Skocz do zawartości

Tanie grzanie


Recommended Posts

Gość arturo72
Napisano
  Cytat

Jaka jest kubatura domu? Czy jest w nim ogrzewany garaz na dwa auta?Jaki rodzaj bramy?

Stefan.

Rozwiń  

125m2 pow.do ogrzania,kubatura 350m3,nie mam warsztatu w garażu a autu nie służy grzanie tak wiec garaż nie ogrzewany i odizolowany od reszty domu a pomimo tego w garażu temp.nigdy nie spadła pon.0


Brama Krispol panelowa.
Napisano
  Cytat

125m2 pow.do ogrzania,kubatura 350m3,nie mam warsztatu w garażu a autu nie służy grzanie tak wiec garaż nie ogrzewany i odizolowany od reszty domu a pomimo tego w garażu temp.nigdy nie spadła pon.0


Brama Krispol panelowa.

Rozwiń  

To przy tej kubaturze moze tak byc.W moim przypadku nie chodzi o warsztat (choc czasem to i miotle oprawie) tylko o to zeby rano wsiasc do cieplego auta.

Stefan.
Napisano
  Cytat

-no tak tyle tylko ze te 5 KW do ogrzania wiekszego garazu tylko wystarczy.A gdzie reszta?

Rozwiń  


nie kompromituj się więcej....
u mnie około tyle potrzeba do ogrzania całego domu(zakładając że na zewnątrz jest -20C a w środku +23C)


a spory garaż dwustanowiskowy jest nieogrzewany i nie ma takiej potrzeby, temperatura w garażu nigdy nie spadła poniżej 0C
Napisano (edytowany)
Dodam tylko, że wklejona charakterystyka (tej samej PCi), jest dość leciwej powietrznej pompy ciepła ze sprężarką ON/OFF,

Było to celowe działanie - tylko w ramach edukacji, bo współczesna pompa ciepła ze sprężarką inwerterową, byłaby na takim poziomie dyskusji, nie do ogarnięcia. icon_lol.gif

Ps. I też w ramach edukacyjnych, różnice między tymi rozwiązaniami - oczywiście upraszczając:

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Witam!

Milo sie rozmawia ale powoli juz przestaje to ogarniac.Caly czas mowie o tym ze jesli temp nosnika spada to i sprawnosc ukladu leci na leb.Z wypowiedzi kolegow wynika ze dom mam do niczego (pewnie za duzy)a garaz powinienem zamurowac albo rano wsiadac do zimnego auta i miotle oprawiac w korzuchu.Zycie ciekawe jest. icon_smile.gif


Pozdrawiam.Stefan.
Napisano
Ps. Co do ogrzewania garażu - jak ktoś chce, to czemu nie ale ............

Ale dobierając każdy kocioł grzewczy, musi do mocy grzewczej wymaganej dla powierzchni domu i CWU dodać to co potrzebuje garaż.
Przez analogie, jak chce ogrzewać np. szklarnie, to czemu nie, ale tez musi uwzględnić potrzeby szklarni przy doborze mocy urządzeń grzewczych.
Gość arturo72
Napisano
  Cytat

Witam!

Milo sie rozmawia ale powoli juz przestaje to ogarniac.Caly czas mowie o tym ze jesli temp nosnika spada to i sprawnosc ukladu leci na leb.

Pozdrawiam.Stefan.

Rozwiń  

Mylisz się i to bardzo bo jest wręcz odwrotnie.
Im niższa temperatura zasilania tym sprawność pompy ciepła jest wyższa.
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
  Cytat

Zasilania czego ?

To samo pytanie zadałem wyżej.

Rozwiń  

Za nośnik energii uważam wodę zasilającą podłogówkę czy tam grzejnik. Bo temp.powietrza czyli DZ ma jedynie wpływ na sprawność czyli COP.
Poniżej widać jak to się odbywa,akurat jest to pompa,która nie zależnie od temp.powietrza posiada cały czas stałą moc grzewczą czyli 9kW czyli dla "bardzo dużych garaży" ;):

DSC01446.jpg

Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Milo sie rozmawia ale powoli juz przestaje to ogarniac.Caly czas mowie o tym ze jesli temp nosnika spada to i sprawnosc ukladu leci na leb.Z wypowiedzi kolegow wynika ze dom mam do niczego (pewnie za duzy)a garaz powinienem zamurowac albo rano wsiadac do zimnego auta i miotle oprawiac w korzuchu.Zycie ciekawe jest. icon_smile.gif

Rozwiń  


to ja ci jeszcze napiszę, że ja w garażu mam 2 duże grzejniki (przewymiarowane). Są skręcone, bo czy grzałem czy nie, to temperatura była taka sama. Trzeba sobie zdawać sprawę z ograniczeń garażu pod kątem jego ogrzewania.(nieszczelna brama garażowa,wentylacja) Dzisiaj nie robiłbym ogrzewania w garażu w ogóle, ta kasa na te grzejniki to były wyrzucone pieniądze - ale jak ktoś chce grzać, to niech grzeje.

Co do twojego domu to się nie wypowiem, bo nie pisałeś chyba nic o nim - dyskusja zaczeła się od pytanie o koszt nośników energii, nie było mowy o zapotrzebowaniu konkretnego domu na CO

nośnik to woda zasilająca podłogówkę, więc jest tak jak pisze arturo
a zanim użyje się sformułowania, że sprawność leci na łeb - warto wiedzieć przez jaki okres w skali roku pompa będzie pracować ze "spadnietą na łeb" sprawnością....wtedy uniknie się wielu nieporozumień icon_razz.gif
Napisano
  Cytat

.................. Bo temp.powietrza czyli DZ ma jedynie wpływ na sprawność czyli COP.
...........Poniżej widać jak to się odbywa,akurat jest to pompa,która nie zależnie od temp.powietrza posiada cały czas stałą moc grzewczą czyli 9kW ..............

Rozwiń  


Nie do końca, bo mimo, że COP jest niby ten/taki sam, to wzrasta lub maleje, moc sprężarki (inwerterowej - patrz post #54). a tym samym, wzrasta lub maleje zużycie prądu .

I zwracam uwagę na chwyt marketingowy, przemycony w tabelce zapodanej przez Arturo.
Wg. tej tabelki PCi pracuje przy temperaturze powietrza +7 stopni, dokładnie z taka samą mocą jak przy -15.

Jeszcze raz odsyłam do postu #54
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
  Cytat

I zwracam uwagę na chwyt marketingowy, przemycony w tabelce zapodanej przez Arturo.
Wg. tej tabelki PCi pracuje przy temperaturze powietrza +7 stopni, dokładnie z taka samą mocą jak przy -15.

Rozwiń  

Nie do końca chwyt marketingowy bo dane są jak najbardziej zgodne. Bardziej prztyczek dla konkurencji ;)
Wiadomo,że im niższa temp.DZ tym moc grzewcza spada ale dzięki sprezarce 16kW tam w środku ograniczyli elektronicznie jej moc grzewczą przy 7st.C do 9kW by przy -15st.C przy naturalnym spadku mocy osiągnąć również 9kW icon_smile.gif


Ale jak zwał tak zwał bo dla inwestora najważniejsza jest moc grzewcza przy najniższej temp.obliczeniowej w danej strefie A jaka będzie moc grzewcza przy 7st.C mało istotne jest bo na pewno nie będzie niższa niż przy np.-20st.C icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Dane są zgodne i nie kwestionuję tego.
Natomiast umiejętne ich wykorzystanie - to inna sprawa, choćby z tym prztyczkiem. icon_lol.gif

Rozwiń  

Dalej
"Ale jak zwał tak zwał bo dla inwestora najważniejsza jest moc grzewcza przy najniższej temp.obliczeniowej w danej strefie A jaka będzie moc grzewcza przy 7st.C mało istotne jest bo na pewno nie będzie niższa niż przy np.-20st.C icon_smile.gif "

No to ja juz dziekuje.

Pozdrawiam.Stefan.
Gość arturo72
Napisano
  Cytat

No to ja juz dziekuje.

Pozdrawiam.Stefan.

Rozwiń  

Za ?


Tak wogole o co Ci chodzi bo niezbyt jarze ?
Napisano
  Cytat

Padnie tylko pompka obiegowa i wentylator. Czyli w sumie padnie na amen.

Rozwiń  

Tak, ale to są obwody pomocnicze, niskoprądowe.
Wystarczy im więc akumulator i przetworniczka napięcia na pełny sinus, aby ogrzewanie (tu: pompka obiegowa) nadal hulało bez prądu z sieci.

Można kupić zestaw UPS dedykowany do CO, albo poradzić sobie tak, jak to nieraz robiłem u znajomej moim zestawem wędkarskim: akumulator żelowy 63 Ah + przetwornica pełny sinus 1000 W (mam akurat taką, ale do pompki obiegowej wystarcza dużo mniejsza, a więc i tańsza).
Napisano
Tiaaa.
I wytrzyma np. 1 tydzień ?

Przeca te urządzenia są dedykowane jako zabezpieczenie kotła lub elektroniki, na czas wygaszenia/zamknięcia.

Już nie wspominam, że dla współczesnego domu nawet kilka godzin bez ogrzewania i to przy ponad -20 na zewnątrz, to nie tragedia - temperatura w domu obniży się nieznacznie (o 1 - 2 stopni).
Napisano
  Cytat

Tiaaa.
I wytrzyma np. 1 tydzień ?

Rozwiń  

Nie, ale mój akumulator 63Ah wystarczył na 2 dni.
Przerwy w dopływie prądu są dłuższe?
Nawet gdyby, to w 10 godzin akumulator taki doładuję we wsi obok. icon_smile.gif


  Cytat

Już nie wspominam, że dla współczesnego domu nawet kilka godzin bez ogrzewania i to przy ponad -20 na zewnątrz, to nie tragedia - temperatura w domu obniży się nieznacznie (o 1 - 2 stopni).

Rozwiń  

To i śmieciucha w nowoczesnym domu (czytaj: energooszczędnym) nie trzeba podtrzymywać. icon_biggrin.gif
Napisano
  Cytat

To i śmieciucha w nowoczesnym domu (czytaj: energooszczędnym) nie trzeba podtrzymywać. icon_biggrin.gif

Rozwiń  


Moj dom to taki bylejaki moze i jest ale mam kominek i solaranlage ktora z pewnoscia doladuje akumulator a moze i pompe ciepla zasili. icon_smile.gif

Pozdrawiam.Stefan.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

Tak, ale to są obwody pomocnicze, niskoprądowe.
Wystarczy im więc akumulator i przetworniczka napięcia na pełny sinus, aby ogrzewanie (tu: pompka obiegowa) nadal hulało bez prądu z sieci.

Można kupić zestaw UPS dedykowany do CO, albo poradzić sobie tak, jak to nieraz robiłem u znajomej moim zestawem wędkarskim: akumulator żelowy 63 Ah + przetwornica pełny sinus 1000 W (mam akurat taką, ale do pompki obiegowej wystarcza dużo mniejsza, a więc i tańsza).

Rozwiń  


Owszem, Akumulator zasilający przetwornicę i w drugą stronę. Trochę to masło maślane i łatwiej by było zrobić odwrotnie - czyli zasilacz buforowy na 12 V z bbuforem jako aku i silnik pompki ba 12 V co przy maksymalnej mocy dla pompy obiegowej c.o 65 W nie pobrało by więcej jak 10 A a dla pompy ciepła to już grubsza sprawa.

O pompę ciepła głownie mi chodzi a nie o pompkę obiegową.
Napisano
Tylko z obowiązku "kronikarskiego".

Podana/ne cena/y dotyczy/ą takiego stanu urządzenia:



Czyli albo nie śmigane nówki, albo mało śmigane - do 200 motogodzin. icon_cool.gif
Napisano
  Cytat

Tylko z obowiązku "kronikarskiego".

Podana/ne cena/y dotyczy/ą takiego stanu urządzenia:



Czyli albo nie śmigane nówki, albo mało śmigane - do 200 motogodzin. icon_cool.gif

Rozwiń  


Na marginesie - ten sprzedawca ma w mojej okolicy monopol na różne produkty z wojskowych magazynów.

Wracając do tematu - co zrobimy, gdy pompa ciepła się wyłączy z powodu braku zasilania - a nie są to sporadyczne przypadki w naszym klimacie. Nie mając zasilania awaryjnego.
Napisano
  Cytat

W sumie mamy 4kW za 1200 PLN i finito - jak to pieknie ująłeś bajbaga

Wiersz 7-11 z zestawienia - cena z 2013 roku

a w kolejnym przetargu nawet taniej.

Rozwiń  
- icon_smile.gif i tu sie z kolega calkowicie zgadzam w kwesti "finito". icon_smile.gif

Te "wojenne" agregaty sa napedzane dwusuwowymi silnikami na benzyne olowiowa z oliwa.Z kilometra slychac jakby pszczolki w ulu sie roily...A coz dopiero mieszkanie z takim "potworem"? A gdzie do tego "automatyczny wajchowy" do rozruchu przy zaniku napiecia? icon_smile.gif To juz znacznie lepiej pare groszy dolozyc i wspolczesnego KIPORA nabyc z napedem gazowym i pelna automatyka za pare groszy..

Stefan..
Napisano
Mistrzu drogi.

Tam jest czterosuwowy (dwu lub jednocylindrowy UD-25 lub UD-2) silnik (moc 6 - 7 kW), przeznaczony do pracy ciągłej, chłodzony powietrzem, odpalanie kopką, albo z akumulatora.
Sam reguluje swoje obroty w zależności od obciążenia.



Gość arturo72
Napisano (edytowany)
  Cytat

Wracając do tematu - co zrobimy, gdy pompa ciepła się wyłączy z powodu braku zasilania - a nie są to sporadyczne przypadki w naszym klimacie. Nie mając zasilania awaryjnego.

Rozwiń  

Nic,temperatura w domu dzięki akumulacji ciepła w podłodze i bezwladnosci domu spadnie nam o ok.0,5st.przez 12h awarii tym bardziej w nowych domach.

Ja mam moc grzewczą pompy większą niż wynika to z potrzeb domu i przy -18st.C pompa grzeje max.10h na dobę zeby utrzymac temp.w domu czyli to jest tak samo jakbym przez 14h nie miał prądu icon_smile.gif Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
  • 3 miesiące temu...
Napisano
  Cytat

Słuszna uwaga, wciąż się mówi o grzaniu a przecież to ciepłe powietrze nam ucieka - w większości przypadków - bez kontroli. Mało tego - mimo, że nam ucieka to w wielu mieszkaniach a nawet domach ma się często wrażenie, że jest duszno.

Rozwiń  


Witam,

Jednym ze sposobów ograniczenia wentylacyjnych strat ciepła w budynku, jest zastosowanie wentylacji mechanicznej z rekuperatorem. Takie rozwiązanie poprzez odzysk ciepła pozwoli na obniżenie kosztów ogrzewania przy jednoczesnym polepszeniu komfortu wewnątrz budynku.
Przy okazji chciałbym polecić rekuperator AerastarComfort marki Junkers, który jest dostępny w trzech rozmiarach przystosowanych do nominalnych przepływów powietrza wynoszących: 140 m3/h, 230 m3/h oraz 350 m3/h. Urządzenie cechuje wysoka efektywność odzysku ciepła, nawet do 90%, co pozwala na duże oszczędności kosztów ogrzewania i jednocześnie zapewnia zawsze świeże i czyste powietrze w pomieszczeniach. Więcej informacji o produkcie można znaleźć na stronie internetowej: http://www.junkers.pl/produkty/rekuperacja...tarcomfort.html. Możliwy jest również kontakt telefoniczny pod numerem infolinii: 801 600 801.
W razie pytań, pozostaję do dyspozycji

Pozdrawiam,
________________________________
Konsultant marki Junkers
Napisano

wszystko to tylko rozważania teoretyczne - jak postawi się solidnie ocieplony dom- nie termos /ze styropianu /- to rachunki wyjda jak w bloku , piec sobie ledwie pali , i cały rok temperatura taka sama .
Gość czerwony łeb
Napisano
  Cytat

wszystko to tylko rozważania teoretyczne - jak postawi się solidnie ocieplony dom- nie termos /ze styropianu /- to rachunki wyjda jak w bloku , piec sobie ledwie pali , i cały rok temperatura taka sama .

Rozwiń  

I cóż dodać do takiej wypowiedzi żeby nie sprowokować dyskusji jakiś forumowych maniaków a pomóc innym mniej świadomym ?
Może tylko tyle,że ze względu na mój czerwony łeb nie posiadając żadnego "pieca" za ogrzewanie za sezon grzewczy płace 500zl czyli tyle ile za miesięczny czynsz w bloku icon_biggrin.gif
To nie magia,to mój czerwony łeb to sprawił icon_biggrin.gif


I to nie rozważania teoretyczne ale po 4 letnim czary mary hokus pokus jeśli chodzi o przeprowadzkę z mieszkania w bloku do domu icon_biggrin.gif

Miesiąc temu przyszła mi podwyżka czynszu na mieszkanie na 509zl za 52m2....

Miesiąc temu przyszła mi podwyżka czynszu na mieszkanie na 509zl za 52m2....
  • 3 miesiące temu...
Napisano
  Dnia 16.09.2014 o 10:33, darful napisał:

Znacie jakieś dobre sposoby na oszczedność na ogrzewaniu?

Rozwiń  

No to mam takie doświadczenie - ciekawe co wy na to?

Grzanie całodobowe jest mniej oszczędne, niż z przerwą np. 8 - 10 godzinną. Nie opłaca się też - przynajmniej w moim przypadku - grzanie krocej niż 6- 8 godzin na dobę. Zdecydowanie najmniej oszczędne jest grzanie 24 godziny.

mam CO grawitcyjne, piec gazowy stary.

Napisano
  Dnia 26.01.2017 o 17:52, zenek napisał:

No to mam takie doświadczenie - ciekawe co wy na to?

Grzanie całodobowe jest mniej oszczędne, niż z przerwą np. 8 - 10 godzinną. Nie opłaca się też - przynajmniej w moim przypadku - grzanie krocej niż 6- 8 godzin na dobę. Zdecydowanie najmniej oszczędne jest grzanie 24 godziny.

mam CO grawitcyjne, piec gazowy stary.

Rozwiń  

Masz grzejniki czy podłogówkę?

Napisano (edytowany)
  Dnia 26.01.2017 o 19:16, mhtyl napisał:

Masz grzejniki czy podłogówkę?

Rozwiń  

grzejniki oczywiście - stare, żeliwne. To stara instalacja - 20 lat? Wiem że podłogowka działa długodystansowo, ale za to z niska temperaturą. Ja zwykle daje na kotle 53 - 58 st (wyjątkowo ponad 60 st). - a w domu dawniej  srednio 19, teraz 20, 21. W nocy 19.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Napisano
  Dnia 26.01.2017 o 22:16, zenek napisał:

grzejniki oczywiście - stare, żeliwne. To stara instalacja - 20 lat? Wiem że podłogowka działa długodystansowo, ale za to z niska temperaturą. Ja zwykle daje na kotle 53 - 58 st (wyjątkowo ponad 60 st). - a w domu dawniej  srednio 19, teraz 20, 21. W nocy 19.

Rozwiń  

Wymiana grzejników na konwektory wraz z rurami + ewentualnie nowy kocioł gazowy i będziesz płacił za gaz mniej niż teraz.

Teraz masz zapewne dużej średnicy rury a i grzejniki żeliwne tez maja dużą objętość tak więc i masz więcej wody do ogrzania.

Napisano
  Dnia 27.01.2017 o 15:48, mhtyl napisał:

Teraz masz zapewne dużej średnicy rury a i grzejniki żeliwne tez maja dużą objętość tak więc i masz więcej wody do ogrzania.

Rozwiń  

No mam - ale przeciez ta woda oddaje ciepło do budynku. Gorące są w 25 minut przy 55 st wody na piecu. Mogę wymienić wszystko - tylko kiedy mi sie to zwróci. Rozmawiałem z fachowcem - sam miał taką sytuację z domem rodziców którzy mieli w miarę jeszcze niestarą starą instalację CO - przeliczył,i stwierdził, że gra nie warta świeczki. Ale podstawa to ocieplone dobrze glówne ciągi (głóowne ciągi mam ocieplone  w ocieplonym kanale) i piony.

A grzejniki żeliwne są niezawodne - przynajmniej u mnie . 

Ale chętnie wymienię argumenty......

Napisano
  Dnia 27.01.2017 o 16:05, zenek napisał:

No mam - ale przeciez ta woda oddaje ciepło do budynku. Gorące są w 25 minut przy 55 st wody na piecu. Mogę wymienić wszystko - tylko kiedy mi sie to zwróci. Rozmawiałem z fachowcem - sam miał taką sytuację z domem rodziców którzy mieli w miarę jeszcze niestarą starą instalację CO - przeliczył,i stwierdził, że gra nie warta świeczki. Ale podstawa to ocieplone dobrze glówne ciągi (głóowne ciągi mam ocieplone  w ocieplonym kanale) i piony.

A grzejniki żeliwne są niezawodne - przynajmniej u mnie . 

Ale chętnie wymienię argumenty......

Rozwiń  

Jeżeli teraz masz w instalacji np 200 litrów to po założeniu konwektorów i wymianie rur na cieńsze będziesz miał np 50 l. Co szybciej nagrzejesz? 200 l czy 50 l? To samo dotyczy grzejników, konwektory szybciej rozprowadza ciepło po pomieszczeniu niż żeliwne.

Napisano
  Dnia 27.01.2017 o 16:18, mhtyl napisał:

Jeżeli teraz masz w instalacji np 200 litrów to po założeniu konwektorów i wymianie rur na cieńsze będziesz miał np 50 l. Co szybciej nagrzejesz? 200 l czy 50 l? To samo dotyczy grzejników, konwektory szybciej rozprowadza ciepło po pomieszczeniu niż żeliwne.

Rozwiń  

Zgadzam się - ale o ile szybciej - bo to nie będzie w domu jednorodzinnym 50 l tylko przynajmniej 200 (teraz mam ze 400 pewnie). Zgadzam się - bezwładność mam większą, ale nie potrzebuję pompy, bo mam grawitację, a że m się zagrzeje o 10, 15 min szybciej? - za to ostygnie mi też 15 min później. To raczej nie są oczywiste argumenty poniesienia kosztów i trudow (instalacje mam w ścianach) gruntownej przeróbki. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...