzie musiał wykonać projekt techniczny i technologiczny. I popisać się pod nim.

 

PS. Poczekaj chwilę, ponoć rząd przygotowuje pilne poprawki do prawa budowlanego upraszczające wymaganą papierkologię. Słyszałem w radiu, powinni o tym coś niedługo pisać w necie.

 

PS 2. Nie rozumiem jak nie masz rysunków z projektu, jest obowiązek ich przechowywania przez cały okres istnienia obiektu. Jest też możliwość inna, projekty są archiwizowane w urzędach. Trzeba jednak znać rocznik budowy, aby trafić pod właściwy adres urzędu.

Napisano

Taka ingerencja w strukturę nośną jest traktowana jako przebudowa. Pod względem prawnym mamy więc tę samą procedurę co przy uzyskiwaniu pozwolenia na budowę. Niezbędny jest projekt przygotowany przez konstruktora. Powinien on także opisać dokładnie kolejność prac. Nad wszystkim ma z założenia czuwać kierownik budowy (musi być ustanowiony).

Takie powiększenie otworu w ścianie obciążonej konstrukcją dachu to nie jest drobiazg.

Napisano
Dnia 30.10.2019 o 21:12, Radek K napisał:

tym bardziej że w projekcie było przewidziane wyjście na taras więc nie ma nad nim jakichś skupień nacisku.

Może jest, wystarczy popatrzyć na poddaszu.

A poza tym mogą być też "skupienia nacisku" poza tym istniejącym nadprożem.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...