Skocz do zawartości

Spełnić marzenie o własnym domu.


Recommended Posts

Napisano

Witam

Z żoną postanowiliśmy zacząć przygodę z budowaniem domu. W większości będzie to systemem zleconym. Sprawy, które wydają mi się proste chciałbym zrobić sam: izolacje fundamentów, ocieplenie dachu,być może elewacje.

 

Projekt domu w linku poniżej

https://www.mgprojekt.com.pl/viking

 

Dom chciałbym zbudować z ytonga i ocieplić styropianem. Dom miałaby ogrzewać pompa ciepła, dół ogrzewanie podłogowe. Góra jeszcze nie wiem ale skłaniam się też do podlogowki. Okna w miarę energooszczędne najlepiej 3szybowe.

 

Teraz mam parę pytań do Was.

1. Najważniejsze z jakim kosztem muszę się liczyć by postawić ten dom w stanie surowym zamkniętym? Przybliżona wartość.

 

2. Czy projekt zamawiać razem z dodatkowymi projektami: projektem pompy ciepła, wentylacji mechanicznej? Czy lepiej aby tymi projektami zajęła się ekipa, która będzie to instalować?

 

3. Czy warto już na tym etapie myśleć o projekcie ogniw fotowoltanicznych na dachu? I tak samo jak wyżej czy ewentualny projekt zamawiać ze strony czy zaufać ekipie instalacyjnej?

 

4. Jakiego producenta okien możecie polecić?

 

5. Czy na tym etapie rozmyślań ktoś mógłby powiedzieć jaka PC była by odpowiednia?

 

6. Na jakim etapie instaluje się zbiornik na szambo?

 

7. Czy jest sens jeszcze tego lata być może dopiero we wrześniu robić fundamenty a resztę prac od wiosny?czy lepiej wszystko zacząć wiosną?

 

Pozdrawiam

 

 

Napisano

Witaj

Ad 1/ - masz w projekcie 234k , ale pewnie się nie zmieścisz

Ad 2/ - lepiej od razu, coby w trakcie budowy od razu wykonać odpowiednie przepusty w ścianach, stropach , dachu, itd

Ad 3/ - ja bym się wstrzymał, bo może będzie jakaś gminna dotacja np 70%

Ad 4 / - producentów jest dużo do wyboru, ja mam FAKRO od 12 lat i jestem zadowolony, choć dziś założyłbym 3 szybowe i od razu z roletami szczególnie w dachu , bo jednak bardzo dogrzewają latem poddasze użytkowe

Ad 5/ - a o jakiej  PC myślisz , gruntowej czy powietrznej ? Są na tym FORUM specjaliści i coś doradzą 

Ad 6/ - od razu , ale jak masz wystarczającą pow. działko to zrób oczyszczalnię EKO z rozsączkowaniem 

Ad 7/ - ja bym zrobił fundamenty w tym roku , a w okresie zimowym  gromadził materiały na kolejne etapy  , bo to ogórkowy sezon dla producentów dla budowlanki i są lepsze ceny i promocje

 

Pozdr

Wojciech

 

 

Napisano
1 godzinę temu, Mundos napisał:

Sprawy, które wydają mi się proste chciałbym zrobić sam: izolacje fundamentów, ocieplenie dachu,być może elewacje.

Masz rację, wydają Ci się proste. Dlatego więcej pokory radzę,bo pośliźniesz się niczym turysta na Wielkiej Krokwi i zjedziesz doopą po śniegu.

Napisano

Wojciech_pi dzięki za odp.

 

Widziałem na stronie projektu koszt budowy ale chciałbym zaczerpnąć wiedzy z innych źródeł.

 

Myślę o gruntowej PC i odwiertach. Instalacja pozioma odpada bo chce posadzić drzewka może jakieś krzaczory.  Jeśli powietrzna pompa dałaby radę sama ogrzać taki dom przez parę dni mrozów to mógłbym pomyśleć nad taką.

 

Działka ma 30m x 52m. Gdzie się dowiedzieć czy mogę zrobić przydomowa oczyszczalnie? Kto czyści zbiornik osadowy? Czy to przyjeżdża wóz asenizacyjny i ssie osad czy ktoś wchodzi i wybiera osad łopata? Pytanie może głupie ale nie wiem tego.

Napisano
6 minut temu, Mundos napisał:

Wojciech_pi dzięki za odp.

 

Widziałem na stronie projektu koszt budowy ale chciałbym zaczerpnąć wiedzy z innych źródeł.

 

Myślę o gruntowej PC i odwiertach. Instalacja pozioma odpada bo chce posadzić drzewka może jakieś krzaczory.  Jeśli powietrzna pompa dałaby radę sama ogrzać taki dom przez parę dni mrozów to mógłbym pomyśleć nad taką.

 

Działka ma 30m x 52m. Gdzie się dowiedzieć czy mogę zrobić przydomowa oczyszczalnie? Kto czyści zbiornik osadowy? Czy to przyjeżdża wóz asenizacyjny i ssie osad czy ktoś wchodzi i wybiera osad łopata? Pytanie może głupie ale nie wiem tego.

Ad 1/ - nie wiemy na jakich cenach (z którego roku) opierał się projektant/architekt tego domu. W tym roku ceny zaszalały w górę , na materiałach podobno o 15-20% a robocizna nawet o 30%.

Na tym forum jest wiele wątków tych którzy aktualnie budują i nawet relacjonują na bieżąco swój Dziennik Budowy - to Ci dużo rozjaśni

Masz do nich linki na 3 belce od góry "BLOGI - dzienniki/kroniki budów"

np :

 

 

Już nie wspomnę o naszej ulubienicy "baszka", ale to długa lektura

 

Ad 2/ co do pompy - tu nie chodzi tylko o parę dni mrozów , bo jeszcze grzanie CWU (ciepłej wody użytkowej) dla domowników. A czy gruntowa czy powietrzna - trzeba zaprojektować

 

Ad 3/ oczyszczalnia EKO powinna być w projekcie zagospodarowania działki i potem w PNB (pozwolenie na budowę ). Jedyny warunek to min 30m od najbliższej studni sąsiada (jeśli taka jest)

Do jej realizacji  są wyspecjalizowane firmy , ale możesz kupić gotowy system i wszystko wkopać sam (ja tak zrobiłem w domu w mieście i na wsi ) . Działkę masz masz dużą i bez problemu możesz to zrealizować .

Do okresowego opróżnienia osadnika wzywasz wóz asenizacyjny , a okresowość zależy od ilości mieszkańców . Ja robię to w mieście 4 razy w roku , a na wsi raz na 2-3 lata

Odradzam zdecydowanie szambo !!!

 

Pozdr

W

 

 

Napisano

Wojciech dzięki.

Niedaleko mojej działki miało powstać kilka bliźniaków budowanych przez dewelopera. Miasto nie dało pozwolenia by miały  oczyszczalnie tylko, że tam działki były około 1000mkw. Dlatego w pierwszym poście pytałem się o szambo.

 

Spory skok cen, szkoda :/

 

 

Napisano
12 godzin temu, Mundos napisał:

Niedaleko mojej działki miało powstać kilka bliźniaków budowanych przez dewelopera. Miasto nie dało pozwolenia by miały  oczyszczalnie tylko, że tam działki były około 1000mkw. Dlatego w pierwszym poście pytałem się o szambo.

 

To sam wystąp pisemnie do urzędu, a jak odmówią to niech podadzą podstawę prawną z uzasadnieniem

Napisano

To jak można odprowadzić ścieki (z danej działki) zawarte jest w MPZP lub w przypadku jego braku w WZiZT - czyli decyduje o tym prawo miejscowe.

 

I taka uwaga - szambo lub (i) POŚ można budować na zgłoszenie - nie ma wymogu PnB.

Napisano

Sprawdziłem mpzp nie ma zgody na przydomowe oczyszczalnie ścieków. Jest za to plan doprowadzenia kanalizacji w ciągu trzech lat. Tylko, że trzy lata mogą się przeciągną, z drugiej strony kto wie czy w ciągu trzech lat uda mi się tam wprowadzić (mam nadzieje, że tak).

 

Dzięki za kolejne wskazówki.

  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Dnia 4.05.2018 o 16:39, wojciech_pi napisał:

Witaj

Ad 1/ - masz w projekcie 234k , ale pewnie się nie zmieścisz

Ad 2/ - lepiej od razu, coby w trakcie budowy od razu wykonać odpowiednie przepusty w ścianach, stropach , dachu, itd

Ad 3/ - ja bym się wstrzymał, bo może będzie jakaś gminna dotacja np 70%

Ad 4 / - producentów jest dużo do wyboru, ja mam FAKRO od 12 lat i jestem zadowolony, choć dziś założyłbym 3 szybowe i od razu z roletami szczególnie w dachu , bo jednak bardzo dogrzewają latem poddasze użytkowe

Ad 5/ - a o jakiej  PC myślisz , gruntowej czy powietrznej ? Są na tym FORUM specjaliści i coś doradzą 

Ad 6/ - od razu , ale jak masz wystarczającą pow. działko to zrób oczyszczalnię EKO z rozsączkowaniem 

Ad 7/ - ja bym zrobił fundamenty w tym roku , a w okresie zimowym  gromadził materiały na kolejne etapy  , bo to ogórkowy sezon dla producentów dla budowlanki i są lepsze ceny i promocje

 

Pozdr

Wojciech

 

 

Ja mam też FAKRO w mieszkaniu z poddaszem ale niestety starszy typ - 12 lat temu był budynek oddany. Teraz noszę się z zamiarem wymiany okien ale to grubsza inwestycja bo dodatkowo wiąże się z pracami wykończeniowymi. Zgadzam się w pełni z wojciechem_pi.

Napisano

Witam,

 

Wymiana okien dachowych to nie zawsze konieczność ponownych prac wykończeniowych.

 

Możemy zaproponować okna "na wymianę" tzn. do istniejących rowków szpaletowych - w takich sytuacjach prace wykończeniowe ograniczone są do niezbędnego minimum.

 

Na podstawie danych z tabliczki znamionowej możemy postarać się o wykonanie okien w konkretnych wymiarach.

 

Z poważaniem

Konsultant FAKRO

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...