Skocz do zawartości

Jak mocować kołki, wkręty, kotwy i śruby?


Recommended Posts

Gość adamis
Napisano
Ciekawy wpis. Szkoda, że nie trafiłem na niego wcześniej, bo by mi się przydał. Sam montowałem półki w nowym mieszkaniu i uczyłem się wszystkiego.
  • 9 miesiące temu...
Gość Bolomeo89
Napisano

Zbiór fajnych porad, przyda się na pewno nawet osobom, które zawodowo się zajmują remontami i pracami montażowymi. W mojej ekipie miewałem już praktykantów, którzy kiepsko sobie radzili nawet z podstawowymi zadaniami, a nie czarujmy się - poprawne użycie wkrętów to elementarz. Zauważyłem jednak że spore znaczenie ma także jakość samych wkrętów, bo niestety te najtańsze sprawiają duże problemy nawet jeśli mamy w ręku odpowiednie narzędzia. I jeszcze odnośnie tekstu, bardzo przydatne informacje na samym początku o trasowaniu. Niestety metoda "na czuja" nadal jest praktykowana, więc warto pokazać jak to trzeba robić właściwie. Pozdrawiam Autora i zespół portalu!

  • 2 lata temu...
Napisano

Odkopię trochę. Jak mocować kołki? Na przykład belkę do betonu. Plastikowy kołek w beton a na to belka czy kołek przez belkę do betonu? Zawsze mnie to zastanawiało.

 

138079521_koki.thumb.jpg.21622f7b93a4ad7546d14cb3c0285802.jpg

Napisano
2 minuty temu, Batman napisał:

Odkopię trochę. Jak mocować kołki? Na przykład belkę do betonu. Plastikowy kołek w beton a na to belka czy kołek przez belkę do betonu? Zawsze mnie to zastanawiało.

 

 

To zależy jakiego rodzaju masz na myśli kołki bo są różne, różniste do różnych zastosowań i obciążeń.

Napisano
2 godziny temu, Batman napisał:

Szybki montaż to pewnie na drugim przykładzie z obrazka? Koszulka kołka przez belkę i ciach. A  takie kołki?

 

 

Co konkretnie chcesz przymocować? Bo nie ma sensu opisywać każdy kołek jak nie wiadomo co i do czego chcesz go użyć.

Ten czerwony kołek jest to kołek rozporowy a nie szybkiego montażu.

Do szybkiego montażu są tego typu kołki.

pol_pl_KOLKI-ROZPOROWE-SZYBKIEGO-MONTAZU

Napisano

Kołek rozporowy ma wkręt z gwintem
pol_pl_Kolki-rozporowe-i-wkrety-Fischer-S-5-VK-20-sztuk-17793_1.jpg.5bb6af95e577e0d84c702e82a93a122c.jpg

 

natomiast "wkręt" do  kołka szybkiego montażu wygląda inaczej:

 

1971570063_Screenshot_2020-02-25KoekSzybkiegoMontauWKRT-METSM8x100100szt.png.93e4e39a20ff9280c3b58641e03f1fc5.png

ma "główkę" rozpierającą końcówkę kołka plastikowego i nacięcia, zapobiegające wysunięciu się "wkręta" mocującego.

 

Dobrze dobrany zestaw rozporowy jest elementem bardziej wytrzymałym, niż kołek szybkiego montażu. Dlatego zasadnym jest pytanie:

18 minut temu, mhtyl napisał:

Co konkretnie chcesz przymocować?

no i - do czego...

 

20 minut temu, mhtyl napisał:

Bo nie ma sensu opisywać każdy kołek jak nie wiadomo co i do czego chcesz go użyć.

Inaczej wyglądają kołki mocujące do płyt g/k, itd...

Napisano

Wiem, że ten czerwony to nie szybki montaż ;)

Chcę zamocować legary 6x12 do betonowych słupków - czyli podstawę tarasu. Kołkami długości około 20 cm, ponieważ legar w pionie ma 12 cm. Legary nie są do końca równe - trzeba będzie je docisnąć. Dlatego zastanawiam się czy szybki montaż wytrzyma (kołek około 80x200). Czy jednak będzie lepszy kołek z łbem na klucz i wtedy dochodzi pogłębianie wiertłem płetwowym (łopatkowym), żeby główka kołka się schowała. Chodzi też o to kiedy się wkłada kołek tylko do betonu a belkę dociska śrubą a kiedy przedkłada się cały kołek przez belkę do betonu i wtedy dociska. Od czegoś to zależy?

Napisano

Ja kupiłbym szpilki gwintowane, fi 10.

Nawierciłbym beton, do niego szpilkę na kotwie chemicznej, przewierciłbym belki i od góry podkładka płaska + sprężysta i nakrętka.

W belce można też wyfrezować wgłębienie, żeby się schowała nakrętka.

Można też potem zamaskować nawet zupełnie ten otwór.

Napisano

I to jest bardzo dobry pomysł!!! tak da się solidnie docisnąć te legary.

Z szybkim montażem nawet nie próbowałbym...

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
    • Tego nie wiem, ale kiedyś wydawało mi się, że pozyskiwanie drewna wyłącznie zimą wynikało raczej z cyklu rocznego życia na wsi, po prostu w pozostałych porach roku nikt nie miał na to czasu, ale kiedy dorastałem wujek wyprowadził mnie z błędu. Owszem, czasem zdarzało się pozyskiwać drzewa w innych porach roku, były przecież wiatrołomy po burzach, czasem jakieś drzewo było nagle potrzebne na jakiś gospodarczy plot, ale takiego, letniego drewna nikt nie stosował na elementy konstrukcyjne. Zima ma jeszcze tę zaletę, ze szkodniki wtedy śpią i drewno z zimowej obróbki daje gwarancje, ze nie zostało zarobaczone w drodze z lasu przez tartak do odbiorcy. A suche, odkorowane drewno już nie jest tak przystępne dla robactwa.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...