Skocz do zawartości

Indywidualny projekt domu parterowego


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów. Planuję w przyszłym roku rozpocząć budowę domu parterowego.
Mam w planach zlecić wykonanie projektu indywidualnego, z moich wytycznych, ale zanim to zrobię chciałbym posłuchać różnych rad i uwag bardziej doświadczonych forumowiczów icon_smile.gif
"Narysowałem" projekt, który by odpowiadał moim oczekiwaniom. Dom musi być parterowy z 4 pokojami (w planach dwójka dzieci + biuro). Na poddaszu tylko mały strych (bez poddasza użytkowego).
Chciałbym, aby dom był jak najłatwiejszy w użytkowaniu, bez żadnych schodów oraz energooszczędny z rekuperacją, ogrzewany gazem + kominek.
Całość wyszła ok. 196m2 razem z pomieszczeniami gospodarczymi + 44m2 garaż. Podobają mi się typowe niskie parterówki i myślałem o dachu z nachyleniem 25stopni.
Działka ma ok. 2300m2 łącznie z częscią na dole gdzie planuję zrobić duży ogród z sadem.
Będę bardzo wdzięczny za wszystkie pomysły, uwagi i rady co do projektu icon_smile.gif

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Gość mhtyl
Napisano
Co do nachylenia dachu jak i również samego domku to powinieneś zajrzeć w WZ dla tej działki i w MPZP.
Co do projektu to wyprostowałbym ten uskok w korytarzu za schowkiem , ściana niech będzie szła równo na całej długości, zyskasz trochę więcej miejsca w sypialni.
Zlitowałbym front łazienki 2 m2 z tym uskokiem , znaczy się wydłużyłbym ją o ten uskok co wchodzi w hol.
A w wiatrołapie też zrównał bym ścianę ta granicząca z garażem, przesunął ja na wysokość ściany kotłowni-pralni, zyskasz większy wiatrołap a garaż na tym i tak nie straci bo jest duży a w dodatku masz na jego końcu pomieszczenie gospodarcze.
Napisano (edytowany)
- w WZ dopuszczalne jest nachylenie od 20 do 45 stopni, inne wymogi również projekt spełnia,
- co do uskoku zrobiłem go specjalnie, ze względu na to, że korytarz jest długi i żeby nie było klaustrofobicznie. Muszę się zastanowić czy jeśli zostawię po całości 140cm szerokości, czy nie będzie za ciasno,
- faktycznie małą łazienkę mogę powiekszyć, może nie aż do samego końca tego uskoku co wchodzi w hol. Chyba wystarczy tylko 0,5m poszerzyć, a uskok zmniejszyć na równo z łazienką,
- co do wnęki w garażu to na pewno nie chcę jej likwidować, ponieważ musi być wygodne miejsce na rowery itp. icon_smile.gif

mhtyl, dziękuję za uwagi. Łazienkę na pewno powiększę bo te 2m2 faktycznie mogą być za mało icon_smile.gif Edytowano przez ekips (zobacz historię edycji)
Napisano
Administracyjnie:
- nie każda gmina dopuszcza kąt dachu 25o ( sprawdzić MPZP lub WZ),
- elewacja frontowa często ma określoną w wytycznych długość (15-17m),
- linia zabudowy - sprawdziłeś jaka obowiązuje na Twoim terenie?

Projekt:
- biuro w strefie nocnej,
- brak naniesionych kominów,
- doprowadzenie powietrza do spalania w kominku,
- kominek obok TV,
- duży podcień gospodarczy przez co łazienka będzie ciemna,
- bardzo długie kosze dachu od strony zachodniej (najczęstszy kierunek wiatrów) będą wymagały ponadprzeciętnej dokładności wykonania,
- przejście z garażu do domu przez pomieszczenie w funkcji pralni... w funkcji kotłowni OK.
Napisano
Cytat

Administracyjnie:
- nie każda gmina dopuszcza kąt dachu 25o ( sprawdzić MPZP lub WZ),
- elewacja frontowa często ma określoną w wytycznych długość (15-17m),
- linia zabudowy - sprawdziłeś jaka obowiązuje na Twoim terenie?

Projekt:
- biuro w strefie nocnej,
- brak naniesionych kominów,
- doprowadzenie powietrza do spalania w kominku,
- kominek obok TV,
- duży podcień gospodarczy przez co łazienka będzie ciemna,
- bardzo długie kosze dachu od strony zachodniej (najczęstszy kierunek wiatrów) będą wymagały ponadprzeciętnej dokładności wykonania,
- przejście z garażu do domu przez pomieszczenie w funkcji pralni... w funkcji kotłowni OK.



- dopuszczalny kąt dachu jest od 20 do 45stopni, nie ma wytycznych do długości elewacji oraz linia zabudowy minimum 5m od drogi. Ogólnie projekt spełnia wymogi administracyjne.
- kominy oraz doprowadzenie powietrza do spalania w kominku nie są naniesione, ponieważ to tylko wstępny projekt ogólnego zarysu "narysowany" przeze mnie,
- bardzo dobra rada co do kominka obok TV, faktycznie kominek zostawię przy tej ścianie co jest, przesunięty na środek, a TV przeniosę na ścianę zachodnią,
- bardzo chętnie zrobiłbym mniejszy podcień przy łazience, ale to już architekt musi ocenić czy jest to możliwe, aby dach trzymał jakiś ład i skład ;)
- co do projektu dachu i długości koszy chyba nie ma innej możliwości? (również zwrócę na to uwagę architektowi)
- faktycznie nie pomyślałem, że przejście w pralni może być problemem... Może pralnię przeniosę tam gdzie schowek 3,2m a schowek zrobię w kotłowni. Muszę tą kwestię omówić z moją drugą połówką ;)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

- co do uskoku zrobiłem go specjalnie, ze względu na to, że korytarz jest długi i żeby nie było klaustrofobicznie. Muszę się zastanowić czy jeśli zostawię po całości 140cm szerokości, czy nie będzie za ciasno,
- co do wnęki w garażu to na pewno nie chcę jej likwidować, ponieważ musi być wygodne miejsce na rowery itp. icon_smile.gif


Zrobisz jak uważasz, ale z korytarza będziesz mniej korzystał-przebywał niż w sypialni.
Co do garażu to i bez tej wnęki rowery zmieścisz, zresztą jak już pisałem masz pomieszczenie gospodarcze a i tak jak będziecie korzystać z rowerów to nie będą one chowane co dzień (znam to z własnego podwórka) tylko od czasu do czasu no i na okres zimy.

Jeszcze zwrócę uwagę na ten dach, kąt niby jest odpowiedni, a co z kalenicą (kalenicami)?
Napisano
Ja oczyma wyobrazni widze frontowa elewacje i.... nie podoba mi sie. Kuchnia wysunieta prawie na 2 metry :scratching:

Moim zdaniem wchodzenie do kuchni przez salon, to pomylka.
Napisano
Cytat

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów. Planuję w przyszłym roku rozpocząć budowę domu parterowego.
Mam w planach zlecić wykonanie projektu indywidualnego, z moich wytycznych, ale zanim to zrobię chciałbym posłuchać różnych rad i uwag bardziej doświadczonych forumowiczów icon_smile.gif
"Narysowałem" projekt, który by odpowiadał moim oczekiwaniom. Dom musi być parterowy z 4 pokojami (w planach dwójka dzieci + biuro). Na poddaszu tylko mały strych (bez poddasza użytkowego).
Chciałbym, aby dom był jak najłatwiejszy w użytkowaniu, bez żadnych schodów oraz energooszczędny z rekuperacją, ogrzewany gazem + kominek.
Całość wyszła ok. 196m2 razem z pomieszczeniami gospodarczymi + 44m2 garaż. Podobają mi się typowe niskie parterówki i myślałem o dachu z nachyleniem 25stopni.
Działka ma ok. 2300m2 łącznie z częscią na dole gdzie planuję zrobić duży ogród z sadem.
Będę bardzo wdzięczny za wszystkie pomysły, uwagi i rady co do projektu icon_smile.gif



nie wiem jakiego typu biuro prowadzisz, ale jeśli dość często przychodzą różni interesanci to muszą przejść przez cały dom i patrz żeby przypadkiem do żony nie skręcili icon_razz.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Deweloper dokonuje tu dość dziwnej nadinterpretacji przepisów zawartych w warunkach technicznych (WT).  przede wszystkim mamy tam bowiem następujący zapis § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308. Ten warunek musi być koniecznie spełniony. Przede wszystkim trzeba więc zadać deweloperowi pytanie, w jaki sposób jest on spełniony w tym konkretnym budynku.    Kolejna sprawa to sam § 308. § 308. 1. W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych.   2. W budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) wyjścia, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić z każdej klatki schodowej.   3. Jako wyjście z klatki schodowej na dach należy stosować drzwi o szerokości 0,8 m i wysokości co najmniej 1,9 m lub klapy wyłazowe o wymiarze 0,8 x 0,8 m w świetle, do których dostęp powinien odpowiadać warunkom określonym w § 101.    Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję tego przepisu. Zaczyna się on od określenia jakich obiektów dotyczy (W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych). W logiczny sposób wskazano tu liczbę kondygnacji, jako kryterium stosowania przepisu. Kwestia obecności lub braku klatki schodowej jest drugorzędna.  Ewentualnie można powoływać się na jeszcze jeden zapis z WT, jako dopuszczający zastosowanie drabin zewnętrznych.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.   To jednak już tyko dopuszczenie pewnego rozwiązania w szczególnym przypadku. Pozostaje kwestia oceny, czy jest tu uzasadnione.  Osobiście upierałbym się, że w budynku szeregowym, który ma przynajmniej 2 kondygnacje naziemne (np. parter i poddasze użytkowe) wymagane jest wykonanie wyłazów dachowych w każdym z segmentów, ewentualnie wspólnej przymocowanej na stałe drabiny zewnętrznej. Przecież, jeżeli zrobimy tylko jeden wyłaz, to i dostęp do niego będzie tylko z tego jednego segmentu. To zaś nie zapewnia spełnienia zakładanych funkcji - możliwości czyszczenia kominów i konserwacji dachu każdego segmentu.  Niestety, to wszystko jest jedynie interpretacją. Wiążącą interpretację może dać tylko wyrok sądu.
    • Jednak musiało zadziałać któreś z zabezpieczeń, które obejmowało całą instalację. Najczęściej problemem jest właśnie brak selektywności pomiędzy zabezpieczeń pomiędzy rozdzielnicą domową i zabezpieczeniami przy liczniku. Które z nich zadziała to w większości przypadków loteria.  Ale opis problemu jest dziwny. Wyłącznik różnicowoprądowy musiał jednak zadziałać, skoro potem manipulacje tylko przy nim wystarczyły, żeby przywrócić zasilanie.
    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
    • Herezja. Ch-ki B, C, czy D w zakresie zwarciowym są identyczne. Polecam Ci ten tekst z linku powyżej..  Selektywności nie da się uzyskać stosując klasyczne automaty nadprądowe.  Dla osiągnięcia selektywności trzeba by stosować zabezpieczenia selektywne na zasilaniu, ale energetyka się na to nie godzi. 
    • Masz "szybszy" B16 w tamtej skrzynce.     Zwarcie było na tyle silne, że "wybiło" wcześniej wyłącznik (B16 w skrzynce głównej), zanim ten w domowej skrzynce  zareagował Wyłączniki nadprądowe działają zarówno na przeciążenie, jak i zwarcie. Zadziała ten, który pierwszy wykryje przekroczenie granicy prądu zwarciowego — i ma najszybszy czas reakcji.   Jeśli tamten B16   był bliżej źródła zasilania (np. w skrzynce licznikowej lub głównej), to on mógł szybciej zareagować, przy zwarciu prąd "idzie do źródła", i pierwszy bezpiecznik, który to wykryje, wyłącza zasilanie.     Jeśli dwa bezpieczniki B16 są szeregowo, to nie ma gwarancji, że zadziała ten "bliżej zwarcia". Zadziała ten, który zareaguje szybciej — a czas reakcji bywa różny (nawet w identycznych modelach).       Gdy ten B16   wyłączył się, (najprawdopodobniej zabezpiecza całą instalację domową), zostało  odcięte zasilanie wszystkich obwodów — zarówno światła, jak i gniazd.       Jeśli ten B16 wyłącza się jako pierwszy przy zwarciu również w innych obwodach, prawdopodobnie, zabezpieczenia nie są dobrane selektywnie, główne zabezpieczenie powinno  mieć wyższy prąd lub charakterystykę C/D, a domowe np. B10., albo trzeba zastosować  C16 lub D16.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...