Skocz do zawartości

Płyta fundamentowa - boki odbiegające od osi


DreTomasz

Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry wszystkim.


To mój pierwszy post na forum i od razu z grubej rury ;)

 

W październiku rozpocząłem budowę niepodpiwniczonego domu jednorodzinnego z osobnym garażem. Razem z projektantem zdecydowaliśmy się posadowić budynki na płycie fundamentowej ze względu na trudne warunki (glina na -60cm i wysoki poziom wód).
Po wylaniu fundamentów zauważyłem mocne odchylenie szalunków do wnętrza. Zdjęcia obrazują problem, o którym mówię.

WP_20171129_15_29_37_Pro.thumb.jpg.7227e144a4d2570742c10be10373ae56.jpgWP_20171129_15_30_58_Pro.thumb.jpg.b833129ddda7c97e805d4aab99f3665e.jpgWP_20171129_15_30_06_Pro.thumb.jpg.33f1703fe3172d03a120b71c0e4a2c9f.jpg

 

 

Sznurek wyznacza oś, do krawędzi płyty powinno być 12cm (ściany z silikatów 24cm). W najgorszym punkcie od osi do krawędzi fundamentu jest 3cm. Z drugiej strony podobnie. Kierownik budowy nie zgodził się na murowanie ściany w części na płycie, a w części w powietrzu (styropian). Jego propozycją jest dozbrojenie po jednej stronie i dolanie tych brakujących ~20cm betonu. Niestety pogoda nie pozwala na te czynności i cała operacja naprawy została przesunięta na wiosnę. 
Czy takie dolewanie betonu po 4 miesiącach ma w ogóle sens? Czy nie lepiej "dozbroić" po obu stronach i zalać ubytki aby płyta była zgodnie z projektem?

 

Druga sprawa to duże różnice w poziomie płyty. Różnica ponad 3cm/4m w płycie pod domem i ponad 5cm/4m pod garażem. Według wykonawcy nie ma problemu, ja widzę problem w wyprowadzeniu odpowiedniego poziomu pod posadzki.
W domu będzie 25cm styropianu, w garażu 10cm. Czy w grę wchodzi frezowanie powierzchni płyty, wykonanie wylewki wyrównującej, czy może lepiej postarać się wyprowadzić poziom ociepleniem (frezowanie styropianu lub natrysk pianki zamkniętokomórkowej)?

 

Na koniec jeszcze zdjęcie całości:

WP_20171110_12_38_30_Pro.thumb.jpg.be6880d3156ea42f4ab58eac232d2a47.jpg

 

Niestety nie znam się na budownictwie, wiedzę czerpię głównie z internetu. Chętnie poznam Wasze opinie i propozycje rozwiązania tych niedoróbek. 

Jeśli coś nie jest jasne chętnie uzupełnię mój opis.

Napisano

Nie znamy szczegółów, ale takie fundamentowanie jest co najmniej dziwne. Płyta na powierzchni gruntu powinna być układana na izolacji termicznej i podsypce żwirowej - ochrona przed wysadzinami mrozowymi zwłaszcza w przypadku gruntu gliniastego. Co do błędów wykonawczych - ściany konstrukcyjne muszą mieścić się w obrysie fundamentu  (dopuszczalne niewielkie nadwieszenie)  a proste dolewki po bokach nie rozwiązują problemu.

Napisano

Grunt pod płytą był w części wymieniony na kamienie i piasek.

Przekrój płyty zgodnie z projektem:

 

- styropian twardy EPS 25cm

- hydroizolacja papa termozgrzewalna lub 2x folia PCV

- plyta zelbetowa 30cm B25 W8

- 2x papa

- chudy beton 10cm

- podsypka piaskowa 30cm pod cala plyta

- podsypka tluczniowo-piaskowa 30cm po obwodzie budynku

 

5a211ed290c82_przekrj.thumb.JPG.022c934e1056d6e5ca9a3489eacbdcd8.JPG

 

Według kierownika, nie ma być to proste dolanie betonu a wklejenie kotew do aktualnej płyty i dospawanie do tego zbrojenia i zalanie betonem o tych samych parametrach.

 

W jaki inny sposób można wyrównać boki płyty? Nie chcę zmniejszyć pomieszczeń o 10cm z każdej ze stron...

 

Napisano

Tu potrzebna jest decyzja projektanta - nic bez niego. To projektant jest szefem wszystkich szefów.

To projektant zdecyduje czy zmiana (od projektu) jest istotna czy nie istotna, oraz o sposobie wyjścia z sytuacji.

Zmiana wymiarów budynku może być zmianą istotną (jeśli przekracza 2%) i skutkuje procedurą zmiany pozwolenia na budowę.

Ps. Jakieś badania geologiczne były ?

Napisano

Problem w tym, że nie chcę zmieniać wymiarów budynku w żaden sposób. Chciałbym dowiedzieć się jak naprawić te błędy wykonawcze o ile w ogóle da się to naprawić...

 

Pierwsze co zrobiłem po zakupie działki to badania gruntu. Geolog zrobiła 2 odwierty ~4m w okolicy narożników, poza obrysem budynku. 

 

odiwert1.JPG.7e216ec0cb5672df394506dcd93f0d9e.JPG

 

odiwert2.JPG.17c32056aac2eb5cd89813a5e94b9ee4.JPG

Napisano
1 godzinę temu, DreTomasz napisał:

Grunt pod płytą był w części wymieniony na kamienie i piasek.

To co wyżej + to co wyszło z badań geologicznych i "uzyskany" efekt, może zaniepokoić - dawno nie miałem z "geologią" do czynienia i być może się mylę.

 

Rozumiem, że to co wykonałeś jest w 100% zgodne z projektem - także ta częściowa wymiana gruntu.

 

Tak czy siak - konieczna wizyta u projektanta.

 

Napisano

To projektant musi wyrazić zgodę na zmiany służące przywróceniu tej płyty do stanu zgodnego z projektem. I on musi to nanieść na projekt. Nie znając dokładnie sytuacji nie sposób powiedzieć czy propozycja kierownika budowy jest dobra. Gdzie on jednak był, gdy przygotowywano ten wadliwy szalunek i wylewano płytę?

Napisano

Kierownik, odebrał zbrojenie płyty, lecz przy wylewaniu go nie było. Nie wiedziałem, że powinien uczestniczyć we wszystkich pracach. Pytanie w takim razie co jeszcze nie zostało dopilnowane...

Skonsultuję się z projektantem w sprawie naprawy, zobaczymy jak on się odniesie do tego wszystkiego.

 

A co z nierównościami poziomu płyty? Czy te 3-5cm różnicy na odległości niecałych 4 metrów nie będą miały wpływu na dalsze prace?

Napisano
1 minutę temu, DreTomasz napisał:

A co z nierównościami poziomu płyty? Czy te 3-5cm różnicy na odległości niecałych 4 metrów nie będą miały wpływu na dalsze prace?

Od tego też jest projektant.

  • 1 rok temu...
Napisano

Nie wiem jak sytuacja ponieważ już jakiś czas minął od wpisu. Generalnie to kierownik budowy jest od tego aby pilnować takich rzeczy - bo po co miałby w ogóle być. Czy sprawdził jakie dali zbrojenie, czy w  ogóle zgodnie z projektem je wykonali?

Projektant jest od projektu i może nie być obecny przy pracach ale kierownik musi być. Do niego powinno się kierować reklamacje na wadliwie wykonane prace a on do wykonawcy. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • witam,  Planujemy budowę domu M-90. W jakiej lokalizacji Pan buduje ? 
    • A skąd taki wniosek?   Przecież   
    • To chyba można odciąć przynajmniej dopływ ciepłej i zimnej wody do rozdzielaczy na piętrze? Tych obsługujących niedokończoną łazienkę.  Na tym etapie samo odcięcie nie zlikwiduje problemu. Ale chodziło mi o możliwość rozdzielenia tej używanej oraz nieużywanej części instalacji, odkażenie jej i uniknięcie problemów na przyszłość.  Skoro są tam rozdzielacze to przecież jest możliwość zamknięcia poszczególnych zaworów na rozdzielaczach, tych obsługujących nieużywane, zaślepione odcinki rur.  Skoro cała woda w instalacji śmierdzi (ciepła i zimna) to znaczy, że ostatecznie trzeba będzie zdezynfekować wszystkie rury. Bakterie się tam rozprzestrzeniły i jak gdziekolwiek zostaną to znów się namnożą. Przypuszczam, że cyrkulacja jest zrobiona od zbiornika c.w.u. do rozdzielaczy z ciepłą wodą? Ile jest tam rozdzielaczy? Czy są osobne rozdzielacze do łazienki na górze? Na początek proponuję zamknąć zawory na rozdzielaczach obsługujące tę niedokończoną łazienkę. Pozostawić je zamknięte. Podnieść temperaturę na zbiorniku c.w.u. do maksimum. Minimalnie odkręcić wszystkie krany z ciepłą wodą. Niech ledwo ciekną, ale niech w ten sposób gorąca woda przepłucze je chociaż z pół godziny. Potem sprawdzamy, czy to coś pomogło. To są rzeczy proste, które można zrobić bez ingerencji w instalację.  Następny etap, jeżeli okaże się konieczny, to sprawdzenie wszystkich filtrów, odłączenie zmiękczacza, zrobienie dezynfekcji termicznej również instalacji wody zimnej.  
    • Dzień dobry, W tym konkretnym układzie, czyli na pełnym deskowaniu, membrana wysokoparoprzepuszczalna (MWK) nie jest potrzebna. Jej głównym zadaniem jest odprowadzanie pary wodnej z ocieplenia, gdy to jest ułożone między krokwiami, a nie ma pełnego deskowania. Prawidłowym i zalecanym rozwiązaniem jest zastosowanie papy podkładowej. Papa tworzy szczelną warstwę, która chroni deskowanie oraz resztę konstrukcji dachu przed zacinającym deszczem czy śniegiem. To właśnie ona pełni rolę wstępnego krycia.   Dlatego, w tym przypadku, warstwy powinny układać się w następującej kolejności, licząc od konstrukcji dachu: - pełne deskowanie (np. płyty OSB/deski) - papa podkładowa - kontrłaty (min. 40x50 mm) - łaty (np. 32x100 mm, rozstaw 20-30 cm) - blacha na rąbek   Wentylacja połaci Ponieważ papa jest materiałem szczelnym, prawidłowa wentylacja jest absolutnie kluczowa dla trwałości dachu i zapobiegania zawilgoceniu. Należy zapewnić stały przepływ powietrza w szczelinie wentylacyjnej, która znajduje się pod blachą. Wlot powietrza powinien być zapewniony w okapie. Najlepiej sprawdzi się tu perforowana podbitka, która umożliwi swobodny dostęp powietrza do szczeliny. Szczelina wentylacyjna jest tworzona przez kontrłaty i musi mieć wysokość min. 4-5 cm. Powietrze przepływa wzdłuż całej połaci, od okapu do kalenicy, odprowadzając wilgoć i nagromadzone ciepło. Wylot powietrza musi znajdować się w kalenicy. Ponieważ papa nie pozwala na swobodny przepływ, konieczne jest zamontowanie kominków wentylacyjnych. Zapewnią one ujście dla wilgotnego powietrza, co ochroni konstrukcję dachu przed degradacją. Szczegóły w instrukcji montażu paneli: => https://pruszynski.com.pl/pobierz/#file-52 _______________ Panele dachowe na rąbek PD-510 Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/panele-dachowe-blacha-na-rabek-stojacy/
    • Sprzedam na fakturę w atrakcyjnej cenie nowe pompy ciepła Air Falcon wraz z akcesoriami firmy OCHSNER Pompy i wszystkie elementy są składowane w magazynie, w przypadku zainteresowania ofertą mogę zorganizować transport na terenie PL. Nie zapewniam montażu. Zainteresowanych zapraszam serdecznie do kontaktu na PRIV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...