Skocz do zawartości

Czy jest sens ocieplać nieogrzewany dom?


Recommended Posts

Napisano

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

 Dom jest niezamieszkały, bez ogrzewania, przez to nabiera wilgoci. Zastanawiam się nad ociepleniem domu, żeby ocieplić dom i ograniczyć wilgoć. Proszę powiedzieć czy ocieplenie domu w tym przypadku ma sens. Obawiam się ze położenie styropianu na ścianę nieocieplanego domu może zatrzymać wodę i nie pozwoli ścianom wyschnąć. Proszę o odpowiedz.

Napisano

Z jakiego materiału są zrobione ściany? Beton komórkowy jest nasiąkliwy i zostawienie gołych ścian na dłuższy okres może być dla nich bardzo złe. 

Napisano

Pytanie za 100 punktów - jak to nabiera wilgoci bo jest niezamieszkały?? Może być niedogrzany ale skoro wszystkie przegrody sa prawidłowo zaprojektowane i nic nie cieknie a otwory okienne i drzwiowe zabezpieczone, to jak ten dom nabiera wilgoci???

 

Wilgoć jest usuwana przez prawidłową wentylację przy odpowiednim ciśnieniu pary nasyconej. Czyli ogrzewamy i wentylujemy a wilgoć zostanie wyparta na zewnątrz.

Napisano

Ocieplenie przy braku ogrzewania nic nie pomoże, a nawet zaszkodzi. Przy zmiennej temperaturze otoczenia wilgoć z powietrza kondensuje wewnątrz domu powodując trwałe zawilgocenie ścian, podłóg.

W przypadku niewykończonego budynku trzeba zapewnić intensywną wentylację (przewiew)chroniącą przed wykraplaniem pary wodnej.  W domu wykończonych (tynki, podłogi) trzeba utrzymać temperaturę min. 10 st C , zatem musi być ogrzewanie i wtedy ocieplenie ma sens.

Napisano
Dnia 23.01.2017 o 13:52, Pomocnik napisał:

Dom jest niezamieszkały, bez ogrzewania, przez to nabiera wilgoci.

Może coś więcej napisz o tym domu. czy to nowy, czy stary dom. I dlaczego nabiera wilgoci - wydaje się, że przy zapewnieniu jakiegoś stałego przewietrzania suchy przedtem dom (bo teraz nabiera wilgoci) nie powinien wilgotnieć skoro jest niezamieszkany . Przy dobrej izolacjii przeciwwilgociowej wilgoć (parę) głownie produkują domownicy - i ona osiada na ścianach w niedogrzanych pomieszczeniach.  Może coś nie tak jest z izolacją , dachem - a dom jest zamknięty szczelnie i wtedy nabiera tej wilgoci (zewnętrznej). Ocieplenie niegrzanego domu? - nie mam zdania, ale chyba nie pomoże. I na pewno nie pomoże, a pogorszy - jeśli ta wilgoć jest z zewnątrz (np idzie z gruntu z piwnic).

Ciekawy temat.

Napisano

Panowie i Panie, wielkie dzięki za Wasze cenne odpowiedzi i poświęcony czas - to szalenie miło z Waszej strony! Wspaniale, że są ludzie oraz miejsce gdzie można na tematy budowlane podyskutować i uzyskać wartościowe wypowiedzi. 

Do rzeczy, dom parterowy, ma już parędziesiąt lat, zbudowany z pustaków, z piecem kaflowym (nie używanym od wielu lat), oknami plastikowymi, bez piwnicy, dodatkowo zaglądając pod podłogę widoczna jest ziemia (jest pozostawiona spora przestrzeń pomiędzy domem a ziemią na wentylację), paręnaście lat temu zostało dobudowane pierwsze piętro z suporex i położono nowy dach z gontów. Dach nie przepuszcza deszczu, jednakże znajdują się na nim zakamarki, o czym świadczy ogromna, nawet bardzo ogromna liczba much na pierwszym piętrze, jednakże na strychu jest sucho, czuje się w powietrzu brak wilgoci. Pierwsze piętro nie zostało wykończone - drzwi na strych są zamknięte. Parę lat temu zostały wykonywane zastrzyki w mury domu, żeby zminimalizować wilgoć. Rok temu wykonana została wokół domu melioracja wodna. Wentylacja w domu jest drożna. 

Dom używany jest weekenowo w sezonie letnim i wiosennym. Okna otwierane są w weekendy, w których jesteśmy na działce, także regularne wietrzenie nie sprawdzi się w tym przypadku. W ciepłym sezonie palimy raz na jakiś czas w kominku, pobudowanym parę lat temu.

Problem jest taki, że np. zostawione w domu ubrania pachną wilgocią, wystarczy zostawić na tydzień bieliznę pościelową na łóżku, żeby charakterystycznie pachniała. Ogólnie, ściany nie są mokre, tynk/farba nie odpada, nigdzie nic nie cieknie, nie ma grzybów na ścianie/podłodze i nigdy nie było, także problem nie jest widoczny "gołym okiem". Poza tym, dom jest zimny, obecny kominek nie produkuje wystarczająco dużo ciepła, po długim czasie palenia jest w stanie ocieplić zaledwie dwa pokoje - ta opcja jest mało praktyczna, pracochłonna, więc w pełni nie zdaje egzaminu.

Pojawił się pomysł zewnętrznego ocieplenia domu - żeby po pierwsze, wydłużyć sezon przebywania w domu oraz po drugie, przy okazji zredukować wilgoć. Z jednej strony, podobno pustak i suporex to materiały które chłonną wilgoć, dlatego położenie ocieplenia mogłoby odciąć dostawanie się wilgoci z zewnątrz. Można położyć ocieplenie w maju, więc dom będzie miał wiele okazji w sezonie wiosennym i letnim na wyschnięcie, tak żeby na zimę był w pełni gotowy: wysuszony i zabezpieczony przez nową wilgocią poprzez ocieplenie zewnętrzne. Z drugiej strony, są obawy, że ocieplenie nie zda egzaminu, a przysporzy problemów, i po położeniu ocieplenia dostająca się do domu nie wiadomo skąd wilgoć np. wilgoć przechodząca od ziemi, nie będzie miała gdzie uciekać, także w sezonie letnim nie będzie miała szans wyparować ze ścian przy zamkniętych oknach, i powstanie efekt zamkniętego słoika, powodując zawilgocenie ścian i w konsekwencji powstanie grzyba. 

Domyślam się, że najlepiej było zamontować ocieplenie domu wraz z ogrzewaniem podłogowym na gaz, ale pojawia się pytanie czy jest sens dalej inwestować w ten dom, który nigdy nie będzie idealny, bo nie ukryje się faktu, że jego część jest starszej daty. 

Jest duży dylemat z tym domem, bo przez ostatnie lata sporo inwestowaliśmy w ten dom, można tu długo wymieniać, i teraz nie wiadomo, czy inwestować dalej i kłaść ocieplenie, jeśli w ogóle to ma sens, czy jednak nie kłaść ogrzewania zewnętrznego, bo nie dość że nie pomoże wyeliminować wilgoci, to jeszcze pogorszy sytuację, a w zasadzie to lepiej byłoby zburzyć ten dom i pobudować nowy, nie wiadomo już czy śmiać się czy płakać :) 

Powiedzcie proszę, co byście zrobili na moim miejscu, położylibyście na dom ocieplenie, czy jednak nie. Jeśli Wasza odpowiedź będzie pozytywna, to jakiego rodzaju ocieplenie, styropian czy wełnę? Dziękuję Wam z góry za Wasze cenne komentarze, które realnie zadecydują o decyzji budowlanej.

Napisano

Nie prościej zrobić posadzkę porządnie zaizolowaną?

Napisano

Jak najbardziej można ocieplić ściany domu, spowoduje to mniejsze wahania temperatury wewnątrz budynku, jeżeli iniekcja ścian jest skuteczna, to kapilarnego podciągania wody nie powinno być, więc jedna droga wilgoci jest odcięta.

Do tego trzeba zrobić jeszcze:

1.Wentylacje nawiewną higrosterowaną w domu, żeby stale wentylacja działała, a nie tylko w czasie waszych wizyt, przy otwieranych oknach.

nawiew.jpg

2. Wymienić  podłogę na gruncie  na normalną, na podsypce piaskowej, ta na legarach powoduje zawilgocenie parteru.

aff293131c658b7b_1040828.gif

Jeżeli problem zapachu wilgocią wewnątrz budynku jest bardzo uciążliwy, trzeba wymienić Jeszce stare tynki na nowe,  ale wapienno-cementowe z duża ilością wapna, stare się już pewnie zlasowały i nie pełnią swojej funkcji.

Napisano
Dnia 31.01.2017 o 12:47, Jeffi napisał:

Jest duży dylemat z tym domem, bo przez ostatnie lata sporo inwestowaliśmy w ten dom, można tu długo wymieniać, i teraz nie wiadomo, czy inwestować dalej i kłaść ocieplenie, jeśli w ogóle to ma sens, czy jednak nie kłaść ogrzewania zewnętrznego, bo nie dość że nie pomoże wyeliminować wilgoci, to jeszcze pogorszy sytuację, a w zasadzie to lepiej byłoby zburzyć ten dom i pobudować nowy, nie wiadomo już czy śmiać się czy płakać :)

Tu chyba nie ma mądrego - trzeba skalkulować, ile pochłonie remont i zastanowić się czy warto, skoro w domu przebywa się tylko w kilka weekendów w roku.

  • 4 miesiące temu...
Napisano

Wg mnie - ocieplenie niezamieszkalego domu nie zmniejszy wilgoci w środku. Wydaje mi się, że najpierw powinno się wykonać poziomą izolację przeiwwilgociową na parterze - skoro tam widać ziemię pod podłogą, sprawdzić - jaki jest poziom wody gruntowej - oraz zapewnić stałe przewietrzanie budynku.

Jest tam wzmianka o oknach plastikowych - nie pomagają one w wentylacji pomieszczeń, jak wiadomo.

Napisano

Jeżeli w domu tym nie ma wody w rurach na zimę to nie widzę sensu takiej inwestycji. Ocieplenie ma sens w celu ograniczenia strat ciepła czyli zużycia paliwa na cele grzewcze.

To już lepiej zainwestować w wydajny system ogrzewania tanim paliwem czyli np kominek DGP.

Pieniądze wydane na ocieplenie można wydac na remont dachu, okiennice etc.

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Szanowny Panie,

warto przede wszystkim zadbać o wykonanie izolacji przeciwwilgociowej posadzki. Ocieplenie budynku będzie zasadne wówczas, gdy zostanie tam zainstalowane ogrzewanie, a wnętrza będą odpowiednio wentylowane (montaż nawiewników w oknach jest więc dobrym rozwiązaniem). Jeśli zdecyduje się Pan na ocieplenie ścian zewnętrznych (zarówno w przypadku styropianu, jak i wełny mineralnej), polecam skorzystanie z kompletnego systemu FOVEO TECH, gdzie znajdzie Pan m.in. tynki, farby fasadowe, zaprawy klejące i preparaty gruntujące.

Pozdrawiam serdecznie,
E-rzecznik Foveo Tech

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...