Skocz do zawartości

Wentylacja z odzyskiem ciepła do domu jedorodzinnego


botulina

Recommended Posts

Witam

Stoję przed wyborem systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem (rekuperacja). Dom będę mieć ogrzewany pompą ciepła 6kw. Obiekt 160m2, parterowy, 2 osoby mieszkające na stałe non stop, kubatura 430m3.

Dostałam kilka propozycji, prosiłabym o pomoc w wyborze systemu:

  1. Dunfoss Air
  2. Viessmann Vitowent
  3. Vallox 110 se
  4. R-vent roto 4,5 VeEc
  5. Aeris 350VV Standard


Proszę o opinie co o tym myślicie, którą z tych jednostek warto jest wziąć pod uwagę?? Edytowano przez botulina (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Cytat

Witam

Stoję przed wyborem systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem (rekuperacja). Dom będę mieć ogrzewany pompą ciepła 6kw. Obiekt 160m2, parterowy, 2 osoby mieszkające na stałe non stop, kubatura 430m3.

Dostałam kilka propozycji, prosiłabym o pomoc w wyborze systemu:

  1. Dunfoss Air
  2. Viessmann Vitowent
  3. Vallox 110 se
  4. R-vent roto 4,5 VeEc
  5. Aeris 350VV Standard


Proszę o opinie co o tym myślicie, którą z tych jednostek warto jest wziąć pod uwagę??



Dwa lata temu zakupiłem centralę firmy JANGAZ - bardzo starannie wykonana i tańsza od powyższych dodatkowo (nie wiem jak teraz) ale wtedy w cenie proponowali projekt wentylacji mechanicznej do projektu domu - skorzystałem z tego. Jak do dziś działa OK . Zobaczymy jak dalej będzie. Prosze poczytać na forach o tych centralach - nie jest zbyt wiele informacji, ale trochę jest.
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Proponuję sprawdzić jakie centrale mają zuzcie prądu.
Ja zastanawiałem się np nad Onyx Dream lub Mitsubishi ale wyszło że ciągną dużo więcej prądu niż Danfoss Air.
Aktualnie posiadam Danfossa Air a2, jeżeli mnie pamięć nie myli co do modelu.

Fajne jest bezprzewodowe sterowanie.
Cóż jeszcze mogę dodać, wychodzi że calkiem dobrze radzi sobie z odzyskiem ciepła.

Największą wadą są jednak filtry, właśnie czeka mnie pierwsza wymiana. Szukam jakichs zamienników gdyż org Danfossa są drogie. Cena za za zestaw filtrów G4 to 190 PLN a za G4\F7 to już 350 PLN. Trochę dużo. Edytowano przez cobratom (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Witam,

Obecnie jestem na etapie projektowania jednak w poprzednim domu miałemhttp://www.ecocomfort.pl/index.php/vents i sprawował się całkiem ok. Bardzo dobra litewska centrala. Cena też myślę, że do zaakceptowania.
Prądu nie ciągnął aż tak wiele, nie było problemu z czyszczeniem wentylatorów. Teraz raczej przymierzam się do czegoś z dodatkową możliwością podłączenia GWC chociaż projektant kręci głową, że będzie ciężko z uwagi na poziom wód gruntowych na mojej działce.
Link do komentarza
Doopa nie projektant skoro poziom wód gruntowych mu aż tak przeszkadza.
Jaki poziom wód gruntowych, taki typ GWC.

Centrala też jakaś nietegens skoro trzeba w niej czyścić wentylatory... normalnie czyści/wymienia się tylko filtry.
A wentylatory jakiej mocy ma ta litewska centrala?
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Podłączę się do tematu.

Jak technicznie wygląda montaż reku na poddaszu nieużytkowym?
Dom z projektu:

http://archon.pl/gotowe-projekty-domow/dom.../m20420a67ddf0a

i tam w stropie jest 30cm styro lub wełny - dach nieocieplony (tylko część stropodachu nad salonem 30cm)
Teraz moje pytanie - Czy jak zamontujemy reku na poddaszu i poprowadzimy wszystkie kanały nad sufitem to nie będzie problemu z przebijaniem stropu i wyprowadzaniem otworów wentylacyjnych? Czy wtedy strop nie straci na właściwościach cieplnych?

Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Jak technicznie wygląda montaż reku na poddaszu nieużytkowym?
...
i tam w stropie jest 30cm styro lub wełny - dach nieocieplony (tylko część stropodachu nad salonem 30cm)
Teraz moje pytanie - Czy jak zamontujemy reku na poddaszu i poprowadzimy wszystkie kanały nad sufitem to nie będzie problemu z przebijaniem stropu i wyprowadzaniem otworów wentylacyjnych? Czy wtedy strop nie straci na właściwościach cieplnych?



Rekuperator na poddaszu użytkowym to nie problem, wiele osób decyduje się na takie umiejscowienie centrali.
Ale w Pana wypadku poddasze jest nieocieplone, tylko strop. Mechanika rekuperatora powoduje to, że na wymienniku pojawiają się skropliny z powietrza zwierającego wilgoć. Tak więc w zimie może mieć Pan problemy z zamarzaniem wymiennika centrali jeśli będzie on (wymiennik) wykonany z tworzywa sztucznego może zostać uszkodzony i rozszczelniony.
Jeżeli nie ma innej opcji montażu niż na poddaszu, proponuję zbudować "szafkę" która będzie ocieplona i zaizoluje przed mrozem, a do tego nagrzewnica wstępna ogrzewająca powietrze aby wymiennik nie zamarzał. (Ważne aby kanały również były zaizolowane wełną mineralną).

Co do drugiego pytania. Każda dziura/otwór w budynku to potencjalny mostek cieplny. Więc należy zadbać o poprawne wykonanie przejścia kanałów przez strop i izolować.

Gdyby miał pan ocieplony dach, a nie strop sprawa byłaby o niebo łatwiejsza.
________________________________________________________________________________
____________________

Wracając do tematu rekuperatorów:
wszystkie są "spoko", bo wiadomo że producenci chwalą swoje skrzynki jako najlepsze.
Kwestia tego ile możemy wydać pieniędzy na taką inwestycję i czego wymagamy od centrali. Jeśli mamy super słuch to centrala R-vent roto 4,5 VeEc może nam działać na nerwy ponieważ ma wymiennik obrotowy, który charakteryzuje się dużą słyszalnością.
No i przede wszystkim lepiej wziąć centralę z wyższej pólki cenowej z silnikami na prąd stały (mniejszy pobór prądu) oraz tanimi filtrami.
Przykład: COMAIR HRUC 380 - roczny pobór prądu ok. 150zł, komplet filtrów 100zł (w cenie przesyłka) Edytowano przez Jarszcz (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Polecam jeszcze produkty ekozefiru. Sam mam taki i bardzo sobie chwalę.



icon_eek.gif Dla domu jednorodzinnego, proponujesz centralę o wydajności 800m3/h icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

LITOŚCI icon_evil.gif

Coś mi się wydaje, że ofiarą takiej (podobnej) dużej centrali i ciulowatych fafofcuw padł To ja https://forum.budujemydom.pl/Wentylacja-gra...241#entry441241 Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...