Skocz do zawartości

Ścianki działowe na stropie


Jarek02

Recommended Posts

Napisano
Mam pytanie odnośnie ścianek działowych na różnych rodzajach stropów. Czy rzeczywiście na wylewanych żelbetowych można je dowolnie ustawiać? Takie informacje pojawiają się nawet tu na forum. A z tego co wiem tak nie jest. Różnica pomiędzy żelbetowym monolitycznym, a gęstożebrowym jest rzeczywiście duża ale i tak murowanych ścianek nie da się na żelbetowym ustawiać dowolnie, bez uwzględnienia w projekcie.
Z pewnością materiał na samą ściankę też jest ważny – co innego pustak albo beton komórkowy, a co innego pełna cegła.
Jednak to nie moja specjalność i może niech fachowcy albo ci, którzy już wybudowali i przestawiali ścianki względem projektu się wypowiedzą.
Krótko mówiąc, na co można sobie pod tym względem pozwolić przy różnych rodzajach stropów?
Napisano
Generalnie na żadnym stropie nie można ustawiać ścianek działowych całkiem dowolnie. Może poza lekkimi wersjami ścianek szkieletowych z poszyciem z płyt g-k. Ale i to z zastrzeżeniem, że mówimy o jednowarstwowym poszyciu. Wbrew pozorom ścianki szkieletowe też mogą mieć cięższe wersje, np. o zdecydowanie lepszej zdolności do tłumienia dźwięków, nawet lepszej niż ścianki murowane. Ale wtedy ich ciężar zaczyna zbliżać się do tych wykonanych np. z betonu komórkowego. Coś za coś.
Reasumując, zawsze rozpatrujemy parę: ścianka +rodzaj stropu.
Napisano
Najbezpieczniej nigdy nie robić takich rzeczy bez zgody konstruktora. To prawda, że trzeba zwracać uwagę na rodzaj ścianki oraz rodzaj stropu. Ale jest jeszcze trzeci czynnik: lokalizacja ścianki.
Może być ustawiona wzdłuż jednej belki i obciążać tylko ją.
Albo poprzecznie do belek i ciężar rozłoży się na kilka.
Być blisko podpory albo środka rozpiętości, co daje inne obciążenie belek.
Można mnożyć okoliczności.
Napisano
A ja uważam, że taka dyskusja do niczego nie prowadzi.
Tak czy siak, powinien zdecydować projektant, bo to on jest Szefem Wszystkich Szefów - zwłaszcza w trakcie budowy, bo zmiany powinny być uwidocznione na projekcie budowlanym.
Napisano
  Cytat

A ja uważam, że taka dyskusja do niczego nie prowadzi.
Tak czy siak, powinien zdecydować projektant, bo to on jest Szefem Wszystkich Szefów - zwłaszcza w trakcie budowy, bo zmiany powinny być uwidocznione na projekcie budowlanym.

Rozwiń  


Jednak takie informacje są użyteczne dla tych, którzy dopiero wybierają rodzaj stropu. A równocześnie nie mają do końca sprecyzowanych planów jak podzielić wnętrze, albo liczą się z tym, że kiedyś obecny podział warto by albo może nawet trzeba będzie zmienić. Takich ludzi wcale nie brakuje.
Albo wybiorą strop na którym można jednak coś poprzestawiać, albo za parę lat projektant rozłoży ręce i powie: Panie tutaj nic nie można zmienić.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Witam,

W tematyce przesuwania ścian działowych na stropie najważniejsza rolę odgrywa ciężar ściany. O ile w przypadku ścian w lekkim systemie g-k nie stanowi to problemu, to przy cięższych materiałach może pojawi się problem. Przedstawię rozwiązania jakie stosuje się przy stosowaniu ciężkich ścian działowych podczas projektowania stropów sprężonych gęstożebrowych RECTOR w zależności od systemu:

RECTOBETON o rozpiętości do 10,0 m (z pustakiem betonowym):

DSC01446.jpg



1. Zwiększenie ilości belek pod ścianą działową usytuowaną równolegle do belek.

DSC01446.jpg


2. Zastosowanie niższego pustaka pod ścianą i dozbrajając warstwę nadbetonu w celu przeniesienia obciążeń na sąsiednie żebra.

DSC01446.jpg


3. Sytuacja jak wyżej, natomiast ciężka ściana usytuowana jest bezpośrednio nad pustakiem.

DSC01446.jpg


4. Zastosowanie rzędu obniżonych pustaków wzdłuż ściany - ściana usytuowana w poprzek belek.

DSC01446.jpg



RECTOLIGHT o rozpiętości do 8,0 m (zamiast ciężkiego pustaka zastosowano ultralekkie wypełnienie z paneli drewnopochodnych)

DSC01446.jpg


1. Zwiększenie ilości belek pod ścianą działową usytuowaną równolegle do belek.

DSC01446.jpg


2. Zastosowanie niższego panela RECTOLIGHT pod ścianą i dozbrajając warstwę nadbetonu w celu przeniesienia obciążeń na sąsiednie żebra.

DSC01446.jpg


3. Sytuacja jak wyżej, natomiast ciężka ściana usytuowana jest bezpośrednio nad panelem RECTOLIGHT.

DSC01446.jpg



Dodatkowo podczas projektowania można założyć dowolność usytuowania ścian działowych. Takie rozwiązanie stosuje się najczęściej w przypadku budynków wielorodzinnych, gdzie mieszkaniec ma możliwość dowolnej aranżacji mieszkania. W takim przypadki można wybrać jedno z poniższych rozwiązań:
1. Zwiększyć grubość nadbetonu oraz zastosować grubszą siatkę zbrojeniową, która przeniesie obciążenia od ciężkiej ściany na sąsiednie żebra nośne.
2. Zastosować mocniejsze belki sprężone przy tej samej wysokości stropu.2. Zastosować większą ilość belek przy tej samej wysokości stropu - układ podwójny (2 belki, pustak, 2 belki itd.)
3. Zastosować wyższy strop - bardziej wytrzymały. Wysokości stropów zaczynają się już od 16 cm a najwyższe mają 34 cm. Najlepsze rozwiązanie zawsze dobiera nasz projektant.

Projekty stropów RECTOR są wykonywane zawsze nieodpłatnie, więc zapraszam Państwa do współpracy.
Napisano
Jestem pod wrażeniem icon_smile.gif To rozwiązanie nr 4 ze ścianka poprzecznie do belek i obniżonymi pustakami zakłada chyba jeszcze zrobienie jakiegoś poprzecznego żebra z żelbetu? Tak mi to przynajmniej wygląda na rysunku.
Skoro można tak przeprojektować strop, żeby ścianki dało się dowolnie ustawiać, to przynajmniej orientacyjnie jak duże to będą zmiany jego grubości i ceny? Załóżmy:
- rozpiętość stropu ok. 4,5 m;
- ścianki z pustaków, masa do 150 kg/m2, wysokość do 3 m, czyli ścianka to ostatecznie do 450 kg na metr jej długości;
– obciążenia użytkowe typowo, ok. 1,5 kN/m2 stropu.
Oczywiście nie musi być super dokładnie, raczej czy koszt pójdzie w góre o 40% czy 100%.
Napisano
Koszt takiego rozwiązania (dowolność ustawienia ścianek działowych ciężkich np. silikat) w zależności od kilku czynników wyniesie od kilkunastu do kilkudziesięciu procent ceny stropu.
Można wykonać strop niższy z większą ilością belek lub wyższy na układzie pojedynczym. Najczęściej jednak wystarczy zastosować układ podwójny (2 belki, pustak, 2 belki itd.)
Tańszym rozwiązaniem jest wzmocnienie stropu pod zaprojektowaną ścianą ponieważ przestrzenie stropowe bez ścianek działowych nie muszą być projektowane na duże obciążenia.

DSC01446.jpg




  Cytat

Przy okazji, na ile takie pogrubienie stropu poprawi mu izolacyjność akustyczną? Czy jest na tym jakaś odczuwalna różnica?

Rozwiń  


Oczywiście zwiększenie masy stropu bezpośrednio przełoży się na poprawę akustyki.
Poniżej tabela z wagą stropu w zależności od zastosowanego układu.

DSC01446.jpg

Napisano
Pięknie dziękuję icon_smile.gif Czyli najpewniej da się zrobić taki strop z możliwością przesuwania ścianek, nie idąc w kosmiczne koszty. Z tego, że będzie taniej, robiąc wzmocnienia tylko w konkretnych miejscach pod ścianki, oczywiście zdaje sobie sprawę. Kłopot w tym, że ma to być poddasze do późniejszego wykorzystania, na razie bez konkretnego pomysłu jak je podzielić.
Napisano
A co do tej poprawy akustyki czy są jakieś konkretne dane izolacyjności akustycznej dla tych stropów? Bo w sumie to są chyba i tak względnie lekkie. Wiadomo - belki, pustaki i te minimum 4 cm nadbetonu.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

A co do tej poprawy akustyki czy są jakieś konkretne dane izolacyjności akustycznej dla tych stropów? Bo w sumie to są chyba i tak względnie lekkie. Wiadomo - belki, pustaki i te minimum 4 cm nadbetonu.

Rozwiń  


Po stropie się chodzi i stuka i czasem coś spadnie i to się chyba najbardziej od sąsiadów przenosi.

A od tego to chyba trudno się odizolować??? No chyba, że się mylę.
Napisano
Bardziej chodzi mi o hałas nie tyle od sąsiadów, co z pokoi dzieciaków na górze. Na razie to bieganie, rzucanie piłką (pięciolatek rzucający gumową piłeczką potrafi być z tym uciążliwy). W przyszłości, jak podrosną, pewnie problemem będzie głośna muzyka.
Ciekawi mnie, czy sama konstrukcja stropu wiele tu zmieni, bo na nim i tak będzie podłoga pływająca (wylewka na warstwie elastycznego styropianu).
Napisano
Strop o odpowiedniej masie jest w stanie bardzo dobrze pochłaniać dźwięki powietrzne. Strop RECTOR o masie ok 350 kg/m2 spełnia już parametry akustyczne w budownictwie mieszkaniowym wielorodzinnym.

Dźwięki uderzeniowe (chodzenie, odbijanie piłką, skakanie) można ograniczyć poprzez zastosowanie odpowiedniej podłogi "pływającej". Styropian akustyczny, maty akustyczne lub inne materiały o podobnym zastosowaniu bardzo dobrze pochłaniają dźwięki uderzeniowe i takie rozwiązania są stosowane we wszystkich rodzajach systemów stropowych.
Napisano
Pięknie dziękuję za odpowiedź. Czyli taki strop będzie dawał dobrą izolacyjność od dźwięków powietrznych, a na uderzeniowe i tak nie wymyśli się nic lepszego niż podłoga pływająca. Choć i tak pewnie będzie pod tym względem minimalnie lepszy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...