Skocz do zawartości

Podłączenie przepływowego ogrzewacza 3F


Recommended Posts

Napisano

Witam

 

Chcę poprawnie podłączyć przepływowy ogrzewacz wody 3fazowy 400v 15KW. będzie używany do prysznica. Posiadam instalację 4 przewodową (mocy mi nie brakuje). I teraz pytania. Chciałem podłączyć go przez różnicówkę 25A. Odległość od tablicy rozdzielczej 13 metrów. Przewód 4x4mm2. W tablicy nie mam już miejsca na różnicówkę. Zamontować ją lepiej obok tablicy czy obok ogrzewacza. Czy takie zabezpieczenie wystarczy żeby w razie jakiejś awarii nikogo prąd nie poraził.

Napisano

Jak bym chciał zawezwać elektryka to bym tu nie pisał. Instalacje elektryczne w domu i garażach robiłem sam (jestem po odpowiednim technikum). Było to tylko wiele lat temu a że w zawodzie nie robiłem to zasięgnąć chcę opini. Napisałem przecież że moc ogrzewacza to 15kW. Prąd maksymalny na jedej fazie to 21,7A więc zabezpieczenie 25A (następne to dopiero 40A) chyba wystarczy. Tylko czy sama eska wystarczy, a nie różnicówka?. W ogrzewaczu jest miejsce do podłączenia 3 faz i uziemienia. Do tablicy rozdzielczej mam doprowadzenie 5 przewodowe ale w tablicy są podłączone tylko 3 fazy i zero. Uziemienie jest nigdzie nie podłączone i nawet nie wiem czy jest podłączone w puszce na ulicy (podłączali to wszystko jakiś rok temu fachowcy z elektrowni przy okazji wymiany kabla zasilającego). Ewentualnie dla pewności możnaby uziemienie dorobić samemu. Ogrzewacz będzie w piwnicy więc przewiercić się przez podłogę i wbić rurę stalową ocynkowaną ze 3m.

Napisano

Czyli nie masz uziemienia i naraz chcesz je zrobic?

Rurą 3m? A dlaczego nie 2m albo 4m?

Chłopie do elektryka sie zgłoś. Tobie jest potrzebne uziemienie w instalacji i przegląd całej instalacji.

W łazience jaka masz ochronę?

Napisano (edytowany)
10 godzin temu, madmans1 napisał:

Jak bym chciał zawezwać elektryka to bym tu nie pisał. Instalacje elektryczne w domu i garażach robiłem sam (jestem po odpowiednim technikum). Było to tylko wiele lat temu  

Tak przeważnie pisują ludzie mający niewyobrażalnie wysokie mniemanie o własnych umiejętnościach. Tylko jak to pogodzić z tym co napisałeś wcześniej? 

Dnia 11.01.2019 o 00:17, madmans1 napisał:

 Posiadam instalację 4 przewodową (mocy mi nie brakuje) . I teraz pytania. Chciałem podłączyć go przez różnicówkę 25A.  

Otóż stosowanie różnicówek w układzie 4-przewodowym jest prawnie zabronione i to od wielu lat! Jaka jest więc Twoja znajomość zagadnień instalacji?

 

Boję się cokolwiek podpowiadać, bo zdaje się, że i tak wiesz najlepiej. I na pewno nie zrobisz tego dobrze. Poczytaj: 

Wyłącznik różnicowoprądowy, czyli RCD

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
1 godzinę temu, madmans1 napisał:

Zakładając że przewód uziemienia jest podłączony w skrzynce w ulicy czy schemat który narysowałem jest poprawny?

Jeśli podgrzewacz znajduje się na ulicy to będzie poprawny. Najlepiej w osi jezdni.

W każdym innym przypadku nie będzie, przy czym żadne modły tu nie pomogą. Nawet jak zmienisz wiarę na beduińską.

Jak już wspomniałem, możesz sobie uważać co chcesz, ale widać od początku, że nie wiesz co czynisz. Gorzej, że nie sam poniesiesz konsekwencje, lecz mogą je ponieść Twoje dzieci. Niczemu nie winne.

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Napisano
2 godziny temu, madmans1 napisał:

Zakładając że przewód uziemienia jest podłączony w skrzynce w ulicy czy schemat który narysowałem jest poprawny?

Podłączenie podgrzewacza.jpg

:zalamka:

A jak niby ta różnicówka ma działać/zadziałać dla tego obwodu?

Napisano
18 godzin temu, madmans1 napisał:

Jak bym chciał zawezwać elektryka to bym tu nie pisał. Instalacje elektryczne w domu i garażach robiłem sam (jestem po odpowiednim technikum)

Starch się bać.

Które to technikum kończyłeś?

 

Może lepiej nie mów.

 

Po raz trzeci Ci napiszę - zwróć się do elektryka.

Napisano (edytowany)

To się pośmialiśmy. Zamiast napisać co jest źle i jak powinno być to lepiej wyśmiać. To po ch takie forum na którym pomocy uzyskać nie można. Teraz dopiero zauważyłem że wstawiłem obraz który jest niedokończony ale to już musztarda po obiedzie...

 

Edytowano przez madmans1 (zobacz historię edycji)
Napisano

Pomoc można uzyskać, ale przy założeniu, że pytający ma szanse sam sobie - i osobom współmieszkającym - nie zaszkodzić...

Zresztą słusznie poradził

Dnia 11.01.2019 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

To powinien zrobić elektryk

oraz

Dnia 11.01.2019 o 04:03, MrTomo napisał:

Zawezwij elektryka z uprawnieniami

 

Piszesz:

22 godziny temu, madmans1 napisał:

Instalacje elektryczne w domu i garażach robiłem sam (jestem po odpowiednim technikum).

garażowe technikum???

Napisano
1 godzinę temu, madmans1 napisał:

To się pośmialiśmy. Zamiast napisać co jest źle i jak powinno być to lepiej wyśmiać. To po ch takie forum na którym pomocy uzyskać nie można. 

Przecież Ci napisałem. Post #6. 

Cytat

stosowanie różnicówek w układzie 4-przewodowym jest prawnie zabronione i to od wielu lat!

Nie zareagowałeś, więc do kogo masz żale i pretensje? Prawo czegoś zabrania, więc jakiś powód tego istnieje! Nie uważasz, jako elektryk z wykształcenia,  że powody tegoż być muszą? Podałem Ci linka abyś zapoznał się z tematyką. Przeczytałeś? Nie, bo po co, Ty wiesz lepiej. Więc radź sobie sam, nie zwalaj winy na forum.

Napisano

No i za waszą radą zwróciłem się do elektryka. Przyjechał pomierzył i podłączył. Instalację mam 5 przewodową. Podłączył dokładnie tak jak na moim rysunku (więc nieświadomie dobrze narysowałem). Twierdziliście że jak ma ta różnicówka działać dla tego obwodu..... po czym wezwany elektryk podłącza ją właśnie tak..... To ja już komentować nie będę. Mimo wszystko dziękuję za zainteresowanie i pozdrawiam

Napisano
8 godzin temu, madmans1 napisał:

nieświadomie dobrze narysowałem

Dobrze, że NIEŚWIADOMIE dobrze narysowałeś, bo mogłeś NIEŚWIADOMIE źle narysować...

 

Układ był testowany?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...