Skocz do zawartości

Ekonomiczne uzasadnienie zakupu pompy ciepła


Recommended Posts

Męczy mnie ekonomiczne uzasadnienie zakupu pompy ciepła. Stoję powoli przed wyborem odpowiedniego źródła ciepła w moim domu. Z lektury forum wynika, że gaz to przeżytek w domach nowbudowanych i należy postawić na pompę ciepła.
Założenia:
Inwestycja PCi
Pompa ciepła powietrze-woda koszt wraz z montażem 30.000
Inwestycja w kocioł gazowy:
Kocioł gazowy dwufunkcyjny kondensacyjny koszt 10.000
Montaż 2.000
Przyłącze gazu 2.300 dla zaokrąglenia 2000 zł
Komin - tego nie liczę bo i tak chce go mieć bez względu na źródło ciepła

Różnica między systemami to 16 tys zł.
Zużycie prądu na poziomie 1500 zł rocznie na CO+CWU
Zużycie gazu na poziomie 2500 zł rocznie na CO+CWU

te 1000 zł różnicy co roku będzie się zwracać przez najbliższe 16 lat. Czy aby na pewno pompa da radę tyle czasu bez naprawy ?

Jeśli założenia są błędne proszę o sprostowanie. Wynikają one ze średniej wyciągniętej z wielu wątków na temat ogrzewania.
Link do komentarza
A jakiej wielkości dom ,jakie jest OZC ,czemu PC p-w a nie gruntowa . Czemu zakładasz że pc P-W kosztuje 30000 pln? za mniejsze pieniądze można mieć gruntową z wiele lepszym COP. Komin do pieca gazowego jednak jest inny niż np. do kominka , koszt zapewne tez inny.
Link do komentarza
Nie jestem zupełnie w temacie PCi dlatego zadałem to pytanie. Powoli się dokształcam. Cena pompy to średnia z tego co wyczytałem. Ale oświeć mnie jeśli można zrobić gruntową w mniejszej cenie niż 30.000 oczywiście komplet z odwiertem, montażem i całą resztą.
Audyt energetyczny się robi. Wg kalkulatora internetowego wyszło mi ok 60kW/m2/rok, czy tyle wyjdzie okaże się. Dom ma 200m2 po podłogach.

Co do komina będzie zwykły murowany lub z prefabu ale to wyjdzie w czasie budowy. Chce mieć coś uniwersalnego, bo sam nie wiem czym będę ogrzewał. Póki co prym wiedzie gazowiec ale może jednak PCi.
Link do komentarza
A to już trochę więcej informacji, te 200m2 po podłogach to wszystko powierzchnia mieszkalna/ogrzewana , czy garaż też w tym liczysz, gdzieś chyba widziałem Twój post coś pisałeś o120m2 , chyba że pomyliłem Ciebie z kimś innym .Raczej te 1500pln za zużycie prądu przez PC p-w przy 200m2 MOCNO OPTYMISTYCZNIE ( oczywiście to wszystko mocno zależy jak zbudujesz ten dom-izolacja to najlepsza inwestycja w system grzewczy) . Przy gruntowej możesz zejść do 1000-1200 pln . Ale odwierty to jednak porażka inwestycyjna ,tutaj jak masz warunki to kolektor poziomy.
- Ale oświeć mnie jeśli można zrobić gruntową w mniejszej cenie niż 30.000 oczywiście komplet z odwiertem, montażem i całą resztą.--
Gruntowa z kolektorem poziomym tzw. kotłownią i zasobnikiem CWU jak najbardziej możliwe w 30000pln , natomiast nie wiem co rozumiesz pod stwierdzeniem -CAŁĄ RESZTĄ - ?
Komin do pieca gazowego jednak wymaga odpowiedniego wkładu do komina bo spaliny z gazu są kwaśne i żeżre Tobie najzwyczajniej tradycyjny komin , wcześniej objawiając się fajnymi zaciekami,plamami na kominie i ścianach przylegających.Do kondensacyjnego to raczej już musisz nabyć osobny komin stalowy.
Z drugiej strony rozważasz wentylację mechaniczną to po co ci komin ? fanaberia , strata kasy , strata energii.Jednak koszt komina nie możesz wliczać w koszt montażu pc.
Link do komentarza
Cytat

A to już trochę więcej informacji, te 200m2 po podłogach to wszystko powierzchnia mieszkalna/ogrzewana , czy garaż też w tym liczysz, gdzieś chyba widziałem Twój post coś pisałeś o120m2 , chyba że pomyliłem Ciebie z kimś innym .Raczej te 1500pln za zużycie prądu przez PC p-w przy 200m2 MOCNO OPTYMISTYCZNIE ( oczywiście to wszystko mocno zależy jak zbudujesz ten dom-izolacja to najlepsza inwestycja w system grzewczy) . Przy gruntowej możesz zejść do 1000-1200 pln . Ale odwierty to jednak porażka inwestycyjna ,tutaj jak masz warunki to kolektor poziomy.
- Ale oświeć mnie jeśli można zrobić gruntową w mniejszej cenie niż 30.000 oczywiście komplet z odwiertem, montażem i całą resztą.--
Gruntowa z kolektorem poziomym tzw. kotłownią i zasobnikiem CWU jak najbardziej możliwe w 30000pln , natomiast nie wiem co rozumiesz pod stwierdzeniem -CAŁĄ RESZTĄ - ?
Komin do pieca gazowego jednak wymaga odpowiedniego wkładu do komina bo spaliny z gazu są kwaśne i żeżre Tobie najzwyczajniej tradycyjny komin , wcześniej objawiając się fajnymi zaciekami,plamami na kominie i ścianach przylegających.Do kondensacyjnego to raczej już musisz nabyć osobny komin stalowy.
Z drugiej strony rozważasz wentylację mechaniczną to po co ci komin ? fanaberia , strata kasy , strata energii.Jednak koszt komina nie możesz wliczać w koszt montażu pc.



Dom ma PU 130 m2 PC ok 200 m2. Przy czym garaż i kotłownia to 30 m2. Więc powierzchnia grzania to ok 170 m2.
Jeśli chodzi o ocieplenie to planuję budować z Maxa 25 cm do tego 16 styropianu - choć myślę aby dołożyć z 1000 zł i dać 20 cm grafitu. Dach ma być ocieplony 16+8 wg projektu. Podłoga na gruncie ma mieć 10 cm styropianu. Strop nad parterem 4 cm styropianu, strop nad poddaszem 16+8 wełny.
Charakterystyka energetyczna wg mojego projektanta wynosi ok 75 kWh/(m2rok), jakoś nie chce mi się wierzyć, że tak dużo ale może mi się wydaje.

Chce porównywać kompletne rozwiązania ze wszystkimi kosztami z tym związanymi.

Jeśli chodzi o komin chce wybudować zwykły i włożyć do niego ewentualnie wkład ze stali kwasoodpornej - tak zaproponował jeden wykonawca. Czy budowa jego to fanaberia.... sam nie wiem jeśli ma być to komin tylko spalinowy. A co będzie jak za 20 lat prąd stanie się tak drogi, że będzie trzeba szukać innego źródła energii to wole komin mieć. Dlatego nie chce go liczyć ani do rozwiązania gazowego czy z PCi.
Link do komentarza
No tak, ale czemu pod uwagę bierzesz odwierty a nie kolektor poziomy?
Izolacja jak na dzisiejsze czasy dość mizerna, lepiej dołóż ,to najlepszy kierunek w minimalizacji kosztów ogrzewania .
Do tego komina musisz wrzucić ten wkład ze stali kawsoodpornej , lub można inny komin w przypadku kondensatu ,ale to raczej jest część składowa instalacji z kotłem gazowym, podobnie jak sam komin ,i jako taki musi być wliczony w porównanie kosztów PC -kontra gaz.
Co będzie jak za parę lat gaz ( już bardzo drogi) mocno zdrożeje? ,i po co wtedy komin ? Jednak prąd da się zastąpić z innego źródła a gaz raczej trudno ( choć też można ) .
Link do komentarza
Cytat

No tak, ale czemu pod uwagę bierzesz odwierty a nie kolektor poziomy?
Izolacja jak na dzisiejsze czasy dość mizerna, lepiej dołóż ,to najlepszy kierunek w minimalizacji kosztów ogrzewania .
Do tego komina musisz wrzucić ten wkład ze stali kawsoodpornej , lub można inny komin w przypadku kondensatu ,ale to raczej jest część składowa instalacji z kotłem gazowym, podobnie jak sam komin ,i jako taki musi być wliczony w porównanie kosztów PC -kontra gaz.
Co będzie jak za parę lat gaz ( już bardzo drogi) mocno zdrożeje? ,i po co wtedy komin ? Jednak prąd da się zastąpić z innego źródła a gaz raczej trudno ( choć też można ) .



Jaką powierzchnię muszę przeznaczyć na kolekor poziomy ? Czy na nim można coś posadzić ?

Skoro izolacja jest mizerna co proponujesz ?

Kwestia komina jest zupełnie czymś innym. Nie ma o czym rozmawiać. Gdybyśmy mieli go brać uwagę to jeszcze kotłownię którą mam ok 10 m2 też należy doliczyć do ogólnego kosztu. W sumie ok 25000 zł więc już się opłaca ;)

Wszystko drożeje - gaz, prąd, woda, węgiel, drewno. Pytanie co będzie/jest najtańsze w danej chwili.
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

No tak, ale czemu pod uwagę bierzesz odwierty a nie kolektor poziomy?


Pod kolektor poziomy trzeba trochę miejsca, przy małej działce jest on nie wykonalny. Podejrzewam, bo nie znam kosztów dokładnie, że wykonanie kolektora poziomego jest takie samo jak kolektor pionowy- odwierty, a przede wszystkim mniej rozpierduchy na działce przy odwiertach niż przy poziomym.

Cytat

Wszystko drożeje - gaz, prąd, woda, węgiel, drewno. Pytanie co będzie/jest najtańsze w danej chwili.


Tylko weź pod uwagę komfort użytkowania.
Link do komentarza
Działkę mam prawie 1000m2 pola ;) więc jest gdzie go zakopać. Jednak póki co nie widzę ekonomicznego uzasadnienia wywalenia 30.000 na PCi. Generalnie biorę kredyt na wszystko więc oszczędności wynikające z zakupu tańszego w eksploatacji źródła ciepła częściowo zostaną zjedzone przez odsetki za kredyt ;) Zakładając, że na PCi muszę wziąć z 20.000 kredytu więcej to dokładam sobie ok 500 zł odsetek rocznie, więc -500 do oszczędności gaz vs PCi.

Komfort - właśnie z tego powodu myślę o gazie i PCi a nie wunglu. Dla mnie jedyną alternatywą do tego typu kotłów jest pellet, ale tu już trzeba wsypywać, wybierać , czyścić itd.


Co do ocieplenia - grzebie sobie na stronce cieplowlasciwie.pl i generalnie wychodzi, że jest sens zwiększyć ocieplenie na gruncie do 20 cm, ocieplenie nad poddaszem i dachu do 30 cm oraz dać 20 cm na ściany. Generalnie trochę późno się za to zabieram bo projekt już prawie w Starostwie więc trza będzie kombinować na budowie.
Link do komentarza
---Kwestia komina jest zupełnie czymś innym. Nie ma o czym rozmawiać. Gdybyśmy mieli go brać uwagę to jeszcze kotłownię którą mam ok 10 m2 też należy doliczyć do ogólnego kosztu. W sumie ok 25000 zł więc już się opłaca ;)-

Rozumiem Twoje podejście do komina , tylko kredyt na pc + odsetki wliczasz w koszt PC ,a komina i kotłowni nie wliczasz w kredyt do gazu , a co to darmo ci bank dorzuci . Jeden pies , czy wydasz kredyt na komin , kotłownie , czy pc , liczy się ogólny koszt inwestycji domu z gazem i CAŁĄ , z tym powiązaną techniką na którą bierzesz kredyt , i ogólny koszt inwestycji domu z pc i wszystka co z nią powiązane. Zwarcam tylko uwagę że sposób Twojego liczenia , jest taki aby uzasadnić sobie że , gaz jest najlepszym rozwiązaniem w ogrzewanie Twojego domu ( jeśli policzyć uczciwie koszt inwestycji/eksploatacji to wcale tak nie jest) i oczekujesz że to Tobie ktoś ,,przyklepie" Takie proste liczenie ekonomi ogrzania domu gazem czy pc wbrew pozorom nie takie proste np., w przypadku gazu jednak płacisz dwa abonamenty gaz/prąd , gotowanie rozumiem że w przypadku gazu też kuchenka gazowa , jednak gary się brudzą , więcej wydasz na chemię ,jakbyś miał np.własną oczyszczalnie ( TAK JAK W MOIM PRZYPADKU) to już może stanowić problem , nie wspomnę że jednak robienie wypieków w kuchence gazowej to pieczenie w oparach spalin gazowych. Kuchnia gazowa to też jednak problem ( w przypadku WM) z wentylacją , może nie tyle problem co straty energii , wcale nie takie małe. Sama sprawność przeciętnej kuchenki gazowej to 40-parę procent , więc gotowanie wcale nie jest tanie , toteż wszystko wpływa na ogólne koszta utrzymania domu, będziesz płacił wyższe rachunki + kredyt.

-Co do ocieplenia - grzebie sobie na stronce cieplowlasciwie.pl i generalnie wychodzi, że jest sens zwiększyć ocieplenie na gruncie do 20 cm, ocieplenie nad poddaszem i dachu do 30 cm oraz dać 20 cm na ściany. Generalnie trochę późno się za to zabieram bo projekt już prawie w Starostwie więc trza będzie kombinować na budowie. -

dość słuszne podejście do izolacji tylko nie zapominaj że oprócz cm, istnieje coś takiego jak lambda/opór cieplny izolacji , to dość ważne .
Raczej wcale nie jest za późno na zmianę izolacji ,dom to nie prom kosmiczny , że jakaś zmiana jest karkołomna , wiele rzeczy można zmienić nawet w trakcie budowy ,podpytaj się najpierw swojego kier/bud . Powiedzmy że masz zgłoszone w starostwie że masz 5 cm izolacji w podłodze, ale w trakcie budowy uzgadniasz z kier/bud ze ma być 20 cm zgodnie ze sztuką budowlaną ,myślisz że nie da się tego zrobić ? albo sobie dodasz 10 cm wełny w dach , myślisz że przyjdzie Tobie urzędnik odbierać budynek i będzie robił odwierty aby sprawdzić jakie masz tam izolacje?Stary ocknij się ,budujesz dom dla siebie nie dla urzędnika

Link do komentarza
Ale żeś się rozpisał w tych pochwałach dla PCi. Doradzaj uczciwie, a nie rób chłopu wody z mózgu.

Spróbuj sobie wyobrazić, że człowiek ogrzewa dom i cwu kondensacyjnym kotłem gazowym z instalacją grzewczą podłogową, a w kuchni ma piec elektryczny indukcyjny, a nie gazowy, jak to próbujesz mu wmówić, że tak trzeba.
W jego przypadku, o ile ma blisko sieć gazu ziemnego, to będzie najbardziej optymalna opcja. U mnie dokładnie tak wyszło z obliczenia zapotrzebowania energetycznego budynku.

A jak już się dorobi/spłaci kredyt/ i padnie mu gaz-kocioł, to zamiast niego zawsze może zabudować PCi (pewnie tanią wtedy jak barszcz. Ukraiński... icon_wink.gif )
Link do komentarza
Wiecie co, naczytałem się o PCi samych pochwał i dlatego mi to zamieszało. Generalnie z wielu postów które czytam wynika, że tylko PCi jest odpowiednim sposobem ogrzewania dla nowego domu i pchanie się w inne rozwiązania jest lekkomyślne.
Ja w zasadzie zdecydowałem się na gaz. Właśnie dlatego wystąpiłem o przyłącze gazowe i chce go używać jako źródła energii dla mojego domu. Jednak póki nie jest za późno warto poczytać i pogadać o innych sposobach i tak przyszłą myśl o PCi. Im więcej czytam tym mniej wiem. Dlatego piszę ten post. Może jest coś o czym nie wiem co sprawi, że jednak PCi jest rozwiązaniem dla mnie dedykowanym.

Komin liczę i do gazu i do PCi, bo chce go mieć. Ot taka fanaberia i nie ma o czym mówić. Pomieszczenia kotłowni też nie liczę bo nawet gdyby PCi nie chce mieć jej kuchni czy przedpokoju. Mówię o różnicy montażu PCi a montażu kotłowni gazowej. Stąd porównanie 15 do 30 tyś. a za te 15 tyś różnicy przyjdzie mi płacić odsetki. Gdybym nie robił komina ani kotłowni - wtedy pewnie wyszło by na PCi. Ale jakoś dom bez komina to taka stodoła i tyle ;)

Zgodnie z tym co mówi Leszek4 pomimo, że będę miał gaz nie mam zamiaru go używać do gotowania. Dla mnie w dzisiejszych czasach to szaleństwo. Piec indukcyjny to jest to i nie ma innej opcji.

Link do komentarza
Cytat

Jeśli gaz jest "u granic" działki, to trudno jest dowieść ekonomicznego uzasadnienia (sensu) instalacji PCi.

Ale PCi to nie tylko ekonomia - to jedyny system grzewczy zupełnie bezobsługowy - instalujesz i zapominasz.



Przypominam, bo jest to dalej aktualne.

Podany przykład PCi P/P - realny - ma za zadanie pokazania jakie są "widełki" cenowe.

Nic nie rób na siłę - zwłaszcza mając na uwadze tylko "ekonomię" rozwiązania.

PCi jest bardzo dobrym systemem grzewczym, bezobsługowym, tanim w eksploatacji, ale do tego trzeba dojrzeć i dobrze zaplanować cały system i umięjetnie dobrać - np. powinno być wszędzie ogrzewanie podłogowe.

Link do komentarza
Czyli Pompa ciepła powietrze woda Biawar Nibe AMS 10-12.
Może ktoś kto zna się na pompach wypowiedziałby się, gdzie jest ukryty kruczek dotyczący tej pompy. Bo jest, z pewnością.
Norma EN14511 wg której liczono COP? Czy może średni miesięczny koszt eksploatacji 226,50zł? I w sierpniu, i w lutym...
A może kruczek jest w zestawieniu ceny ze strony z ceną katalogową?
Mhm.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Przypominam, bo jest to dalej aktualne.

Podany przykład PCi P/P - realny - ma za zadanie pokazania jakie są "widełki" cenowe.

Nic nie rób na siłę - zwłaszcza mając na uwadze tylko "ekonomię" rozwiązania.

PCi jest bardzo dobrym systemem grzewczym, bezobsługowym, tanim w eksploatacji, ale do tego trzeba dojrzeć i dobrze zaplanować cały system i umięjetnie dobrać - np. powinno być wszędzie ogrzewanie podłogowe.



Wydaję mi się, że wielkimi krokami zbliża się czas podjęcia decyzji o ogrzewaniu. Póki co czuję, że wgryzłem się w temat PCi bardzo oględnie i trudno mi zmienić decyzję z "oklepanego" gazu. Mam jeszcze chwilę bo czekam na PnB więc pewnie i sposób ogrzewania będzie znany w przyszłym roku.
Na razie wydaję mi się, że instalacja jest dobra i do gazu i do PCi bo podłogówka po całości i tylko drabinki w łazienkach z tej samej instalacji. W większości planuje gres/płytki/terakotę na podłogach więc myślę, że będzie ok.
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
Cytat

Wiecie co, naczytałem się o PCi samych pochwał i dlatego mi to zamieszało. Generalnie z wielu postów które czytam wynika, że tylko PCi jest odpowiednim sposobem ogrzewania dla nowego domu i pchanie się w inne rozwiązania jest lekkomyślne.
Ja w zasadzie zdecydowałem się na gaz. Właśnie dlatego wystąpiłem o przyłącze gazowe i chce go używać jako źródła energii dla mojego domu. Jednak póki nie jest za późno warto poczytać i pogadać o innych sposobach i tak przyszłą myśl o PCi. Im więcej czytam tym mniej wiem. Dlatego piszę ten post. Może jest coś o czym nie wiem co sprawi, że jednak PCi jest rozwiązaniem dla mnie dedykowanym.

Komin liczę i do gazu i do PCi, bo chce go mieć. Ot taka fanaberia i nie ma o czym mówić. Pomieszczenia kotłowni też nie liczę bo nawet gdyby PCi nie chce mieć jej kuchni czy przedpokoju. Mówię o różnicy montażu PCi a montażu kotłowni gazowej. Stąd porównanie 15 do 30 tyś. a za te 15 tyś różnicy przyjdzie mi płacić odsetki. Gdybym nie robił komina ani kotłowni - wtedy pewnie wyszło by na PCi. Ale jakoś dom bez komina to taka stodoła i tyle ;)

Zgodnie z tym co mówi Leszek4 pomimo, że będę miał gaz nie mam zamiaru go używać do gotowania. Dla mnie w dzisiejszych czasach to szaleństwo. Piec indukcyjny to jest to i nie ma innej opcji.



weż pod uwagę, że abonament za gaz rocznie to ok 700 PLN więc wczęsniej przytaczane 1000 PLN zmniejsza się do 300, czy więc warto przyłączyć gaz tylko dla pieca CO?
Link do komentarza
Cytat

Pod kolektor poziomy trzeba trochę miejsca, przy małej działce jest on nie wykonalny. Podejrzewam, bo nie znam kosztów dokładnie, że wykonanie kolektora poziomego jest takie samo jak kolektor pionowy- odwierty, a przede wszystkim mniej rozpierduchy na działce przy odwiertach niż przy poziomym.


tutaj akurat się mylisz i to bardzo...
koszty wykonani kolektora poziomego jest 2-3 razy niższy.

Cytat

Jeśli gaz jest "u granic" działki, to trudno jest dowieść ekonomicznego uzasadnienia (sensu) instalacji PCi.



Polemizowałbym - to nie jest takie oczywiste
pomijam już przypadki, że gaz jest "w zasięgu wzroku" a później okazuje się że koszt podłączenia wynosi nawet kilkanaście tys.
koszta dla gazu: przyłacze gazowe,komin z wkładem, kocioł gazowy- przyłacze ryczałtem około 2tys, komin sysmtemowy z wkłądem (strzelam) 3tys, kocioł gazowy kondesacyjny około 5tys - są przypadki że można zrezygnować z komina i zrobić wyrzut przez ścianę, tutaj można zaoszczędzić - ale z kominem to wyjdzie sumarycznie 10tys
koszta dla PC: PC pw- około 22tys (a trzeba jeszcze poszukać czy nie ma jakichś dotacji)
reszta - kotlownia,zasobnik jest ta sama, zakładam też że wszędzie jest podlogówka

Inwestycyjnie PC jest droższa, alez PC nie trzeba płacić abonamentu za gaz (dla W-2 to pewnie w okolicy 250zł będzie)
do tego cena 1kwh jest sporo tańsza - dla gazu wynosi około 0,22zł, a dla PC p-w wyjdzie 0,10-0,12zł(z wykorzystaniem taryf strefowych)

każdy musi sam do swojego konkretnego przypadku policzyć (znając zapotrzebowanie domu na ciepło, koszty urządzeń i planowane taryfy)



Cytat

weż pod uwagę, że abonament za gaz rocznie to ok 700 PLN więc wczęsniej przytaczane 1000 PLN zmniejsza się do 300, czy więc warto przyłączyć gaz tylko dla pieca CO?



taki abonament to dla starych domów, nowe domy wybudowane zgodnie z WT2014 spokojnie załapią się poniżej 1200m3 gazu, czyli na taryfę W-2. A tam roczny abonament za gaz już jest w okolicy 250-300zł
Link do komentarza
Przytaczacie abonament gazowy, a za prąd też nie płacimy abonamentu ? Czy coś mylę ?

Tak jak pisałem wcześniej nie chce liczyć komina do ogólnego rozrachunku bo bez względu na to czym będę ogrzewał chce go mieć. Kto wie co będzie za 20 lat. Dla jasności komin kosztował mnie 4,5 tys - ok 3 tyś komin systemowy + tynk sisi na samą górę i 1.5 za wymurowanie i całą resztę.

Cytat

Inwestycyjnie PC jest droższa, alez PC nie trzeba płacić abonamentu za gaz (dla W-2 to pewnie w okolicy 250zł będzie)
do tego cena 1kwh jest sporo tańsza - dla gazu wynosi około 0,22zł, a dla PC p-w wyjdzie 0,10-0,12zł(z wykorzystaniem taryf strefowych)



Skąd te dane dotyczące 1 kWh ? Jakiś współczynnik COP musiałeś przyjąć.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Przytaczacie abonament gazowy, a za prąd też nie płacimy abonamentu ? Czy coś mylę ?


Ale prąd masz,musisz mieć a gazu nie koniecznie.Przyłącze prądu masz i musisz mieć i za to zapłaciłeś,przyłącze gazu to dodatkowy i nie mały koszt.
Ja mam gaz praktycznie przy działce ale nie podłączałem bo miałem prąd i zamierzałem grzać pradem,przez co komina w kotłowni u mnie brak a i samej kotłowni nie mam.

Cytat

Skąd te dane dotyczące 1 kWh ? Jakiś współczynnik COP musiałeś przyjąć.


Cena prądu czyli 1kWh w taryfie G12W to ok.0,30zł/COP3 czyli 1kWh z pompy ciepła to 0,10zł.

A patrzę,że masz masakrystyczna wycenę na pompę,jaka firma i jaka moc grzewcza ? Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Skąd te dane dotyczące 1 kWh ? Jakiś współczynnik COP musiałeś przyjąć.



na innym forum to liczyłem,
Arturo72 wkleił to tutaj
https://forum.budujemydom.pl/index.php?s=&a...st&p=486182
trzeba jedynie sprawdzić w jakiej cenie jest u ciebie prąd w taryfie G12/G12w - może być taniej lub drożej niż te 0,30, więc po uwzględnieniu COP wyjdzie odpowiednio minimalnie mniej lub więcej niż napisał Arturo
te moje 0,12 dla pc p-w to juz założyłem że nie 100% zużycia jest taniej taryfie, tylko 75-80%

oczywiście grzejąc w taryfie całodobowej(G11) będzie dużo drożej.
COP był bodajże zakładany 3,5 dla gruntowej i chyba 3,0 dla p-w (dla aktualnych PC jak najbardziej osiągalna wartość,tutaj też może być trochę lepiej lub trochę gorzej) Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Póki co jeszcze nikt mi nic nie wycenił, opieram się na tym co można znaleźć w internecie. Musze wysłać kilka zapytań ofertowych może coś z tego jeszcze będzie. Grunt podobno na PC mam dobry bo gliniasty i mokry, ale z drugiej strony PC powietrzna jest jednak tańsza w zakupie.
Swoją drogą musze dowiedzieć się coś więcej o taryfie u mnie w PGE.




Edit:

Taryfa G12
http://www.eprad.pl/01,02,01/11/38
Link do komentarza
Cytat

tutaj akurat się mylisz i to bardzo...
koszty wykonani kolektora poziomego jest 2-3 razy niższy.


Dlatego napisałem, że podejrzewam bo ja już taki podejrzliwy typ jestem icon_biggrin.gif
Ale co do wielkości działki i rozpierduchy to chyba racje mam?
Link do komentarza
Nie wiem ile to wniesie do sprawy ale właśnie sprawdziłem w charakterystyce energetycznej przygotowanej przez moją architekt i wyszło EP=74 kWh/m2/rok. Metrów mam po podłodze prawie 200 - garaż to zostaje ok 180 czyli ok 13 500 kWh na rok.

Domyślam się, że stosując PCi w taryfie G12 powinien mieć bufor który będzie grzany w taniej taryfie a odbieram ciepło w drogiej. Jaki jest koszt obsługi pomp do odbioru ciepła z bufora? Czy jest sens brać to pod uwagę?
Z doświadczenia waszego ile może kosztować PCi do domu 200 m2 po podłogach?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Nie wiem ile to wniesie do sprawy ale właśnie sprawdziłem w charakterystyce energetycznej przygotowanej przez moją architekt i wyszło EP=74 kWh/m2/rok. Metrów mam po podłodze prawie 200 - garaż to zostaje ok 180 czyli ok 13 500 kWh na rok.

Domyślam się, że stosując PCi w taryfie G12 powinien mieć bufor który będzie grzany w taniej taryfie a odbieram ciepło w drogiej. Jaki jest koszt obsługi pomp do odbioru ciepła z bufora? Czy jest sens brać to pod uwagę?
Z doświadczenia waszego ile może kosztować PCi do domu 200 m2 po podłogach?


Bufor ciepła do pompy ciepła jest zbędny,wystarczy,że masz podłogówkę a ona i bezwładność całego domu będzie robiła za "bufor" a wahania temperatury w czasie nie grzania to ok.0,5st.C
Projektowe obciążenie cieplne,ono decyduje za jaką cenę możesz kupić ciepła czyli o jakiej mocy grzewczej a m2 grzanej powierzchni o niczym nie świadczą i nie powinny być podstawą do doboru źródła ciepła,jakiegokolwiek.
Ale sądzę,że w przedziale 21-25tys.zł byś się zmieścił.
Dlatego dobrze będzie jak zrobisz OZC czyli audyt energetyczny domu no chyba,że znasz obciążenie cieplne domu.

A tak wygląda grzanie w taryfie G12W pompą przy 100% podłogówki,bez żadnego bufora:
Cytat

Po kilku dniach z G12W spostrzeżenia mam takie:
-od 22-23 grzeje cwu
-od 23.10-6 grzeje c.o
-od 13-15 grzeje cwu i c.o z priorytetem cwu.
O godz. 6.00 temp.w salonie 23,2 w sypialni 22,8 po przyjściu do domu ok.17 temp.w salonie 22,8 w sypialni 22,2 o godz 22 temp.w salonie 23,1 w sypialni 22,4.
Temp zasilania ustawiona na max.36st C.
Wentylacja śmiga cały czas na 4 biegu z 7.
Dobowe zużycie w takim przypadku przy temp. 0-2st.C to ok.15kWh w tym 3,5kWh na cwu,ogrzewanie nocne 7-9kWh.

Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Nie wiem ile to wniesie do sprawy ale właśnie sprawdziłem w charakterystyce energetycznej przygotowanej przez moją architekt i wyszło EP=74 kWh/m2/rok. Metrów mam po podłodze prawie 200 - garaż to zostaje ok 180 czyli ok 13 500 kWh na rok.

Domyślam się, że stosując PCi w taryfie G12 powinien mieć bufor który będzie grzany w taniej taryfie a odbieram ciepło w drogiej. Jaki jest koszt obsługi pomp do odbioru ciepła z bufora? Czy jest sens brać to pod uwagę?
Z doświadczenia waszego ile może kosztować PCi do domu 200 m2 po podłogach?



charakterystyki energetyczne przygotowane przez architektów najczęściej są niewiele warte, dodatkowo nie zawierają najważniejszej informacji - projektowego obciążenia cieplnego - ale to tak na marginesie

gdy będziesz mieć wszędzie ogrzewanie płaszczyznowe(podłogowe, ścienne) to bufor nie będzie ci potrzebny, bo te wahania temperatury będą niewielkie. Chyba (wariant pesymistyczny), że izolacja będzie niestarannie wykonana lub będzie brak ciągłości izolacji (dość typowy błąd) to wtedy straty ciepła mogą być większe, przez to także większe wahania temperatury. Ale i w tym przypadku lepiej puścić PC dodatkowo w drogiej taryfie niż montować bufor
Link do komentarza
Cytat

Zużycie prądu na poziomie 1500 zł rocznie na CO+CWU
Zużycie gazu na poziomie 2500 zł rocznie na CO+CWU



Mam bardzo podobny dom gdzie jest/będzie podobne ocieplenie. Temat równie bardzo mnie interesuje ponieważ będę musiał wybrać jakieś źródło ogrzewanie.
Czy zużycie gazu nie uważasz , że jest bardzo optymistyczne ? Gdyby koszt z CWU był tylko 2,5 tyś to nie ma nad innym zasilaniem się zastanawiać.
Czy zapotrzebowanie które masz podane czyli 13 500 kWh jest z CWU ?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Czy zapotrzebowanie które masz podane czyli 13 500 kWh jest z CWU ?


W czym masz zaś problem ?
Cytat

Ale po co zgadywać? To wszystko da się wyliczyć i nie trzeba nic porównywać.

Udaj się do audytora w celu wykonania OZC (koszt 100-300zł albo jak się uprzesz, to można i samemu) i będziesz wiedział ile potrzeba ciepła i jak się to ma do zużycia energii....



Link do komentarza
Cytat

.
Czy zużycie gazu nie uważasz , że jest bardzo optymistyczne ? Gdyby koszt z CWU był tylko 2,5 tyś to nie ma nad innym zasilaniem się zastanawiać.
Czy zapotrzebowanie które masz podane czyli 13 500 kWh jest z CWU ?



Hmm moim zdaniem razem z CWU.
Czy optymistyczne jest zużycia gazu ? Sam nie wiem, pewnie zanim kupię źródło ciepła zapłacę i zrobię OZC aby wiedzieć co i jak.


Możecie polecić jakiegoś audytora co mi wykonał owe OZC ? Może to coś mi wyjaśni i rozwieje pewne wątpliwości.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Możecie polecić jakiegoś audytora co mi wykonał owe OZC ? Może to coś mi wyjaśni i rozwieje pewne wątpliwości.


Sądzę,że w swojej okolicy znajdziesz takich audytorów.
Praktycznie każdy robi audyty na programach z sankomu.
Jeśli powiesz mu,że to nie ma być swistek papieru jak niektórzy traktowali SE to zrobi Ci rzetelne wyliczenia i wyjaśni czemu tak a nie inaczej i co z czym się je.
Link do komentarza
Obciążenie cieplne pomieszczeń zyskami wew. 6,8 W/m2
Pole powierzchni o regulowanej temp 170 m2
Temp 20 C

Zestawienie energii pierwotnej liczony jako Qp 14262 kWh/rok
Zestawienie energii końcowej EK 58,42 kWh(m2xrok)
Roczny wskaźnik obliczeniowy zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzania wentylacji i przygotowania ciepłej wody EP 74,76 kWh(m2xrok)

Tych danych jest dla mnie za dużo ;)
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Obciążenie cieplne pomieszczeń zyskami wew. 6,8 W/m2
Pole powierzchni o regulowanej temp 170 m2
Temp 20 C

Zestawienie energii pierwotnej liczony jako Qp 14262 kWh/rok
Zestawienie energii końcowej EK 58,42 kWh(m2xrok)
Roczny wskaźnik obliczeniowy zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną do ogrzania wentylacji i przygotowania ciepłej wody EP 74,76 kWh(m2xrok)

Tych danych jest dla mnie za dużo ;)

EK jest,powierzchnia grzania jaka ?
I Jszcze powinieneś mieć ważny parametr wyrażony w kW czyli projektowe lub szczytowe obciążenie cieplne.



Pow.grzana widzę jest 170m2 czyli na ogrzewanie zużyjesz
ok.10000kWh + cwu ok.1000kWh/os/rok.
Link do komentarza
Grzejemy 170m2 do tego 20m2 to garaż.
Obciążenie cieplne jakie znalazłem to tylko to co wcześniej pisałem q int 6,8 W/m2

Tak sobie to analizuje i coś mi dziwnego wychodzi, że na ogrzewanie potrzebuję tylko Qp,h 5800 kWh/rok a na CWU 8442 ;/ chyba nie potrafię tego prawidłowo czytać ;)

Teraz znalazłem jeszcze dział "bilans mocy"
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Grzejemy 170m2 do tego 20m2 to garaż.
Obciążenie cieplne jakie znalazłem to tylko to co wcześniej pisałem q int 6,8 W/m2


To są zyski bytowe i to nie wiele daje.
Obciążenie pokazuje jaką maksymalną moc grzewczą musi mieć to coś co nam będzie grzalo icon_wink.gif
Garażu jeśli to nie będzie warsztat nie ma najmniejszego sensu ogrzewać.
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Nie, nie garażu nie mam nawet zamiaru ogrzewać.

Coś z dup.... te wyniki. Nie wiem czy ktoś kto to robił wykonał to po łebkach czy faktycznie takie dziwne dane wychodzą. W owym bilansie mocy wyszło, że muszę zużyć 262 m3 gazu na rok na ogrzewanie, a aż 748 m3 na rok na CWU.


EK jest najważniejsze czyli 58kWh/m2/rok i to razy 170m2 wychodzi Ci zużycie energii na ogrzewanie na sezon.
Na cwu nie patrz bo to bzdura. Przyjmij na osobę jak wyżej.
Link do komentarza
Skoro wychodzi koło 11 000 kWh x 0.22 za gaz to byłoby z 2500 za wszystko ? Kontra ok 1300 za prąd przy PCi powietrznej.
No nic trza wycenić PCi i zobaczyć po jakim czasie koszty się wyrównają.

Jak z awaryjnością takich urządzeń ? Piec należy co rok serwisować + przegląd komina itd co daje jakieś koszty a jak jest z PCi ? Co ile wykonuję się przegląd ? Jaki to mniej więcej koszt ?
Link do komentarza
Gość arturo72
Cytat

Skoro wychodzi koło 11 000 kWh x 0.22 za gaz to byłoby z 2500 za wszystko ? Kontra ok 1300 za prąd przy PCi powietrznej.
No nic trza wycenić PCi i zobaczyć po jakim czasie koszty się wyrównają.

Jak z awaryjnością takich urządzeń ? Piec należy co rok serwisować + przegląd komina itd co daje jakieś koszty a jak jest z PCi ? Co ile wykonuję się przegląd ? Jaki to mniej więcej koszt ?


Pompa śmiga mi od lutego 2013,bezawaryjnie,nie robiłem żadnego przeglądu do tej pory.
Do pompy musisz znać obciążenie cieplne domu bo inaczej nie dobierzesz optymalnie a różnice cenowe przy pompach różniących się mocowo są spore.
Link do komentarza
Cytat

Nie wiem ile to wniesie do sprawy ale właśnie sprawdziłem w charakterystyce energetycznej przygotowanej przez moją architekt i wyszło EP=74 kWh/m2/rok. Metrów mam po podłodze prawie 200 - garaż to zostaje ok 180 czyli ok 13 500 kWh na rok.



mam to samo co do rustina (wyżej)
jakie jest twoje projektowe obciążenie cieplne??

ta projektowana charakterystyka energetyczna to są te dane które są w projekcie?
jeśli tak, to są one niewiele warte, niestety - i brakuje tam najważniejszego parametru - czyli projektowane obciążenie cieplne. To jest podstawa, żeby prawidłowo dobrać urządzenie grzewcze (jak nie znasz tej wartości, to instalator łatwo ci może wcisnąć mocno przewymiarowane urządzenie)
Link do komentarza
Cytat

To jest podstawa, żeby prawidłowo dobrać urządzenie grzewcze (jak nie znasz tej wartości, to instalator łatwo ci może wcisnąć mocno przewymiarowane urządzenie)


Dlaczego do domu o zapotrzebowanie 40kWh/m2/rok powierzchni 125m2 wstawia się urządzenie grzewcze o mocy 9kw ? Czy takie info będzie w ozc ? Edytowano przez rustin (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...