Skocz do zawartości

Czy brak izolacji rur c.w.u. jest dużym błędem?


Recommended Posts

Napisano

Hydraulik, który układał instalację ciepłej wody, nie nałożył otuliny izolacyjnej na rury i naciągnął jedynie peszel. Instalacja wykonana jest z rur PEX prowadzonych w wylewce podłogowej (obok rur ogrzewania podłogowego) z cyrkulacją, a łączna odległość od zasobnika do najdalszych kranów wynosi ok. 15 m. Czy brak izolacji jest dużym błędem?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/kotly-i-podgrzewacze/porady/12130-czy-brak-izolacji-rur-cwu-jest-duzym-bledem

Napisano
Przytaczane wartości dotyczą "przewodów rozdzielczych" czyli od źródła (przyłacza) do podejścia do pionu co wynika z pktu 3.1.3 PN-92/B-01706. Wg PN-B-02421:2000 przewody z czynnikiem o temeraturze do 60 oC w pomieszczeniach o temperaturze większej od 12 oC do średnicy przewodu 40mm wymagają izolacji termicznej o grubosci 15 mm z zastrzeżeniem, "Dopuszcza się zastosowanie mniejszych grubości izolacji, tj. grubości ekonomicznie opłacalnych, ustalonych w wyniku
rachunku ekonomicznego inwestycji. Ponadto miniejsze grubości izolacji mogą być stosowane w przypadku instalacji prowadzonych w bruzdach ściennych i podłogowych"
Więc nie dajmy sie "zwariować" i stosujmy izolacje zgodnie ze zdrowym rozsądkiem
Pozdrawiam
Napisano
Nalezy dodać, że zastosowanie jedynie rury peszla jest błędem (straty bedą jak dla przewodu poprowadzonego bez izolacji po ścianie lub nawet większe) natomiast zastosowanie izolacji z pianki o grubości 6 lub 9 mm (w osłonie dostosowanej do kontaktu z betonem), z dużym prawdopodobieństwem, byłoby rozwiazeniem optymalnym.
Napisano
Cytat

(...) zastosowanie izolacji z pianki o grubości 6 lub 9 mm (w osłonie dostosowanej do kontaktu z betonem), z dużym prawdopodobieństwem, byłoby rozwiazeniem optymalnym.


Optymalnym rozwiązaniem to byłby poprowadzenie rur CWU w warstwie izolacji pod wylewką ogrzewania podłogowego.
A w przypadku cyrkulacji to już prawie że obowiązkowo.
  • 1 rok temu...
Napisano
Pewnie efekt takiego partactwa jest taki że w punkcie czerpalnym żeby uzyskać ciepłą wodę należy wypuścić do kanału prawie za każdym razem ok.3 dm3 wody (przy braku cyrkulacji) lub ponosić wysokie koszty eksploatacji za straty ciepła wody cyrkulującej w przewodach.
Napisano (edytowany)
Cytat

Pewnie efekt takiego partactwa jest taki że w punkcie czerpalnym żeby uzyskać ciepłą wodę należy wypuścić do kanału prawie za każdym razem ok.3 dm3 wody (przy braku cyrkulacji) lub ponosić wysokie koszty eksploatacji za straty ciepła wody cyrkulującej w przewodach.


icon_eek.gif Wiesz ile to jest 3 dm3 wody? Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Napisano
Chyba tak icon_biggrin.gif Zakręciło mnie bo dawno mój mózg matematyki nie uprawiał.
Napisano
Cytat

3 litry ?


Co i tak przy wypływie 6l/min daje 30sekund oczekiwania na ciepłą wodę.
W przypadku napełniania wanny, pomijam że wtedy to i wypływ większy - nie ma to żadnego znaczenia, ale w przypadku umywalki i chęci obmycia twarzy może być bardzo denerwujące.

To tak na marginesie icon_biggrin.gif
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Dziwi mnie odpowiedź redakcji BD, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami to w posadzce grubość izolacji wynosi 6 mm, te przytoczone stosuje się do pomieszczeń nieogrzewanych. Proponuję przeanalizować jeszcze raz tabelę z grubościami izolacji :)
Napisano
Cytat

Dziwi mnie odpowiedź redakcji BD, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami to w posadzce grubość izolacji wynosi 6 mm, te przytoczone stosuje się do pomieszczeń nieogrzewanych. Proponuję przeanalizować jeszcze raz tabelę z grubościami izolacji icon_smile.gif



Dane grubości izolacji, przytoczone w odpowiedzi, są nie w pełni aktualne w zwiazku ze zmiana Warunków Technicznych od 2014 r.
Poza tym mam poważna wątpliwość, jakich sytuacji dotyczy ograniczenie grubości izolacji do 6 mm, dla rur ułożonych w podłodze. Przede wszystkim nie widzę nigdzie zapisu, że wymogi z tabeli dotyczą tylko pomieszczeń nieogrzewanych. Ten punkt w tabeli (lp. 7) "Przewody wg lp. 6 ułożone w podłodze" odwołuje się do poprzedniego (lp. 6), który brzmi "Przewody ogrzewań centralnych, przewody wody ciepłej i cyrkulacji 
instalacji ciepłej wody użytkowej wg lp. 1–4, ułożone 
w komponentach budowlanych między ogrzewanymi pomieszczeniam
różnych użytkowników".
A w domu jednorodzinnym nie mamy przecież ogrzewanych pomieszczeń różnych użytkowników. Ten punkt nie ma więc zastosowania. Trzeba zatem stosować ogólne wymagania z punktów poprzednich.
PS. Powoływanie się na łagodniejsze w niektórych przypadkach zapisy norm jest nieuzasadnione. Rozporządzenie jest wobec nich aktem nadrzędnym.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Wie ktoś? Od ubiegłego roku ani widu, ani słychu, ani kukuryku. Wniosek zgłoszony, uznany za prawidłowy, przyjęty i... cisza. Może pieniądze gdzieś '"wyszły" i teraz ministerstwo czeka aż wrócą? Jak można tak lekceważyć ludzi? Jak się człowiek dzień spóźni z opłatą, to wielkie larum, procenty karne... A tu? Mamy was w doopie, mówi nam państwo. I miesiącami milczy.  A procenty na kredycie lecą.
    • Witam. Mam na oku działkę budowlaną. Dwa dni temu były robione badania geotechniczne i na ten moment sprawa wygląda tak, że w dwóch na trzy odwiertach wyszedł muł na głębokości 3,5m i 2,7m. W ostatnim z odwiertów były mady. Wody gruntowe na głębokości 2,5m. Na razie to tylko strzępki danych podanych na dzień po badaniu. Czekamy na dokumentację od geologa, ale jednak nieco mnie to zmartwiło - zwłaszcza te mady (nie wdawał się w szczegóły). Generalnie gość mówił, że dom da się postawić, ale trzeba wymienić muł, raczej zrobić płytę fundamentową. Na razie na opinię, jak wspomniałam, jeszcze musimy poczekać parę dni. Wiem, że bez konkretów ciężko coś wywróżyć. Niemniej, czy ktoś z obecnych miał styczność z takimi glebami i jest w stanie uchylić nieco rąbka tajemnicy, jak z takim fantem sobie poradził? Przekopałam wiele grup/forum i o ile o mule coś tam dało się wyczytać, tak na temat mad nie ma kompletnie nic. Z góry dzięki.  
    • A jak jest z grubością blachy? Pytam ze wzglądu na fakt, że w wielu przypadkach blacha stanowiła element instalacji piorunochronnej, a przy zmniejszaniu jej grubości ta rola staje się mocno wątpliwa. Rzekłbym nawet, ze "jednorazowa" 
    • Dzień dobry,   Analizując wybór blachodachówki, kluczowe jest rozważenie typu zastosowanej powłoki: poliestrowej lub poliuretanowej. Różnica w cenie, gdzie poliuretan jest droższy o około 30-40%, wynika bezpośrednio z odmiennych właściwości użytkowych i przewidywanej trwałości tych rozwiązań.   Powłoka poliestrowa stanowi standardową i bardziej ekonomiczną opcję. Zapewnia ona podstawowy poziom ochrony antykorozyjnej, a producenci zazwyczaj oferują na nią gwarancję do 15 lat. Jednakże, istotną cechą poliestru jest jego niższa odporność na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Może to skutkować pojawieniem się defektów estetycznych podczas transportu, montażu, a także w późniejszej eksploatacji, na przykład w wyniku gradobicia. Ponadto, w miarę upływu lat, powłoka poliestrowa jest bardziej podatna na matowienie i blaknięcie koloru pod wpływem ekspozycji na promieniowanie słoneczne, co może obniżać estetykę dachu. Jest to odpowiednie rozwiązanie w przypadku ograniczonych środków finansowych oraz dla obiektów, gdzie dach nie będzie narażony na ekstremalne warunki środowiskowe czy mechaniczne.   Z kolei powłoka poliuretanowa, choć wiąże się z wyższym kosztem początkowym, oferuje znacząco lepsze parametry użytkowe. Jej wyróżniającą cechą jest wyjątkowa odporność na zarysowania i ścieranie, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zapewnia dłuższą żywotność powłoki. Poliuretan tworzy grubszą i bardziej elastyczną warstwę ochronną, co przekłada się na doskonałą ochronę antykorozyjną elementu. Kluczowym atutem jest również niezwykła odporność na promieniowanie UV, która gwarantuje długotrwałe zachowanie intensywności i świeżości koloru dachu. Gwarancje producentów na powłoki poliuretanowe często wynoszą 30 lat lub więcej, a po wieloletniej eksploatacji dachy te zazwyczaj zachowują niemal pierwotny wygląd.   Decyzja o wyborze między poliestrem a poliuretanem powinna być podyktowana bilansem między kosztem początkowym a długoterminową wartością. Jeśli priorytetem jest maksymalna trwałość, niezmienny wygląd estetyczny oraz minimalizacja przyszłych kosztów konserwacji czy ewentualnej wymiany, inwestycja w poliuretan jest uzasadniona, pomimo wyższego nakładu początkowego. W dłuższej perspektywie, jego superiorne właściwości mogą przynieść wymierne korzyści. W sytuacji, gdy budżet jest ściśle ograniczony i akceptowane są potencjalne, delikatne zmiany estetyczne w kolorze po kilku latach, wybór wysokiej jakości poliestru od renomowanego producenta może być wystarczającym kompromisem. _____________________________ Blachodachówki panelowe - Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa/
    • Jeśli tapeta jest rozciągliwa, to ten facet robi to źle. Ruchy raklą na połowie pasa rozciągają go i pas się wygina jak tory kolejowe na zakręcie. .  To się powinno robić rolką gumową,  Ale jeśli tapeta jest nierozciągliwa, to dobrze. Jednak nierozciągliwą tapetę klei się inna technologią. Klej nanosi się na powierzchnię (dużo kleju, tak żeby położoną tapetę można było przesuwać ręką), a tapeta jest sucha.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...