Skocz do zawartości

LEO I i II / DOMUS


agika

Recommended Posts

Cytat

jakie były koszty zdrobienia tego DGP u was?


Trudno mi powiedzieć, ile kosztowało samo DGP. Podejrzewam, że niewiele. Cała robocizna (montaż, zabudowa ale bez murowania klinkieru) + materiały na kominek (rury DGP, pustaki, drewno, karton-gips, zaprawa, ale bez kamienia i klinieru) kosztowało 3700.
A kominek wygląda tak:
https://forum.budujemydom.pl/static/gallery/123288...0_62_110146.jpg
Link do komentarza
Witajcie,

u nas powolutku do przodu, czekamy na pozwolenie na budowę. Wykonaliśmy płot , teraz szukamy garażu i będziemy składać kibelek z resztek desek jakie mamy icon_smile.gif planujemy rozpocząć w lipcu-sierpniu.

Pani Smith przeglądałem Twój dziennik budowy i jestem bardzo ciekawy jak wykonałaś fundamenty. My chcielibyśmy ten etap wykonać sami. U Was widzę (jeśli się nie mylę) wylaną samą ławę bez murowania bloczków i bezpośrednio na ławy już murujecie ściany właściwe? tak?

na jaką głębokość wkopywaliście się żeby wylać ławy? i jaka jest ich wysokość? taka jak w projekcie 30cm?


Maxymilian, witaj po długiej nieobecności. Mam nadzieję, że będziesz tutaj czasami zaglądał i pomożesz nam ustrzec niektórych błędów jako mieszkaniec i użytkownik domu Leo.

My również zamierzamy wykonać DGP grawitacyjne dla wszystkich bliskich pomieszczeń za wyjątkiem sypialni nad garażem, bo to już za daleko i trzeba byłoby stosować jakąś turbinę, żeby tam przetłoczyć gorące powietrze. Niebardzo rozumiem jak u Was idzie rura do sypialni nad kuchnią, nad sufitem? czyli nad stropem - w podłodze poddasza?
reszta rur do innych pomieszczeń? w pionie komina+kratki wentylacyjne w kazdym pomieszczeniu?

Bardzo dużą popularność ostatnimi czasy zyskały rekuperatory, ktoś z Was orientował się w temacie? warte swojej ceny? ja chyba wolałbym zaniwestować w zamian w panele słoneczne.
Link do komentarza
A jeżeli chodzi o DGP to w jaki sposób to realizowaliście? Czy należy do tego wykonać odpowiedni projekt jeszcze przed rozpoczęciem budowy stanu surowego tak, żeby budowlańcu uwzględnili odpowiednie rzeczy? Czy później DGP montuje ta sama ekipa, która montuje kominek (czyli pewnie ekipa montująca ogrzewanie w domu??)?

Pozdrawiam,

Marek
Link do komentarza
Cytat

Niebardzo rozumiem jak u Was idzie rura do sypialni nad kuchnią, nad sufitem? czyli nad stropem - w podłodze poddasza?
reszta rur do innych pomieszczeń? w pionie komina+kratki wentylacyjne w kazdym pomieszczeniu?



Zgadza się - w pionie komina+kratki. A do sypialni nad kuchnią rura idzie z pionu komina na poziomie strychu nad sufitem tejże sypialni. I wylot jest na suficie. Kiedy wykonawca (który robił tylko kominek, i był pierwszym wykonawcą wchodzącym na etapie wykończeń) mi to zaproponował, uważałem że to egzotyczny pomysł. Ale działa bez zarzutu.

Cytat

Bardzo dużą popularność ostatnimi czasy zyskały rekuperatory, ktoś z Was orientował się w temacie? warte swojej ceny? ja chyba wolałbym zaniwestować w zamian w panele słoneczne.



Rekuperator to inny rząd wielkości kosztów. Trzeba liczyć minimum 15000 a najlepiej ok 20000. A solary już od ok 6000.
Solary gorąco polecam! I tylko tyle moge powiedzieć, bo na rekuperator (mimo chęci) w budżecie już nie było... icon_sad.gif
Link do komentarza
Cytat

Pani Smith przeglądałem Twój dziennik budowy i jestem bardzo ciekawy jak wykonałaś fundamenty. My chcielibyśmy ten etap wykonać sami. U Was widzę (jeśli się nie mylę) wylaną samą ławę bez murowania bloczków i bezpośrednio na ławy już murujecie ściany właściwe? tak?

na jaką głębokość wkopywaliście się żeby wylać ławy? i jaka jest ich wysokość? taka jak w projekcie 30cm?



fundamenty były robione z betonu na zbrojeniu, Wylany tam był B-20, a głębokość z tego co pamiętam na oko wyniosła conajmniej 1m, a potem jeszcze chudziak. I tak zakończyliśmy stan zero i ruszyły ściany (na chudziaku). Nie wiem czy dużo ci wyjaśnił taki babski opis?
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
czy masz ogrzewanie podłogowe w tej cenie wod - kan? Jak dużo masz tej podłogówki jeśli tak? - my za prąd zapłaciliśmy 6 000zł, ale mamy tylko 120 punktów bez specjalnych pomysłów typu podświetlane schody.

Rotqier - my mieliśmy podobną cenę za SSO - niektórzy mówili że można znaleźć sporo taniej, ale to chyba zależy od regionu i od ekipy - my mieliśmy taką z polecenia, która było wiadomo, ze jest solidna, poza tym umowa była spisana. Cena materiałów - w zależności czy chcesz oszczędzać czy nie, wyniesie cię co najmniej drugie tyle, ale jeśli będziesz kupował np. gotowe systemy kominowe to może być i dwa razy więcej niż robocizna icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Rotqier - my mieliśmy podobną cenę za SSO - niektórzy mówili że można znaleźć sporo taniej, ale to chyba zależy od regionu i od ekipy - my mieliśmy taką z polecenia, która było wiadomo, ze jest solidna, poza tym umowa była spisana. Cena materiałów - w zależności czy chcesz oszczędzać czy nie, wyniesie cię co najmniej drugie tyle, ale jeśli będziesz kupował np. gotowe systemy kominowe to może być i dwa razy więcej niż robocizna icon_smile.gif



U nas również jest solidna ekipa z polecenia z którą będziemy spisywali umowę. Także myślę, że cena jest w miarę adekwatna.

Jeżeli chodzi o wycenę materiałów to w obu ofertach było ona mniej więcej na poziomie 100 k. Poniżej zamieszcza szczegółową wycenę:
KOPARKA 3 PRZYJAZDY 0 1500
STOPA FUNDAMENTU 20M3 4500
PUSTAKI FUNDAMENTOWE 800SZT 4880
WIENIEC 4M3 1000
DRUT ZBROJENIOWY 2 TONY 5200
PŁYTA FUNDAMENTU 24M3 5400
PIACH,CEMENT,WAPNO,CEGŁA MODULRNA,PEŁNA ITD. 0 9500
STYRODUR GR8CM +IZOLACJE FUNDAMENTU 0 3000
RYRY PCV-ODPŁYWY KANALIZACJI 0 500
KOMINY +KLINKIER 2 8000
NADPROŻA 0 1500
PUSTAK PHOROTHERM GR 25CM 1818 8000
DZIAŁÓWKI 620 3100
SCHODY ZEWN I WEWN. 2 5000
STROP ZELBETOWY BETON B20 24 6000
WIEZBA 11M3 7150
DACHÓWKA 265 27000
STEPLE 200 1200
DESKI 10M3 4500
Razem: 106930

Czy moglibyście doradzić czy warto spróbować oszczędzić na którymś z materiałów albo zdecydować się na jakiś tańszy zamiennik?
Czy u was materiały wyglądają podobnie?


Marek

Link do komentarza
1. u nas dachówka - Roben monza natracyt, 20 000
2. pustaki kupowaliśmy po 2,20 szt
3. kominy robione a nie gotowe - koszt - 1500zł 2 szt

tyle na gorąco.

Marcikm4 - cena za prąd z uzbrojoną deską rozdzielczą, ale nie wiem o co chodzi z tym kablem - o przyłączenie do słupa? Bo jeśli tak, to na to podpisywaliśmy umowę z elektrownią, to ona robiła przetarg i oni wyznaczyli gościa który prowadził kabel ze słupa do skrzynki z licznikiem. kosztowało to 1400zł.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Etka: nie mam pojęcia jakie pustaki przyjął budowlaniec do wyceny. Ostatecznie jednak zdecydowaliśmy się na innego budowlańca, którego oferta cenowa była podobna ale bardziej przypadł nam do gustu.

Drodzy forumowicze, czy w waszym Leo robiliście strop Terriva czy zamienialiście na monolityczny (żelbetonowy). Po konsultacjach i doczytywaniu skłaniamy się bardziej ku stropowi monolitycznemu, który pozwoli nam zrobić na piętrze ścianki nie GK lecz normalne murowane. Ponadto jeżeli w przyszłości będziemy chcieli zmienić układ ścianek działowych będziemy to mogli zrobić (w stropie Terriva układ ścianek jest uwzględniany przy dozbrajaniu stropu i później raczej nie powinno się go zmieniać). Słyszałem, że stropy Terriva lubią czasem 'klawiszować', co manifestuje się pękaniem tynku. Czy mieliście takie problemy? No i ostatnie pytanie czy porównywaliście koszty jednego i drugiego stropu. Ja takie porównanie będę robił na dniach. Postaram się je zamieścić.

Pozdrawiam,

Marek
Link do komentarza
Przy zamianie na strop monolityczny koszt robocizny wzrósł, ale koszt materiałów się zmniejszył. Sumarycznie strop monolityczny został wyceniony na 2 tys. zł netto drożej.

Zastanawia mnie tylko jedna rzecz. Konstruktor który projektował strop umieścił w suficie belkę między kuchnią a salonem, która musi przenosić obciążenia. Belka została zaprojektowana w rozmiarze 25 x 30 co przy 14 cm stropie powoduje, że
będzie wystawała 16 cm z sufitu. Czy u was też tak wygląda konstrukcja stropu?
Załączam zdjęcie, które pokazuje miejsce w którym będzie się znajdowała belka.

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

architektura za wiele mi nie mówi (swoją drogą - lustrzane odbicie?)
ale jeżeli nic tam się nie opiera (konstrukcyjnego) to belka moim zdaniem zbędna, nie służy niczemu
masz rzuty konstrukcyjne?



jest belka i ściana nośna. Takie rozwiązanie konstrukcyjne. U mnie tej ściany nie ma, mam tą przestrzeń otwartą, jest tylko szyna w stropie. Przeliczenia konstrukcyjne porobione i ściany nie ma.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

jest belka i ściana nośna. Takie rozwiązanie konstrukcyjne. U mnie tej ściany nie ma, mam tą przestrzeń otwartą, jest tylko szyna w stropie. Przeliczenia konstrukcyjne porobione i ściany nie ma.




Witam po bardzo długiej nieobecności

Ze względu na zmianę usytuowania kuchni konstruktor usunął sciankę nośną po czym prawdopodobnie zmienił ułożenie belek stropowych nad salonem w wyniku czego musiał umiescic tam taką belkę. nie może być tak że pomieszczenia w całym domu są otwartęi do tego nie posiadają scian nośnych. Same belki nie zawsze wystarczają a tym bardziej takie belki które sa tylko wysokościa stropu. Balka im wyższa tym silniejsza sta ta zaznaczona czerwoną linią. A i jeszcze tym bardziej, że strop jest monolityczny, dopiero doczytałem to jak to jest dokładnie rozwiazane.
Link do komentarza
Cytat

Witam po bardzo długiej nieobecności

Ze względu na zmianę usytuowania kuchni konstruktor usunął sciankę nośną po czym prawdopodobnie zmienił ułożenie belek stropowych nad salonem w wyniku czego musiał umiescic tam taką belkę. nie może być tak że pomieszczenia w całym domu są otwartęi do tego nie posiadają scian nośnych. Same belki nie zawsze wystarczają a tym bardziej takie belki które sa tylko wysokościa stropu. Balka im wyższa tym silniejsza sta ta zaznaczona czerwoną linią. A i jeszcze tym bardziej, że strop jest monolityczny, dopiero doczytałem to jak to jest dokładnie rozwiazane.


o czym konkretnie piszesz?
no i czemu nie może być pomieszczeń otwartych bez ścian nośnych?
no i najważniejsze, skoro wcześniej jej nie było, to po co teraz?
Link do komentarza
 Dziekuję.

Podbitka brązowa, tylko co z elewacją? - pomysłow brak.




Tak jak pisałem wcześniej - mam DGP - grawitacyjne. Obawiałem się, że do sypialni nie będzie dochodziło ciepłe powietrze - ale jest super. Obecnie trwa wykończeniowka i pomieszczenia ("niemnożka") dogrzewam wyłacznie kominkiem.  Na zewnatrz jest ok 10 st. C a w salonie jest ok. 20st. c a na piętrze ok. 23 st. c. 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
    • Dlatego trzeba wygiąć pod odpowiednim kątem wcześniej i dopiero przykręcić profil. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Tylko warunek, że po zamocowaniu profilu nie mogą się prostować. 
    • Te Esy możesz wyginać jak chcesz, tego spadu tam nie ma na tyle żeby sobie Esami nie poradzić. Wygniesz, dokręcisz pchełkami i będzie ok. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oczywiście. To jest wieszak regulowany. Wiercisz w suficie i mocujesz haczyk na dyblu i ten wieszak na nim. Tymi sprężystymi blaszkami regulujesz wysokość zawieszenia mocowania.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...