Skocz do zawartości

Piec elektryczny zamiast pompy ciepła. Koszt, opłacalność, sterowanie


Recommended Posts

Dzień dobry,

 

Mam obecnie w domu pompę ciepła (dom kupiłem z rynku wtórnego). Pompa niestety jest o niskiej wydajności i przy mrozach nie daje rady nagrzewać całego domu do oczekiwanej przeze mnie temperatury 22 stopni. A co za tym idzie muszę wykorzystywać dodatkowe źródła ciepła w postaci piecyków olejowo-elektrycznych. Dodatkowo ma już swoje lata i wymaga dość kosztownego serwisowania. Każda awaria to brak ogrzewania. Zastanawiam się nad odłączeniem pompy od instalacji (ogrzewanie podłogowe/wodne) i podłączenie ogrzewania elektrycznego. 

 

Powierzchnia do ogrzania to ok 115 m2. Instalacja tak jak wspominałem podłogowa/wodna

Jaki jest orientacyjny koszt pieca i instalacji. Jakich rachunków można spodziewać się miesięcznie w okresie grzewczym przyjmując ogrzewanie na poziomie 22 stopni. 
 

Ponadto zależy mi na sterowaniu ogrzewaniem za pomocą sterownika, który można włączyć do sieci Apple HomeKit. 

 

Z góry dziękuję za pomoc

Link do komentarza

Co to za pompa, ile lat służy, jak sprawdzała się poprzednim właścicielom domku?  Jak ogrzewana jest cwu?

Może pomyśl o jakiejś nowej generacji - powietrze-powietrze...

 

Nic nie piszesz o domu - układ, ocieplenie, sama oczekiwana temperatura nic nie określa...

Link do komentarza
4 minuty temu, Takiowaki napisał:

Wyższych, niż masz obecnie (nie licząc napraw). Jeżeli masz pieniążki, to zainwestuj w nową pompę.

Z tego co czytałem to piece elektryczne chyba nie są specjalnie awaryjne. 

 

4 minuty temu, uroboros napisał:

Co to za pompa, ile lat służy, jak sprawdzała się poprzednim właścicielom domku?  Jak ogrzewana jest cwu?

Może pomyśl o jakiejś nowej generacji - powietrze-powietrze...

 

Nic nie piszesz o domu - układ, ocieplenie, sama oczekiwana temperatura nic nie określa...

Pompa działa od 2009 roku. Poprzedni właściciel nie żyje więc nie dostanę odpowiedzi. Woda ogrzewana jest z pompy do bojlera. Po podgrzaniu wody, pompa stara się utrzymać temperaturę podłogówki. 

 

Zależy mi żeby koszt instalacji i urządzenia nie był nadmiernie wysoki. W dodatku nie chcę robić rewolucji w kotłowni a piec elektryczny jest chyba zdecydowanie mniej inwazyjny niż inne formy. 

 

Dom jest z 2009 roku to właściwie segment skrajny. Dwu poziomowy. Na dole salon, kuchnia i mała łazienka, na górze 3 sypialnie i łazienka. Jeśli chodzi o ocieplenie powiem wprost - nie wiem. 

Link do komentarza

Nawet jeżeli pompa i cała instalacja jest niezbyt dobrze dobrana (w efekcie sprawność pompy jest niska) to zastąpienie jej kotłem elektrycznym spowoduje 2-3 krotny wzrost rachunków.

Jednak zbyt mało mamy tu informacji o pompie i budynku (choćby jego zapotrzebowanie na ciepło, rodzaj i parametry pracy pompy) żeby coś sensownego doradzać.

Link do komentarza
10 minut temu, uroboros napisał:

 

Może pomyśl o jakiejś nowej generacji - powietrze-powietrze

Chyba powietrze- woda ;)

5 minut temu, Ubiq napisał:

Z tego co czytałem to piece elektryczne chyba nie są specjalnie awaryjne. 

Chodzi mi o awarie obecnej pompy ciepła.

Może wystarczy dodać kolejny odwiert...

Link do komentarza
14 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Nawet jeżeli pompa i cała instalacja jest niezbyt dobrze dobrana (w efekcie sprawność pompy jest niska) to zastąpienie jej kotłem elektrycznym spowoduje 2-3 krotny wzrost rachunków.

Jednak zbyt mało mamy tu informacji o pompie i budynku (choćby jego zapotrzebowanie na ciepło, rodzaj i parametry pracy pompy) żeby coś sensownego doradzać.

No właśnie ale tu pytanie. Bo pompa chodzi na najwyższym biegu. Non-stop próbuje ocieplić dom. W rezultacie ani nie jest ciepło ani rachunki niskie. 
I tak w lato kiedy pompa ogrzewa tylko wodę rachunki mam po 230-250 zł w zimę 750-800 zł 

I pytanie czy piec elektryczny na prawdę zrobi mi rachunek na 1600-2400 zł ?

Link do komentarza
11 minut temu, Takiowaki napisał:

Chyba powietrze- woda

Faktycznie - źle skopiowałem...

12 minut temu, Takiowaki napisał:

Może wystarczy dodać kolejny odwiert...

Pisał gdzieś, jaką ma pompę?

 

Oddziel grzanie wody użytkowej od ogrzewania domu - odciążysz pompę ciepła...

Przyjrzyj się izolacji cieplnej - jeśli to końcowe mieszkanie w szeregówce, to może warto docieplić z zewnątrz.

 

Link do komentarza
6 minut temu, bajbaga napisał:

???????

To jest jakieś dziwne ustrojstwo (wrzucę później zdjęcia) gdzie na sterowniku jest tylko jedno pokrętło 1-10. Jest ustawione na maks co i tak nie daje spodziewanego efektu. 
 

 

4 minuty temu, uroboros napisał:

Oddziel grzanie wody użytkowej od ogrzewania domu - odciążysz pompę ciepła...

Przyjrzyj się izolacji cieplnej - jeśli to końcowe mieszkanie w szeregówce, to może warto docieplić z zewnątrz.

 

Czyli na przykład tylko wodę podgrzewać elektrykiem? 

Link do komentarza
1 minutę temu, bajbaga napisał:

Czy aby na pewno jest to pompa ciepła - skąd to wiesz ?

No parę lat już tam mieszkam. Gość, który mi to serwisuje nazywa to pompą ciepła. Nie znam się na tym ale na nic innego mi to nie wygląda. Na urządzeniu z tego co pamiętam jest napis IVT Evergreen. A to producent właśnie pomp. 

Link do komentarza
15 minut temu, Ubiq napisał:

No parę lat już tam mieszkam. Gość, który mi to serwisuje nazywa to pompą ciepła. Nie znam się na tym ale na nic innego mi to nie wygląda. Na urządzeniu z tego co pamiętam jest napis IVT Evergreen. A to producent właśnie pomp. 

Tak jak radzi Bajbaga, zrób zdjęcie urządzenia i tabliczek wszelakich

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dnia 14.02.2018 o 14:21, Ubiq napisał:

I tak w lato kiedy pompa ogrzewa tylko wodę rachunki mam po 230-250 zł w zimę 750-800 zł 

I pytanie czy piec elektryczny na prawdę zrobi mi rachunek na 1600-2400 zł ?

Do czasu, gdy koledzy ma forum "rozbiorą" Twoją pompę, proponuję zapoznać się z ofertą pieców elektr. do CO/CWU firmy KOSPEL.

Na ich stronie www.kospel.pl wypełnij formularz dot Twoich potrzeb - dobiorą Ci optymalny model

Mam ich piec 12kW do ogrzewania CO domu od 15 lat - zero awarii.

Dodatkowo mam drugi też KOSPEL 12kW przepływowy oddzielny do CWU załączany priorytetowo.

 

Co do kosztów wypowiem się jak podasz więcej informacji dot, powierzchni i kubatury mieszkania, ilości osób, parametrów budynku : z czego zbudowany, jakie ocieplenie ścian, stropów, jakie okna, jaki i jak izolowany dach itp.

 

Domyślam się , że dom nie ma dostępu do gazu miejskiego - czy TAK ?

 

Pozdr

WP

 

Link do komentarza
Dnia 14.02.2018 o 14:05, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Nawet jeżeli pompa i cała instalacja jest niezbyt dobrze dobrana (w efekcie sprawność pompy jest niska) to zastąpienie jej kotłem elektrycznym spowoduje 2-3 krotny wzrost rachunków.

Witam Kolegę Jarka ,

a może nie ma co straszyć Autora kosztami 2-3 razy większymi przy przejściu na kocioł elektryczny , bo za mało wiemy o obiekcie i preferencjach mieszkańców jak to kolega słusznie zauważył.

Mam ciekawe obserwacje do przekazania co do kosztów po kilkunastu latach użytkowania 2 domów - jeden zasilany w CO/CWU gazem ziemnym a drugi prądem. Ale poczekajmy na dod. informacje od Autora tego wątku, może mu coś wspólnie z bracią forumowiczów-specjalistów doradzimy

 

Pozdr

WP

7 minut temu, Takiowaki napisał:

Nowy Markietingowiec?

Witam Kolegę "Takiiowaki"

jestem co prawda "nowy" na tym FORUM, ale nie marketingowiec.

Po prostu jestem zadowolony z produktów tej firmy jako użytkownik - i tyle .

A kilku różnych producentów w tej materii już przerobiłem na własnej skórze  np. Elektrolux, Vaillant , Siemens , Biawar i paru innych marketowych

 

Pozdr

WP

Link do komentarza
7 godzin temu, wojciech_pi napisał:

Mam ciekawe obserwacje do przekazania co do kosztów po kilkunastu latach użytkowania 2 domów - jeden zasilany w CO/CWU gazem ziemnym a drugi prądem.

Bardzo jestem ciekaw tego porównania. Szczególnie jeśli są to domy i instalacje w pewnym przynajmniej stopniu porównywalne.

Dnia 14.02.2018 o 14:21, Ubiq napisał:

No właśnie ale tu pytanie. Bo pompa chodzi na najwyższym biegu. Non-stop próbuje ocieplić dom. W rezultacie ani nie jest ciepło ani rachunki niskie. 
I tak w lato kiedy pompa ogrzewa tylko wodę rachunki mam po 230-250 zł w zimę 750-800 zł 

I pytanie czy piec elektryczny na prawdę zrobi mi rachunek na 1600-2400

to są rachunki za jakie okresy - sezon letni, zimowy - czy miesięczne?

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...