Skocz do zawartości

instalacja grzewcza-solary+kominek+kocioł elektryczny


esta

Recommended Posts

Napisano
Witam,

Rozważamy z mężem różne wersje ogrzewania domu + c.w.u. (dom ok. 150 m, ocieplony, z użytkowym poddaszem). Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy). Gaz i olej nie wchodzą w rachubę.
Czy takie ogrzewanie zdałoby egzamin w ogrzewaniu domu i wody użytkowej ?
Napisano
Cytat

Witam,

Rozważamy z mężem różne wersje ogrzewania domu + c.w.u. (dom ok. 150 m, ocieplony, z użytkowym poddaszem). Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy). Gaz i olej nie wchodzą w rachubę.
Czy takie ogrzewanie zdałoby egzamin w ogrzewaniu domu i wody użytkowej ?




zdało ale sądzę, że do tak małej powierzchni chyba nie potrzeba tyle kombinacji. Ja mam piec + kominek z płaszczem i kolektory i sprawdza się dobrze ale powierzchni mam 280m.
Napisano
Zamiast kotła elektrycznego i kolektorów - powietrzna pompa ciepła.
Wyjdzie taniej eksploatacyjnie i porównywalnie w kosztach inwestycyjnych (jeśli nie taniej)
Napisano
Kocioł elektryczny byłby tylko w razie lenistwa przy paleniu w kominku icon_smile.gif
Cooliber, a ile kosztowała taka inwestycja w Twoim domu i jaki jest roczny koszt za ogrzewanie jeśli mogę wiedzieć ?

Co do powietrznej pompy ciepła to mam obawy, że nie da rady, bo ja nie znoszę chłodu i lubię jak jest ciepło, no i że instalatorzy są jeszcze niedoświadczeni, więc łatwo z tym wejść na tzw. minę.
Napisano
Cytat

Co do powietrznej pompy ciepła to mam obawy, że nie da rady, bo ja nie znoszę chłodu i lubię jak jest ciepło, no i że instalatorzy są jeszcze niedoświadczeni, więc łatwo z tym wejść na tzw. minę.



icon_eek.gif A kolektory dadzą radę?

"Najpodlejsza" powietrzna pompa ciepła da radę ogrzać domek, w ciągu co najmniej 70% sezonu grzewczego (bez rozpalania kominka) i w ponad 90% pokryje CWU.
Napisano
poważnie ? icon_eek.gif
ale jaka to powinna być pompa i ile kosztuje ?
kiedyś czytałam, że taka powietrzna pompa przy temperaturze powietrza -5 stopni nie daje sobie rady i ciepło wtedy daje tylko zamontowana w niej grzałka, która ciągnie prąd.
Napisano
Cytat

icon_eek.gif A kolektory dadzą radę?



Tylko wspomogą kocioł


Cytat

kiedyś czytałam, że taka powietrzna pompa przy temperaturze powietrza -5 stopni nie daje sobie rady i ciepło wtedy daje tylko zamontowana w niej grzałka, która ciągnie prąd.



Jak by nie działała przy -5 i nie dawała sobie rady to ludzie by pomarzli w swoich domach icon_smile.gif

Napisano
Nie bardzo pojmuję Twoją strategię myślową.

Chcesz palić non stop w kominku (przy Twoim rozwiązaniu), a teraz przeszkadza Ci, że będziesz musiała palić tylko przy mocno ujemnych temperaturach icon_eek.gif
Napisano
Nie chcę palić w komniku non stop, chociaż chęci mam duże to wiem, że po jakimś czasie człowiekowi się nudzi palenie w kominku. Dlatego kominek ma tylko wspomagać cały system przy większych mrozach.
Myślałam, że w zimę kolektory podgrzeją trochę wodę w zasobnikach, a resztę dogrzeję kominkiem, a jak mi się nie będzie chciało, to piec elektryczny się włączy.
Mam małe pojęcie o technicznych sprawach dlatego to co sobie wyobrażam może znacznie odbiegać od rzeczywistości ... dlatego pytam tutaj icon_smile.gif

Czyli jeśli zamiast kolektorów zamontuję powietrzną pompę ciepła to lepiej na tym wyjdę ? Jakie rozwiązanie dla mnie byłoby najlepsze ?
Napisano
Cytat

. Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy).



To rozwiązanie raczej gwarantuje palenie non stop w sezonie grzewczym, oraz odpalanie kominka (albo grzałki) poza sezonem dla potrzeb CWU (u nas nie zawsze jest słoneczko).

Dlatego zamiast kolektorów proponuję najtańszą powietrzna pompę ciepła.

Jest też alternatywa - całkowicie bezobsługowe grzanie CO i CWU przy pomocy pompy ciepła gruntowej lub powietrznej - przy ogrzewaniu podłogowym aż się prosi .............
Napisano
I przy takiej powietrznej pompie ciepła + kominek z płaszczem w razie większego mrozu to wystarczy ? Nie muszę już wtedy montować dodatkowego kotła ?
Napisano
Nie polecam, ani nie polecę.
Wykonaj OZC, dogadaj się (sama z sobą?) czego oczekujesz od kotłowni, oceń swoje możliwości finansowe - wtedy będziemy mogli pokazać co jest dostępne na rynku.
Napisano
Jestem z dolnośląskiego. Możliwości finansowe - ok. 50.000 zł za całość systemu ogrzewania.
Od systemu grzewczego oczekuję oczywiście niskich kosztów eksploatacji i jednocześnie bezobsługowości w miarę możliwości.
Chcę mieć kominek z płaszczem wodnym, w którym niekoniecznie muszę palić codziennie (no chyba że sytuacja finansowa mnie zmusi).
Ogrzewanie podłogowe w całym domu ok. 150m kwadratowych (parter+poddasze).
Czy to wystarczy ?
Jestem na etapie projektu domu.
Napisano
Czyli z grubsza licząc masz na kotłownię CO i CWU około 35.000 zł - czyli można się pokusić o instalację opartą na PCi (nawet gruntową) w 100% pokrywającą zapotrzebowanie na ciepło, w każdych warunkach zewnętrznych.
Moja sugestia - prosty kominek jako źródło awaryjne i (lub) "relaksacyjne".
Napisano
tylko, że nie mam miejsca na działce na pompę gruntową poziomą a na pionową mnie nie stać, więc zostaje powietrzna... tylko jaka ?
Napisano
Taka która da radę... jeśli idzie o moc
Cytat

Nie polecam, ani nie polecę.
Wykonaj OZC,


Wybór konkretnej firmy/producenta jest sprawą drugorzędną, choć na pewno nie bez znaczenia (koszt).
Napisano (edytowany)
Cytat

tylko, że nie mam miejsca na działce na pompę gruntową poziomą a na pionową mnie nie stać, więc zostaje powietrzna... tylko jaka ?



trzeba policzyć precyzyjnie projektowe obciążenie cieplne, żeby prawidłowo dobrać moc urządzenia grzewczego
Na potrzeby uproszczonej symulacji wystarczy jak podasz parametry domu, typu:
ocieplnie pod podłogą, ocieplenie ścian,ocieplenie dachu/poddasza, rodzaj wentylacji(grawitacyjna,mechaniczna z odzyskiem ciepła), ilość osób - żeby uwzględnić zapotrzebowanie na CWU (metraż podałaś 150m2)
to że "ocieplony dom", to tak samo precyzyjna informacja dla mnie jak to że w Pułtusku dzisiaj świeciło słonce icon_rolleyes.gif
- podaj planowane grubości ocieplenia

jeśli to etap wyboru projektu, to wiele można zmodyfikować, poprawić - wybrać takie rozwiązania, że rozwiązanie typu PC wyjdzie taniej
Idealnie jest jak wszędzie jest ogrzewanie podłogowe (lub częściowo ścienne) - aż się prosi wtedy o pompę ciepła Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Napisano
No dobra, to teraz konkrety planu:
- parter ok. 90 m kwadratowych powierzchni, podłogówka na ponad połowie powierzchni (reszta to hol, kotłownia, schody i spiżarka)
- piętro ze skosami też ok. 90 metrów powierzchni i też podłogówka (ściana kolankowa ok. 1m)
wiem, że w sumie to 180m, ale jak odliczyć pomieszczenia techniczne i skosy to wyjdzie ok.150m powierzchni użytkowej.
- ściany ocieplone styropianem 20 cm
- podłoga ocieplona styropianem pod podłogówkę też ok. 20 cm
- dach ocieplony wełną dwie warstwy po 20 cm.
- wentylacja grawitacyjna
- na parterze kominek
- dwie osoby zużywające trochę więcej wody niż standardowo.
Podstawowe pytanie: jakie ogrzewanie wybrać, żeby było tanie w eksploatacji, w miarę bezobsługowe i dawało dużo ciepła, bo nie cierpię chłodu, czyli w domu temperatura ok.23 stopni.
Napisano
Ideałem byłaby gruntowa pompa ciepła z odwiertami pionowymi - w zasadzie można zmieścić się w tych 35.000zł za kotłownię.
W podobnej cenie wyjdzie w miarę "dobra" powietrzna pompa ciepła (uzyskująca podobne parametry co gruntowa).
Napisano
Cytat

No dobra, to teraz konkrety planu:


Trochę się kłoci koncepcyjnie brak WM z rekuperacją przy jakby nie było ponadstandardowym ociepleniu.
I to z powodu jej braku (jeśli zainstalowane okna będą miały odpowiednie parametry) będzie następowała największa ucieczka ciepła z domu.
Kolejna sprawa to izolacja podłogi na gruncie.
Skoro jesteś tak ciepłolubna to utrzymanie podwyższonej temperatury będzie wymagało zwiększenia strumienia cieplnego podłogówki. To z kolei będzie się wiązało z większymi stratami ciepła do gruntu.
Reasumując: rozważyłbym zwiększenie grubości izolacji podłogi na gruncie.
Napisano (edytowany)
Cytat

Trochę się kłoci koncepcyjnie brak WM z rekuperacją przy jakby nie było ponadstandardowym ociepleniu.
I to z powodu jej braku (jeśli zainstalowane okna będą miały odpowiednie parametry) będzie następowała największa ucieczka ciepła z domu.
Kolejna sprawa to izolacja podłogi na gruncie.
Skoro jesteś tak ciepłolubna to utrzymanie podwyższonej temperatury będzie wymagało zwiększenia strumienia cieplnego podłogówki. To z kolei będzie się wiązało z większymi stratami ciepła do gruntu.
Reasumując: rozważyłbym zwiększenie grubości izolacji podłogi na gruncie.



bardzo dobre podsumowanie - podpisuje sie pod tym. Wprowadzenie WM z rekuperatorem i dodatkowo zwiększenie ocieplenia od gruntu sprawi że projektowe obciążenie cieplne powinno być w okolicy 6-7kw(precyzyjnie będziemy wiedzieć po wykonaniu OZC!)dodatkowo będzie potrzeba około 0,5kw na potrzeby CWU. Jesli to dodatkowo II strefa klimatyczna, to bardzo poważnie pomyslałbym o PC P-W (np Panasonic T-CAP 9kw lub z podobnej półki - koszt z montażem to około 23-25 tys) Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Napisano
Super ! Dzięki za cenne rady icon_smile.gif
Wprowadzę zmiany do planów i zorientuję się kto tu u nas zajmuje się instalacją pomp ciepła. Wygląda na to, że kolektory słoneczne to nie był dobry pomysł ... PC lepsza.
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • dzięki wielkie za ta rozpiskę co gdzie idzie, dam znać jak poszło
    • W puszkach B i C zamontujesz wyłączniki schodowe. Mają one 1 styk wspólny i 2 styki przełączalne. I w puszce B tę żyłę fazową idącą od puszki A podłączysz do styku wspólnego wyłącznika. Natomiast do styków przełączalnych podłączasz dwie żyły przewodu idącego do puszki C. Tam jest przewód  4-ro żyłowy, więc dwa kolory dowolne, byle nie zielono-żółty!!!  Natomiast w puszce C na styki przełączalne wyłącznika schodowego dajesz te żyły, które idą od wyłącznika z puszki B, natomiast do styku wspólnego podłączasz przewód fazowy idący do lampy III.  Pozostają do podłączenia pozostałe 2 żyły przewodu ód lampy III, znaczy neutralna i ochronna Możesz je poprowadzić od A poprzez puszkę C. Czyli wykorzystując 2 żyły przewodu 4-ro żyłowego z A do C. Zielono-żółtą jako ochronna. a szarą zamienić na niebieską. 2 żyły z tego przewodu (czarna i brązowa) pozostaną niewykorzystane. I ten drugi przewód 3 żyłowy pomiędzy A i B niewykorzystany cały.    Drugi wariant to pomiędzy stykami przełączalnymi wyłączników B i C prowadzimy żyły czarną i brązową, a pozostałe 2 żyły (szara i zielono-żółta) wykorzystujemy jako N i PE poprowadzone do lampy III. Wtedy przewód 4-żyłowy pomiędzy A i C będzie cały niewykorzystany.     Pytaj jeśli coś niejasne.
    • Nie mam, ewentualnie jak pojadę do ojca do domu, to wtedy przetniemy. Chyba, że złamię młotkiem. Ale to prawda, jeśli odetnę kilka pasków i będzie wyraźna struktura to znaczy, że to nie pleśń rośnie we wzorek, tylko to po prostu struktura kamienia.  Myślę, że tak będzie, bo mieszkanie poza tym nie sprawia wrażenia "wilgotnego". 
    • Szlifierką kątową - efekt będzie zapewne taki sam, jak to co widać na zdjęciach.
    • Więc tak, z oświetleniem górnym chyba nie będziesz miał problemu. Przewód czterożyłowy wystarcza na dwa obwody, na lampę I i lampę II. Żyła szara jest najbardziej zbliżona do niebieskiej, ale dobrze jest oznaczyć ją trwale jako niebieską. Najlepiej na końce w puszkach zakładać rurkę termokurczliwą niebieską. Czyli w puszce A łączysz niebieski z zasilania wraz z niebieskim (szarym) idącym do lampy I, a tam łączysz też niebieski (szary) do lampy II. Przewód fazowy z zasilania łączysz na styk wspólny wyłącznika dwuklawiszowego, A na styki klawiszy dajesz na jeden - przewód czarny idący do lampy I a przewód brązowy na styk 2 klawisza. Przy czym do lampy I podłączasz przewód czarny, a brązowy łączysz do żyły brązowej przewodu między lampami i przedłużasz zasilanie do lampy II. Żyły zielono-żółte łączysz wszędzie ze sobą i nie używasz do żadnych innych celów. Jeśli lampy posiadają styk ochronny, to przewód zielono-żółty podłącza się do niego. jeśli nie posiadają to przewód zielono-żółty pozostawia się pod lampą nie podłączony do niczego. Ale ma tam być!!! Czyli żyła czarna (czwarta żyła) przewodu pomiędzy lampami pozostaje wolna, nie jest podłączona nigdzie.   Z kolei obwód oświetlenia nad łóżkiem będzie zasilany z puszki A. Wykorzystasz do tego jeden z przewodów 3-żyłowych do puszki B. Żyły należy połączyć do tych samych kolorów jakie ma przewód z zasilania.  Reszta za parę minut, bo mnie już wołają do zacierania betonu.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...