Skocz do zawartości

Dom w/g projektu Przygoda 2. Czy się uda zmieścić w 300 tyś ?


Recommended Posts

Witam wszystkich forumowiczów.

 

Zacząłem budowę domu w/g projektu Przygoda 2 warjant B czyli z podniesioną ścianką kolankową. Link do projektu https://www.mgprojekt.com.pl/przygoda-2

Bardzo mało jest informacji na temat tego projektu dlatego założyłem ten temat licząc na merytoryczną dyskusję i pomoc ze strony doświadczonych osób.

Generalnie założenie jest takie żeby zmieścić się w 300 tyś. nie licząc działki. W tym celu szukałem przez dłuższy czas projektu który będzie prosty w budowie i jednocześnie wystarczający dla rodziny 2+2 ale docelowo 2+1 bo córka idzie na studia w innym mieście. Szukałem projektu bez balkonów, wykuszy, lukarn itp. a także z dachem dwuspadowym żeby ograniczyć koszty budowy i mostki termiczne ponieważ dom planuje ogrzewać pompą ciepła PW.

Na obecną chwilę wykonałem:

- Wszystkie formalności prawno-techniczne łącznie z pozwoleniem na budowę

- Wykonane ławy fundamentowe wraz z izolacją poziomą ław ( dwie warstwy dysperbitu dn + papa asfaltowa )

- Jetem w trakcie kończenia murowania ścian fundamentowych

 

I tu pojawiły się pewne problemy i pytania.

W projekcie jest obniżenie ścian fundamentów przy drzwiach wejściowych i wyjściu na taras. Niby wszystko ok, bo styropian z podłogi ma wchodzić w te miejsca żeby docieplić te newralgiczne punkty, ale z drugiej strony jak zachować ciągłość izolacji poziomej na ścianie fundamentowej w tych miejscach ? Kolejna sprawa to czy stopa pod komin ma być wymurowana do wysokości posadzki i bezpośrednio stawiać na nią komin, czy należy dać warstwę izolacji ( np styropian EPS 120) żeby nie było mostka termicznego.

Pozdrawiam wszystkich i liczę na rzeczową dyskusję i pomoc w razie czego służe zdjęciami.   

WP_20180519_18_28_23_Pro.jpg

V__517F.jpg

V__8C27.jpg

V__749F.jpg

Link do komentarza

Odp 1) Wszystko zależy od tego jaką będziesz miał posadzkę. Z tego co widzę na zdjęciach to za nisko masz izolację poziomą w stosunku do poziomu gruntu - powinno być 15-30cm nad poziom gruntu - u ciebie planowany jest stopień więc dobrze by było dać tak na 17,5 cm. Albo dasz wysunięty okap dachu, albo ziemię wybierzesz - bo inaczej ściany będą ci nasiąkać podczas deszczu. A za 10 lat izolację poziomą będziesz miał po osadzaniu budynku równo z gruntem

Odp 2) fundament pod komin dobrze zaizoluj - nie dawaj styropianu - co najwyżej możesz obłożyć  te 5cm w koło fundamentu.

Link do komentarza

Dziękuję za odpowiedz.

 

Również zauważyłem że fundamenty będą za nisko wystawać ponad grunt wiec podniosłem je o jeden bloczek. Oczywiście po konsultacji z KB. 
Zrezygnowałem z obniżenia ścianki fundamentowej i teraz jest wszędzie na równo. Ostatni bloczek fundamentów będzie poziomem chudziaka natomiast styropian oraz wylewka z posadzki będzie już w głównej ścianie, która będzie budowana z bloczków z gazobetonu.

Obecnie ściany są pomalowane 3 x Dysperbitem DN, zrobione przepusty pod wodę, prąd i kanalizacje oraz przywieziona pospółka do zaspania.    

Link do komentarza

Jak to na budowie pojawiły się kolejne dylematy i pytania które kieruje do doświadczonych osób.

 

1. Fundamenty ocieplam styropianem Yetico Aqua EPS 120 który ma nacięcia ( ryflowanie ). Wiem że takie ryflowanie sprawdza się przy foli kubełkowej jednak ja jej nie będę stosował wiec zaciągnąłem klejem i siatką oraz przesmarowałem 2 warstwy dysperbitu. Wszystko po to żeby uszczelnić połączenia styropianu i zabezpieczyć przed gryzoniami w gruncie.  Czy położenie kleju w ten sposób nie jest błędem ?

2. Po zasypaniu i zagęszczeniu oraz wykonaniu kanalizacji muszę zrobić wylewkę z chudego betonu. W projekcie nie ma nic na temat jego klasy i wiem że chudy zazwyczaj oznacza B10 natomiast spotkałem się z opiniami że powinien być to beton B15. Na tą wylewkę z chudego idzie jeszcze styropian i właściwa wylewka z posadzką. 

 

Proszę o sugestie i odpowiedzi

 

 

Link do komentarza

Odnośnie pierwszego punktu - dlaczego bez folii kubełkowej? Ona stanowi zabezpieczenie dla styropianu przed uszkodzeniami mechanicznymi. Styropian układa się ryflowaną stroną do ściany. Zastosowanie płyt ryflowanych, czyli z pionowymi rowkami na całej powierzchni, ma sens przy ocieplaniu niektórych rodzajów ścian nadziemia, w przypadku fundamentów niebardzo.

A może chodzi o płyty jedynie z frezowanymi na zakładkę krawędziami?

Co do podkładu. Zależy co przewiduje projekt. Zastosowanie betonu o większej wytrzymałości w każdym razie nie zaszkodzi.

Link do komentarza

Jeśli chodzi o styropian to dzwoniłem do producenta i kazał układać ryflowaniem ( rowkami/nacięciami) do zewnątrz. Nie dawałem foli kubełkowej bo sama w sobie nie jest izolacją pionową styropianu tylko pomaga odprowadzić lub odparować wodę.  Widziałem w internecie co się dzieje na powierzchni takiej foli i styropianu po latach. idealne miejsce dla pleśni i innych żyjątek wiec wolałem tego uniknąć i obsypałem styropian pospółką żeby woda swobodnie odpływała niżej.

Chudziak będzie jednak B10 bo dzwoniłem do architekta i stwierdził że wystarczy bo pod właściwą posadzką jest zbrojenie i tam trzeba się skupić na tym żeby nie pękała.

 

Pojawił się natomiast kolejny problem. Moja ekipa położyła po zagęszczeniu pospółki kanalizę z podejściami ale zrobili to na szarych rurach. Wyczytałem że takie rury głównie układa się do instalacji wewnętrznych a w gruncie stosuje się pomarańczowe. Myślicie że wytrzymają i wszystko będzie OK ?  

 

 

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Myśmy to wałkowali 3 lata temu wtedy wyslalem skany z podręcznika:    
    • Ja mam rurę w geowłókninie, także jak miałaby się zamulić, to na samym dnie, bo w 90% jest obsypana kamieniem, a dla mnie bardziej logicznym jest odsączenie nawet tego 1cm nawet z mułu, niż żeby było kilka centymetrów kamieni zatopionych w wodzie. Ale ekspertem nie jestem, posłuchałem tylko rady tego kto robi to na codzień i wydało mi się to bardziej logiczne niż położenie rury na kamieniach. Btw rura leży na geowłókninie, więc nie bardzo ma się czym zamulić. A kamień miałem dosyć dobrze wypłukany, więc nawet z niego niewiele tam osiadło. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • a co cię śmieszy - podręcznik niemiecki? Niemców nie lubię - ale na budowlance się znają Ja tego nie wymyśliłem - ale zasięgam najlepszych rad, jak coś robię, a nie majstrów z okolicy (choć czasem się znajdzie b. dobry)   Podręcznik fachowy zaleca nawet trzy różne frakcje kamienia drobny przy rurce drenarskiej, zwłaszcza tej z PCV - żeby jej nie uszkodzić i dopiero po warstwie tego drobnego dawać grubszy kamień. To samo pod rurą - drobny kamień. I tak samo przy geowłókninie - żeby jej nie podziurawić. Dla mnie to logiczne - choć pracochłonne.   to może mnie poucz, co cię rozśmieszyło?    nie ja to wymyśliłem - ale to logiczne, że jak dasz na dno wykopu, to się szybko zamuli rura, bo z tego kamienia też osiądzie pył, a poza tym rura powinna być oddzielona od podłoża. Dlatego daje się płytka warstwę tego drobnego kruszywa pod dren. 
    • Ok, może być nawet 500 milimetrów, lepiej nawet brzmi. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • To nie pół metra a 50 cm i jest ok, przecież buduje się dom na te 30-60 lat, po co coś ciągle poprawiać.   Dziś zalecana grubość minimum to 30 cm, a dla domów energooszczędnych  35 cm.   Jak ja budowałem dom w XX wieku, to przyjeżdżali ludzie i pukali się w czoło, po co to daję albo tamto i czemu tyle, albo np. czemu okna montuję w warstwie izolacji.  -okno nie w murze?  -to wypadnie.  Okna nie wypadły, stoją, czy wiszą do dzisiaj. Nie minęło 30 lat i ludzie zaczęli tak wstawiać okna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...