Skocz do zawartości

Rekuperacja - pomocy!!!


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Cytat

Przychylam się do zdania sebastek09'a, bo czegoś z podziałem na górę i dół nie rozumiem.
Wyjaśnisz dlaczego mamy równoważyć górę i dół? Mam podobną sytuację.



Nie masz podobnej - zwróć uwagę, że na poddaszu jest 5 sypialni + garderoba z nawiewem i tylko 1 wywiew.


Już pomijam spełnienie wymagań przepisów w tym zakresie (obowiązująca PN pkt.2.1.1b.) Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Ale że co?

Co pomijasz, w jakim zakresie i jakich przepisów?

Chodzi mi o powietrze, a ono podobnie jak góry i dołu, nie rozróżnia też przepisów.
Napisano
2.1.1. Układ wentylacji mieszkań powinien zapewniać co najmniej:

b) usuwanie powietrza zużytego z kuchni, łazienki, oddzielnego ustępu, ewentualnego pomieszczenia bezokiennego (składzik, garderoba), pokoju oddzielonego od tych pomieszczeń więcej niż dwojgiem drzwi, pokoju znajdującego się na wyższej kondygnacji w wielopoziomowym domu jednorodzinnym lub w wielopoziomowym mieszkaniu domu wielorodzinnego
Napisano
oddzielać byś musiał, gdybyś chciał górę grawitacyjnie wentylować a górę mechanicznie

oddzielanie góry od dołu przy WM to bzdura na resorach
litości, gdzie ty mikic takie rewelacje wyczytałeś??
Napisano
Tu jest nasza dyskusja n/t mojego projektu: dyskusja w dzienniku

A sam projekt wygląda tak:





Głosy w tamtej dyskusji były podobne do obecnych, że trzeba osobno równoważyć górę i dół.
Sytuacja jest podobna.

Dlaczego mus rozdzielać, skoro obie kondygnacje traktujemy jako jedną przestrzeń do wentylowani?a

Cytat

oddzielać byś musiał, gdybyś chciał górę grawitacyjnie wentylować a górę mechanicznie

oddzielanie góry od dołu przy WM to bzdura na resorach
litości, gdzie ty mikic takie rewelacje wyczytałeś??


No właśnie o tym gadamy, wyczytał kilka postów wcześniej, ja podobnie.
Napisano (edytowany)
Nie trzeba rozdzielać - bo i po co.
Równoważyć należy - zwłaszcza przy takim schemacie jak u sebastek09.
Prześledź drogę powietrza - dla obu przypadków, pamiętając o zasadzie, że powietrze będzie "latało" po najmniejszej linii oporu, a wentylator jest tylko jeden (po jednym dla nawiewu i wywiewu).
Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

No właśnie o tym gadamy, wyczytał kilka postów wcześniej, ja podobnie.


nie do końca rozumiem...

chodzi ci o ten fragment??

Cytat

Nie masz podobnej - zwróć uwagę, że na poddaszu jest 5 sypialni + garderoba z nawiewem i tylko 1 wywiew.


Już pomijam spełnienie wymagań przepisów w tym zakresie (obowiązująca PN pkt.2.1.1b.)


znam podobny układ, tyle że na górze sa trzy sypialnie + nawiew w korytarzu (co może robić różnicę) i jeden wywiew w łazience - pewnie jest trochę niezrównoważone, ale działa dobrze
a może jest zrównoważone? :scratching:

inna jeszcze kwestia, która chciałem poruszyć - to wcale nie trzeba robić sufitów podwieszonych na parterze. Nie wiem czy nie lepszym rozwiązaniem jest wyciągnięcie pionów na strych i opuszczenie w rogach pomieszczeń - ale to wszystko zależy od konkretnego ukladu pomieszczeń parter/poddasze Edytowano przez 3of5 (zobacz historię edycji)
Napisano
Bo zrównoważył w całości, bo tak pracuje centrala (teoretycznie, bo nie wiadomo jaka) ma określoną wydajność, to "przepcha", ale niekoniecznie w takich miejscach i ilościach, które sobie założyliśmy.

Całe zamieszanie stąd, że "wyliczając" oparł się tylko na prędkościach i z tego wyliczał ilość.
To jest ważne, ale i moim zdaniem, powinno to być ostatnim etapem (sprawdzającym) projektu wentylacji.

Zwróć uwagę, że wyrównał długości kanałów wentylacyjnych, ale "zapomniał" o tym, że pomieszczenia też "kanałami" wentylacyjnymi są - upraszczając i spłycając zagadnienie.

Wentylację należy rozumieć i "widzieć", a nie tylko liczyć.


Cytat

a może jest zrównoważone? :scratching:



No właśnie. icon_lol.gif
Napisano
Cytat

oddzielać byś musiał, gdybyś chciał górę grawitacyjnie wentylować a górę mechanicznie

oddzielanie góry od dołu przy WM to bzdura na resorach
litości, gdzie ty mikic takie rewelacje wyczytałeś??




Wyczytałem to zaraz powyżej u bajbagi
Cytat

3. Wentylacja to energia wprowadzona przez czynnik zewnętrzny, w przypadku WM, przez wentylatory. Jak każda energia, szuka "ujścia" po najmniejszej linii oporu - dlatego dobrze zaprojektowana wentylacja powinna to przewidzieć - stąd "bilansowanie" różnych kondygnacji (obwodów, stref).



I też uważam to za brednie. 3of5 czytaj ze zrozumieniem proszę.
Napisano
Cytat

Bo zrównoważył w całości, bo tak pracuje centrala (teoretycznie, bo nie wiadomo jaka) ma określoną wydajność, to "przepcha", ale niekoniecznie w takich miejscach i ilościach, które sobie założyliśmy.
(...) Zwróć uwagę, że wyrównał długości kanałów wentylacyjnych, ale "zapomniał" o tym, że pomieszczenia też "kanałami" wentylacyjnymi są - upraszczając i spłycając zagadnienie.


Paniał.

Czy zatem,
gdyby założyć że w wyliczeniach uwzględnił długość pomieszczeń jako "kanały"

poniższe proporcje zrównoważenia byłyby poprawne?

Parter: nawiew 132 m3/h, wywiew 198 m3/h
Poddasze: nawiew 132 m3/h, wywiew 66 m3/h
Bilans: nawiew 264 m3/h, wywiew 264 m3/h

Dodajmy, że uwzględniłby drogę klatką schodową również jako kanał.
Napisano
Cytat

Parter: nawiew 132 m3/h, wywiew 198 m3/h
Poddasze: nawiew 132 m3/h, wywiew 66 m3/h
Bilans: nawiew 264 m3/h, wywiew 264 m3/h



Rzeczywiste pomiary dla takiego układu mogą (w skrajności) mogą być zupełnie inne.
Może być tak jak podałeś, ale może być i tak, że np. brakujące powietrze będzie zasysane tylko przez pomieszczenie 06, a wtedy woda z prysznica będzie leciała pod skosem. icon_lol.gif

Może też być np. takie, że układ się sam zbilansuje i na dole będzie np. 164 i 164, a na górze np.100 i 100.

Powiem tak - pod takim schematem nie podpisałbym się - zbyt duża różnica w "zrównoważeniu" wentylacji na poddaszu i parterze + wymogi przepisów.
Napisano
Cytat

zbyt duża różnica w "zrównoważeniu" wentylacji na poddaszu i parterze + wymogi przepisów.


Bajbaga, ja tego wciąż nie rozumiem. Przecież to jest jeden układ! - parter razem z poddaszem - dla głupiego powietrza. Jaki więc jest sens dążyć do do dzielenia pudełka pełnego powietrza na dwa?
Napisano
Ono samo (powietrze) dąży do zbilansowania, przy jak najmniejszym oporze.
Nie powinno się mu tego utrudniać - a ten przypadek jest skrajnym przykładem takiego utrudniania.

Powietrze jak woda - wredną suką jest, "lata" po najmniejszej linii oporu i nie zawsze tam gdzie chcemy.
Ale "gupie" nie jest - nie lubi "wysiłku".
Szuka najbliższej drogi z jednej dziury do drugiej, kosztem innych dziur. A że centrala ma stałą wydajność, bilans (centralny) wychodzi na zero.

Ps. Jak myślisz, skąd zastrzeżenie "ustawodawcy" dla takich sytuacji ?
Napisano
Poniał 2.
Zatem powietrze to nie woda i nie każdą dziurą popłynie.

A czy da radę przyjąć zgrubne proporcje rozchwiania? Załóżmy że nasz model wygląda tak:

Parter: nawiew 50 m3/h, wywiew 100 m3/h
Poddasze: nawiew 100 m3/h, wywiew 50 m3/h
Bilans: nawiew 150 m3/h, wywiew 150 m3/h

Na ile powinniśmy do siebie zbliżyć wartości na poszczególnych kondygnacjach, żeby było dobrze?

...i przyjmujemy za pewnik, że wywiewy spełniają wytyczne norm.
Napisano
Cytat

Poniał 2.
Zatem powietrze to nie woda i nie każdą dziurą popłynie.



Powietrze jak woda, każdą dziurą popłynie, ale woli najbliższą i (lub) o najmniejszym oporze (też tak jak woda). icon_lol.gif

Cytat

A czy da radę przyjąć zgrubne proporcje rozchwiania? Załóżmy że nasz model wygląda tak:

Na ile powinniśmy do siebie zbliżyć wartości na poszczególnych kondygnacjach, żeby było dobrze?



Do jak najmniejszych - ideał to zbilansowanie, a wtedy jest pewność co jest na "kratkach".


  • 8 miesiące temu...
  • 7 miesiące temu...
Napisano
Witam ponownie.
Widzę że forum trochę przymiera, ale proszę o komentarz do aktualnej wersji.
Zasadnicza zmiana, to taka że wypadła kotłownia - jest tam jednak wentylacja grawitacyjna.
Spiżarnia i wiatrołap zostaną zdławione.

DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


DSC01446.jpg


  • 1 rok temu...
Napisano

Witam, 

Jeżeli zastanawiają się Państwo nad wyborem sprawdzonego rekuperatora, polecam centralę wentylacyjną z odzyskiem ciepła Logavent HRV2 marki Buderus. Urządzenie posiada wysokiej klasy aluminiowy przeciwprądowy wymiennik ciepła, który gwarantuje wysoki stopień odzysku ciepła wynoszący nawet do 90%. Centrala wentylacyjna może być sterowana za pomocą prostego regulatora w urządzeniu lub pilota zdalnego sterowania RCV. Rekuperator dostępny jest w trzech wielkościach o nominalnych przepływach powietrza: 140 m3/h, 230 m3/h oraz 350 m3/h. Więcej informacji o produkcie można znaleźć na stronie internetowej: http://www.buderus.pl/produkty/kategorie-produktow/rekuperacja/.
Chętnie odpowiem na ewentualne pytania. 
Pozdrawiam, 
________________________________ 
Konsultant marki Buderus 

  • 5 tygodnie temu...
Napisano

Seba. przy takim projekcie wentylacji to nie będziesz odczuwał komfortu. W pokoju nawiew na poziomie 20m to poniżej wymagań - jest 30m na osobę. Dodatkowo w pokojach nie projektuje się nawiewu i wywiewu. Cały projekt jest mocno zaniżony w zakresie zapotrzebowania na powietrze

Napisano
8 minut temu, Zigano napisał:

W pokoju nawiew na poziomie 20m to poniżej wymagań - jest 30m na osobę.

Wymagane minimum 20m3/h na osobę - podstawa prawna Rozporządzenie w sprawie WT .... § 149. 1.

8 minut temu, Zigano napisał:

Dodatkowo w pokojach nie projektuje się nawiewu i wywiewu.

Można, a nieraz i trzeba projektować - bo są takie wymagania np. Norma (obowiązująca) pkt. 2.1.1.b)

19 minut temu, Zigano napisał:

Cały projekt jest mocno zaniżony w zakresie zapotrzebowania na powietrze

Raczej jest wyższy od wymaganego minimum.

Tak o około 100m3/h - przy założeniu że kuchnia gazowa, bo jeśli elektryczna to o ponad 100m3/h

Napisano

baj - zle się wyraziłem masz racje min to 20, ale proponuje zweryfikować to z praktyką - 99% firm które to realizują zawodowo przyjmuje min 30m/h/os i co istotne wymianę powietrza w całym budynku min 1 na h

Napisano
1 minutę temu, Zigano napisał:

co istotne wymianę powietrza w całym budynku min 1 na h

Tak wyliczają tylko kiepskie firmy, które bazują na wytycznych z lat 80 ubiegłego wieku.:icon_rolleyes:

 

Napisano

większe ilości powietrza dostarczane do pomieszczeń poprawiają komfort, więc nie bardzo rozumiem dlaczego tak się upierasz.

Trudno zakładać, że większość takich usługodawców to kiepskie firmy. Firmy kiepskie szybko kończą kadencje.

Napisano
2 minuty temu, Zigano napisał:

Trudno zakładać, że większość takich usługodawców to kiepskie firmy.

Większa centrala - większy zysk dla firmy, a praktyka jest taka, że większość domów z WM i tak oscyluje z wydajnością wokół 100m3/h a nocą jeszcze mniejszą - przy pełnym komforcie wentylacyjnym/świeżego powietrza.

Napisano

Nie wiem skąd masz takie źródła. Nawet Stowarzyszenie Polska Wentylacja nie posiada takie wiedzy... Różnica centrali 200 m a 300 to ok 1,5 zł, więc w całości to nie powinno być blokerem. Najważniejsza kwestia to powód dla którego to montujemy, czyli dla komfortu, a nie oszczędność bo to mit

Napisano
1 minutę temu, Zigano napisał:

Nie wiem skąd masz takie źródła. Nawet Stowarzyszenie Polska Wentylacja nie posiada takie wiedzy...

Posiada, posiada, bo o tym wszyscy użytkownicy WM piszą - a że udaje, że nie posiada .....
Ciekawe dlaczego. :D

 

Napisano
10 minut temu, Zigano napisał:

a gdzie jest takie miejsce w którym WSZYSCY użytkownicy piszą, że mają 20m/h/os i to wystarcza?

Nie ma takiego miejsca, bo to nieprawda, ani nikt tego nie pisał. :icon_cool: :D

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...