Skocz do zawartości

Prośba o rady. podobno za mała nośność/wytrzymałość NADPROŻA


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Zachciało się człowiekowi problemów to postanowił sobie dom wybudować;

Projekt: DionaBIS

Wiem, że finalnie nie obejdzie się u wizyty u jakiegoś konstruktora który to wszystko wyliczy ale póki co potrzebuję porady w jakim kierunku iść z rozwiązaniem problemu;

Otóż mój KB po fakcie obudził się, że w jednym z okien na parterze gdzie użyliśmy (za jego wiedzą i weryfikacją) nadproży prefabrykowanych, powinniśmy jednak zrobić nadproża lane monolityczne wykonane razem z wieńcem W1 - ponieważ prefabrykowane nadproże jest wg niego za słabe żebyśmy mieli dach z pokryciem ceramicznym. Propozycja rozwiązania problemu przez KB - blachodachówka zamiast ceramiki średnio mnie interesuje;

Kroki prawne wobec obecnego KB/zmiana KB/ (zakopanie KB w ogródku- pomysł Żony) itd to sobie zostawiam do przemyśleń w innym terminie, póki co szukam rozwiązań żeby nie stać dalej z robotą. Obecnie ściany szczytowe skończone. można robić konstrukcję dachu..ale wszystko zastopowane z uwagi na ten problem.

jako laikowi do głowy przychodzą mi rozwiązania:
- wywalenie nadrpoża prefabrykowanego i wstawienie w to miejsce nadproża np z 2x dwuteowanik stalowy;
- wydłubanie suporexu połówki miedzy nadprożem i wieńcem i w to miejsce dać jakieś dwutewoniki;
- słup od dachu na stropie postawić na jakichś długich belkach podwalinowych żeby rozproszyły nacisk na kilka sąsiednich belek teriva;

wszelkie propozycje i sensowne pomysły mile widziane

sytuacja wygląda tak
Otwór okienny jest 240cm,
Otwór przykryty nadprożem prefabrykowanym CZAMANINEK 310cm;
nadproża są dodatkowo na poduszkach z cegieł;
następnie mamy połówkę SOLBETU "12" i Wieniec W1;
wieniec standard (2xfi12 górą 2xfi12 + strzemiona fi6) w kształtkach L zalany B25
strop teriva nowa;
w miejscu (słupów od dachu i ścianek działowych na piętrze) wstawione potrójne belki TERIVA

Niestety jak widać jeden ze słupów (podpierający dach) wyląduje w świetle okna. Jakieś 26cm wchodzi w światło okna co podobno jest teraz problemem skoro nadproże nie jest wylewane

Okono OB1 od środka.jpeg

IMG_20190819_183041.jpg

strop po adaptacji.jpg

W2 i trzpienie TŻ.jpg

Strop przed zalaniem1.jpg

Nadproze NLC 115_12.pdf

projekt dachu pod ceramike.pdf Ulotka_nadproza.pdf

Edytowano przez DionBis (zobacz historię edycji)
Napisano
Dnia 19.08.2019 o 19:34, DionBis napisał:


 - ponieważ prefabrykowane nadproże jest wg niego za słabe żebyśmy mieli dach z pokryciem ceramicznym. Propozycja rozwiązania problemu przez KB - blachodachówka zamiast ceramiki średnio mnie interesuje;

 

To jakaś bzdura, bo ciężar dachówki w żaden sposób nie może i nie powinien przesądzać o wytrzymałości całej konstrukcji. Może co najwyżej  być wymogiem określonej wytrzymałości konstrukcji drewnianej dachu.

Napisano
3 minuty temu, demo napisał:

To jakaś bzdura, bo ciężar dachówki w żaden sposób nie może i nie powinien przesądzać o wytrzymałości całej konstrukcji. Może co najwyżej  być wymogiem określonej wytrzymałości konstrukcji drewnianej dachu.

A mimośrody w ściankach kolankowych? 

Napisano (edytowany)
Dnia 26.08.2019 o 11:37, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Masz w projekcie szczegóły do nadproża? KB w locie policzył obciążenie od słupa dla dachwówki ceramicznej i dla lżejszego pokrycia?.

Proponuję konsultację Konstruktora, chyba, że KB ma też uprawnienia stosowne do zagadnienia.

 

w adaptacji projektu nadproże w tym oknie "NP3" jest wylewane razem z wieńcem W1 i dołem powinno mieć 5xfi12

 

Po adaptacji.jpg

Dnia 26.08.2019 o 12:00, Takiowaki napisał:

Zmniejszyć otwór okienny... 

też o tym myśleliśmy, żeby zmniejszyć okno o 30cm, albo podzielić je 2 "słupami" z cegieł i podzielić na 3 cześci, ale jedna i druga opcja finalnie nam nie odpowiada. Chcemy mieć okno o takich rozmiarach jakie jest. i pewność że to prefabrykowane nadproże jest ok albo opcja ze wzmocnieniem/wymianą nadproża np na belki stalowe;

 

 

Dnia 26.08.2019 o 14:23, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Różnica między kilka a kilkadziesiąt kg/m2. Poza tym te słupy i nadproża nie są liczone na styk. Słup na 100% przeniesie dodatkowy ciężar. Wygląda na to, że najsłabszym ogniwem jest nadproże.

i właśnie o nadproże się rozchodzi. czy takie prefabrykowane nie jest za słabe skoro poza bezpośrednim ciężarem które na nie działa (ściana nad nadprożem, strop) pośrednio będą na te nadproże działać obciążenia z dachu ze słupa stojącego na belkach teriva wchodzących w światło okna.

Edytowano przez DionBis (zobacz historię edycji)
Napisano
13 godzin temu, DionBis napisał:

też o tym myśleliśmy, żeby zmniejszyć okno o 30cm, albo podzielić je 2 "słupami" z cegieł i podzielić na 3 cześci, ale jedna i druga opcja finalnie nam nie odpowiada. Chcemy mieć okno o takich rozmiarach jakie jest. i pewność że to prefabrykowane nadproże jest ok albo opcja ze wzmocnieniem/wymianą nadproża np na belki stalowe;

Szczerze, to domuruj z tej newralgicznej strony i nie wymyślaj bardziej :) Rozwiązanie proste, a urasta problem do rangi rozwiązań konstrukcyjnych w wieżowcach :icon_cool:

Napisano
Dnia 19.08.2019 o 19:34, DionBis napisał:

Wiem, że finalnie nie obejdzie się u wizyty u jakiegoś konstruktora który to wszystko wyliczy ale póki co potrzebuję porady w jakim kierunku iść z rozwiązaniem problemu;

Wg mnie nie ma problemu - ale musi sprawdzić konstruktor! I pod jednym warunkiem.

Dlaczego nie ma problemu?

Tam, oprócz nadproża, jest przede wszystkim wieniec.

Jeśli ten wieniec jest solidny, wysoki (musi sprawdzić konstruktor) i wylany razem z nadprożem (nawet prefabrykowanym) - a punkt oparcia belki jest w pobliżu węgarka - to cały ciężar z słupka powinien za pośrednictwem belki i stropu rozlożyć się na większą część podpory.

Dnia 19.08.2019 o 19:34, DionBis napisał:

- wydłubanie suporexu połówki miedzy nadprożem i wieńcem i w to miejsce dać jakieś dwutewoniki;

oczywiście takie dodatkowe wzmocnienie jak najbardziej wzmocni nadproże i całość (stężyłbym te dwa , ale raczej ceowniki, łatwiejsze do montażu) - srubami na przestrzał), a nie zmieni otworu - więc sensowne. 

 

Napisano
Dnia 19.08.2019 o 19:34, DionBis napisał:

Otóż mój KB po fakcie obudził się,

Jak się "obudził" to niech on się martwi jak to naprawić aby było dobrze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Do takiego mieszkania nie montował bym więcej niż 2,5kW. Ważniejsza od mocy jest umiejętność obchodzenia się z tym urządzeniem. Jedna jednostka zainstalowana z w salonie z kuchnią wystarczy.  WiFi to już standard i to polecam (zdarza się, że w najtańszych chińczykach aplikacje nie działają), reszta jest zbędna. Zwróć uwagę na poziom hałasu. Ja mam Mitsubishi Heavy oraz Fuji. Klimatyzatorem Fuji 2,5kW ogrzewam zimą dom 70m2.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...