Skocz do zawartości

Wentylacja kotłowni przy WM i gruntowej pompie ciepła


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Buduję dla siebie dom jednorodzinny. Jako jedyne źródło ciepła (CO i CWU) w domu będzie służyć gruntowa pompa ciepła wraz z wentylacja mechaniczną z rekuperatorem, nie będzie kominka, nie będzie w ogóle instalacji gazowej (płyta kuchenna indukcyjna). Projektant wykreślił mi więc z projektu wszystkie kominy spalinowe ale pozostawił jeden-wentylacyjny wyprowadzony nad dach- w kotłowni.

 

I tu jestem w kropce, bo tego nie rozumiem.

jeśli w moim domu nie będzie NIC spalane (brak kotła na paliwo stałe czy gaz, brak kominka) to po co komin z kotłowni nad dach? To przecież nawet nie będzie kotłownia tylko pomieszczenie techniczne- pompę ciepła można przecież zainstalować nawet w salonie! Nie ma w przepisach, albo przynajmniej nie znalazłem takich, które wymagały by obecności w domu pomieszczenia: kotłownia. U mnie w tym pomieszczeniu będzie: pompa ciepła, rekuperator i filtry do wody z mojej studni-tylko tyle- to po co tam komin? Jaka jest podstawa prawna do tego?

Mój projektant twierdzi że: ma być w kotłowni to jest.

Trzeba mieć wentylację ale to nie znaczy chyba, że od razu komin?!

Czy nie wystarczy zastosować rozwiązania tak jak w garażu- kratki nawiewne i wywiewne?

 

Dom parterowy, bez poddasza użytkowego, z garażem w bryle budynku, "kotłownia" niepołączona z resztą domu ale z drzwiami na zewnątrz i drugimi do garażu, z garażu drzwi ppoż EI30 do domu.

 

z góry dziękuję za odpowiedzi

 

 

Napisano

W tym pomieszczeniu technicznym jak najbardziej można wykonać wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną. Robienie wentylacji grawitacyjnej nie ma uzasadnieni. Nie ma też żadnego przepisu narzucającego takie rozwiązanie nawet w kotłowni. Rodzaj wentylacji wynika ze względów bezpieczeństwa i dostosowujemy go zawsze do rodzaju pracujących urządzeń. Przykładowo, wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną można zrobić nawet przy kotle gazowym z zamkniętą komorą spalania i koncentrycznym przewodzie powietrzno-spalinowym. A co dopiero przy pompie ciepła, która niczego nie spala?

Napisano

dziękuję Panowie za odpowiedzi,

czy w takim razie można to pomieszczenie włączyć w rekuperator obsługujący resztę domu? czy może zastosować oddzielną wentylację?

Napisano (edytowany)

Problem w tym, ze do kotłowni wchodzi się przez garaż.

Gdybyś chciał to wentylować mechanicznie trzeba byłoby od strony garażu zamontować szczelne drzwi, bo w garażu, jak mniemam masz wentylację grawitacyjną. A systemów wentylacyjnych nie wolno mieszać. 

Taka lokalizacja kotłowni (za garażem) stosowana jest do kotłowni na paliwo stałe. Zmiana sposobu grzania na bezkominowe pociąga za sobą komplikowanie całego systemu grzejno-wentylacyjnego. 

Edytowano przez Elfir (zobacz historię edycji)
Napisano
23 godziny temu, gregu napisał:

czy w takim razie można to pomieszczenie włączyć w rekuperator obsługujący resztę domu?

Można a nawet trzeba.

Moim zdaniem w tym pomieszczeniu (technicznym) można w dowolny sposób podejść do tego czy anemostat nawiewny, czy wywiewny czy oba naraz - zwłaszcza jeśli w tym pomieszczeniu jest okno. 

 

Dnia 17.06.2018 o 21:53, gregu napisał:

Projektant wykreślił mi więc z projektu wszystkie kominy spalinowe ale pozostawił jeden-wentylacyjny wyprowadzony nad dach- w kotłowni.

Niech wykreśli kotłownię a zamiast niej projektuje pomieszczenie techniczne (patrz Rozporządzenie w sprawie WT § 3.12.)

Napisano

tam chyba musiałby być i nawiew i wywiew, bo to pomieszczenie nie ma połączenia z resztą domu. 

Ewentualnie nawiew z nieszczelnymi drzwiami do garażu (?)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...