Skocz do zawartości

Czy brak izolacji rur c.w.u. jest dużym błędem?


Recommended Posts

Hydraulik, który układał instalację ciepłej wody, nie nałożył otuliny izolacyjnej na rury i naciągnął jedynie peszel. Instalacja wykonana jest z rur PEX prowadzonych w wylewce podłogowej (obok rur ogrzewania podłogowego) z cyrkulacją, a łączna odległość od zasobnika do najdalszych kranów wynosi ok. 15 m. Czy brak izolacji jest dużym błędem?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/kotly-i-podgrzewacze/porady/12130-czy-brak-izolacji-rur-cwu-jest-duzym-bledem

Link do komentarza
Przytaczane wartości dotyczą "przewodów rozdzielczych" czyli od źródła (przyłacza) do podejścia do pionu co wynika z pktu 3.1.3 PN-92/B-01706. Wg PN-B-02421:2000 przewody z czynnikiem o temeraturze do 60 oC w pomieszczeniach o temperaturze większej od 12 oC do średnicy przewodu 40mm wymagają izolacji termicznej o grubosci 15 mm z zastrzeżeniem, "Dopuszcza się zastosowanie mniejszych grubości izolacji, tj. grubości ekonomicznie opłacalnych, ustalonych w wyniku
rachunku ekonomicznego inwestycji. Ponadto miniejsze grubości izolacji mogą być stosowane w przypadku instalacji prowadzonych w bruzdach ściennych i podłogowych"
Więc nie dajmy sie "zwariować" i stosujmy izolacje zgodnie ze zdrowym rozsądkiem
Pozdrawiam
Link do komentarza
Nalezy dodać, że zastosowanie jedynie rury peszla jest błędem (straty bedą jak dla przewodu poprowadzonego bez izolacji po ścianie lub nawet większe) natomiast zastosowanie izolacji z pianki o grubości 6 lub 9 mm (w osłonie dostosowanej do kontaktu z betonem), z dużym prawdopodobieństwem, byłoby rozwiazeniem optymalnym.
Link do komentarza
Cytat

(...) zastosowanie izolacji z pianki o grubości 6 lub 9 mm (w osłonie dostosowanej do kontaktu z betonem), z dużym prawdopodobieństwem, byłoby rozwiazeniem optymalnym.


Optymalnym rozwiązaniem to byłby poprowadzenie rur CWU w warstwie izolacji pod wylewką ogrzewania podłogowego.
A w przypadku cyrkulacji to już prawie że obowiązkowo.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Pewnie efekt takiego partactwa jest taki że w punkcie czerpalnym żeby uzyskać ciepłą wodę należy wypuścić do kanału prawie za każdym razem ok.3 dm3 wody (przy braku cyrkulacji) lub ponosić wysokie koszty eksploatacji za straty ciepła wody cyrkulującej w przewodach.
Link do komentarza
Cytat

Pewnie efekt takiego partactwa jest taki że w punkcie czerpalnym żeby uzyskać ciepłą wodę należy wypuścić do kanału prawie za każdym razem ok.3 dm3 wody (przy braku cyrkulacji) lub ponosić wysokie koszty eksploatacji za straty ciepła wody cyrkulującej w przewodach.


icon_eek.gif Wiesz ile to jest 3 dm3 wody? Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Dziwi mnie odpowiedź redakcji BD, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami to w posadzce grubość izolacji wynosi 6 mm, te przytoczone stosuje się do pomieszczeń nieogrzewanych. Proponuję przeanalizować jeszcze raz tabelę z grubościami izolacji :)
Link do komentarza
Cytat

Dziwi mnie odpowiedź redakcji BD, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami to w posadzce grubość izolacji wynosi 6 mm, te przytoczone stosuje się do pomieszczeń nieogrzewanych. Proponuję przeanalizować jeszcze raz tabelę z grubościami izolacji icon_smile.gif



Dane grubości izolacji, przytoczone w odpowiedzi, są nie w pełni aktualne w zwiazku ze zmiana Warunków Technicznych od 2014 r.
Poza tym mam poważna wątpliwość, jakich sytuacji dotyczy ograniczenie grubości izolacji do 6 mm, dla rur ułożonych w podłodze. Przede wszystkim nie widzę nigdzie zapisu, że wymogi z tabeli dotyczą tylko pomieszczeń nieogrzewanych. Ten punkt w tabeli (lp. 7) "Przewody wg lp. 6 ułożone w podłodze" odwołuje się do poprzedniego (lp. 6), który brzmi "Przewody ogrzewań centralnych, przewody wody ciepłej i cyrkulacji 
instalacji ciepłej wody użytkowej wg lp. 1–4, ułożone 
w komponentach budowlanych między ogrzewanymi pomieszczeniam
różnych użytkowników".
A w domu jednorodzinnym nie mamy przecież ogrzewanych pomieszczeń różnych użytkowników. Ten punkt nie ma więc zastosowania. Trzeba zatem stosować ogólne wymagania z punktów poprzednich.
PS. Powoływanie się na łagodniejsze w niektórych przypadkach zapisy norm jest nieuzasadnione. Rozporządzenie jest wobec nich aktem nadrzędnym.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Myśmy to wałkowali 3 lata temu wtedy wyslalem skany z podręcznika:    
    • Ja mam rurę w geowłókninie, także jak miałaby się zamulić, to na samym dnie, bo w 90% jest obsypana kamieniem, a dla mnie bardziej logicznym jest odsączenie nawet tego 1cm nawet z mułu, niż żeby było kilka centymetrów kamieni zatopionych w wodzie. Ale ekspertem nie jestem, posłuchałem tylko rady tego kto robi to na codzień i wydało mi się to bardziej logiczne niż położenie rury na kamieniach. Btw rura leży na geowłókninie, więc nie bardzo ma się czym zamulić. A kamień miałem dosyć dobrze wypłukany, więc nawet z niego niewiele tam osiadło. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • a co cię śmieszy - podręcznik niemiecki? Niemców nie lubię - ale na budowlance się znają Ja tego nie wymyśliłem - ale zasięgam najlepszych rad, jak coś robię, a nie majstrów z okolicy (choć czasem się znajdzie b. dobry)   Podręcznik fachowy zaleca nawet trzy różne frakcje kamienia drobny przy rurce drenarskiej, zwłaszcza tej z PCV - żeby jej nie uszkodzić i dopiero po warstwie tego drobnego dawać grubszy kamień. To samo pod rurą - drobny kamień. I tak samo przy geowłókninie - żeby jej nie podziurawić. Dla mnie to logiczne - choć pracochłonne.   to może mnie poucz, co cię rozśmieszyło?    nie ja to wymyśliłem - ale to logiczne, że jak dasz na dno wykopu, to się szybko zamuli rura, bo z tego kamienia też osiądzie pył, a poza tym rura powinna być oddzielona od podłoża. Dlatego daje się płytka warstwę tego drobnego kruszywa pod dren. 
    • Ok, może być nawet 500 milimetrów, lepiej nawet brzmi. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • To nie pół metra a 50 cm i jest ok, przecież buduje się dom na te 30-60 lat, po co coś ciągle poprawiać.   Dziś zalecana grubość minimum to 30 cm, a dla domów energooszczędnych  35 cm.   Jak ja budowałem dom w XX wieku, to przyjeżdżali ludzie i pukali się w czoło, po co to daję albo tamto i czemu tyle, albo np. czemu okna montuję w warstwie izolacji.  -okno nie w murze?  -to wypadnie.  Okna nie wypadły, stoją, czy wiszą do dzisiaj. Nie minęło 30 lat i ludzie zaczęli tak wstawiać okna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...