Skocz do zawartości

Jak wykonać fundament pod ogrodzenie?


Recommended Posts

Napisano
witam

przymierzam sie do budowy ogrodzenia.
podmurówka z klinkieru, słupki stalowe, przęsła stalowe:

jak wykonać fundament:
Czy na całości dać poniżej strefy przemarzania poniżej 80 cm (glina)
czy tylko pod słupami stalowymi poniżej 80 cm a pomiędzy powiedzmy 60 (kak na rysunku, tylko że zamiast murowanych ja dam stalowe słupy.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Przepis na ogrodzenie - podmurówka z klinkieru
  • wykop ok. 50 cm
  • warstwa tłucznia drogowego 10 - 15 cm
  • cokół betonowy z osadzonymi słupkami
  • izolacja z płynnej folii
  • obmurówka z cegły klinkierowej (dylatacja co ok. 15 m)
  • przęsła mocowane przesuwnie (na śruby z luzem)
  • rozetki osłaniające na osadzeniu słupków. (wypełnienie elastyczne)
Napisano
Cytat

witam
przymierzam sie do budowy ogrodzenia.

Jeżeli glina to kopać całość na głębokość strefy przemarzania,koszty można ograniczyć wrzucając do betonu-wykopu kamienie .
Napisano
Ławy fundamentu wykonaj na głębokości poniżej strefy przemarzania gruntu. Poziom ten określają cztery strefy, na które podzielono Polskę. Odpowiednio, poziom przemarzania gruntu wynosi: w I strefie klimatycznej 0,8 m, w II strefie klimatycznej 1 m, w III strefie klimatycznej 1,2 m, w IV strefie klimatycznej 1,4 m. Nie warto lekceważyć tego parametru, gdyż zamarzająca w zimie woda gruntowa powoduje uszkodzenia fundamentu, a co za tym idzie całego ogrodzenia.

Podczas budowy fundamentu uwzględnij następujące wytyczne: w ławach wykonaj dylatację pionową średnio, co 10 - 15 metrów. Zalecamy, aby szczeliny wykonać w miejscu łączenia podmurówki ze słupkiem. Pamiętaj, aby w bloczkach położonych nad szczelinami wykonać cięcie, które będzie przedłużeniem szczeliny. Zapobiegnie to pękaniu elementów ogrodzenia w przypadku ewentualnych ruchów fundamentu. Szczeliny wypełnij nienasiąkliwym trwale elastycznym materiałem uszczelniającym.

W fundamencie ułóż poziome zbrojenie, które dodatkowo usztywni fundament zapobiegając pęknięciom. Ułóż zbrojenie pionowe w narożach projektowanego rdzenia słupka. Przy wykonywaniu zbrojenia postępuj zgodnie z zaleceniami i wytycznymi projektanta konstruktora. Zbrojenie poziome i pionowe można ze sobą związać, aby zapobiec przemieszczaniu się prętów podczas zalewania betonem.

Przed wlaniem betonu do wykopu wykonaj deskowanie, zwłaszcza, jeśli grunt nie jest spoisty i osypuje się. Dzięki temu ziemia nie osypie się do wykopu i beton nie będzie się z nią mieszał. Beton do ław fundamentowych powinien być zgodny z wymaganiami normy PN-EN 206:2014, wg której do tego typu elementów przewiduje się klasę ekspozycji betonu XC2. Jeżeli mamy do czynienia z projektem indywidualnym, to wówczas należy stosować się do wymagań w nim zawartych.

Usuń deskowanie po okresie około 2-3 dni. Na fundament nałóż izolację poziomą, która zabezpieczy ogrodzenie przed kapilarnym podciąganiem wody z gruntu - izolacja znacząco zapobiegnie wystąpieniu wykwitów wapniowych oraz pęknięciom spowodowanych mrozem.
Napisano
Cytat

Ławy fundamentu wykonaj na głębokości poniżej strefy przemarzania gruntu. Poziom ten określają cztery strefy, na które podzielono Polskę. Odpowiednio, poziom przemarzania gruntu wynosi: w I strefie klimatycznej 0,8 m, w II strefie klimatycznej 1 m, w III strefie klimatycznej 1,2 m, w IV strefie klimatycznej 1,4 m. Nie warto lekceważyć tego parametru, gdyż zamarzająca w zimie woda gruntowa powoduje uszkodzenia fundamentu, a co za tym idzie całego ogrodzenia.

Podczas budowy fundamentu uwzględnij następujące wytyczne: w ławach wykonaj dylatację pionową średnio, co 10 - 15 metrów. Zalecamy, aby szczeliny wykonać w miejscu łączenia podmurówki ze słupkiem. Pamiętaj, aby w bloczkach położonych nad szczelinami wykonać cięcie, które będzie przedłużeniem szczeliny. Zapobiegnie to pękaniu elementów ogrodzenia w przypadku ewentualnych ruchów fundamentu. Szczeliny wypełnij nienasiąkliwym trwale elastycznym materiałem uszczelniającym.

W fundamencie ułóż poziome zbrojenie, które dodatkowo usztywni fundament zapobiegając pęknięciom. Ułóż zbrojenie pionowe w narożach projektowanego rdzenia słupka. Przy wykonywaniu zbrojenia postępuj zgodnie z zaleceniami i wytycznymi projektanta konstruktora. Zbrojenie poziome i pionowe można ze sobą związać, aby zapobiec przemieszczaniu się prętów podczas zalewania betonem.

Przed wlaniem betonu do wykopu wykonaj deskowanie, zwłaszcza, jeśli grunt nie jest spoisty i osypuje się. Dzięki temu ziemia nie osypie się do wykopu i beton nie będzie się z nią mieszał. Beton do ław fundamentowych powinien być zgodny z wymaganiami normy PN-EN 206:2014, wg której do tego typu elementów przewiduje się klasę ekspozycji betonu XC2. Jeżeli mamy do czynienia z projektem indywidualnym, to wówczas należy stosować się do wymagań w nim zawartych.

Usuń deskowanie po okresie około 2-3 dni. Na fundament nałóż izolację poziomą, która zabezpieczy ogrodzenie przed kapilarnym podciąganiem wody z gruntu - izolacja znacząco zapobiegnie wystąpieniu wykwitów wapniowych oraz pęknięciom spowodowanych mrozem.


zbrojenie chyba jest zbędne?
Napisano
Cytat

zbrojenie chyba jest zbędne?



No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.
Napisano (edytowany)
Cytat

No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.


Retro twoja decyzja , twoje ryzyko , twoje konsekwencje.
nie wysadziło i fajnie
ale poradzisz i wysadzi
to fajnie już nie będzie
wszelkiego rodzaju szkolenia w temacie
podejście antywysadzinowe - i z czegoś to wynika
bo komplikować dla samego komplikowania to "ONI" nie zawsze , a przynajmniej nie jednolicie Edytowano przez MTW Orle - osuszanie budynków (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Retro twoja decyzja , twoje ryzyko , twoje konsekwencje.
nie wysadziło i fajnie
ale poradzisz i wysadzi
to fajnie już nie będzie
wszelkiego rodzaju szkolenia w temacie
podejście antywysadzinowe - i z czegoś to wynika
bo komplikować dla samego komplikowania to "ONI" nie zawsze , a przynajmniej nie jednolicie


Masz rację, to była moja decyzja i brałem pod uwagę również możliwe konsekwencje. Przeważyła kwestia rodzaju gruntu. U mnie nawet po ulewnym deszczu kałuże stoją 15 - 20 minut, poza tym wszędzie dałem beleczki z drutu, tak bez żalu, wcale nie mało. Doszedłem do wniosku, że jeśli wysadzi to i tak równo.

A tak naprawdę, to leniwy jestem, nie chcialo mi się głębiej kopać... icon_redface.gif
Napisano
Na glinie to trza głęboko (tak jak animus doradza), bo to grunt wysadzinowy, ale na piasku nie ma obawy. Nawet fundamenty pod dom jeżeli grunt jest piaszczysty gdzieś czytałem, że mogą być 50 cm bo nie ma ryzyka wysadzenia podczas mrozu.
Napisano (edytowany)
ogrodzenie które planowałem miało wyglądać tak (zdjęcie pierwsze z brązowym klinkierem):
czyli jedna warstwa cegieł jako podmurówka, ze słupami stalowymi.
Trochę szkoda mi kasy na wykonywanie fundamentu na głębokośc ponad 80 cm pod jedną warstwą cegieł.Ale wiem że jeśli poszedłbym na skróty to w przyszłości by sie to zemściło np wysadzeniem podmurówki.


Zastanawiam sie zatem nad wykonaniem tylko fundamentów pod słupy a podmurówkę zastąpić w następujący sposób (uniknął bym robienia pełnego fundamentu a estetyka jest dla mnie zadowalająca) :

co o tym sądzicie?

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Edytowano przez lukalo (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Zastanawiam sie zatem nad wykonaniem tylko fundamentów pod słupy a podmurówkę zastąpić w następujący sposób (uniknął bym robienia pełnego fundamentu a estetyka jest dla mnie zadowalająca) :

co o tym sądzicie?


Nie pytaj się tylko rób. icon_smile.gif Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

No właśnie...
Ja te wszystkie zalecenia Ekspertów Joniec znałem, przemyślałem i u siebie postanowiłem się nimi niezbyt przejmować. Zastrzegam, że grunt u mnie jest piaszczysty i mało spoisty. Otóż postanowiłem nie przejmować się strefami przemarzania i fundament wykonałem na głębokość ok. 35 cm. Owszem, dałem zbrojenie poziome, bo starego drutu miałem od groma, dałem zbrojenie na winkle, no i słupki mają fundament minimum 60 cm. Płot stoi już ponad dziesięć lat i śladu jakichkolwiek szkód nie widzę.




U mnie jest glina. Słupki mam wkopane na 80-60 cm,fundament pod siatkę 40 cm w głąb ziemi. Ogrodzenie ma już 8 lat i nic złego się nie dzieje.
  • 5 lata temu...
Napisano

Ciekwy i profesjonalnie napisany artykuł, widać, że ktoś ma pojęcie o czym pisze. Budowa fundamentu to nie mała inwestycja, więc lepiej to zrobić zgodnie ze sztuką, tak by później nie żałować, że się wyrzuciło pieniądze w błoto. Ale wykonywanie tradycyjnego fundamentu lanego nie zawsze jest konieczne, czasami wystarczy podbudowa prefabrykowana oraz wykonanie fundamentów punktowych tylko pod słupki. Nie dość, że jest to rozwiązanie znacznie szybsze to przede wszystkim dużo tańsze. Jeżeli chcesz zgłębić temat, wpadnij na mojego bloga - a w razie pytań pisz :)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • A federal judge on Tuesday afternoon temporarily blocked part of the Trump administration’s plans to freeze all federal aid, a policy that unleashed confusion and worry from charities and educators even as the White House said it was not as sweeping an order as it appeared. [url=https://kra27-at.cc]https kra17 at[/url] The short-term pause issued by US District Judge Loren L. AliKhan prevents the administration from carrying through with its plans to freeze funding for “open awards” already granted by the federal government through at least 5 p.m. ET Monday, February 3. [url=https://kra27at.ru]captcha kra17 cc[/url] The judge’s administrative stay is “a way of preserving the status quo” while she considers the challenge brought by a group of non-profits to the White House plans, AliKhan said. [url=https://kra30at.ru]kra30 cc[/url] “The government doesn’t know the full scope of the programs that are going to be subject to the pause,” AliKhan said after pressing an attorney for the Justice Department on what programs the freeze would apply to. AliKhan is expected to consider a longer-term pause on the policy early next week. [url=https://kra28at.ru]kra28 cc[/url] The White House budget office had ordered the pause on federal grants and loans, according to an internal memorandum sent Monday. Federal agencies “must temporarily pause all activities related to obligation or disbursement of all Federal financial assistance,” White House Office of Management and Budget acting director Matthew Vaeth said in the memorandum, a copy of which was obtained by CNN, citing administration priorities listed in past executive orders. kra27 cc https://kra27-at.cc
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
    • Własnych. Najdroższy rodzaj nauki.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...