Skocz do zawartości

Czy można układać parkiet na podłogówce?


Recommended Posts

Napisano

Opinie o posadzkach drewnianych na podłogówce nie są jednoznaczne. Część z nich wynika z zaszłości, kiedy faktycznie właściwości drewna, jak i charakterystyka cieplna budynków nie pozwalały na kojarzenie drewna z grzejnikiem. Budynki budowane dziś są solidnie ocieplone, szczelne, z dobrą stolarką i wentylacją ograniczająca straty ciepła.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/wykanczanie/podlogi-i-posadzki/a/21456-czy-mozna-ukladac-parkiet-na-podlogowce

Gość Justyna
Napisano
Czy to oznacza, że jeżeli zamiast płytek położę deskę dwuwarstwową, to nie będzie różnicy w kosztach grzania? Mam ciepły dom z rekuperacją i 30 cm styropianu pod podłogą.
Napisano
Cytat

Czy to oznacza, że jeżeli zamiast płytek położę deskę dwuwarstwową, to nie będzie różnicy w kosztach grzania? Mam ciepły dom z rekuperacją i 30 cm styropianu pod podłogą.


Nie, parkiet na podłogówce generuje większy koszt eksploatacji. Cytuję "[..]należy liczyć się ze zwiększonymi kosztami inwestycyjnymi oraz eksploatacji parkietu na podłogówce."
Napisano
Cytat

Podyskutujmy icon_smile.gif


Grubość parkietu, oraz wielkość mocy cieplnej - temperatura podłogi przyczynia się do wzrostu temperatury podkładu grzewczego.

Różnica w kosztach będzie, ale będzie ona tym mniejsza im lepsza będzie izolacja.

W praktycznym wydaniu, przy tak solidnej izolacji (30 cm styropianu), różnica w kosztach będzie niewielka.

Jak to może wyglądać przy Twojej podłodze?

Biorąc pod uwagę izolację podłogi, oraz inne, uśrednione uwarunkowania (grunt, poziom wody gruntowej, kształt budynku itd.) można założyć "U" 0,1 W/m2K.

W tak ocieplonym budynku podłoga w okresie grzewczym będzie miała średnią temperaturę ok. 23oC, co da do 30 W z 1m2.

Przy tej mocy podłogi różnica temperatur podkładu grzewczego, płytki - parkiet będzie w granicach 2oC.

W przełożeniu na koszt eksploatacji ogrzewania, z tytułu zamiany płytek na 15 mm parkiet będzie to dla 1m2:

0,1W/m2K x 2K x 4800h ≈ 1,0 kWh/m2 na rok.

Przy średnich kosztach energii - 0,15 zł/kWh = 0,15 zł/m2 rok.

Jeżeli Twoja podłoga ma założmy 100 m2 to roczny koszt z tytułu zamiany płytek na warstwówkę będzie od 15 zł na rok.(0,15 zł/kWh - koszt energii dla kotłów eko, PC, kotły gazowe średnio 0,25 zł/kWh)

Powyższy przykład dotyczy tylko kosztów zwiększonych strat do gruntu.

Oddzielnym tematem jest sprawność pompy ciepła, tu zamiana płytek na parkiet kosztuje więcej, stosownie do rodzaju pompy.

Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

Grubość parkietu, oraz wielkość mocy cieplnej - temperatura podłogi przyczynia się do wzrostu temperatury podkładu grzewczego.

Różnica w kosztach będzie, ale będzie ona tym mniejsza im lepsza będzie izolacja.

W praktycznym wydaniu, przy tak solidnej izolacji (30 cm styropianu), różnica w kosztach będzie niewielka.

Jak to może wyglądać przy Twojej podłodze?

Biorąc pod uwagę izolację podłogi, oraz inne, uśrednione uwarunkowania (grunt, poziom wody gruntowej, kształt budynku itd.) można założyć "U" 0,1 W/m2K.

W tak ocieplonym budynku podłoga w okresie grzewczym będzie miała średnią temperaturę ok. 23oC, co da do 30 W z 1m2.

Przy tej mocy podłogi różnica temperatur podkładu grzewczego, płytki - parkiet będzie w granicach 2oC.

W przełożeniu na koszt eksploatacji ogrzewania, z tytułu zamiany płytek na 15 mm parkiet będzie to dla 1m2:

0,1W/m2K x 2K x 4800h ≈ 1,0 kWh/m2 na rok.

Przy średnich kosztach energii - 0,15 zł/kWh = 0,15 zł/m2 rok.

Jeżeli Twoja podłoga ma założmy 100 m2 to roczny koszt z tytułu zamiany płytek na warstwówkę będzie od 15 zł na rok.(0,15 zł/kWh - koszt energii dla kotłów eko, PC, kotły gazowe średnio 0,25 zł/kWh)

Powyższy przykład dotyczy tylko kosztów zwiększonych strat do gruntu.

Oddzielnym tematem jest sprawność pompy ciepła, tu zamiana płytek na parkiet kosztuje więcej, stosownie do rodzaju pompy.

Pozdrawiam.



Uzupełnienie postu powyżej.

O wiele gorzej wygląda sytuacja kiedy podłoga pracuje ze średnią mocą 50W/m2, płytki chcemy zamienić na grubszy parkiet np. 20 mm, a izolacja podłogi daje U 0,3 W/m2K.

Wówczas 0,3 W/m2K x 5K x 4800h daje nam 7,2 kWh/m2 na rok.

Jeżeli do tego dołożymy kosztowną energię rzędu 0,4 zł/kWh (olej opał. LPG) to w ciągu roku, przy zamianie płytek na grubszy parkiet, będziemy musieli dołożyć 3zł do każdego m2, a do 100m2 - 300zł.

Ogólna zasada: im grubszy parkiet i większa moc podłogi, tym lepsza izolacja, oczywiście wszystko w granicach zdrowego rozsądku.


Pozdrawiam.

Gość Justyna
Napisano
Dzięki, znajomy mi liczył i wychodziło podobnie, w sumie niewielkie pieniądze, można przeżyć.
  • 6 lata temu...
Napisano
Podłogowe ogrzewanie pod deską można położyć, kto bogatemu zabroni, ceny gazu i prądu idą cały czas do góry. Co z tego, że dzisiejsze budynki mają lepsze parametry izolacyjne, to znaczy że można wywalić tyle samo hajsu na ogrzewanie co w starym budynku, bo komuś zamarzyła się podłogowa i drewno? Mało logiczne i czysto nieekonomiczne. Jak deską to grzejniki.
Napisano
40 minut temu, Gość . napisał:

Podłogowe ogrzewanie pod deską można położyć, kto bogatemu zabroni, ceny gazu i prądu idą cały czas do góry.  

Ciepło też idzie do góry. I jeśli dobrze zaizolować spód i boki, to wg Ciebie gdzie to ciepło pójdzie? Przecież nie za Odrę.

Napisano (edytowany)

 Przy drewnianej podłodze będzie mniejsza wydajność ogrzewania podłogowego, więc pewnie trzeba będzie podnieść temperaturę czynnika grzewczego, czyli wody. Drewno jednak jest gorszym przewodnikiem niż kafle czy beton.

Co przy pompach ciepła jest mniej korzystne i może powodować większe koszty eksploatacyjne, ale myślę że mało znaczące.

Edytowano przez demo (zobacz historię edycji)
  • 3 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...