Skocz do zawartości

Przyłącze elektryczne


Recommended Posts

Napisano

Witam.

Czy do wykonania przyłącza elektrycznego od skrzynki w granicy działki do domu należy wykonać najpierw projekt czy tylko uprawniona ekipa ma to wykonać, geodeta nanieśc na mapy?

 

Napisano (edytowany)
3 godziny temu, przemty napisał:

Witam.

Czy do wykonania przyłącza elektrycznego od skrzynki w granicy działki do domu należy wykonać najpierw projekt czy tylko uprawniona ekipa ma to wykonać, geodeta nanieśc na mapy?

 

Po wykonaniu przyłącza prądowe- energetyka zrobiła u mnie aktualizację na mapie geodezyjnej. (nie pamiętam już czy na swój czy mój koszt)

Jak wykonałem przyłącze wodociągowe/kanalizacyjne, to gdybym w terminie 1-2 miesięcy nie wykonał inwentaryzacji i nie przedstawił jej w siedzibie PWiK , to wodociągi by to zrobiły i przysłały do mnie fakturę do zapłacenia. (takie miałem zapisy w umowie!) Zrobiłem to sam, bo wychodziło to taniej.

Akurat kanalizację robiłem krótko przed końcem budowy, więc jednocześnie zrobiłem inwentaryzację powykonawczą całego budynku i nanioslem przyłącze kanalizacyjne

Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Napisano
3 godziny temu, przemty napisał:

Witam.

Czy do wykonania przyłącza elektrycznego od skrzynki w granicy działki do domu należy wykonać najpierw projekt czy tylko uprawniona ekipa ma to wykonać, geodeta nanieśc na mapy?

 

Domyślam się, że złącze już masz (ta skrzynka elektryczna w granicy działki), ale nie masz prądu. Do tego potrzebny Ci elektryk z uprawnieniami do wykonywania instalacji elektrycznych, który wypełni odpowiedni formularz (o gotowości instalacji do przyłączenia/o stanie technicznym instalacji) lokalnego zakładu energetycznego.

Nie potrzebujesz żadnego projektu, nie potrzebujesz bóg wie jakiej instalacji. To może być rozdzielnica budowlana podłączona na metrowym kablu. Jak nie masz elektryka, to wal do najbliższego sklepu z artykułami elektroinstalacyjnymi - tam zapytaj o takiego elektryka. On poprowadzi Cię za rękę.

Tylko nie daj się oskubać. ;)

  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)

Mam ekipę, która jest chętna na wykonanie połączenia skrzynka - budynek ( odrazu mogą to zrobić jak będą przebijać się od słupa do skrzynki czyli przy wykonaniu przyłącza do działki) i podają cenę na gotowo 35 zł/m. Dobra to cena?

Edytowano przez przemty (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, przemty napisał:

Mam ekipę, która jest chętna na wykonanie połączenia skrzynka - budynek ( odrazu mogą to zrobić jak będą przebijać się od słupa do skrzynki czyli przy wykonaniu przyłącza do działki) i podają cenę na gotowo 35 zł/m. Dobra to cena?

Nie wiem.

Domyślam się, że to ta sama ekipa, która na zlecenie ZE wykona złącze. To może być dobre rozwiązanie. Pewnie będą mieli na miejscu minikoparkę. Ile metrów?

 

Jeśli nie masz w domu jeszcze rozdzielnicy (skrzynka elektryczna), to na zakończeniu kabla zażycz sobie, by założyli jakąś prostą rozdzielnicę budowlaną. No i powiedz, że w tej cenie chcesz mieć wypełniony i podpisany przez uprawnionego elektryka formularz o gotowości instalacji do przyłączenia/o stanie technicznym instalacji.

 

Napisano

Zapytaj jeszcze jaki to będzie kabel. Powiedz, że w tej cenie chcesz kabel miedziany 4x16 mm2. Ceny nie zbijaj, ale chciej jak najwięcej w jej ramach. Rozdzielnicę budowlaną będziesz musiał sobie zawczasu kupić. Weź coś używanego, ale sprawnego, np. na allegro, czy olx.

Jak to będzie z kablem, to cena 35zł/mb na gotowo wydaje mi się wyśmienita.

Gość elpapiotr
Napisano

Bardzo wyśmienita.

Toż to robota za pół-darmo. Bo za darmo to trochę za tanio.

No i jeszcze trzeba (według kol. Leszek4) coś upuścić, a może i postawić, to wszyscy będą zadowoleni.

Oprócz wykonawcy.

Napisano
33 minuty temu, Leszek4 napisał:

Zapytaj jeszcze jaki to będzie kabel. Powiedz, że w tej cenie chcesz kabel miedziany 4x16 mm2. Ceny nie zbijaj, ale chciej jak najwięcej w jej ramach. Rozdzielnicę budowlaną będziesz musiał sobie zawczasu kupić. Weź coś używanego, ale sprawnego, np. na allegro, czy olx.

Jak to będzie z kablem, to cena 35zł/mb na gotowo wydaje mi się wyśmienita.

Na jaką cholerę miedziany? Sprawdź sobie w necie ceny za metr YKY 4 x 16 mm2.

48 minut temu, przemty napisał:

Metrów będzie ok 40.

No właśnie coś kiedyś wspominali o rozdzielni aby instalacja była "gotowa". Dopytam jeszcze o to o czym piszesz.

Elektrycy z ZE guzik wiedzą o rozdzielnicach a jeszcze mniej o instalacjach domowych. To są ludzie nie w temacie! pracują na sieci i to jest ich specjalność.  Chyba że chodzi o firmę zewnętrzną, to bym się zgodził.Tu jest inna rozmowa.

Napisano
7 minut temu, elpapiotr napisał:

No i jeszcze trzeba (według kol. Leszek4) coś upuścić...

35 minut temu, Leszek4 napisał:

Ceny nie zbijaj, ale chciej jak najwięcej w jej ramach.

 

Wykonawca sam zaproponował taką cenę, to w czym problem?

 

2 minuty temu, retrofood napisał:

Na jaką cholerę miedziany? Sprawdź sobie w necie ceny za metr YKY 4 x 16 mm2.

Napiszę w ciemno: o ile pamiętam, to coś pod 2 dychy. Ale jakiś m-c temu znajomy mówił mi, że oni kupują po chyba 12 zł w hurcie.

A dlaczego miałby pytać? Bo mam jakieś takie przeczucie, że robotnicy chcą dać alu, by rąbnąć właściciela firmy. :) 

I wtedy taniość ceny nie jest już taka oczywista...

Napisano
12 godzin temu, Leszek4 napisał:

Zapytaj jeszcze jaki to będzie kabel. Powiedz, że w tej cenie chcesz kabel miedziany 4x16 mm2

A to dają inne kable niż miedziane?

 

12 godzin temu, retrofood napisał:

Elektrycy z ZE guzik wiedzą o rozdzielnicach a jeszcze mniej o instalacjach domowych. To są ludzie nie w temacie! pracują na sieci i to jest ich specjalność.  Chyba że chodzi o firmę zewnętrzną, to bym się zgodził.Tu jest inna rozmowa.

Tak, firma zewnętrzna która wygrała przetarg na wykonanie przyłącza do działki

Napisano
28 minut temu, przemty napisał:

A to dają inne kable niż miedziane?

Po pierwsze cena. Aluminium to 30% ceny miedzi, a po drugie ciężar. Miedź jest cholernie ciężka, aby operować 40m kabla 4 x 10 to nie wiem ilu chłopa potrzebujesz. Z aluminiowym sobie sam poradzisz. Należy tylko pamietac, ze aluminium musi być o stopień większe niż miedź. Jeśli Cu 4 x 10, to Al - 4 x 16mm2.

I nie daj sobie wmówić zakupu kabla 5 - żyłowego. Uziom w "skrzynce" w granicy został wykonany nie dla Ciebie i nie powinieneś z niego korzystać. Nic Ci on zresztą nie da. W kazdej wersji musisz mieć własny uziom, powinien być fundamentowy. A ja go nie masz, to teraz kombinuj.

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/23314-rodzaje-uziomow-uziom-otokowy-uziomy-pionowe

 

A firmę zewnętrzną trzeba sprawdzić. Najlepiej poprosić o referencje i pogadać z tymi, u kogo jakieś prace roboli. To najlepsza metoda.

Napisano
12 godzin temu, Leszek4 napisał:

A dlaczego miałby pytać? Bo mam jakieś takie przeczucie, że robotnicy chcą dać alu, by rąbnąć właściciela firmy. :) 

I wtedy taniość ceny nie jest już taka oczywista...

Zastanów się dlaczego energetyka sama siebie "rąbie" bo wszystkie zasilania sieciowe wykonuje kablami aluminiowymi? Wyłącznie!!! Tylko przy zasilaniach specjalnych wykorzystuje się miedź.

Oczywiście, nie dotyczy to przekrojów żył poniżej 10 mm2. Stosowanie tak cienkich kabli aluminiowych jest zabronione.

2 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Na dom jednorodzinny wystarcza zwykle przekrój 10 mm2 i wtedy lepiej użyć miedzi, grubsze z aluminium. Przy aluminium i tak trzeba powiększyć przekrój, bo jest gorszym przewodnikiem.

Czyli zastosować Al 4 x 16. Taniej i wygodniejsza praca.

10 mm2 miedzi albo 16 mm2 aluminium to przekroje minimalne żył wlz w układzie TN-C.

Napisano

Ja nie o takim „rąbaniu”.

ZE zleca wykonanie przyłączy firmie, która wygra przetarg i to oczywiste, że wskazany jest kabel aluminiowy - z tym nie dyskutuję.

 

Chodzi mi o przykład z mojego podwórka, w którym jedna z brygad takiego wykonawcy dorabiała sobie, wykonując bez jego wiedzy takie podłączenia. Z jego materiału i jego sprzętem...

 

U siebie dałem YKY 4x16 w miedzi. Różnica w stosunku do 10 mm2, to 5-6 złotych na metrze, a mam zapas, na który jutro mogę mieć zapotrzebowanie - z takiego wyszedłem założenia i dzisiaj zrobiłbym tak samo.

 

A „przemty” powinie dokładnie przepytać tę ekipę co do przekrojów, bo nie mając cieńszego kabla mogą mu chlasnąć na plac kabel np. 4x35 mm2, z którym potem będzie problem w tablicy rozdzielczej. Żądać też podpisania formularza o gotowości.

 

No i kwestia ceny. 35 zł/mb netto czy brutto? Będzie f-ra? Żeby się nie okazało, że jedynym rąbniętym jest inwestor.

Gość elpapiotr
Napisano
6 godzin temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Od 10 mm2 wzwyż mogą być też kable aluminiowe. Na dom jednorodzinny wystarcza zwykle przekrój 10 mm2 i wtedy lepiej użyć miedzi, grubsze z aluminium. Przy aluminium i tak trzeba powiększyć przekrój, bo jest gorszym przewodnikiem.

Nie, kolego.

Od 16 mm2 wzwyż, nie 10.

Dziesiątka aluminiowa nie wchodzi w grę.

Przecież kolega retrofood pisał ... wyraźnie.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano (edytowany)
Dnia 21.11.2017 o 10:37, retrofood napisał:

I nie daj sobie wmówić zakupu kabla 5 - żyłowego. Uziom w "skrzynce" w granicy został wykonany nie dla Ciebie i nie powinieneś z niego korzystać. Nic Ci on zresztą nie da. W kazdej wersji musisz mieć własny uziom, powinien być fundamentowy. A ja go nie masz, to teraz kombinuj.

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/23314-rodzaje-uziomow-uziom-otokowy-uziomy-pionowe

 

 

Czyli jak fachowo powinno wyglądać przyłącze ze skrzynki do domu? Chodzi mi czy do wykopu oprocz kabla powinna trafic także bednarka, gdzie powinna być podpięta itd.

Edytowano przez przemty (zobacz historię edycji)
Gość elpapiotr
Napisano
2 godziny temu, przemty napisał:

 

Czyli jak fachowo powinno wyglądać przyłącze ze skrzynki do domu? Chodzi mi czy do wykopu oprocz kabla powinna trafic także bednarka, gdzie powinna być podpięta itd.

Do czego ma być potrzebna ta bednarka ?

Napisano
2 godziny temu, przemty napisał:

 

Czyli jak fachowo powinno wyglądać przyłącze ze skrzynki do domu? Chodzi mi czy do wykopu oprocz kabla powinna trafic także bednarka, gdzie powinna być podpięta itd.

Do wykopu powinna trafić ziemia, kabel, znowu ziemia, folia... zresztą, masz obrazek.

 

2691993600_1515519503.png

 

https://budujemydom.pl/instalacje/instalacje-elektryczne/a/22547-wykonywanie-zewnetrznej-instalacji-elektrycznej

Napisano
17 minut temu, elpapiotr napisał:

Do czego ma być potrzebna ta bednarka ?

Nie wiem, pytam...

Bednarka przyszła mi na myśl bo pamiętam, że dawno, dawno temu widziałem jak ciągnięto jakieś zasilanie do domu czy budynku gospodarczego i tam oprócz kabla szła też bednarka.

5 minut temu, retrofood napisał:

Do wykopu powinna trafić ziemia, kabel, znowu ziemia, folia... zresztą, masz obrazek.

 

 

Czyli dajemy tylko kabel YKY 4x10 miedź, podsypujemy i zasypujemy jak wyżej i wszystko jest OK?

 

Wcześniej ktoś pisał aby nie dawać pięciu żył, piatą gdzie wtedy podłącza się ?

Napisano
51 minut temu, przemty napisał:

 

Czyli dajemy tylko kabel YKY 4x10 miedź, podsypujemy i zasypujemy jak wyżej i wszystko jest OK?

 

Wcześniej ktoś pisał aby nie dawać pięciu żył, piatą gdzie wtedy podłącza się ?

Post #14. Czemu nie przeczytasz? I po co Ci miedź, skoro możesz użyć trzykrotnie tańszego i lżejszego aluminium, czyli YAKY 4 x 16 mm2.

I weźże już wybij se tę bednarkę z głowy! Beczki się nią wiąże, aby piwo nie wyciekło.

Albo zachowaj ją na uziom otokowy, jeśli nie masz fundamentowego.

Jak nie masz pięciu żył to nigdzie piątej nie podłaczasz, bo jej nie masz, jasne? Piąta żyła powstanie Ci z podziału PEN przy domu. 

Widzę, że jesteś gotowy narobić se bajzlu, czemu nie weźmiesz do tych prac elektryka?

Napisano
2 minuty temu, retrofood napisał:

Post #14. Czemu nie przeczytasz? I po co Ci miedź, skoro możesz użyć trzykrotnie tańszego i lżejszego aluminium, czyli YAKY 4 x 16 mm2.

I weźże już wybij se tę bednarkę z głowy! Beczki się nią wiąże, aby piwo nie wyciekło.

Albo zachowaj ją na uziom otokowy, jeśli nie masz fundamentowego.

Jak nie masz pięciu żył to nigdzie piątej nie podłaczasz, bo jej nie masz, jasne? Piąta żyła powstanie Ci z podziału PEN przy domu. 

Widzę, że jesteś gotowy narobić se bajzlu, czemu nie weźmiesz do tych prac elektryka?

Ekipę/elektryka mam i mają mi wykonać to przyłącze - ja tego nie będę robił, jedynie chciałem dopytać się o jakieś szczegóły bo elektrykiem nie jestem a wolę zawsze mieć jakąś wiedzę przy danej robocie niż patrzeć na robotę ja ciele na malowane wrota.

Ok bednarka zapomniana.

 

Czyli jakby chcieli mi dać kabel pięciożyłowy i wpiąć go w uziom w skrzynce w granicy to nie zgadzać się na to bo i tak potrzebuję własny uziom do instalacji w domu ?

 

A dlaczego miedź - bo tu gdzie aktualnie mieszkam mam instalację domową jeszcze na aluminium i wiem jako ona się zachowuje i jakie sa z nią problemy. Tak wiem, że to coś innego ale jak się już do niej zraziłem to wolę ją wyeliminować...

Napisano
4 minuty temu, przemty napisał:

Czyli jakby chcieli mi dać kabel pięciożyłowy i wpiąć go w uziom w skrzynce w granicy to nie zgadzać się na to bo i tak potrzebuję własny uziom do instalacji w domu ?

 

A dlaczego miedź - bo tu gdzie aktualnie mieszkam mam instalację domową jeszcze na aluminium i wiem jako ona się zachowuje i jakie sa z nią problemy. Tak wiem, że to coś innego ale jak się już do niej zraziłem to wolę ją wyeliminować...

1. Pisałem wyraźnie. Kabel pięciożyłowy to prezent dawany ZE Twoim kosztem i staraniem. Możesz go dać, Twój cyrk, Twoje małpy. Możesz zresztą dopłacać im 100% do każdego rachunku jaki będziesz w przyszłości otrzymywał, Twoja sprawa.

Tylko zupełnie nie wiem po co.

 

2. Sam piszesz żeś nie elektryk, więc po co wypisujesz głupstwa? Aluminiowa instalacja domowa to nie aluminiowe przyłącze, więc nie porównuj komara z krokodylem. 16 mm2 Al zachowuje się inaczej niż 1,5 mm2 Al, poza tym w przyłączu nikt nie grzebie co drugi dzień.

Ale tak samo jak w pkt 1. Twój cyrk, Twoje małpy. Masz kasę do wyrzucenia, to mozesz nia nawet ognisko rozpalać, mnie nic do tego. Więcej podpowiadał nie będę.

Bo i tak wolisz robić po swojemu.

Napisano (edytowany)
Cytat

Bo i tak wolisz robić po swojemu.

 

No ale co po swojemu - zarówno ekipa która wykona przyłącze, ludzie tu na forum i nawet i zakład energetyczny w postaci pracownika z którym załatwiałem przyłącze do działki wszyscy mówili aby dawać miedź 4 x 10. Zresztą projekt to samo zaleca.Więc jeżeli z każdej strony mam takie informacje to i biorę to co polecane.

 

A odnośnie kabla 5 żyłowego. Dlaczego piszesz, że daję prezent dla ZE. Co im z kabla który będzie biegł z licznika do domu skoro 5 żyła i tak nie bezie podpięta ?

Edytowano przez przemty (zobacz historię edycji)
Napisano
1 godzinę temu, przemty napisał:

 

No ale co po swojemu - zarówno ekipa która wykona przyłącze, ludzie tu na forum i nawet i zakład energetyczny w postaci pracownika z którym załatwiałem przyłącze do działki wszyscy mówili aby dawać miedź 4 x 10. Zresztą projekt to samo zaleca.Więc jeżeli z każdej strony mam takie informacje to i biorę to co polecane.

1. Prawidłowo zalecają (dla siebie). Jak się zarabia narzut procentowy od kosztów (a projektant od kosztorysu) to najlepiej gdy materiały są ze złota. Wtedy za wbicie złotego gwoździa w bibułę można ładnych parę stówek zarobić. No i dodatkową premię od sprzedawcy tego gwoździa. Jeleń i tak zapłaci za wszystko.

 

2. Nie mam ochoty Ci tłumaczyć, że tacy uparci jak Ty poprawiają własnym sumptem uziemienie sieci ZE. Poczytaj opracowania dr inż. E. Musiała, tam jest to ładnie opisane.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy powrot z grzejnika i podlogowki  musi miec taka sama srednice jak zasilanie ? czy moge zasilanie zrobic 3/4 a powrot 1/2 ??
    • Prysznic na kolanach, żeby się od luksusów w głowach nie poprzewracało. 
    • Komentarz dodany przez Ob.Serwator: Dream on... W wykonawstwie jednostką płatniczą jest 10 000 zł, myślę, że gdyby pokazać ceny z artykułu majstrom różnej maści, to mogliby pospadać z krzeseł ze śmiechu. Coś o tym wiem, właśnie kończę podobnej wielkości dom.
    • Z Twojego opisu wynika, że to pompa ciepła Nibe (prawdopodobnie model S2125, ). Alarm 228 zazwyczaj wskazuje na „błąd odszraniania”, gdy system wykrywa problem z procesem odszraniania w jednostce zewnętrznej, co prowadzi do zablokowania sprężarki (uniemożliwiając jej normalną pracę). Może to bezpośrednio powodować brak produkcji ciepłej wody użytkowej lub ogrzewania w zbiorniku buforowym, ponieważ pompa ciepła nie generuje efektywnie ciepła.     Znaczenie alarmu 228 Opis: Jednostka zewnętrzna pompy ciepła wysyła do sterownika komunikat o błędzie dotyczącym nieudanego lub nieudanego cyklu odszraniania. Sprężarka wyłącza się (blokuje), aby zapobiec uszkodzeniu. Ta usterka często pojawia się, gdy parownik (wymiennik ciepła w jednostce zewnętrznej) nie może prawidłowo odszraniać nagromadzonego lodu, co prowadzi do nieefektywnej pracy lub wyłączenia urządzenia. Możliwe przyczyny W poradnikach rozwiązywania problemów i instrukcjach obsługi pomp ciepła Nibe serii S, najczęstsze przyczyny tego alarmu to: Nagromadzenie lodu lub zamarznięty parownik: Słaby przepływ powietrza, zablokowany wentylator lub ekstremalne warunki pogodowe (np. silny wiatr lub niskie temperatury otoczenia) mogą powodować nadmierne oblodzenie parownika (EP1). Jeśli odszranianie awaryjne powtarza się wielokrotnie (np. 10 razy z rzędu), alarm staje się alarmem. Usterki czujników: Problemy z kluczowymi czujnikami, takimi jak: BT16 (czujnik temperatury parownika) – jeśli odczyt jest zbyt niski (poniżej 10°C) lub jest uszkodzony/luźny. BT12 (czujnik temperatury zasysanych gazów).   BT84 (czujnik temperatury otoczenia). Mogą one błędnie odczytywać warunki i uniemożliwiać prawidłowe rozpoczęcie odszraniania. Słaby przepływ czynnika grzewczego: Ograniczony przepływ przez system (np. z powodu powietrza w rurach, zabrudzonych filtrów lub problemów z pompą) zmniejsza wymianę ciepła i może prowadzić do awarii odszraniania. Problemy z czynnikiem chłodniczym, w tym wycieki: Wspomniana przez Ciebie „nieszczelność wewnątrz pompy” (wewnętrzny wyciek w pompie) ma tu zastosowanie. Wyciek czynnika chłodniczego wewnątrz urządzenia może obniżyć ciśnienie, powodując słabą wydajność odszraniania, niskie temperatury parownika i ogólną nieefektywność systemu. Jest to poważny problem, ponieważ utrata czynnika chłodniczego może również prowadzić do uszkodzenia sprężarki, jeśli nie zostanie naprawiona. Wycieki wody (np. w wymienniku ciepła) są rzadsze, ale mogą zmieszać się z czynnikiem chłodniczym lub powodować podobne objawy. Inne czynniki: Przerwy w napięciu, niekompatybilne lub wadliwe płytki sterujące (PCB) lub błędy oprogramowania w starszych wersjach oprogramowania sprzętowego. Niektóre modele urządzeń Nibe przeszły aktualizacje rozwiązujące problemy związane z rozmrażaniem w konfiguracjach wielourządzeniowych   Brak ciepłej wody w zbiorniku buforowym jest prawdopodobnie bezpośrednią przyczyną — system nie wytwarza ciepła z powodu blokady sprężarki, przez co zbiornik buforowy nie jest uzupełniany. Zalecane działania Podstawowe kontrole (bezpieczne dla majsterkowiczów): Sprawdź jednostkę zewnętrzną pod kątem widocznego nagromadzenia lodu, zatorów (np. liści, śniegu lub zanieczyszczeń na wentylatorze/parowniku) lub nietypowych dźwięków. Delikatnie usuń wszelkie przeszkody. Zapewnij dobry przepływ powietrza wokół jednostki — bez znacznych przeszkód lub ograniczeń wiatrowych. Sprawdź filtry systemu i odpowietrz obwód grzewczy, aby poprawić przepływ. Potwierdź/zresetuj alarm za pomocą modułu sterowania wewnętrznego (seria VVM lub SMO) — zapoznaj się z instrukcją obsługi (często w menu alarmów). Może to tymczasowo usunąć alarm, ale jeśli wystąpi ponownie, problem nie zostanie rozwiązany. Sprawdź odczyty czujników, jeśli są dostępne na wyświetlaczu (porównaj z wartościami oczekiwanymi w instrukcji). Potrzebny profesjonalny serwis: W przypadku wycieku wewnętrznego: Wymagany jest certyfikowany technik HVAC (posiadający kwalifikacje w zakresie gazów fluorowanych do obsługi czynnika chłodniczego). Może on wykonać test ciśnieniowy systemu, zlokalizować wyciek (np. w parowniku lub przewodach), naprawić go i w razie potrzeby uzupełnić czynnik chłodniczy. Nie należy podejmować samodzielnych prób – czynnik chłodniczy jest niebezpieczny i podlega regulacjom. Zleć sprawdzenie czujników (BT12, BT16, BT84) pod kątem usterek/luźnych połączeń oraz pełne przetestowanie cyklu odszraniania.     W przypadku problemów z oprogramowaniem mogą zaktualizować oprogramowanie sprzętowe (Nibe wydało poprawki problemów z odszranianiem w niektórych modelach). Skontaktuj się z pomocą techniczną Nibe lub lokalnym autoryzowanym instalatorem w celu przeprowadzenia diagnostyki — często mają oni dostęp do szczegółowych rejestrów błędów za pośrednictwem aplikacji myUplink lub narzędzi serwisowych. Jeśli problem jest objęty gwarancją, udokumentuj wszystko (zdjęcia urządzenia, kody alarmów i objawy) przed wezwaniem serwisu, aby uniknąć kosztów. W międzyczasie, jeśli posiadasz grzałkę pomocniczą (np. elektryczny podgrzewacz zanurzeniowy w buforze), włącz ją tymczasowo, aby uzyskać ciepłą wodę.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...