Skocz do zawartości

Czy brak izolacji rur c.w.u. jest dużym błędem?


Recommended Posts

Hydraulik, który układał instalację ciepłej wody, nie nałożył otuliny izolacyjnej na rury i naciągnął jedynie peszel. Instalacja wykonana jest z rur PEX prowadzonych w wylewce podłogowej (obok rur ogrzewania podłogowego) z cyrkulacją, a łączna odległość od zasobnika do najdalszych kranów wynosi ok. 15 m. Czy brak izolacji jest dużym błędem?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/kotly-i-podgrzewacze/porady/12130-czy-brak-izolacji-rur-cwu-jest-duzym-bledem

Link do komentarza
Przytaczane wartości dotyczą "przewodów rozdzielczych" czyli od źródła (przyłacza) do podejścia do pionu co wynika z pktu 3.1.3 PN-92/B-01706. Wg PN-B-02421:2000 przewody z czynnikiem o temeraturze do 60 oC w pomieszczeniach o temperaturze większej od 12 oC do średnicy przewodu 40mm wymagają izolacji termicznej o grubosci 15 mm z zastrzeżeniem, "Dopuszcza się zastosowanie mniejszych grubości izolacji, tj. grubości ekonomicznie opłacalnych, ustalonych w wyniku
rachunku ekonomicznego inwestycji. Ponadto miniejsze grubości izolacji mogą być stosowane w przypadku instalacji prowadzonych w bruzdach ściennych i podłogowych"
Więc nie dajmy sie "zwariować" i stosujmy izolacje zgodnie ze zdrowym rozsądkiem
Pozdrawiam
Link do komentarza
Nalezy dodać, że zastosowanie jedynie rury peszla jest błędem (straty bedą jak dla przewodu poprowadzonego bez izolacji po ścianie lub nawet większe) natomiast zastosowanie izolacji z pianki o grubości 6 lub 9 mm (w osłonie dostosowanej do kontaktu z betonem), z dużym prawdopodobieństwem, byłoby rozwiazeniem optymalnym.
Link do komentarza
Cytat

(...) zastosowanie izolacji z pianki o grubości 6 lub 9 mm (w osłonie dostosowanej do kontaktu z betonem), z dużym prawdopodobieństwem, byłoby rozwiazeniem optymalnym.


Optymalnym rozwiązaniem to byłby poprowadzenie rur CWU w warstwie izolacji pod wylewką ogrzewania podłogowego.
A w przypadku cyrkulacji to już prawie że obowiązkowo.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Pewnie efekt takiego partactwa jest taki że w punkcie czerpalnym żeby uzyskać ciepłą wodę należy wypuścić do kanału prawie za każdym razem ok.3 dm3 wody (przy braku cyrkulacji) lub ponosić wysokie koszty eksploatacji za straty ciepła wody cyrkulującej w przewodach.
Link do komentarza
Cytat

Pewnie efekt takiego partactwa jest taki że w punkcie czerpalnym żeby uzyskać ciepłą wodę należy wypuścić do kanału prawie za każdym razem ok.3 dm3 wody (przy braku cyrkulacji) lub ponosić wysokie koszty eksploatacji za straty ciepła wody cyrkulującej w przewodach.


icon_eek.gif Wiesz ile to jest 3 dm3 wody? Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Dziwi mnie odpowiedź redakcji BD, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami to w posadzce grubość izolacji wynosi 6 mm, te przytoczone stosuje się do pomieszczeń nieogrzewanych. Proponuję przeanalizować jeszcze raz tabelę z grubościami izolacji :)
Link do komentarza
Cytat

Dziwi mnie odpowiedź redakcji BD, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami to w posadzce grubość izolacji wynosi 6 mm, te przytoczone stosuje się do pomieszczeń nieogrzewanych. Proponuję przeanalizować jeszcze raz tabelę z grubościami izolacji icon_smile.gif



Dane grubości izolacji, przytoczone w odpowiedzi, są nie w pełni aktualne w zwiazku ze zmiana Warunków Technicznych od 2014 r.
Poza tym mam poważna wątpliwość, jakich sytuacji dotyczy ograniczenie grubości izolacji do 6 mm, dla rur ułożonych w podłodze. Przede wszystkim nie widzę nigdzie zapisu, że wymogi z tabeli dotyczą tylko pomieszczeń nieogrzewanych. Ten punkt w tabeli (lp. 7) "Przewody wg lp. 6 ułożone w podłodze" odwołuje się do poprzedniego (lp. 6), który brzmi "Przewody ogrzewań centralnych, przewody wody ciepłej i cyrkulacji 
instalacji ciepłej wody użytkowej wg lp. 1–4, ułożone 
w komponentach budowlanych między ogrzewanymi pomieszczeniam
różnych użytkowników".
A w domu jednorodzinnym nie mamy przecież ogrzewanych pomieszczeń różnych użytkowników. Ten punkt nie ma więc zastosowania. Trzeba zatem stosować ogólne wymagania z punktów poprzednich.
PS. Powoływanie się na łagodniejsze w niektórych przypadkach zapisy norm jest nieuzasadnione. Rozporządzenie jest wobec nich aktem nadrzędnym.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
    • Komentarz dodany przez Jacek80: Eko House - OSZUŚCI !!! Publikują fałszywe "rankingi", sprzedają kiepsko działające oczyszczalnie, kupują pozytywne komentarze i straszą prawnikami za pisanie niewygodnej prawdy na temat ich produktów oraz metod działania. Uważajcie na tych oszustów i manipulatorów!
    • Witam Jaki tani kocioł jednofunkcyjny kondensacyjny polecacie do ogrzewania podłogowego domu 180m2?   Dom jest parterowy i posiada dwa rozdzielacze, jeden 10 pętli grzewczych a drugi na poddaszu 9 pętli.       
    • Chodzi o ogrodzenie tuż przy domu sąsiada ponieważ teraz jest wjazd (ten prostokąt pomarańczowy ) który ma tylko jedną ścianę z lewej strony i brama która jest bliżej mojego domu a ta L'ka przy domu sąsiada i drodze miałaby być wykończeniem ogrodzenia, rzecz w tym, że nie wiem czy mogę postawić płot tuż pod oknami sąsiada.  Docelowo przeniesiona brama przy ulicy co będzie zgodne z prawem. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...