Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
esta

instalacja grzewcza-solary+kominek+kocioł elektryczny

Recommended Posts

Witam,

Rozważamy z mężem różne wersje ogrzewania domu + c.w.u. (dom ok. 150 m, ocieplony, z użytkowym poddaszem). Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy). Gaz i olej nie wchodzą w rachubę.
Czy takie ogrzewanie zdałoby egzamin w ogrzewaniu domu i wody użytkowej ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam,

Rozważamy z mężem różne wersje ogrzewania domu + c.w.u. (dom ok. 150 m, ocieplony, z użytkowym poddaszem). Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy). Gaz i olej nie wchodzą w rachubę.
Czy takie ogrzewanie zdałoby egzamin w ogrzewaniu domu i wody użytkowej ?




zdało ale sądzę, że do tak małej powierzchni chyba nie potrzeba tyle kombinacji. Ja mam piec + kominek z płaszczem i kolektory i sprawdza się dobrze ale powierzchni mam 280m.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zamiast kotła elektrycznego i kolektorów - powietrzna pompa ciepła.
Wyjdzie taniej eksploatacyjnie i porównywalnie w kosztach inwestycyjnych (jeśli nie taniej)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Kocioł elektryczny byłby tylko w razie lenistwa przy paleniu w kominku icon_smile.gif
Cooliber, a ile kosztowała taka inwestycja w Twoim domu i jaki jest roczny koszt za ogrzewanie jeśli mogę wiedzieć ?

Co do powietrznej pompy ciepła to mam obawy, że nie da rady, bo ja nie znoszę chłodu i lubię jak jest ciepło, no i że instalatorzy są jeszcze niedoświadczeni, więc łatwo z tym wejść na tzw. minę.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Co do powietrznej pompy ciepła to mam obawy, że nie da rady, bo ja nie znoszę chłodu i lubię jak jest ciepło, no i że instalatorzy są jeszcze niedoświadczeni, więc łatwo z tym wejść na tzw. minę.



icon_eek.gif A kolektory dadzą radę?

"Najpodlejsza" powietrzna pompa ciepła da radę ogrzać domek, w ciągu co najmniej 70% sezonu grzewczego (bez rozpalania kominka) i w ponad 90% pokryje CWU.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
poważnie ? icon_eek.gif
ale jaka to powinna być pompa i ile kosztuje ?
kiedyś czytałam, że taka powietrzna pompa przy temperaturze powietrza -5 stopni nie daje sobie rady i ciepło wtedy daje tylko zamontowana w niej grzałka, która ciągnie prąd.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

icon_eek.gif A kolektory dadzą radę?



Tylko wspomogą kocioł


Cytat

kiedyś czytałam, że taka powietrzna pompa przy temperaturze powietrza -5 stopni nie daje sobie rady i ciepło wtedy daje tylko zamontowana w niej grzałka, która ciągnie prąd.



Jak by nie działała przy -5 i nie dawała sobie rady to ludzie by pomarzli w swoich domach icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie bardzo pojmuję Twoją strategię myślową.

Chcesz palić non stop w kominku (przy Twoim rozwiązaniu), a teraz przeszkadza Ci, że będziesz musiała palić tylko przy mocno ujemnych temperaturach icon_eek.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie chcę palić w komniku non stop, chociaż chęci mam duże to wiem, że po jakimś czasie człowiekowi się nudzi palenie w kominku. Dlatego kominek ma tylko wspomagać cały system przy większych mrozach.
Myślałam, że w zimę kolektory podgrzeją trochę wodę w zasobnikach, a resztę dogrzeję kominkiem, a jak mi się nie będzie chciało, to piec elektryczny się włączy.
Mam małe pojęcie o technicznych sprawach dlatego to co sobie wyobrażam może znacznie odbiegać od rzeczywistości ... dlatego pytam tutaj icon_smile.gif

Czyli jeśli zamiast kolektorów zamontuję powietrzną pompę ciepła to lepiej na tym wyjdę ? Jakie rozwiązanie dla mnie byłoby najlepsze ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

. Zastanawiamy się czy sprawdziłby się zestaw składający się z kolektorów słonecznych, kominka z płaszczem wodym plus w razie potrzeby kocioł elektryczny, a wszystko to podłączone do podłogówki w całym domu (oprócz korytarzy).



To rozwiązanie raczej gwarantuje palenie non stop w sezonie grzewczym, oraz odpalanie kominka (albo grzałki) poza sezonem dla potrzeb CWU (u nas nie zawsze jest słoneczko).

Dlatego zamiast kolektorów proponuję najtańszą powietrzna pompę ciepła.

Jest też alternatywa - całkowicie bezobsługowe grzanie CO i CWU przy pomocy pompy ciepła gruntowej lub powietrznej - przy ogrzewaniu podłogowym aż się prosi .............

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
I przy takiej powietrznej pompie ciepła + kominek z płaszczem w razie większego mrozu to wystarczy ? Nie muszę już wtedy montować dodatkowego kotła ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie polecam, ani nie polecę.
Wykonaj OZC, dogadaj się (sama z sobą?) czego oczekujesz od kotłowni, oceń swoje możliwości finansowe - wtedy będziemy mogli pokazać co jest dostępne na rynku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jeszcze przydałoby się wiedzieć z jakiego rejonu kraju jesteś, bo to dość istotne przy doborze pompy ciepła.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jestem z dolnośląskiego. Możliwości finansowe - ok. 50.000 zł za całość systemu ogrzewania.
Od systemu grzewczego oczekuję oczywiście niskich kosztów eksploatacji i jednocześnie bezobsługowości w miarę możliwości.
Chcę mieć kominek z płaszczem wodnym, w którym niekoniecznie muszę palić codziennie (no chyba że sytuacja finansowa mnie zmusi).
Ogrzewanie podłogowe w całym domu ok. 150m kwadratowych (parter+poddasze).
Czy to wystarczy ?
Jestem na etapie projektu domu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czyli z grubsza licząc masz na kotłownię CO i CWU około 35.000 zł - czyli można się pokusić o instalację opartą na PCi (nawet gruntową) w 100% pokrywającą zapotrzebowanie na ciepło, w każdych warunkach zewnętrznych.
Moja sugestia - prosty kominek jako źródło awaryjne i (lub) "relaksacyjne".

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
tylko, że nie mam miejsca na działce na pompę gruntową poziomą a na pionową mnie nie stać, więc zostaje powietrzna... tylko jaka ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Taka która da radę... jeśli idzie o moc
Cytat

Nie polecam, ani nie polecę.
Wykonaj OZC,


Wybór konkretnej firmy/producenta jest sprawą drugorzędną, choć na pewno nie bez znaczenia (koszt).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość adiqq
Cytat

tylko, że nie mam miejsca na działce na pompę gruntową poziomą a na pionową mnie nie stać, więc zostaje powietrzna... tylko jaka ?



trzeba policzyć precyzyjnie projektowe obciążenie cieplne, żeby prawidłowo dobrać moc urządzenia grzewczego
Na potrzeby uproszczonej symulacji wystarczy jak podasz parametry domu, typu:
ocieplnie pod podłogą, ocieplenie ścian,ocieplenie dachu/poddasza, rodzaj wentylacji(grawitacyjna,mechaniczna z odzyskiem ciepła), ilość osób - żeby uwzględnić zapotrzebowanie na CWU (metraż podałaś 150m2)
to że "ocieplony dom", to tak samo precyzyjna informacja dla mnie jak to że w Pułtusku dzisiaj świeciło słonce icon_rolleyes.gif
- podaj planowane grubości ocieplenia

jeśli to etap wyboru projektu, to wiele można zmodyfikować, poprawić - wybrać takie rozwiązania, że rozwiązanie typu PC wyjdzie taniej
Idealnie jest jak wszędzie jest ogrzewanie podłogowe (lub częściowo ścienne) - aż się prosi wtedy o pompę ciepła Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
No dobra, to teraz konkrety planu:
- parter ok. 90 m kwadratowych powierzchni, podłogówka na ponad połowie powierzchni (reszta to hol, kotłownia, schody i spiżarka)
- piętro ze skosami też ok. 90 metrów powierzchni i też podłogówka (ściana kolankowa ok. 1m)
wiem, że w sumie to 180m, ale jak odliczyć pomieszczenia techniczne i skosy to wyjdzie ok.150m powierzchni użytkowej.
- ściany ocieplone styropianem 20 cm
- podłoga ocieplona styropianem pod podłogówkę też ok. 20 cm
- dach ocieplony wełną dwie warstwy po 20 cm.
- wentylacja grawitacyjna
- na parterze kominek
- dwie osoby zużywające trochę więcej wody niż standardowo.
Podstawowe pytanie: jakie ogrzewanie wybrać, żeby było tanie w eksploatacji, w miarę bezobsługowe i dawało dużo ciepła, bo nie cierpię chłodu, czyli w domu temperatura ok.23 stopni.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ideałem byłaby gruntowa pompa ciepła z odwiertami pionowymi - w zasadzie można zmieścić się w tych 35.000zł za kotłownię.
W podobnej cenie wyjdzie w miarę "dobra" powietrzna pompa ciepła (uzyskująca podobne parametry co gruntowa).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

No dobra, to teraz konkrety planu:


Trochę się kłoci koncepcyjnie brak WM z rekuperacją przy jakby nie było ponadstandardowym ociepleniu.
I to z powodu jej braku (jeśli zainstalowane okna będą miały odpowiednie parametry) będzie następowała największa ucieczka ciepła z domu.
Kolejna sprawa to izolacja podłogi na gruncie.
Skoro jesteś tak ciepłolubna to utrzymanie podwyższonej temperatury będzie wymagało zwiększenia strumienia cieplnego podłogówki. To z kolei będzie się wiązało z większymi stratami ciepła do gruntu.
Reasumując: rozważyłbym zwiększenie grubości izolacji podłogi na gruncie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość adiqq
Cytat

Trochę się kłoci koncepcyjnie brak WM z rekuperacją przy jakby nie było ponadstandardowym ociepleniu.
I to z powodu jej braku (jeśli zainstalowane okna będą miały odpowiednie parametry) będzie następowała największa ucieczka ciepła z domu.
Kolejna sprawa to izolacja podłogi na gruncie.
Skoro jesteś tak ciepłolubna to utrzymanie podwyższonej temperatury będzie wymagało zwiększenia strumienia cieplnego podłogówki. To z kolei będzie się wiązało z większymi stratami ciepła do gruntu.
Reasumując: rozważyłbym zwiększenie grubości izolacji podłogi na gruncie.



bardzo dobre podsumowanie - podpisuje sie pod tym. Wprowadzenie WM z rekuperatorem i dodatkowo zwiększenie ocieplenia od gruntu sprawi że projektowe obciążenie cieplne powinno być w okolicy 6-7kw(precyzyjnie będziemy wiedzieć po wykonaniu OZC!)dodatkowo będzie potrzeba około 0,5kw na potrzeby CWU. Jesli to dodatkowo II strefa klimatyczna, to bardzo poważnie pomyslałbym o PC P-W (np Panasonic T-CAP 9kw lub z podobnej półki - koszt z montażem to około 23-25 tys) Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Super ! Dzięki za cenne rady icon_smile.gif
Wprowadzę zmiany do planów i zorientuję się kto tu u nas zajmuje się instalacją pomp ciepła. Wygląda na to, że kolektory słoneczne to nie był dobry pomysł ... PC lepsza.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czy do tych pomp ciepła o których mowa powyżej są dostępne wykresy COP lub mocy w zalezności od temperatury zewnętrznej ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Mam dokładnie te meble łazienkowe https://bokaro.pl/oferty/lara z tym, że ja kupiłam dwa słupki, nic się z nimi nie dzieję,  meble są bardzo dobrej jakości.
    • To co mnie do niego przekonało to cieńsza warstwa i właściwości samopoziomujące. Nie znam żadnego dobrego fachowca od miksokreta, a takiej posadzki byle kto dobrze nie zrobi. Anhydryt jeśli ma dobrze dobrane proporcje składników jest trudny do spartaczenia. Ja wydałem na tę wylewkę 40 zł na m2 na gotowo - czy miksokret jest tańszy?
    • Co jest za Twoją działką, patrząc od drogi? Jest to jakaś dolinka rzeki, czy dalej położone jeszcze niżej działki?
    • Cześć. Mam zagwozdkę jak w temacie. Komin do pieca kondensacyjnego mam z pustaka 36x36 cm, w którym jest otwór o średnicy ok 27cm. Tego juz nie zmienie. Natomiast teraz wykonawca radzi mi aby przed zalaniem czapy kominowej wsadzić do niego przewód spalinowy z odpowiednimi obejmami stabilizującamy, bo podobno potem, gdy zostawi otwór troche większy niż sama rura, to juz nie da rady tych obejm tak rozłozyc, aby stabilizowały ta rurę. czy np gdybym chciał wsadzić rurę koncentryczną 125/80, to po zrobieniu otworu ok 14 cm nie dłoby sie potem rozłożyć obejmy. Kontaktowałem sie w tej sptrawie z jednym hydraulikiem i stwierdził, że przewód spalinowy wsadza juz po zrobieniu komina, i ze nie będzie problemu z tym ze rura będzie niestabilna i że służące do tego pajaczki się rozszerza i będą stabilnie trzymały rurę i ze nie trzebatego robić na tym etapie. Czy ktoś może mi podpowiedzieć, która z tych racji jest bardziej prawdziwa, czy musze teraz robić system spalinowy do pieca zanim zostanie wylana czapa, czy mozna to zrobic spokojnie później? Inna sprawa - czy wg Was dobrym pomysłem byłoby ustabilizowanie takiej rury koncentrycznej poprzez wsypanie do wnetrza komina perlitu? Wtedy stabilizowałby komin i troche go izolował wewnątrz termicznie. Po przeliczeniu wyszło mi ok 0,5m3 perlitu, koszt ok 100 zł.
    • Nie będę negował Twojego wyboru ale nie rozumiem co anhydryt ma takiego cudownego, jak dla mnie jest to niepotrzebnie wydana kasa. Jeżeli skład został tak dobrany to zapewne firma ma taką recepturę i jej się trzyma i co najważniejsze na pewno udzielana gwarancji. Więc nic nie ruszaj tylko jak masz obawy co do jakości wylewki to wołaj ekspertów i najlepiej nie z firmy która wylewała tyko niezależnych i niech sprawdzą jakoś wylewki, gdy będziesz sam coś przy niej majstrował firma może nie uznać gwarancji. Zobaczysz co ekspert powie na temat jakości wylewki i wtedy uderz do firmy która wylewała posadzkę.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...