Skocz do zawartości

Szalejące ceny


Gibbi

Recommended Posts

Napisano
Na początku ubiegłego roku mój znajomy zakładał rekuperację do swojego domu. Zapłacił 14000. Cena do przyjęcia za świeże powietrze. Wczoraj otrzymałem kosztorys instalacji wentylacji mechanicznej do mojego projektu. Ta sama firma- www.rekuperatory.pl, mniejszy dom a cena (uwaga!!!) 33000 pln. Rozumiem, że są dobre czasy dla budowlańców, ale niektórych z nich to chyba trzeba zbojkotować. Jestem anestezjologiem, też pracuję przy rurach. Zostawiam wentylację pacjentów biorę się za wentylację domów. icon_confused.gif??:
Proszę o opinię, czy rekuperacja jest warta tych pieniędzy. Czy przypadkiem ktoś nas (inwestorów indywidualnych) nie naciąga?
Napisano
Jak duży ten dom?
Kostorysowanie jest proste.
Ceny zaokraglone w górę z VATem 22%
-rury izolowane , skrzynki rozpreżne, anemostaty... cała instalacja 2500zł/100m2 pow.
-domowe centrale (od 120m2 do 350m2 pow. domu) od 2500 do 9100 zł
robocizna od 2500-4000 zł .GWC 2000 zł (materiał + robota)
  • 1 rok temu...
Napisano
Witam.
Jak to dyletanci potrafią naiwnym zrobić pranie mózgów!?
Kupuuuuujcie wszyscy rekuperatory, a będzie zdrowo i przyjemnie!
Komu?
Brzęczkowskiemu vel Wacław i podobnym!

Teraz kilka słów prawdy o rekuperacji ciepła.
W systemach wentylacji mechanicznej (wyłącznie), tj. takich, gdzie nie ma wentylacji grawitacyjnej, odzyskiwanie ciepła usuwanego wraz z powietrzem wywiewanym, ma sens. Jeśli nawet 10% ciepła się odzyska, to już można przełożyć na oszczędności, bo tyleż nie będzie się kupować. Ale ... żeby zrozumieć co to jest rekuperacja i czemu służą rekuperatory, zacznijmy od podstaw.

Co to jest wentylacja mechaniczna?
Jest zespół dwóch systemów:
- nawiewnego (czerpnia powietrza, filtry, komora kurzowa, nagrzewnica wstępna, nagrzewnica podstawowa, rurociągi izolowane termicznie i akustycznie rozprowadzające powietrze do pomieszczeń, nawiewniki w pomieszczeniach, przepustnice, wentylator nawiewny, automatyka, instalacja elektryczna),
- wywiewnego (kratki wentylacyjne, rurociągi wywiewne zbierające powietrze z pomieszczeń, wentylator wywiewny, wyrzutnia powietrza).
Generalnym zadaniem wentylacji mechanicznej jest to samo, co wentylacji grawitacyjnej: usunąć powietrze zużyte a dostarczyć w to miejsce świeże zewnętrzne.

Wentylacja mechaniczna może pracować w dwóch układach:
- samowystarczalna (całość zapotrzebowania ciepła dla domu pokrywa wentylacja: zarówno na straty ciepła przez przenikanie, jak też na ogrzanie zimnego zewnętrznego),
- wspomagana (straty ciepła przez przenikanie pokrywa instalacja c.o., zaś na ogrzanie zimnego zewnętrznego pokrywa wentylacja).

Jeśli na drodze powietrza wywiewanego postawi się wymiennik przeponowy ciepła, który częściowo odbierze ciepło z powietrza i to ciepło częściowo dostarczy się do powietrza czerpanego z zewnątrz, to w ten sposób nieco odciąży się nagrzewnice podgrzewające zimne powietrze zewnętrzne. To jest właśnie rekuperacja, czyli odzysk ciepła.

Żeby mocniej spopularyzować ideę rekuperacji, producenci tych wymienników ciepła wpadli na prosty pomysł: wentylator nawiewny, wywiewny oraz nagrzewnice wpakowali w jedną obudowę i zostaje domontować pozostałe w/w elementy. Tak prosto powstanie instalacja nawiewno-wywiewna. Ale... Ale im dłuższe przewody wentylacyjne, tym większe opory hydrauliczne i tym większa moc potrzebna do ich napędu i tym większy hałas i szum. Więc te zestawy produkuje się niezbyt dużych mocy, żeby chwycić klienta na małą cenę. Zamiast rozległych instalacji z regulacjami, proponuje się krótkie przewody: gdzieś w pokoju czy korytarzu nawiewne, zaś w łazience wywiewne. I po sprawie!
Tak po sprawie - sprzedającym czy montującym!
A co z tego ma klient?
Niewiele albo nic!

Zatem, nie mówny o rekuperatorach jako cudzie, lecz o ich uzasadnieniu stosowania! Rekuperator nie jest kotłem ani źródłem ciepła i mieszkań nie ogrzeje - nigdy! Jedynie może zmniejszyć nieco koszty eksploatacji wentylacji mechanicznej!

Czy wentylacja mechaniczna zamiast grawitacyjnej ma sens?
Może, jeśli najpierw wykona się właśnie projekt techniczny! W projekcie obliczamy i dobieramy wentylację mechaniczną kierując się dwoma aspektami: ilością zysków ciepła latem oraz ilością strat ciepła zimą! Oczywiście dbając o wymaganą ilość powietrza świeżego. Projektujemy rozdział powietrza po całym domu, bo nie mogą istnieć strefy tzw. martwe, gdzie powietrze stoi w bezruchu, jak też strefy, gdzie powietrze przepływa z prędkością powodującą odczucie przeciągów! Wyliczamy pomieszczenia, gdzie ma być pewne podciśnienie (np. kuchnia, spiżarka), a gdzie nadciśnienie, gdyż całe mieszkanie musi być poprawnie wentylowane! Pamiętajmy, że przy wentylacji mechanicznej nie ma kanałów wentylacji grawitacyjnej! Wszystkie okna muszą być zamknięte - przez okrągły rok! Przez okrągły rok, bowiem powietrze jest w ruchu wywołanym przez wentylator nawiewny i wywiewny!
Dopiero teraz dobieramy rekuperator ciepła, tj. moc wentylatorów oraz jego moc cieplną i moc jego nagrzewnic. W mieszkaniach małych lub domkach małych i parterowych udaje się dobrać taki rekuperator, ale już w domach większych, nie. Trzeba oddzielnie montować każdy element: wentylatory, nagrzewnice kilkustopniowe, automatykę itd.

Jeśli ktoś ma zamiar (a takie jest zamierzenie każdego inwestora) oszczędnie i z sensem wydać (niemałe pieniądze) na wentylację mechaniczną, to bez projektu, nawet nie ma co myśleć o tym! W przeciwnym razie, skończy się na pozostawieniu pieniędzy w kasie u takich szarlatanów jak Brzęczkowski vel Wacław i potem: szukaj Waści wiatru w polu!

Z projektu wynikną elementy, które podczas eksploatacji są sprawdzalne:
- roczne zużycie energii na napędy wentylatorów,
- roczne zużycie energii cieplnej,
- wydajność powietrza i jego rozdział w pomieszczeniach,
- wilgotność i temperatura powietrza w każdym pomieszczeniu,
- koszt inwestycji oraz koszt konserwacji eksploatacyjnej,
- czas zwrotu poniesionych nakładów.

Kto takie projekty wykonuje? Każdy specjalista fizyki budowli lub inżynier instalacji sanitarnych. Dlatego Brzęczkowski boi się słowa projekt, gdyż jest analfabetą w dziedzinie budownictwa!

Mam nadzieję, że co nieco objaśniłem. Jeśli ktoś chce więcej, zapraszam na www.bdb.com.pl

Pozdrawiam wszystkich błądzących oraz także zawiedzionych moją wypowiedzią.

Jerzy Zembrowski
Napisano
Cytat

Witam.
Jak to dyletanci potrafią naiwnym zrobić pranie mózgów!?
Kupuuuuujcie wszyscy rekuperatory, a będzie zdrowo i przyjemnie!
Komu?
Brzęczkowskiemu vel Wacław i podobnym!

Teraz kilka słów prawdy o rekuperacji ciepła.
W systemach wentylacji mechanicznej (wyłącznie), tj. takich, gdzie nie ma wentylacji grawitacyjnej, odzyskiwanie ciepła usuwanego wraz z powietrzem wywiewanym, ma sens. Jeśli nawet 10% ciepła się odzyska, to już można przełożyć na oszczędności, bo tyleż nie będzie się kupować. Ale ... żeby zrozumieć co to jest rekuperacja i czemu służą rekuperatory, zacznijmy od podstaw.
[...]


panie inżynier od siedmiu boleści wentylacja mechaniczna jest stosowana na masową skale w skandynawi i państwach zachodnich-np.Niemcy od ponad 30 lat , a tam nikt niepłaci za iluzje ale za realne oszczędności- więc proszę odnowić swą wiedzę z epoki socjalizmu o zdobyć prawdziwy tytuł inżyniera , a nie chwalić się stalinowskim wykształceniem.
- Douczony inżynier wentylacji z dyplomem kapitalistycznej uczelni!!!!!!!!!!!!!!!!
Z.B
  • 5 miesiące temu...
Napisano
To się ciekawa dyskusja zrobiła...

Mnie sie od samego początku, czytając o rekuperatorach wydawało, że to raczej nie wpłynie na żadną oszczędność w ogrzewaniu. To czysta wygoda, może dla alergików ciekawa sprawa ale tak naprawdę dla większości urzytkowników szukających oszczedności raczej nie jest to żaden super wynalazek!

Dla kogoś kto ma kasę i nie szuka oszczędności na każdym kroku podczas budowy pewnie nie bedzi eproblemem wydanie 15 czy 25 tys na coś co nie przyniesie wymiernych korzyści.

Inni, jak np. ja głęboko sie zastanowią czy naprawdę jest im to potrzebne...

Ja na dzień dzisiejszy chyba zdecydowałbym się raczej na pompę ciepła - zapewnienie miłego chłodnego powietrza z ziemi latem i cieplejszego niz to na dworze zimą. Dodatkowo jako alergik mógłbym skorzystać na jego filtrowaniu więc pewnie mniej odczuwałbym swoją dolegliwośc w okresie letnim.

Czy sa jeszcze wynalazki które są wstanie to zapewnić?
Napisano
ale jaki jest sens inwestowania w PC jeżeli ma sie mieć zamiar wentylację grawitacyjną ????????
To jest właśnie błąd PC i zwykła wentylacja. Owszem może te "rekuperatory" za 999 zł. to zwykła wentylacja wymuszona. Są na rynku firmy, które od lat produkują sprawdzone systemy wentylacji z odzyskiem ciepła.
Ja zainwestowałem w dobry rekuperator (koszt samego urządzenia 19000 zł) plus instalacja i projekt.
Jest skuteczny, 75% odzysku z wilgotnego powietrza.
Napisano
Cytat

ale jaki jest sens inwestowania w PC jeżeli ma sie mieć zamiar wentylację grawitacyjną ????????



A kto tak napisał?
Oczywiście pompa ciapła zamiast rekuperatora.
Nawet mimo takich paametrów o jakich piszesz nie dałbym za to 25 czy 30tys.
To kilka a nawet do 10% kosztów budowy całego domu!

Oczywiście przy domu za 1 czy 2mln sytuacja przedstawia się inaczej...

Myślę też, że wiele osób tutaj myli troszkę pojęcia.
Rekuperator ma zadanie przecież poprawnie wentylowac budynek zapewniając odpowiedni komfort i może troszkę zaoszczędzić na ogrzewaniu.

Pompa ciepła ogrzewa nam budynek i wodę bez pomocy innych urządzeń za 100-200zł miesięcznie!

To chyba podstawowa i jakże ważna różnica tych dwóch rozwiązań.
Napisano
ale mi chodzi o to że, przy wentylkacji grawitacyjnej są duże straty ciepła, więc połączenie PC z rekuperacją może dać jeszcze lepszy efekt.
Bo jak we wszystkim są urządzenia tanie i nadają sie na śmietnik i drogie czyli te co spełniają swoją rolę.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

ale mi chodzi o to że, przy wentylkacji grawitacyjnej są duże straty ciepła, więc połączenie PC z rekuperacją może dać jeszcze lepszy efekt.
Bo jak we wszystkim są urządzenia tanie i nadają sie na śmietnik i drogie czyli te co spełniają swoją rolę.



Istnieje jeszcze wentylacja hybrydowa jako alternytywa dla went. grawitacyjnej i mechanicznej. Jest ona jakby polaczeniem prostoty i niskich kosztow utzrymania went. grawitacyjnej z niezawodnscia went. mechanicznej, ale drogiej w utzymaniu icon_sad.gif . Dziala to w ten sposob ze na kominie montuje sie specjalna nasade, polaczona z ukladem sterujacym, ktory sygnalizuje o zmianie cisnienia. Nasada wyposazona jet w niewielki wentylator o mocy 5-10W, ktory poprzez ruch specjalnie skonstruowanych lopatek wytwarza newielkie podcisnienie zmieniajac ruch powietrza. Nasada ta pracuje niskocisnieniowo dzieki czemu jest zapewniona cicha praca instalacji.
Wiec jest to tez jakies rozwiazanie icon_biggrin.gif.
Pozdrawiam
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
nie ukrywajmy faktu, że przy obecnym uszczelnieniu domu około połowy strat ciepła (jak nie więcej) ucieka poprzez wentylację, dlatego powinno się stosować wentylację mechaniczną z odzyskiwaniem ciepła, daje nam to komfort i oszczędności.
Tak z ciekawości chciałbym zobaczyć porównanie kosztów ogrzewania domu z rekuperatorem i bez rekuperatora, ale nie jakieś wyliczane teoretycznie, ale na podstawie wybudowanych domów o podobnej powierzchni i położonych w miarę blisko siebie (tak aby warunki temperaturowe na zewnątrz były podobne).

majsterek:
za porządny rekuperator zapłacisz około 9 tys. do tego rury wentylacyjne i robocizna ... około 20 tys. Jak myślicie, czy można samemu założyć taką wentylację i czy to się opłaca ? to przecież kwestia przeciągnięcia kilku rur o odpowiedniej średnicy. Nie wiem czy opłacało by Ci się pompę ciepła instalować, zauważ że mając dobrze ocieplony dom i rekuperator będziesz ponosił małe wydatki na ogrzewanie, wiec jeśli na pompę ciepłą dał być 35-50 tys to po ilu latach by się zwróciła ta inwestycja ?
Napisano
jestem w trakcie wykończania naszego domu, parterowy z poddaszem 120m2,sam wykonuję sobie instalacje z reku. Koszt materiałów to u mnie 5-6 tys. Pracuję w branży instalacyjnej i zainteresowałem się tematem więc robię. Nie inwestowałem na razie za dużo i w super reku bo nie wiem jak to będzie działać, planuję uruchomić w grudniu, napiszę czy i jak działa.
Pozdro.
Napisano
Cytat

A ile mnie to wyniesie z PC?


heh to trza pytać ludzi którzy to montują, sama pompa ciepła koło 20 tys icon_smile.gif do tego doliczyć należy koszty kolektora pionowego lub poziomego, myślę że tak 30-40 tys icon_smile.gif ale to najlepiej jak by się wypowiedziały na ten temat osoby, które lepiej ode mnie się na tym znają icon_smile.gif Do takiego kotła jeszcze fajnie by było mieć ogrzewanie podłogowe w domu, ze względu na konieczność dostarczenia do ogrzewania niższej temperatury icon_smile.gif Teraz sobie to podlicz, załóżmy, że na instalacje rekuperatora wydasz 18 tys, do tego pompa ciepła koło 32 tys. czyli na oko koło 50 tys wydajesz, czy to się opłaca ? Jeśli zainstalujesz rekuperator i piec kondensacyjny to wyjdziesz na tym lepiej icon_smile.gif do tego elegancka podłogówka icon_smile.gif
Napisano
Cytat

heh to trza pytać ludzi którzy to montują, sama pompa ciepła koło 20 tys icon_smile.gif do tego doliczyć należy koszty kolektora pionowego lub poziomego, myślę że tak 30-40 tys icon_smile.gif ale to najlepiej jak by się wypowiedziały na ten temat osoby, które lepiej ode mnie się na tym znają icon_smile.gif Do takiego kotła jeszcze fajnie by było mieć ogrzewanie podłogowe w domu, ze względu na konieczność dostarczenia do ogrzewania niższej temperatury icon_smile.gif Teraz sobie to podlicz, załóżmy, że na instalacje rekuperatora wydasz 18 tys, do tego pompa ciepła koło 32 tys. czyli na oko koło 50 tys wydajesz, czy to się opłaca ? Jeśli zainstalujesz rekuperator i piec kondensacyjny to wyjdziesz na tym lepiej icon_smile.gif do tego elegancka podłogówka icon_smile.gif


Dla mnie szacunkowo podali cene ok. 130zl/m2 podlogowki ze wszystkimi materialami (sterowniki,silowniki elektryczne,rury,styropian -bez wylewek), ok. 19k za pionowe (100mb) kolektory z doprowadzeniem do pom. gosp., ok. 18k wentylacja z centrala (z rekuperatorem BARTOSZ 500) i ze sterowaniem oraz podlaczeniem do GWC, GWC zwirowe w komorze fund. garazu ok. 10k (2x450m3), PC ze sterowaniem -geoTHERM exclusiv (z pasywnym chlodzeniem) Vaillant'a ok. 30k.
Razem podlogowka dla 194m2 podlog z ogrzewaniem: 194 [m2] x 130 [zl/m2] =25 220 zl,
tak wiec: 23 280+30 000+10 000+17 000+19 000=102 220 zl -calosc icon_eek.gif icon_evil.gif
Sporo, ale cala instalacja co i wentylacyjna w tym jest. Jesli bede z ta osoba "dogadywal" sie to musi troszke jeszcze zjechac -bo duuuuzo wyszlo

Pzdr.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

na stronie: www.pro-vent.pl znajdziesz dużo ciekawych informacji.


cześć majsterek
wszystko jest dla ludzi ale Ci zdolni nie muszą być aż tak bogaci by też mieć dobrze.
ja buduję dom pasywny , i rekuperacje buduję sam bo to się sprzedaje jest sprawne i dobre powyżej cw. 8000 zł a czemu bo wszystko się kompaktuje i nikt nie myśli o oporach central w takim ściśnięciu , bo jest łatwiej. widziałem wiele central przemysłowych( pracuję w tym na lotnisku) i nigdzie nie wolno zapominac o oporach i ciśnieni . moja centrala będzie miała dładkie kanały . wumienniki podwójny krzyżowy , wentylatory kanałowe z tłumikami akustyki na wejściu tuż za gwc i na wyjściu pod dachem , bo ciszej i bez zbędnych oporów, kanały o jak najmniejszych łukacj jedynie w miejscach koniecznych , dobrze izolowane , wymienniki koszt ok 2x500zł wentylatory 3x 250 bo i gwc kanały winidurowe lub pcv ocieplane ok 700zł filtry 300z gradacją reszta sprawne ręce , czas i projekt który sam sobie wyliczyłem , dom śr, przenikalność 0,15w/ k okna standard izolacyjny 0,7 rolety bo i przed ślurami troszkę zabezpieczy a i ciepła w domu zostawi.. ale okna mam otwierane gdyby przyszła ochota latem posłuchać wieczorem ptaków i posłuchać deszczu nocą , jak już wygaszę CO, pozdrawiam , mogę pomóc , wyliczenia , kontakty ( większość rekuperatorów jest robiona w polsce z firmowych wymienników ) ale ich konstrukcja to wielkie życzenia i mechanicy dawni juz odeszli zostały ...
nie mówię o wtryskowych te są ok. ( wielkim błędem jest ściskanie central aby miejsca jak naj mniej zabierała , turbulencje powinno wytworzyć się w samym wymienniku a nie przed lub za , tam przelot ma być czysty,, i kanały, miękkie ? czy ktoś widział we środku kanał po roku, (WAŻNE) dostęp do kanałów , po co filtry, żeby nie czyścić co tydzień ale kanały należy czyścić ok raz w roku a to trudna czynność , ( wymienniki ) HEATEX sprowadza alucolor z wyliczeniem ciśnień i zapraszam do dyskusji,, acha to już działa i cieszy mnie ,
z poważaniem Maciej Witczak

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...