Skocz do zawartości

Folia jako ocieplenie - czy to "ściema"?


Recommended Posts

Napisano
Folia jako ocieplenie - no cóż. Nazwałeś taka manipulację prawidłowo - "ściema". Jeżeli kilka milimetrów powietrza zamknięte w bąbelku ma zastąpić kilka-kilkanaście cm wełny mineralnej, to już nawet nie zasługuje na komentarz.
Dodatkowo folia alu - tu następuje izolacja termiczna tylko na jednej drodze - czyli według jednej zasady - odbicie promieniowania cieplnego. Skoro juz klientom proponuje się takie rozwiązania, należy ich doinformować. Nie każdy skończył studia techniczne icon_razz.gif
Napisano
Cytat

Folia jako ocieplenie - no cóż. Nazwałeś taka manipulację prawidłowo - "ściema".



Ale przeca są wiarygodne przykłady zastosowania np. tego:


dla ochrony przed ciepłem:

albo zimnem:


A jak uwzględnimy:


oraz fakt, że pianka lub "bąbelki" nie są :ociepleniem" tylko rozgraniczeniem dwóch powierzchni refleksyjnych, to trochę inaczej to wygląda.
Napisano (edytowany)
Cytat

A jak uwzględnimy:


oraz fakt, że pianka lub "bąbelki" nie są :ociepleniem" tylko rozgraniczeniem dwóch powierzchni refleksyjnych, to trochę inaczej to wygląda.


Powyższa grafika została zmanipulowana - nie dotyczy strat ciepła.

Prezentowana grafika obrazuje udział poszczególnych form przekazywania ciepła do wnętrza pomieszczeń, przy trzech sposobach ogrzewania płaszczyznowego - sufitowego, ściennego i podłogowego.

Na temat wartości refleksyjnej folii bąbelkowej zbadano i napisano - http://www.izolacje.com.pl/artykul/id1760,...ian-od-wewnatrz. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Tiaaaa.

A w kosmosie, kombinezony mają po 50cm wełny icon_mrgreen.gif

dopisałem:

Już całkiem poważnie - a termosy, takie klasyczne, działają na innych zasadach ?
I czy przedstawiona wyżej grafika może się odnosić do rzeczonych termosów ? Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Tiaaaa.

A w kosmosie, kombinezony mają po 50cm wełny icon_mrgreen.gif

dopisałem:

Już całkiem poważnie - a termosy, takie klasyczne, działają na innych zasadach ?
I czy przedstawiona wyżej grafika może się odnosić do rzeczonych termosów ?


W klasycznych termosach, między jego płaszczyznami nie występuje konwekcja, ponieważ tam jest próżnia.

Cytat

I zagadka - takie zastosowanie folii refleksyjnej:



Ma sens ?
I akurat ten przypadek jest dla lata, czy zimy ?


Uważam, że dla lata również, chodzi o zmniejszenie utraty ciepła przez osłabiony np. wypadkiem organizm. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

W klasycznych termosach, między jego płaszczyznami nie występuje konwekcja, ponieważ tam jest próżnia.



No to prawda - ale gdyby nie było "srebrnej folii" refleksyjnej .......... icon_cool.gif

Cytat

Uważam, że dla lata również, chodzi o zmniejszenie utraty ciepła przez osłabiony np. wypadkiem organizm.



Dla zimy icon_cool.gif

Warto wiedzieć (pierwsza pomoc):

Cytat

Aby zapewnić poszkodowanemu ochronę przed wyziębieniem, należy przykryć go w taki sposób, by folia kolorem srebrnym przylegała do ciała, a kolorem złotym była zwrócona do góry. Złota metalizacja została skonstruowana tak, by pochłaniała promienie cieplne i przekazywała je do wnętrza.

Aby zapewnić poszkodowanemu ochronę przed przegrzaniem (np. przy udarze słonecznym), należy przykryć go w taki sposób, by kolorem złotym folia przylegała do ciała, a kolorem srebrnym do góry. Srebrna metalizacja odbija ciepło i nie pozwala mu przeniknąć do ciała umieszczonego pod nią.



upraszczając technika okrywania:

- srebrna strona do ciała – ochrona przed utratą ciepła,
- złota strona do ciała – ochrona przed przegrzaniem organizmu Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

No to prawda - ale gdyby nie było "srebrnej folii" refleksyjnej .......... icon_cool.gif



Dla zimy icon_cool.gif

Warto wiedzieć (pierwsza pomoc):



upraszczając technika okrywania:

- srebrna strona do ciała – ochrona przed utratą ciepła,
- złota strona do ciała – ochrona przed przegrzaniem organizmu


Przed chwilą przejrzałem powtarzane opisy użytkowania Folii FRC - dla mnie nie mają one technicznego uzasadnienia. - czysty marketing.
Zarówno srebrna jak i złota strona folii FRC ma niski współczynnik emisyjności gdzieś około 0.02 i to służy tylko odbijaniu promieni cieplnych czyli hamowaniu oddawaniu ciepła przez odzianego taką folią człowieka.
Czy go tak odział czy odwrotnie - na jedno wychodzi.
Żeby ogrzać tak okrytego człowieka promieniami słonecznymi folia powinna być czarna, matowa z każdej strony i to pod warunkiem dobrego nasłonecznienia.
Proponuję zajrzeć;
https://pl.wikipedia.org/wiki/Folia_NRC
Tam jest prosty przekaz, zgodny z podstawowymi zasadami fizyki i bez kolorów.
Bajbaga jeśli jest inaczej to proszę o uzasadnienie - możemy podyskutować.

Napisano
Cytat

Przed chwilą przejrzałem powtarzane opisy użytkowania Folii FRC - dla mnie nie mają one technicznego uzasadnienia. - czysty marketing.



Raczej folia NRC icon_redface.gif raczej stosowana na całym świecie - także każdy himalaista ma ja na wyposażeniu.

Nauka (w tym fizyka) jest tylko ścieżką ku prawdzie. icon_mrgreen.gif

Cytat


Rysunek powyżej trzy sposoby którymi promieniowana energia padająca na obiekt może być rozpraszana. Tymi sposobami rozpraszania są:
a = pochłanianie
t = przepuszczanie
r = odbicie
Ułamek całkowitej energii promieniowania, która jest powiązana z każdym z powyższych
sposobów rozpraszania, noszą nazwy pochłanialność (a), przepuszczalność (t) i współczynnik odbicia ® ciała. Zgodnie z teorią zachowania energii, współczynnik
określający jak materiały odbijają, absorbują i przepuszczają energię promieniowania podczerwonego jest znany jako emisyjność materiału.

Jeśli cała energia padająca na ciało jest absorbowana (brak przepuszczania i odbicia), pochłanialność wynosi dokładnie 1. W stałej temperaturze, cała zaabsorbowana
energia zostałaby wyemitowana (wypromieniowana), zatem emisyjność takiego ciała wynosiłaby dokładnie 1.

Ciała spotykane w rzeczywistości nie zachowują się jak idealne, lecz są też jak to opisano odznaczają się przepuszczalnością i współczynnikiem odbicia,
absorbcyjność + przepuszczalność + wpółczynnik odbicia = 1

Pochłanialność jest równa emisyjności, zatem emisyjność może być opisana za pomocą odbicia i przepuszczalności.
a + t + r = 1



Współczynnik emisyjności np:
- tynk chropowaty 0,91,
- tynk gipsowy (także płyty) 0,8 - 0,9,
- cegła silikatowa 0,66,
- styropian 0,6
- aluminium polerowane 0,04 - 0,06.
Napisano
Cytat

Raczej folia NRC icon_redface.gif raczej stosowana na całym świecie - także każdy himalaista ma ja na wyposażeniu.

Nauka (w tym fizyka) jest tylko ścieżką ku prawdzie. icon_mrgreen.gif



Współczynnik emisyjności np:
- tynk chropowaty 0,91,
- tynk gipsowy (także płyty) 0,8 - 0,9,
- cegła silikatowa 0,66,
- styropian 0,6
- aluminium polerowane 0,04 - 0,06.



Nie neguję skuteczności folii NRC ponieważ:

Odbija a tym samym zatrzymuje w dużym stopniu promieniowanie cieplne z np. osłabionej wypadkiem osoby.
Zamyka dosyć hermetycznie odzianą osobę zmniejszając ubytek z tytułu przenikania powietrza.
Zmniejsza straty ciepła przez parowanie.

Natomiast nie widzę istotnej różnicy w skuteczności zależnej od strony złotej czy srebrnej.

Istota tematu polega na tym, że emisyjność folii metalizowanych ''złotych i srebrnych" zawiera się w przedziale 0,01 do 0,03, w efekcie czego ilość odbitej energii jest w przedziale 97 - 99%, a pochłoniętej odpowiednio 1 - 3%.
W tej sytuacji jakie znaczenie ma kolor folii - jeśli już to marginalne. Moim zdaniem najlepsza to taka, która z obu stron miałaby współczynnik emisyjności 0,01.



Napisano
Ta złota strona nie jest ze złota (metalizowana złotem) i nie jest "refleksyjna"

Metalizowana (aluminium) jest tylko część srebrna - i jest "refleksyjna".


Cytat

Natomiast nie widzę istotnej różnicy w skuteczności zależnej od strony złotej czy srebrnej.

Istota tematu polega na tym, że emisyjność folii metalizowanych ''złotych i srebrnych" .........................


Napisano (edytowany)
Cytat

Ta złota strona nie jest ze złota (metalizowana złotem) i nie jest "refleksyjna"

Metalizowana (aluminium) jest tylko część srebrna - i jest "refleksyjna".



Ok. tylko że różnica w odbiciu IR - refleksyjności jest 2% jedna ma 97% druga 99%.
Proponuję zajrzeć:
https://de.wikipedia.org/wiki/Rettungsdecke

Moim zdaniem w tym temacie:
- skuteczność cieplna - ochronna zależy od powierzchni i emisyjności tejże powierzchni,
- do emisji potrzebna jest przestrzeń, na pewno jest jej więcej po zewnętrznej stronie okrytego osobnika,
- emisja i pochłanianie IR jest tożsame przy takiej samej powierzchni.
W efekcie przy ochronie przed utratą ciepła lub ochronie przed przegrzaniem promieniowaniem zewnętrznym decyduje emisyjność strony zewnętrznej - im mniejsza tym lepiej. Edytowano przez Parkiet Komplex (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Ok. tylko że różnica w odbiciu IR - refleksyjności jest 2% jedna ma 97% druga 99%.
Proponuję zajrzeć:
https://de.wikipedia.org/wiki/Rettungsdecke



Wikipedia, powiadasz ..................................
Jakoś nie jest to godne zaufania źródło.
Nawet nie podają przypisu do tych badań.
Ale podejrzewam, ze te "badania" badania robiono jakimś pirometrem. Podejrzewam, że popełniono częsty błąd - "czułość" "pirometru" była w obu przypadkach taka sama, a przecież z jednej strony jest powierzchnia z aluminium, a z drugiej powierzchnia plastykowa.
A nie zafałszowane wyniki daje tylko kalibracja "pirometru" zgodna z rodzajem badanej powierzchni, a powierzchnie są różne - folia (PET) i aluminium

Pomijam już logikę tych/takich danych - wcześniej napisali, że może być folia dwustronnie metalizowana (Metall-PET-Metall).

Prawdą jest też, że nie znam badań potwierdzających - raczej bazuję na "wytycznych" dokładnie takich samych na całym świecie.


Być może, że jest i tak, że cały świat jest w błędzie icon_lol.gif
Napisano
I jeszcze jeden element - zupełnie pominięty.

Załóżmy, że faktycznie tam jest różnica tylko 1 stopnia (uważam że może być więcej).
Faktycznie przy krótkotrwałym oczekiwaniu na pomoc/transport może to nie mieć znaczenia.

Ale jak na pomoc/transport trzeba czekać kilka godzin ?
To w wielu przypadkach może się okazać, że ta tylko jest ...............

Napisano
Cytat

I jeszcze jeden element - zupełnie pominięty.

Załóżmy, że faktycznie tam jest różnica tylko 1 stopnia (uważam że może być więcej).
Faktycznie przy krótkotrwałym oczekiwaniu na pomoc/transport może to nie mieć znaczenia.

Ale jak na pomoc/transport trzeba czekać kilka godzin ?
To w wielu przypadkach może się okazać, że ta tylko jest ...............


"Może się okazać" - to prawda.

Napisano
Wracając do pytania głównego, polecałbym jednak stosowanie sprawdzonych materiałów izolacyjnych, których parametrów nie trzeba się domyślać lub ich "jakoś" wyszukiwać. Takim materiałem są płyty styropianowe Knauf Therm o sprawdzonym wsp. lambda już od 0,041 W/mK.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Szanowni forumowicze, i ja, choć nie jestem na etapie SSZ nawet przez moment pomyślałem o izolacji poddasza folią (isobooster) ale dosyć szybko wybiłem sobie ten temat z głowy. Przez moment myslałem jeszcze o pianie otwartokomórkowej ale chyba też na to się nie zdecyduję z racji iż jest to materiał sztuczny. Właściwie znam jednego człowieka który ma w ten sposób ocieplony dach - robił to 5 lat temu. On sobie to chwali, nie ma przewiewów itp. Jedyne co to pianka zmieniła mu kolor pod wpływem UV w pomieszczeniach gdzie nie zrobił płytowania GK. Ostatecznie pewnie wybiorę wełnę skalną - ale jak możecie mnie utwierdzić w tym przekonaniu lub zniechęcić to proszę o argumenty.

Napisano

Odnośnie tematu i super folii, kiedyś natknąłem się na to na Alledrogo. Sama folia nie była jeszcze jakaś droga, ale koszta wysyłki sporo przewyższały jej wartość, do tego nawet przy odbiorze osobistym trzeba było zapłacić za wysyłkę. Jak dla mnie to jest oczywisty wałek.

Co do folii odbijającej ciepło to widziałem wiele dyskusji o tym czy folia używana zazwyczaj jako podkład z namalowaną kratownicą na styropian na chudziaku, pod rurki ogrzewania podłogowego ma sens. Podobnie jest z foliami paroizolacyjnymi  stosowanymi na poddaszach.

Natomiast dla mnie ciekawy pod względem swoich parametrów izolacyjnych jest aerożel :)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hoe Toegankelijke AI Leren, Onderzoek en Doceren Transformeert In het snel veranderende landschap van onderwijs en academisch onderzoek staan studenten, docenten en onderzoekers voor diverse uitdagingen. Denk aan de enorme hoeveelheid informatie die verwerkt moet worden, de noodzaak om complexe concepten snel te doorgronden, of de tijdrovende taak van het schrijven en redigeren van academische teksten. Vaak ontbreekt het aan persoonlijke begeleiding op maat of de middelen voor gespecialiseerde software. Dit is waar de mogelijkheid om ChatGPT Gratis te gebruiken een revolutionaire kans biedt. Het democratiseert de toegang tot krachtige kunstmatige intelligentie (AI) die u kan helpen bij het leren, onderzoeken en doceren, zonder hoge financiële drempels. ChatGPT Gratis transformeert de manier waarop kennis wordt verworven, verwerkt en overgedragen. Het stelt u in staat om snel informatie samen te vatten, complexe onderwerpen uit te leggen in begrijpelijke taal, ideeën te genereren voor onderzoek of zelfs concepten voor lesmateriaal te creëren. Het is niet alleen een hulpmiddel voor kostenbesparing, maar een strategische partner die helpt bij het versnellen van leerprocessen, het verdiepen van onderzoek en het efficiënter maken van educatieve praktijken. Dit alles draagt bij aan een rijkere en productievere academische en educatieve ervaring voor iedereen. De Essentiële Voordelen van ChatGPT Gratis voor Educatie en Academie Het slim benutten van de gratis AI-opties levert directe en tastbare voordelen op die de academische en educatieve processen aanzienlijk verbeteren: 1. Verhoogde Begrip en Personalisatie van Leermateriaal Studenten hebben vaak moeite met complexe onderwerpen of het samenvatten van grote hoeveelheden tekst. Met ChatGPT Gratis kunt u: Complexe Concepten Vereenvoudigen: Voer complexe academische teksten, theorieën of definities in en vraag de AI om deze in eenvoudigere taal uit te leggen, met voorbeelden of analogieën. Samenvatten van Bronnen: Laat de AI lange artikelen, onderzoeksrapporten of boekenhoofdstukken samenvatten tot de kernpunten, wat essentieel is voor literatuurstudie. Aanpassen aan Leerstijl: Vraag de AI om uitleg in verschillende stijlen (bijv. als een leraar, een vriend, of in de vorm van een verhaal) om het begrip te vergroten. Dit bevordert een dieper begrip en maakt leren toegankelijker en efficiënter, wat cruciaal is voor academisch succes. 2. Ondersteuning bij Onderzoek en Analyse Voor onderzoekers is het verwerken van informatie en het formuleren van hypothesen tijdrovend. AI kan hierin een waardevolle partner zijn: Brainstormen over Onderwerpkeuzes: Genereer ideeën voor onderzoeksvragen, scriptieonderwerpen of potentiële onderzoeksmethoden binnen een bepaald vakgebied. Literatuuroverzicht: Krijg hulp bij het identificeren van belangrijke concepten of auteurs binnen een literatuuroverzicht (door relevante teksten in te voeren en te laten analyseren). Hypothese Formulering: Stel duidelijke en testbare hypotheses op voor experimenten of analyses. Dit versnelt de onderzoeksprocessen, waardoor onderzoekers zich meer kunnen richten op analyse en interpretatie. 3. Hulp bij Academisch Schrijven en Redigeren Het schrijven van essays, scripties en publicaties vereist precisie en helderheid. Hoewel AI geen vervanging is voor origineel denkwerk, kan het wel fungeren als schrijfassistent: Structuuradvies: Krijg suggesties voor de structuur van een academisch essay, inclusief inleiding, hoofdtekst en conclusie. Zinsbouw en Stijl: Optimaliseer zinsconstructies, verbeter de woordkeuze en zorg voor een consistente academische toon. Referentieformattering (basis): Vraag naar de basisopzet van referenties in verschillende stijlen (bijv. APA, MLA), hoewel altijd handmatige controle nodig is. Dit helpt studenten en onderzoekers om hun academische schrijfvaardigheden te verbeteren en hun boodschap effectiever over te brengen. De mogelijkheid om te profiteren van ChatGPT Gratis stelt u in staat om zonder financiële druk de basisbeginselen van AI te begrijpen en te zien hoe deze technologie uw dagelijkse operaties kan verbeteren. 4. Innovatie in Lesmateriaal en Educatieve Hulpmiddelen Docenten kunnen AI gebruiken om hun lesmateriaal te verrijken en diverse leermiddelen te creëren: Lesplannen en Oefeningen: Genereer ideeën voor lesplannen, discussievragen of interactieve oefeningen die aansluiten bij de leerdoelen. Toetsvragen: Creëer concepten voor multiple-choice vragen, open vragen of casestudy's voor toetsen en examens. Uitlegvideo Scripts: Ontwikkel scripts voor korte uitlegvideo's over complexe onderwerpen, waardoor de stof toegankelijker wordt. Dit ondersteunt docenten bij het ontwikkelen van boeiend en effectief lesmateriaal dat tegemoetkomt aan verschillende leerstijlen. Praktische Toepassingen van ChatGPT Gratis in Educatieve Context De toepassingen van de gratis AI-functionaliteiten zijn breed en direct bruikbaar voor studenten, docenten en onderzoekers: Samenvatten van colleges: Voer je eigen notities in en vraag om een beknopte samenvatting van de kernpunten. Begrip van concepten: Vraag AI om een concept, zoals "kwantumfysica" of "economische recessie", op verschillende niveaus uit te leggen. Essaystructuur: Krijg een gedetailleerde outline voor een essay over een specifiek onderwerp. Grammatica en spellingcheck: Plak tekst in en vraag om correcties of suggesties voor verbetering. Brainstormen voor presentaties: Genereer ideeën voor de inhoud en structuur van een academische presentatie. Oefenvragen genereren: Vraag om een set oefenvragen over een specifiek hoofdstuk of onderwerp voor zelfstudie. Uitleg van grafieken/tabellen (basis): Beschrijf de data in een tabel en vraag AI om een interpretatie van de belangrijkste trends. De Toekomst van Leren: Slimmer, Toegankelijker en AI-Gedreven Het integreren van AI in academische en educatieve processen is geen vervanging van menselijke interactie, kritisch denken of de expertise van docenten en onderzoekers, maar een krachtige aanvulling. ChatGPT Gratis biedt een unieke kans om de voordelen van geavanceerde AI-modellen te ervaren in een leer- en onderzoekscontext, zonder de gebruikelijke drempels. Grijp deze kans om uw leerervaring te verdiepen, uw onderzoek te versnellen en uw onderwijs te verrijken. Begin vandaag nog met het verkennen van de onverwachte krachtbron die AI kan zijn voor uw academische en educatieve doeleinden, en ontdek hoe u met slimme inzet uw potentieel volledig kunt benutten. Tạo Tổng quan bằng âm thanh Contactgegevens & Locatie Bedrijf: ChatGPT ONL – ChatGPTOnl.com Telefoonnummer: +31 6 47348335 Website: https://chatgptonl.com/ E-mailadres: chatgptnl.com@gmail.com Adres: Wibautstraat 5, 1091 GH Amsterdam, Nederland
    • Cześć Kochani!!!!!!!!!!!!!!!   Z dziką przyjemnością Was zobaczę  Czy podany termin jest już ostateczny? Wtedy jesteśmy zapisani na wycieczkę    I stoimy w rozkroku  
    • Solona pewnie solą oceaniczną.
    • Dopisałam kilka minut temu w pierwszym wpisie, że zapraszamy ... oczywiście  
    • no a jak zapraszamy także tych, którzy do tej pory nie brali udziału z wrodzonej nieśmiałości  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...