Skocz do zawartości

Spełnić marzenie o własnym domu.


Recommended Posts

Napisano

Witam

Z żoną postanowiliśmy zacząć przygodę z budowaniem domu. W większości będzie to systemem zleconym. Sprawy, które wydają mi się proste chciałbym zrobić sam: izolacje fundamentów, ocieplenie dachu,być może elewacje.

 

Projekt domu w linku poniżej

https://www.mgprojekt.com.pl/viking

 

Dom chciałbym zbudować z ytonga i ocieplić styropianem. Dom miałaby ogrzewać pompa ciepła, dół ogrzewanie podłogowe. Góra jeszcze nie wiem ale skłaniam się też do podlogowki. Okna w miarę energooszczędne najlepiej 3szybowe.

 

Teraz mam parę pytań do Was.

1. Najważniejsze z jakim kosztem muszę się liczyć by postawić ten dom w stanie surowym zamkniętym? Przybliżona wartość.

 

2. Czy projekt zamawiać razem z dodatkowymi projektami: projektem pompy ciepła, wentylacji mechanicznej? Czy lepiej aby tymi projektami zajęła się ekipa, która będzie to instalować?

 

3. Czy warto już na tym etapie myśleć o projekcie ogniw fotowoltanicznych na dachu? I tak samo jak wyżej czy ewentualny projekt zamawiać ze strony czy zaufać ekipie instalacyjnej?

 

4. Jakiego producenta okien możecie polecić?

 

5. Czy na tym etapie rozmyślań ktoś mógłby powiedzieć jaka PC była by odpowiednia?

 

6. Na jakim etapie instaluje się zbiornik na szambo?

 

7. Czy jest sens jeszcze tego lata być może dopiero we wrześniu robić fundamenty a resztę prac od wiosny?czy lepiej wszystko zacząć wiosną?

 

Pozdrawiam

 

 

Napisano

Witaj

Ad 1/ - masz w projekcie 234k , ale pewnie się nie zmieścisz

Ad 2/ - lepiej od razu, coby w trakcie budowy od razu wykonać odpowiednie przepusty w ścianach, stropach , dachu, itd

Ad 3/ - ja bym się wstrzymał, bo może będzie jakaś gminna dotacja np 70%

Ad 4 / - producentów jest dużo do wyboru, ja mam FAKRO od 12 lat i jestem zadowolony, choć dziś założyłbym 3 szybowe i od razu z roletami szczególnie w dachu , bo jednak bardzo dogrzewają latem poddasze użytkowe

Ad 5/ - a o jakiej  PC myślisz , gruntowej czy powietrznej ? Są na tym FORUM specjaliści i coś doradzą 

Ad 6/ - od razu , ale jak masz wystarczającą pow. działko to zrób oczyszczalnię EKO z rozsączkowaniem 

Ad 7/ - ja bym zrobił fundamenty w tym roku , a w okresie zimowym  gromadził materiały na kolejne etapy  , bo to ogórkowy sezon dla producentów dla budowlanki i są lepsze ceny i promocje

 

Pozdr

Wojciech

 

 

Napisano
1 godzinę temu, Mundos napisał:

Sprawy, które wydają mi się proste chciałbym zrobić sam: izolacje fundamentów, ocieplenie dachu,być może elewacje.

Masz rację, wydają Ci się proste. Dlatego więcej pokory radzę,bo pośliźniesz się niczym turysta na Wielkiej Krokwi i zjedziesz doopą po śniegu.

Napisano

Wojciech_pi dzięki za odp.

 

Widziałem na stronie projektu koszt budowy ale chciałbym zaczerpnąć wiedzy z innych źródeł.

 

Myślę o gruntowej PC i odwiertach. Instalacja pozioma odpada bo chce posadzić drzewka może jakieś krzaczory.  Jeśli powietrzna pompa dałaby radę sama ogrzać taki dom przez parę dni mrozów to mógłbym pomyśleć nad taką.

 

Działka ma 30m x 52m. Gdzie się dowiedzieć czy mogę zrobić przydomowa oczyszczalnie? Kto czyści zbiornik osadowy? Czy to przyjeżdża wóz asenizacyjny i ssie osad czy ktoś wchodzi i wybiera osad łopata? Pytanie może głupie ale nie wiem tego.

Napisano
6 minut temu, Mundos napisał:

Wojciech_pi dzięki za odp.

 

Widziałem na stronie projektu koszt budowy ale chciałbym zaczerpnąć wiedzy z innych źródeł.

 

Myślę o gruntowej PC i odwiertach. Instalacja pozioma odpada bo chce posadzić drzewka może jakieś krzaczory.  Jeśli powietrzna pompa dałaby radę sama ogrzać taki dom przez parę dni mrozów to mógłbym pomyśleć nad taką.

 

Działka ma 30m x 52m. Gdzie się dowiedzieć czy mogę zrobić przydomowa oczyszczalnie? Kto czyści zbiornik osadowy? Czy to przyjeżdża wóz asenizacyjny i ssie osad czy ktoś wchodzi i wybiera osad łopata? Pytanie może głupie ale nie wiem tego.

Ad 1/ - nie wiemy na jakich cenach (z którego roku) opierał się projektant/architekt tego domu. W tym roku ceny zaszalały w górę , na materiałach podobno o 15-20% a robocizna nawet o 30%.

Na tym forum jest wiele wątków tych którzy aktualnie budują i nawet relacjonują na bieżąco swój Dziennik Budowy - to Ci dużo rozjaśni

Masz do nich linki na 3 belce od góry "BLOGI - dzienniki/kroniki budów"

np :

 

 

Już nie wspomnę o naszej ulubienicy "baszka", ale to długa lektura

 

Ad 2/ co do pompy - tu nie chodzi tylko o parę dni mrozów , bo jeszcze grzanie CWU (ciepłej wody użytkowej) dla domowników. A czy gruntowa czy powietrzna - trzeba zaprojektować

 

Ad 3/ oczyszczalnia EKO powinna być w projekcie zagospodarowania działki i potem w PNB (pozwolenie na budowę ). Jedyny warunek to min 30m od najbliższej studni sąsiada (jeśli taka jest)

Do jej realizacji  są wyspecjalizowane firmy , ale możesz kupić gotowy system i wszystko wkopać sam (ja tak zrobiłem w domu w mieście i na wsi ) . Działkę masz masz dużą i bez problemu możesz to zrealizować .

Do okresowego opróżnienia osadnika wzywasz wóz asenizacyjny , a okresowość zależy od ilości mieszkańców . Ja robię to w mieście 4 razy w roku , a na wsi raz na 2-3 lata

Odradzam zdecydowanie szambo !!!

 

Pozdr

W

 

 

Napisano

Wojciech dzięki.

Niedaleko mojej działki miało powstać kilka bliźniaków budowanych przez dewelopera. Miasto nie dało pozwolenia by miały  oczyszczalnie tylko, że tam działki były około 1000mkw. Dlatego w pierwszym poście pytałem się o szambo.

 

Spory skok cen, szkoda :/

 

 

Napisano
12 godzin temu, Mundos napisał:

Niedaleko mojej działki miało powstać kilka bliźniaków budowanych przez dewelopera. Miasto nie dało pozwolenia by miały  oczyszczalnie tylko, że tam działki były około 1000mkw. Dlatego w pierwszym poście pytałem się o szambo.

 

To sam wystąp pisemnie do urzędu, a jak odmówią to niech podadzą podstawę prawną z uzasadnieniem

Napisano

To jak można odprowadzić ścieki (z danej działki) zawarte jest w MPZP lub w przypadku jego braku w WZiZT - czyli decyduje o tym prawo miejscowe.

 

I taka uwaga - szambo lub (i) POŚ można budować na zgłoszenie - nie ma wymogu PnB.

Napisano

Sprawdziłem mpzp nie ma zgody na przydomowe oczyszczalnie ścieków. Jest za to plan doprowadzenia kanalizacji w ciągu trzech lat. Tylko, że trzy lata mogą się przeciągną, z drugiej strony kto wie czy w ciągu trzech lat uda mi się tam wprowadzić (mam nadzieje, że tak).

 

Dzięki za kolejne wskazówki.

  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 4.05.2018 o 16:39, wojciech_pi napisał:

Witaj

Ad 1/ - masz w projekcie 234k , ale pewnie się nie zmieścisz

Ad 2/ - lepiej od razu, coby w trakcie budowy od razu wykonać odpowiednie przepusty w ścianach, stropach , dachu, itd

Ad 3/ - ja bym się wstrzymał, bo może będzie jakaś gminna dotacja np 70%

Ad 4 / - producentów jest dużo do wyboru, ja mam FAKRO od 12 lat i jestem zadowolony, choć dziś założyłbym 3 szybowe i od razu z roletami szczególnie w dachu , bo jednak bardzo dogrzewają latem poddasze użytkowe

Ad 5/ - a o jakiej  PC myślisz , gruntowej czy powietrznej ? Są na tym FORUM specjaliści i coś doradzą 

Ad 6/ - od razu , ale jak masz wystarczającą pow. działko to zrób oczyszczalnię EKO z rozsączkowaniem 

Ad 7/ - ja bym zrobił fundamenty w tym roku , a w okresie zimowym  gromadził materiały na kolejne etapy  , bo to ogórkowy sezon dla producentów dla budowlanki i są lepsze ceny i promocje

 

Pozdr

Wojciech

 

 

Ja mam też FAKRO w mieszkaniu z poddaszem ale niestety starszy typ - 12 lat temu był budynek oddany. Teraz noszę się z zamiarem wymiany okien ale to grubsza inwestycja bo dodatkowo wiąże się z pracami wykończeniowymi. Zgadzam się w pełni z wojciechem_pi.

Napisano

Witam,

 

Wymiana okien dachowych to nie zawsze konieczność ponownych prac wykończeniowych.

 

Możemy zaproponować okna "na wymianę" tzn. do istniejących rowków szpaletowych - w takich sytuacjach prace wykończeniowe ograniczone są do niezbędnego minimum.

 

Na podstawie danych z tabliczki znamionowej możemy postarać się o wykonanie okien w konkretnych wymiarach.

 

Z poważaniem

Konsultant FAKRO

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...