Skocz do zawartości

chodnik do domu


Recommended Posts

Z podanych wymiarów wychodzi jakieś 1,2 m3 betonu. Jednak zakłada się, że że na wykonanie 1m3 betonu potrzeba 1,015m3 betonu. Zakłada się od razu, przypadkowe utraty, a i dokładnie się nie wyskrobie zawsze z pojemnika czy betoniarki wszystkiego. Więc założyłbym, że potrzeba 1,3m3.
Wydaje mi się, że jeżeli ma to być tylko chodnik to można wykonać go z tzw. chudego betonu klasy B-7,5.
Na niego potrzeba:
cement- ok. 215 kg (na worki 25 kg będzie ok. 8,5 szt.)
piasek- ok. 2902 kg
woda- ok. 99 l

Jeżeli jednak ma to być mocniejszy wyrób dobrze zrobić z betonu klasy B-15. Składniki do wykonania:
cement- ok. 363 kg (na worki 25 kg będzie ok. 14,5 szt.)
piasek- ok. 778 kg
żwir- ok. 1817 kg
woda- ok. 218 l

W razie pomyłki moich obliczeń lub dla innych, podaje taki schemat do przygotowania 1m3 betonu:
B-7,5:
cement- 163 kg
piasek- 2200 kg
woda- 75 l

B-15
cement- 275 kg
piasek- 590 kg
żwir- 1377 kg
woda- 165 l

POZDRAWIAM!
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok temu...
Cytat

chcę wykonać dojście do domu z betonu. powierzchnia ogólna to ok. 15m2, grubość ok. 8cm. ile betonu będę potrzebował (będę to robił sam więc byłbym wdzięczny za informację o potrzebnej ilości piasku, żwiru i cementu)


16 worków cementu około 3ton piasku woda to zależy jaki piasek[beton musi być odpowiednio elastyczny]Na taczki średnio mieści się 0,05metra szesciennego betonu,na betoniarkę[150]syp 2 worki cementu i około 33-35 łopat piasku z betoniarki powinno wyjść 3 taczki betonu.Piasek nie może mieć glinki bo po opadach deszczu porobią się dziurki w chodniku.
Link do komentarza
A moze jednak jakis bruczek? Nie musisz wykonywać płyty - wystarczy dobrze zagęścić podłoże zamocować krawęzniki labo uzyc jakiegoś taniego systemu np Ekobord (chyba tak sie to pisze) i przestrzeń wypełnic brukiem. Łatwe proste i przyjemne.
i wierz mi wclae nie wiele droższe niż planowana wylewka.
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
A chodniczek całkiem łatwo wybrukować (podjazd to juz raczej robota dla fachowca).

Pod ścieżkę najpier robi się wykop, jego dno kształtuje się z maleńkim spadkiem, wyrównuje i ubija. Potem jest warstwa (grubości10-20 cm) tłucznia lub żwiru, a na to warstwa (3-5 cm grubości) piasku. Potem zostaje już tylko ułożenie kostki.
Link do komentarza
Cytat

A chodniczek całkiem łatwo wybrukować (podjazd to juz raczej robota dla fachowca).

Pod ścieżkę najpier robi się wykop, jego dno kształtuje się z maleńkim spadkiem, wyrównuje i ubija. Potem jest warstwa (grubości10-20 cm) tłucznia lub żwiru, a na to warstwa (3-5 cm grubości) piasku. Potem zostaje już tylko ułożenie kostki.




Jaki powinien być ten spadek, tzn jak duży, i w któym kierunku???
Link do komentarza
Cytat

Jaki powinien być ten spadek, tzn jak duży, i w któym kierunku???




Wszystkie nawierzchnie ogrodowe powinny mieć spadek poprzeczny wynoszący co najmniej 2%,

a nawierzchnie dochodzące do budynków powinny być tak nachylone, by woda spływała od budynku w stronę ogrodu - nachylenie podłużne.
Link do komentarza
Cytat

Wszystkie nawierzchnie ogrodowe powinny mieć spadek poprzeczny wynoszący co najmniej 2%,

a nawierzchnie dochodzące do budynków powinny być tak nachylone, by woda spływała od budynku w stronę ogrodu - nachylenie podłużne.



...i roślinki znajdujące się w sąsiedztwie nawierzchni będą miały trochę więcej wody icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

A chodniczek całkiem łatwo wybrukować (podjazd to juz raczej robota dla fachowca).

Pod ścieżkę najpier robi się wykop, jego dno kształtuje się z maleńkim spadkiem, wyrównuje i ubija. Potem jest warstwa (grubości10-20 cm) tłucznia lub żwiru, a na to warstwa (3-5 cm grubości) piasku. Potem zostaje już tylko ułożenie kostki.




A krawężniki?!!! icon_smile.gif

Jeśli przy nawierzchni mają być obrzeża lub krawężniki, trzeba je osadzić na początku w wykonanym wykopie (w podkładzie z suchego betonu), przed wykonaniem warstwy żwiru i warstwy piasku.
Link do komentarza
Cytat

A krawężniki?!!! icon_smile.gif

Jeśli przy nawierzchni mają być obrzeża lub krawężniki, trzeba je osadzić na początku w wykonanym wykopie (w podkładzie z suchego betonu), przed wykonaniem warstwy żwiru i warstwy piasku.



Właśnie, krawężniki czy obrzeża, jaka właściwie jest różnica między nimi?
Link do komentarza
Cytat

Właśnie, krawężniki czy obrzeża, jaka właściwie jest różnica między nimi?




Krawężnikami zabezpiecza się nawierzchnie podjazdów. Krawężniki osadza się w podłożu głębiej niż elementy nawierzchni. Górna część krawężnika wystaje ponad nawierzchnię.

Na brzegach ścieżek wystarczą obrzeża, betonowe, kamienne czy z tworzywa sztucznego. Są one mniej masywne niż krawężniki. Ustawia się je tak, aby nie wystawały ponad nawierzchnię.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Ja mam też pytanie związane z tym tematem. Również chce wykonać chodnik z betonu lecz jego kolor mnie przeraża. Czy podczas robienia betonu nie można dodać jakiś barwników które nie pogorszyły by jego trwałości a poprawiły kolor? Jeśli tak to prosiłbym o jakieś namiary na takowe "barwniki".
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
  • 9 miesiące temu...
Cytat

16 worków cementu około 3ton piasku woda to zależy jaki piasek[beton musi być odpowiednio elastyczny]Na taczki średnio mieści się 0,05metra szesciennego betonu,na betoniarkę[150]syp 2 worki cementu i około 33-35 łopat piasku z betoniarki powinno wyjść 3 taczki betonu.Piasek nie może mieć glinki bo po opadach deszczu porobią się dziurki w chodniku.

wykonałem podobny chodnik z betonu w proporcjach 1 do 3 i mam problem ponieważ jego powierzchnia jest bardzo ścieralna. Dlaczego tak się stało i jak temu zaradzić. Proszę o pomoc. Edytowano przez robert69 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Problemem jest chyba gęstość betonu. Beton na kostkę brukową oprócz wylania do formy jest jeszcze wibrowany i prasowany. Struktura betonu ma wtedy dużo większe zagęszczenie od „domowej” wylewki. To powoduje widoczne różnice w ścieralności, nasiąkliwości i mrozoodporności. Nie wiem czy jest skuteczny sposób na samodzielne uzyskanie podobnych parametrów betonowego chodnika.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
  • 8 lata temu...

Ścieżkę od furtki do domu (jak również w obrębie samego ogrodu) warto wykonać z kostki betonowej antypoślizgowej – płukanej, z warstwą kruszywa. Jest ona szorstka, ale równa. Doskonale sprawdza się zimą.

Wybierając konkretny wzór, trzeba pamiętać o dopasowaniu wyglądu bruku do otoczenia budynku (aby powstała spójną całość). Niektóre kostki płukane są barwione, inne zawierają tylko naturalne kruszywo na wierzchu – najlepiej kupować te ostatnie, bo ich kolor z czasem nie blaknie.

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć! Jeśli chodzi o instalację paneli fotowoltaicznych na Twoim polu, to takie umowy są jak najbardziej możliwe, ale kwoty i warunki zależą od wielu czynników – lokalizacji, warunków gruntowych, dostępu do sieci energetycznej i negocjacji z inwestorem. Te „60 tysięcy rocznie” to orientacyjna kwota dzierżawy, ale dobrze jest dokładnie sprawdzić treść umowy i negocjować zapisy, np. o coroczną waloryzację kwoty. Podatek od takiego dochodu zależy od formy prawnej umowy – najczęściej będzie to podatek dochodowy (17% lub 32% w zależności od progu) lub ryczałt (8,5%). Jeśli potrzebujesz dokładniejszych informacji lub wsparcia w analizie, warto zajrzeć na maat4.pl, gdzie znajdziesz specjalistów od tego typu inwestycji.
    • Brzmi jak klasyczny przykład nieprzemyślanego projektu albo źle dobranych materiałów. Jeśli legary z kompozytu uginają się między betonowymi bloczkami, to ewidentnie problemem jest zbyt duży rozstaw podpór lub sama jakość legarów – kompozyt potrafi być elastyczny, ale nie na tyle, żeby wytrzymać takie obciążenie. Producent zaleca rozstaw co 40 cm, ale to czasem teoria, która w praktyce nie działa, szczególnie przy słabym podłożu.
    • Cześć! Jeśli masz decyzję WZ na całą działkę, to po jej podziale na trzy nowe działki każda z nich będzie wymagała oddzielnych WZ. Decyzja WZ nie „przechodzi automatycznie” na nowo wydzielone działki, bo każda z nich traktowana jest jako nowy byt prawny. Musisz więc wystąpić o nowe WZ dla każdej działki z osobna, uwzględniając parametry zabudowy określone w pierwszej decyzji. Dobrze byłoby skonsultować się z urzędem gminy, bo procedury mogą się trochę różnić w zależności od lokalnych przepisów.
    • Taka praktyka, choć niestety dość powszechna w niektórych przypadkach, odbiega od standardów solidnego budownictwa.
    • Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.   1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III? Analiza obciążenia: Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg. Suma obciążeń: Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg Wytrzymałość HEB 140: HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń. Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°). Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).   2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych? Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję: Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu. Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).   3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140? Porównanie: HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm). HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m). Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.   4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP? Porównanie OSB i MFP: OSB (Oriented Strand Board): Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie. Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę). Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów. MFP (Multi-Functional Panel): Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie. Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę). Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami. Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.   5. Czy materiały zostały dobrze dobrane? Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki). Podsumowanie: HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie. OSB to lepszy wybór dla sufitu. Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność. Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...