Skocz do zawartości

Płyta OSB pod dachem


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Poprzedni wykonawca zamówił płytę OSB 12mm na cały dach miał zamiar dać wełnę mineralną 15cm (już kupiona) między krokwie, później ruszt drewniany i między niego wełnę 5cm (rozumiem że zgodnie ze sztuką budowlaną). Teraz wykonawca się zmienił (na mnie samego), zacząłem liczyć przenikalność i wychodzi mi że powinienem dać kolejną warstwę wełny 10cm o lambdzie 0.033. nie chciałbym robić w takim razie rusztu z kantówki która ma 10cm.

I tu drodzy forumowicze nasuwa się pytanie, ponieważ płyty itak chciałbym wykorzystać. Czy lepiej ocieplić dach między krokwiami wełną 15cm, przykręcić OSB do krokwi, następnie zrobić ruszt stalowy na tych płytach który wypelnię kolejną warstwą 10cm wełny i na to płyty GK? Czy to w ogóle ma prawo bytu, czy jest zgodne ze sztuką? Jakie mogą być ewentualne problemy?

Kolejnym pomysłem jest aby do rusztu stalowego (od spodu) kręcić płytę OSB (oczywiście odpowiednimi wkrętami do metalu) a na nią płytę GK. Który pomysł lepszy, może żaden? Co w obu przypadkach z paroizolacją? Bardzo proszę o radę w tej kwestii.

Z góry dziękuję

Gość mhtyl
Napisano

Po co kombinujesz z płyta osb jeżeli chcesz dać płyty gk? Jakie masz wstępne pokrycie dachu?

Daj wzdłuż krokwi wełnę 15 cm, domniemywam że krokwie masz 18 cm. Zrób stelaż z profili CD, wciśnij w poprzek krokwi wełnę co najmniej 10 cm, potem folię paroizolacyjną (żółtą) i na to płyty gk.

Napisano

Tak jak napisałem - mam ją już kupioną, leży i czeka na swoją kolej. Poza tym może byłby mniejszy problem z pękaniem płyt gk?

 

Krokwie 16cm, dach ma pełne deskowanie. Na dachu blachą, pod nią membrana.

Napisano
  Dnia 23.03.2017 o 17:20, bear1991 napisał:

Tak jak napisałem - mam ją już kupioną, leży i czeka na swoją kolej. 

Rozwiń  

To sprzedaj?

 

  Dnia 23.03.2017 o 17:20, bear1991 napisał:

Krokwie 16cm, dach ma pełne deskowanie. Na dachu blachą, pod nią membrana.

Rozwiń  

Jaka ta membrana - wysokoparoprzepuszczalna?

Blacha na łatach?

Gość mhtyl
Napisano
  Dnia 23.03.2017 o 17:20, bear1991 napisał:

Tak jak napisałem - mam ją już kupioną, leży i czeka na swoją kolej. Poza tym może byłby mniejszy problem z pękaniem płyt gk?

 

Krokwie 16cm, dach ma pełne deskowanie. Na dachu blachą, pod nią membrana.

Rozwiń  

Jak widzę masz zrąbany dach a chcesz go zrąbać do końca. Na pełne deskowanie daje się papę. Przy krokwiach 16 cm nie możesz dać wełny 15 cm bo   musi być szczelina wentylacyjna między wełną a deskowaniem. 

A teraz chcesz dać płytę osb bo ktoś Ci nagadał, że będzie pękać. jak ma pękać to będzie, to jest nowy dom ! Tak jak wyżej MrTomo napisał płyty sprzedaj a za całe zamieszanie podziękuj temu kto tak Ci doradził.

Jest jeszcze inne rozwiązanie, chociaż ja nie jestem tego zwolennikiem, zamiast wełny użyj piany natryskowej do ocieplenia poddasza, odpadnie problem wentylacji między ocieplenia a deskowaniem.

Napisano (edytowany)
  Dnia 23.03.2017 o 18:13, mhtyl napisał:

rozwiązanie, chociaż ja nie jestem tego zwolennikiem, zamiast wełny użyj piany natryskowej do ocieplenia poddasza, odpadnie problem wentylacji między ocieplenia a deskowaniem.

Rozwiń  

To rozsądnie rozwiązanie. 

Wełnę już masz, ale możesz ją sprzedać również.

Ale napisz dokładnie jak są te warstwy u ciebie od krokwi.
Może nabito jakieś kontrłaty pod deski.

Można by spróbować nadbić jakieś kontrłaty od wewnętrznej strony krokwi, takie 2 cm grube (lepiej 3cm i szerokości krokwi)
Wtedy pogrubiłby przestrzeń, wsadził tą wełnę. Do tego potem wieszaki, przykręcić dłuższymi wkrętami i wełnę 10cm dać w poprzek. 
Te 2-3 cm chyba nie zmniejszą zbytnio wysokości pomieszczenia?
O ile sama wata 10cm nie obniży za bardzo sufitu...?
Jaką tam masz wysokość?

Edytowano przez MrTomo
dopiski, literowki (zobacz historię edycji)
Napisano

Nie chcę piany. Ok, w takim razie dam wełnę 10cm o najlepszej lambdzie, następnie ruszt stalowy, kolejne 10cm także o lambdzie najlepszej. To na izolację wystarczy. Kolejno paroizolacją i płyta gk. Co Wy na to. Pierwsza wełną do zbycia + to samo z OSB

Napisano

No nie wiem, przemyśl jeszcze. 
20cm to trochę mało no ale jak nie wsadzisz więcej to wiele się nie poradzi.
Ocieplać chcesz do szczytu czy do jętek?
Jaki w ogóle masz ten dach? 

Napisano

Dach jest dwuspadowy, myślałem żeby ocieplić do szczytu ale jętki też - nadmiarowo. Jak liczę lambda 0.032 i 20cm to przenikalność mam na poziomie 0.21W wraz z przenikalnością płyt gk). Do 0.2 troszeczkę brakuje. 

Tak z innej beczki, jest wełna pomiędzy 10 a 15cm?

Gość mhtyl
Napisano
  Dnia 23.03.2017 o 18:54, bear1991 napisał:

Dach jest dwuspadowy, myślałem żeby ocieplić do szczytu ale jętki też - nadmiarowo. Jak liczę lambda 0.032 i 20cm to przenikalność mam na poziomie 0.21W wraz z przenikalnością płyt gk). Do 0.2 troszeczkę brakuje. 

Tak z innej beczki, jest wełna pomiędzy 10 a 15cm?

Rozwiń  

Jeżeli masz wełnę już kupioną to tą  o grubości 15 cm daj w poprzek krokwi a wzdłuż krokwi wsadź 10 cm, w sumie wyjdzie 25 cm to tak na styk.Nie przejmuj się z tym współczynnikiem to to taka tylko "półprawda".

jakiej grubości jest wełna to musisz poszperać w necie po ofertach producentów, tylko nie sugeruj się tym że np wełna o gr 10 cm ma równiutko 10 centów, przeważnie ma ciut więcej bo po rozwinięciu z rolki "rośnie" a z biegiem lat "opada".

Napisano

Tylko wyjdzie jeszcze niżej niż gdyby nadbil krokwie

Napisz lepiej jak masz rozwiazana lub przewidzianą wentylację dachu? Jak to zaniedbasz to bedziesz miał problemy z wilgocią, mozesz zagrzybic krokwie. Masz zostawiona jakąś szczelinę nawiewna i wywiewna? 

Napisano

Szczelina jest zostawiona 2 promile powierzchni. U mnie wyszło niecałe 2cm. 

O to właśnie chodzi, nie chcę też tracić na wysokości. A co gdyby krokwie "poszerzyć" i nabić je deską 2cm?

Teraz żałuję że dopiero teraz się za to wziąłem...

Napisano (edytowany)
  Dnia 23.03.2017 o 18:25, MrTomo napisał:

 

Rozwiń  
  Dnia 23.03.2017 o 20:06, bear1991 napisał:

A co gdyby krokwie "poszerzyć" i nabić je deską 2cm?

Teraz żałuję że dopiero teraz się za to wziąłem...

Rozwiń  
  Dnia 23.03.2017 o 18:25, MrTomo napisał:

 

Można by spróbować nadbić jakieś kontrłaty od wewnętrznej strony krokwi, takie 2 cm grube (lepiej 3cm i szerokości krokwi)
Wtedy pogrubiłby przestrzeń, wsadził tą wełnę. Do tego potem wieszaki, przykręcić dłuższymi wkrętami i wełnę 10cm dać w poprzek. 
Te 2-3 cm chyba nie zmniejszą zbytnio wysokości pomieszczenia?
O ile sama wata 10cm nie obniży za bardzo sufitu...?
Jaką tam masz wysokość?

Rozwiń  

Pisałem już wyżej, że możesz spróbować w ten sposób.

Jak dasz powiedzmy 2cm, to wejdzie Ci na styk ta 15 między krokwie i zostanie 3cm szczeliny.
Razem z 10cm w poprzek wyjdzie te 11cm  (bo te 10cm możesz trochę ścisnąć z umiarem) 
Pytanie jaką wysokość będziesz miał do sufitu?

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 23.03.2017 o 16:56, bear1991 napisał:

Witam,

Poprzedni wykonawca zamówił płytę OSB 12mm na cały dach miał zamiar dać wełnę mineralną 15cm (już kupiona) między krokwie, później ruszt drewniany i między niego wełnę 5cm (rozumiem że zgodnie ze sztuką budowlaną). Teraz wykonawca się zmienił (na mnie samego), zacząłem liczyć przenikalność i wychodzi mi że powinienem dać kolejną warstwę wełny 10cm o lambdzie 0.033. nie chciałbym robić w takim razie rusztu z kantówki która ma 10cm.

I tu drodzy forumowicze nasuwa się pytanie, ponieważ płyty itak chciałbym wykorzystać. Czy lepiej ocieplić dach między krokwiami wełną 15cm, przykręcić OSB do krokwi, następnie zrobić ruszt stalowy na tych płytach który wypelnię kolejną warstwą 10cm wełny i na to płyty GK? Czy to w ogóle ma prawo bytu, czy jest zgodne ze sztuką? Jakie mogą być ewentualne problemy?

Kolejnym pomysłem jest aby do rusztu stalowego (od spodu) kręcić płytę OSB (oczywiście odpowiednimi wkrętami do metalu) a na nią płytę GK. Który pomysł lepszy, może żaden? Co w obu przypadkach z paroizolacją? Bardzo proszę o radę w tej kwestii.

Z góry dziękuję

Rozwiń  

Płyta G-K jest już zbędna, zagruntować i na ciągnąć tynk lub polakierować. Oczywiście faktura płyty będzie widoczna. Pod lakier można położyć bejcę. Paroizolacja może być przyklejona na taśmę do profili i potem zostanie przykryta płyta osb. Przypuszczam, że pomalowanie płyt farbami lateksowymi załatwi sprawę parozizolacji.

Gość mhtyl
Napisano
  Dnia 24.03.2017 o 14:36, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Płyta G-K jest już zbędna, zagruntować i na ciągnąć tynk lub polakierować. Oczywiście faktura płyty będzie widoczna. Pod lakier można położyć bejcę. Paroizolacja może być przyklejona na taśmę do profili i potem zostanie przykryta płyta osb. Przypuszczam, że pomalowanie płyt farbami lateksowymi załatwi sprawę parozizolacji.

Rozwiń  

Po pierwsze faktura płyty osb jest ohydna, po drugie jak zamaskuje łby wkrętów, po trzecie jak zamaskować łączenia płyt, po czwarte aby pomalować płytę osb trzeba wszystko zeszlifować aby farba miała przyczepność.

Napisano
  Dnia 24.03.2017 o 16:21, mhtyl napisał:

Po pierwsze faktura płyty osb jest ohydna, po drugie jak zamaskuje łby wkrętów, po trzecie jak zamaskować łączenia płyt, po czwarte aby pomalować płytę osb trzeba wszystko zeszlifować aby farba miała przyczepność.

Rozwiń  

Po pierwsze do kwestia  gustu, a żeby pomalować wystarczy ewentualnie zmatowić delikatnie powierzchnię chociaż emalie akrylowe to kryją. Szpachle do drewna tez na tym rynku istnieją. Bejca i lakier też pokryje - widziałem takie rozwiązanie u znajomego. Jakoś nie zwróciłem uwagi na wkręty, które niby tak paskudnie wystawały.Napisałem też o tynku a nie o farbie.

Prosiłem już nie raz  - sama krytyka bez porady nic nie wnosi a widzę, ze tu niektórzy dochodzą do perfekcji. Także mhtyl przedstaw proszę Swoje rozwiązanie z maskowaniem :icon_cool:

  Dnia 24.03.2017 o 19:07, bobiczek napisał:

Sie Olo doigrałeś!!!! :D

Rozwiń  

Najwyraźniej dzisiaj trafiło na mnie:icon_biggrin: Wszyscy już oberwali tylko ja się uchowałem bez "postrzału" także teraz ja.

Gość mhtyl
Napisano
  Dnia 27.03.2017 o 08:01, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

 

Prosiłem już nie raz  - sama krytyka bez porady nic nie wnosi a widzę, ze tu niektórzy dochodzą do perfekcji. Także mhtyl przedstaw proszę Swoje rozwiązanie z maskowaniem :icon_cool:

 

Rozwiń  

Zrobiłem to już wcześniej, znaczy się doradziłem jak to zrobić a że płyty osb to dla mnie nieporozumienie aby montować je w domu mieszkalnym no to cóż, nie każdemu musi się podobać. A dlaczego jestem na "nie" dla płyt osb to przecież uargumentowałem.

  Dnia 23.03.2017 o 17:06, mhtyl napisał:

Po co kombinujesz z płyta osb jeżeli chcesz dać płyty gk? Jakie masz wstępne pokrycie dachu?

Daj wzdłuż krokwi wełnę 15 cm, domniemywam że krokwie masz 18 cm. Zrób stelaż z profili CD, wciśnij w poprzek krokwi wełnę co najmniej 10 cm, potem folię paroizolacyjną (żółtą) i na to płyty gk.

Rozwiń  

 

  Dnia 23.03.2017 o 18:13, mhtyl napisał:

 Na pełne deskowanie daje się papę. Przy krokwiach 16 cm nie możesz dać wełny 15 cm bo   musi być szczelina wentylacyjna między wełną a deskowaniem. 

A teraz chcesz dać płytę osb bo ktoś Ci nagadał, że będzie pękać. jak ma pękać to będzie, to jest nowy dom ! Tak jak wyżej MrTomo napisał płyty sprzedaj a za całe zamieszanie podziękuj temu kto tak Ci doradził.

Jest jeszcze inne rozwiązanie, chociaż ja nie jestem tego zwolennikiem, zamiast wełny użyj piany natryskowej do ocieplenia poddasza, odpadnie problem wentylacji między ocieplenia a deskowaniem.

Rozwiń  

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć wszystkim! Chciałbym się z Wami podzielić moją opinią i doświadczeniem z produktem, który od jakiegoś czasu stosuję do wykańczania drewnianych podłóg i mebli – Osmo Hartwachs-Öl Original, czyli Wosk Twardy Olejny od Osmo. 🌿 Co to takiego? To wyjątkowe połączenie naturalnych olejów i wosków w jednym produkcie. Osmo stworzyło coś, co: chroni drewno przed wodą, brudem i ścieraniem, jest odporny na plamy (np. z wina, kawy, herbaty, coli czy mleka), pozostawia przyjemną w dotyku, naturalnie wyglądającą powierzchnię. Nie wymaga gruntowania ani szlifowania między warstwami. Produkt wnika w strukturę drewna i pozwala mu oddychać – nie pęka, nie łuszczy się, nie odpryskuje. 🛡️ Bezpieczeństwo Po wyschnięciu: jest bezpieczny dla ludzi, zwierząt i roślin, nadaje się do zabawek dziecięcych (zgodność z EN 71.3), jest odporny na ślinę i pot (zgodnie z DIN 53160). 🧪 Skład Bazuje na naturalnych olejach roślinnych (słonecznikowy, sojowy, z ostu) i woskach, zawiera także pigmenty, parafiny i dodatki hydrofobowe. Co ważne – nie zawiera benzenu i spełnia normy emisji VOC. 🎨 Dostępne wykończenia i kolory Bezbarwne wykończenia: 3011 – Połysk 3032 – Satyna 3062 – Mat 3065 – Półmat Kolory transparentne: 3040 Biały 3041 Naturalny 3067 Jasnoszary 3071 Miodowy 3072 Bursztyn 3073 Terra 3074 Grafit 3075 Czarny 🪚 Gdzie stosować? Idealny do: podłóg drewnianych (lite deski, deski warstwowe, podłogi korkowe, OSB), mebli i blatów, innych drewnianych powierzchni wewnętrznych. 🧰 Jak nakładać? Powierzchnia musi być czysta, sucha i odpylona (maks. 18% wilgotności). Nakładamy cienką warstwę wzdłuż słojów drewna, np. pędzlem do dużych powierzchni, wałkiem mikrofibrowym, włókniną lub maszyną jednotarczową. Po 8–10 godzinach (bezbarwny) lub 24 godzinach (kolorowy/naturalny) możemy nakładać drugą warstwę. W przypadku podłóg warstwę kolorową nakładamy tylko raz, a wykończenie robimy zawsze olejem bezbarwnym (chyba że używamy koloru 3040 lub 3041 – wtedy można użyć ich również na końcu). 🧽 Pielęgnacja i renowacja Do czyszczenia używamy Osmo Wisch-Fix lub Pinselreiniger (do narzędzi). W przypadku renowacji często wystarczy jedna cienka warstwa na oczyszczonej powierzchni – bez szlifowania! 📦 Wydajność i opakowania Wydajność: ok. 24 m²/l (bezbarwny) do 30 m²/l (kolorowy/naturalny) Pojemności: 0,375 l, 0,75 l, 2,5 l, 10 l, 25 l (dla wersji bezbarwnej) 0,75 l, 2,5 l, 10 l (dla kolorowych/naturalnych) ⚠️ Uwaga praktyczna Pamiętajcie, by nie zostawiać nasączonych szmatek na powietrzu – mogą się samoczynnie zapalić! Trzymajcie je w metalowym pojemniku z pokrywką lub wypierzcie od razu po użyciu. Mam nadzieję, że ten post pomoże komuś, kto szuka trwałego i naturalnego rozwiązania do ochrony drewna. Osmo to naprawdę sprawdzony produkt – i przyjemny w aplikacji! Macie pytania albo własne doświadczenia z Osmo? Dajcie znać! Chętnie podyskutuję 😊 osmo-1.mp4
    • Na A... 21 cm.   https://allegro.pl/oferta/3x-mieszadlo-mieszacz-zywica-do-kotwa-chemicznej-koncowka-aplikator-11797721468
    • Strzykawka pozwala uzyskać dużą siłę nacisku a weterynaryjna ma większą średnicę wylotu, niewiele mniejszą niż oryginalne wyjście aplikatora fabrycznego.
    • O tym w ogóle nie pomyślałem ....a to da się tą zawrtość czyli tą kotwę strzykawką później wycisnąć, to jest na tyle rzadkie, że pójdzie strzykawką? Zaraz z ciekawości obejrze strzykawki weterynaryjne.  Dzięki za podpowiedź.
    • Wow, this is already an incredible journey, and you describe it all so well, I felt like I was following your every step! Building your dream home from scratch, with all the ups and downs, truly shows your commitment. The immense respect you have for your own project—your experience in construction—must have made this moment even more satisfying. And your wife's dream kitchen? I completely understand."😄
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...