Skocz do zawartości

Docieplenie pojedyńczej ściany z supereksu (24cm)


Recommended Posts

Napisano
widziałem w pewnym markecie budowlanym styropian firmy Izolbet Grafit 0,33 Fasada jednak na opakowaniu nie napisano oznaczenia EPS, jedynie gęstość/wagę 11kg/m3. z informacji które znalazłem w internecie wnika że taka gęstość to EPS50. czy ktoś orientuje się czy dobrze to interpretuję?
Napisano
Cytat

widziałem w pewnym markecie budowlanym styropian firmy Izolbet Grafit 0,33 Fasada jednak na opakowaniu nie napisano oznaczenia EPS, jedynie gęstość/wagę 11kg/m3. z informacji które znalazłem w internecie wnika że taka gęstość to EPS50. czy ktoś orientuje się czy dobrze to interpretuję?



Witam,
Zgodnie z wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu (PSPS), minimalna gęstość styropianu grafitowego o lambdzie deklarowanej 0,033 W/mK powinna wynosić 12 kg/m3.
Co do oznakowania, to nie ma konieczności podawania w nazwie skrótu "EPS" - nazwa nie jest w żaden sposób normowana. Natomiast na opakowaniu powinien znaleźć się tzw. kod oznaczenia, który zawiera skrót "EPS". Kod jest istotny, bowiem zawiera informację o wytrzymałości na rozciąganie - drugim istotnym parametrze styropianu do izolacji ścian. Powinien on wynosić nie mniej niż 80 kPa, a oznaczany jest w kodzie symbolem TR, w tym przypadku TR80.
Jeśli chce Pan zweryfikować jakość zakupowanego styropianu (co każdorazowo rekomenduje PSPS), to proszę zważyć paczkę styropianu, wyznaczyć jego gęstość i porównać z minimum podanym na opakowaniu, ale nie mniejszym niż zalecane przez PSPS. Więcej na stronie Stowarzyszenia.
Napisano
Cytat

Witam,
Zgodnie z wytycznymi Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu (PSPS), minimalna gęstość styropianu grafitowego o lambdzie deklarowanej 0,033 W/mK powinna wynosić 12 kg/m3.
Co do oznakowania, to nie ma konieczności podawania w nazwie skrótu "EPS" - nazwa nie jest w żaden sposób normowana. Natomiast na opakowaniu powinien znaleźć się tzw. kod oznaczenia, który zawiera skrót "EPS". Kod jest istotny, bowiem zawiera informację o wytrzymałości na rozciąganie - drugim istotnym parametrze styropianu do izolacji ścian. Powinien on wynosić nie mniej niż 80 kPa, a oznaczany jest w kodzie symbolem TR, w tym przypadku TR80.
Jeśli chce Pan zweryfikować jakość zakupowanego styropianu (co każdorazowo rekomenduje PSPS), to proszę zważyć paczkę styropianu, wyznaczyć jego gęstość i porównać z minimum podanym na opakowaniu, ale nie mniejszym niż zalecane przez PSPS. Więcej na stronie Stowarzyszenia.



już rozszyfrowałem te skróty i oznaczenia. faktycznie przy współczynniku 033 jest TR80, przy 031 TR100.
według tej wypowiedzi oznacza to że dany styropian jest produkowany niezgodnie z normami, więc również chyba nie powinien zostać dopuszczony do sprzedaży...?

pytanko na marginesie
-jakich kołków lepiej używać plastikowych czy plastikowych z metalowym trzpieniem, czy ma to jakieś znaczenie?
-czy jeśli ocieplane są ściany obok drzwi wejściowych przed którymi jest spocznik i schody, to czy należy zastosować listwę startową czy styropian można "postawić" bezpośrednio na betonie?
Napisano
Na temat zabiegów marketingowych i rozgrywek pomiędzy producentami styropianu nie zabieram głosu - w końcu ktoś za to bierze kasę icon_smile.gif
Cytat

pytanko na marginesie
-jakich kołków lepiej używać plastikowych czy plastikowych z metalowym trzpieniem, czy ma to jakieś znaczenie?


Zwykle kołków z metalowym trzpieniem używam kiedy styropian będzie dodatkowo obciążony (np. opaska dolna z cienkiej płytki).
W Twoim przypadku radziłbym, pomimo gruntowania ściany przed klejeniem ocieplenia, zakołkować całość - nie wiadomo jak będzie wyglądała przyczepność kleju do starego tynku...

Cytat

-czy jeśli ocieplane są ściany obok drzwi wejściowych przed którymi jest spocznik i schody, to czy należy zastosować listwę startową czy styropian można "postawić" bezpośrednio na betonie?


Na spoczniku spokojnie możesz oprzeć styro.
Napisano (edytowany)
Cytat

już rozszyfrowałem te skróty i oznaczenia. faktycznie przy współczynniku 033 jest TR80, przy 031 TR100.
według tej wypowiedzi oznacza to że dany styropian jest produkowany niezgodnie z normami, więc również chyba nie powinien zostać dopuszczony do sprzedaży...?



Nie ma podstaw prawnych do stwierdzenia, że styropian o gęstości niższej niż zalecana przez PSPS jest "niezgodny z normami", czy też, że "nie powinien zostać dopuszczony do sprzedaży".
Gęstość jest parametrem, który nie jest wymagany przez normę styropianową, mimo, że w praktyce gęstość wpływa na osiągane parametry styropianu. Jednak wpływ ten może być różny i uzależniony jest od rodzaju użytego surowca, jak i od technologii produkcji styropianu. Stowarzyszenie zleciło badania wyrobów styropianowych do niezależnego laboratorium, na podstawie których zostały określone minimalne gęstości, przy których możliwe jest osiągnięcie deklarowanych poziomów właściwości. Jednak badanie gęstości może służyć jedynie do wstępnej weryfikacji styropianu. Żeby stwierdzić niezgodność wyrobu należy wykonać pełne badania laboratoryjne. W przypadku Członków Programu "Gwarantowany Styropian", którzy poprzez swój udział w Programie zgadzają się na weryfikację wyrobów na podstawie gęstości minimalnych przyjętych przez PSPS, postępowanie reklamacyjne przy niższej gęstości nie powinno nastręczać trudności. Edytowano przez E-rzecznik PSPS (zobacz historię edycji)
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Witam.
Po dłuższej nieobecności odświeżę trochę temat. Tak wygląda ten fragment ściany który narazie pójdzie pod ocieplenie.
Styropian 15cm / tynk ok. 3 cm / suporeks 24cm. Kołki będą z metalowym trzpieniem i chowane w styropianie bo na styropian idzie kamień dekoracyjny. wagowo 11dag sztuka 490mmx150mm ok 7m2.

Pytanko jakiej długości muszą być kołki i czy jednak skuwać ten tynk czy kleić do niego?

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Napisano
Ja zagruntowałbym ten tynk i położył styropian dodatkowo na klej w piance. Będzie nieco większe zużycie, ale razem z kołkami (tak ok. 15-20cm - w zależności jak głęboko je osadzisz w styropianie) da stabilne podłoże pod okładzinę. Dałbym też listwę startową pod okładzinę z kamienia, aby jednak cały ciężar nie wisiał na styropianie. Na jaką wysokość chcesz tą okładzinę układać?
Napisano
Ogólnie całe to wejście idzie do przerobienia. Barierka na bok stopni, nowa płytka na schody. Kamień na cała wysokość i szerokość. jak widać może na foto (wstawiane nowe drzwi i styropian pod drzwiami), muszę dolać trochę betonu na spoczniku. i myślałem ogólnie o postawieniu styro bezpośrednio na betonie. Ale jeśli z listwą bedzię lepiej to chętnie skorzystam z takiej podpowiedzi. Osadzenie kołka w styro zrobie frezem, tam jest chyba 20mm. przy kołku 20cm w suporeks kołek wejdzie na max 4cm. nie za mało?
Napisano
Jeśli kamień będzie dołem stykał się ("stał") na całej szerokości ze spocznikiem, z listwy startowej można zrezygnować. W suporeks, przy obciążeniem styropianu okładziną, kołek powinien być osadzony na głębokości nie mniejszej jak 6 cm. Na styropian albo podwójna siatka zatopiona w kleju, albo siatka specjalnie wzmacniana. Powierzchnię zagruntować przed przystąpieniem do klejenia okładziny, a kleić na klej mrozoodporny i elastyczny. Najwięcej zabawy jest ze spoinowaniem - trzeba szczególnie uważać aby nie zabrudzić okładziny - ja do tego celu używam pistoletu wyciskowego.
Napisano
Cytat

Jeśli kamień będzie dołem stykał się ("stał") na całej szerokości ze spocznikiem, z listwy startowej można zrezygnować. W suporeks, przy obciążeniem styropianu okładziną, kołek powinien być osadzony na głębokości nie mniejszej jak 6 cm. Na styropian albo podwójna siatka zatopiona w kleju, albo siatka specjalnie wzmacniana. Powierzchnię zagruntować przed przystąpieniem do klejenia okładziny, a kleić na klej mrozoodporny i elastyczny. Najwięcej zabawy jest ze spoinowaniem - trzeba szczególnie uważać aby nie zabrudzić okładziny - ja do tego celu używam pistoletu wyciskowego.



DSC01446.jpg


Kamień coś takiego tylko inny kolor. Mam zamiar przykleić bez fug. Na ekspozycji w sklepie w ten sposób wyglądało super i biorąc pod uwagę fakturę i barwienie ładniej będzie bez fug.
Więc kołek dam 26cm z trzpieniem metalowym, wtedy w suporeks wejdzie 10cm i będzie ok. Do klejenia styro mam zamiar użyć Tytan EOS, natomiast do klejenia kamienia CM16, ostatecznie CM17. Ta siatka wzmocnona to chodzi o tą 160-165g/m2 (zwykła 140-145g/m2) ? Odnośnie tego oparcia kamienia na spoczniku, to myślę zrobić tak: wyleję 5cm betonu, dam styr na ściane, potem płytka na spocznik i kamień na elewację czyli kamień stanie na spoczniku i płytce, oczywiście z 1,5-2mm dylatacji między wypełnię uszczelniaczem dekarskim
Napisano
Przy klejeniu okładzin na zewnątrz ja robię w ten sposób że kleję styropian , nakładam siatkę z klejem , na świeżo wiercę przez siatkę , kołki delikatnie dobijam aby nie wystawały poza lico styro i siatki i jeszcze raz poprawiam klejem .
Napisano
Dałem się zasugerować i nie skupiłem na temacie icon_rolleyes.gif . Oczywiście (!) w przypadku klejenia okładzin z płytek czy kamienia (do 40kg/m2) nie wpuszcza się talerzy kołków w styropian! Normalnie nakłada się klej, w tym zatapia siatkę z włókna szklanego (wzmacnianą - min. 165g/m2, wykonaną z włókna impregnowanego p.zasadowo), kołki dobite i druga warstwa kleju - dokładnie tak jak pisze Joks. Dzięki Joks że zwróciłeś uwagę na błąd w założeniach! icon_exclaim.gif

W Tym przypadku potrzebne będzie położenie drugiej siatki pod kątem 45 stopni do poprzedniej (aby wzmocnić okolice otworu drzwiowego) i znowu klej. Musisz też zwrócić uwagę na rodzaj styropianu - najlepiej XPS (zależnie od nasłonecznienia) albo EPS100 (ze względu na pełnienie funkcji cokołu przez ocieplenie w okolicy oparcia na spoczniku). Kolejny szczegół to klej do siatki - zbrojony mikrowłóknem!
Napisano
Jeśli bez wpuszczania to odchodzi 2cm, więc w suporeks 8cm albo rozważę 28cm kołki. Styro mam grafit 15cm współczynnik 0,33 EPS80. no i na glif dam 4cm bo tyle się zmieści jednak chyba będzie mi znaleźć grafit o takiej grubości i będę musiał dać 0,38 w najlepszym wypadku :/
Ta drugą warstwę siatki pod kątem to tylko okolice otworu czy ogólnie też całość?
Napisano
Cytat

Jeśli bez wpuszczania to odchodzi 2cm, więc w suporeks 8cm albo rozważę 28cm kołki. Styro mam grafit 15cm współczynnik 0,33 EPS80. no i na glif dam 4cm bo tyle się zmieści jednak chyba będzie mi znaleźć grafit o takiej grubości i będę musiał dać 0,38 w najlepszym wypadku :/
Ta drugą warstwę siatki pod kątem to tylko okolice otworu czy ogólnie też całość?


kawałki takie mniej więcej 40cm/50cm i pod kątem na scianie tam gdzie są u góry rogi glefów ..
Napisano
Cytat

Jeśli bez wpuszczania to odchodzi 2cm, więc w suporeks 8cm albo rozważę 28cm kołki. Styro mam grafit 15cm współczynnik 0,33 EPS80. no i na glif dam 4cm bo tyle się zmieści jednak chyba będzie mi znaleźć grafit o takiej grubości i będę musiał dać 0,38 w najlepszym wypadku :/
Ta drugą warstwę siatki pod kątem to tylko okolice otworu czy ogólnie też całość?


Powinno wystarczyć wpuszczenie kołków w suporeks na 8cm - dajesz ze stalowym trzpieniem, jednak mocuj kołki po wyschnięciu kleju na pierwszej siatce! W okolicach otworów daję drugą siatkę pod kątem 45 stopni do krawędzi otworów i na 1m szeroko wokół otworu (że siatka kątownika, którym obrobisz krawędzie, musi znaleźć się pod siatką ściany nie muszę chyba dodawać...)

Napisano
Cytat

Powinno wystarczyć wpuszczenie kołków w suporeks na 8cm - dajesz ze stalowym trzpieniem, jednak mocuj kołki po wyschnięciu kleju na pierwszej siatce! W okolicach otworów daję drugą siatkę pod kątem 45 stopni do krawędzi otworów i na 1m szeroko wokół otworu (że siatka kątownika, którym obrobisz krawędzie, musi znaleźć się pod siatką ściany nie muszę chyba dodawać...)



Jeszcze raz się upewnię bo trochę się naplątało :/
1. Ma być siatka z wkładką aluminiową na rogach?
2. Siatka na całości pionowo którą należy zakołkować
3. Siatka pod kątem 45 stopni przy rogach otworu drzwiowego wywinięta na glif
4. Wszystko zaciągnięte klejem i dopiero klejenie kamienia
??? Zgadza się czy coś pokręciłem
Napisano
1. Zaczynasz pracę od zagruntowania ściany!
2. Następnie kleisz styropian.
3. wykonujesz wzmocnienia narożnika wokół otworu - osadzasz na kleju aluminiowy kątownik z siatką.
4. Rozprowadzasz klej i zatapiasz w nim pierwszą siatkę wzmacnianą.
5. Po wyschnięciu kleju mocujesz ją dodatkowo kołkami.
6. Teraz rozprowadzasz kolejną warstwę kleju i zatapiasz w niej siatkę pod kątem 45 stopni do pierwszej warstwy - szerokość 1m wokół otworu (w Twoim przypadku w zasadzie na całość...!).
7. Gruntujesz gotowe podłoże i po wyschnięciu gruntu możesz przystąpić do klejenia kamienia.

Nie wiem jak będziesz układał kamień - jeśli także na glifie, to z kątownika z siatką możesz zrezygnować, obrabiając glif tylko podwójną siatką j.w.

Tak wygląda moja aranżacja z piaskowca (co prawda na zdjęciu jeszcze nie skończona!)



A kilka przydatnych informacji znajdziesz w wątku: Elewacja z kamienia
Napisano
tak na glifie też będzie kamień. dziękuję bardzo. jak narazie więcej pytań nie mam, myślę że po tych podpowiedziach będzie ok zrobione.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...