Skocz do zawartości

Rząd przyjął projekt założeń nowelizacji prawa budowlanego


Recommended Posts

Napisano
Rząd przyjął projekt założeń nowelizacji prawa budowlanego, która ma uprościć procedury dla większości inwestycji
Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej poinformowało, że projekt jest realizacją zobowiązania z exposé premiera, w którym zapowiedział uproszczenie procedur budowlanych i skrócenie czasu wydawania pozwoleń na budowę.

Zgodnie z projektem zniesiony zostanie wymóg uzyskiwania pozwolenia na budowę części domów jednorodzinnych. Konieczne będzie jedynie zgłoszenie budowy z dołączonym projektem budowlanym. Organ będzie miał 30 dni na ewentualne wniesienie sprzeciwu od takiego zgłoszenia.
.......
.......

Zawiadomienie o zakończeniu budowy zastąpi obecnie wydawane pozwolenie na użytkowanie wobec większej liczby obiektów. Procedura zawiadomienia o zakończeniu budowy ma dotyczyć dodatkowo takich obiektów, jak: warsztaty rzemieślnicze, stacje obsługi pojazdów, myjnie samochodowe, garaże na pięć stanowisk, obiekty magazynowe (składy, chłodnie, hangary, wiaty), budynki kolejowe (nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonowanie, strażnice przejazdowe, myjnie taboru kolejowego), a także place składowe, postojowe i parkingi oraz stawy rybne. W praktyce pozwolenie na użytkowanie będzie dotyczyć ograniczonej liczby obiektów. Czas oczekiwania na uzyskanie milczącej zgody na użytkowanie (brak sprzeciwu administracji) zostanie skrócony do 14 dni (obecnie jest 21).

Budowa domów jednorodzinnych bez pozwolenia
Napisano
"Administracja ma reagować jedynie na pismo właściciela nieruchomości sąsiedniej."

Może czegoś nie doczytałem, ale skąd sąsiad będzie wiedział o planowanej budowie?

Pozdrawiam
Marcin
Napisano
gdzieś było, bo w tekscie nie ma, że będzie wymóg poinformowania wszystkich sąsiadów, tylko czy przez urząd, czy samego zainteresowanego to nie zanotowałem

cały ten chlew to ukłon w stronę urzędnika, to jemu upraszcza się robotę, nie jest to znaczące uproszczenie formalności inwestorowi, ba, moim zdaniem jest to większe wsadzenie na minę inwestora (brak warunków zasilenia, ostatecznej decyzji)

zresztą jest to projekt założeń, do legislacji droga daleka, bardzo...
Napisano (edytowany)
Istotna jest całość zapisu :

Cytat

Administracja ma reagować jedynie na pismo właściciela nieruchomości sąsiedniej (np. w sytuacji, gdy nie zostaną zachowane odpowiednie odległości między budynkami), ewentualnie wydawać zaświadczenia o braku sprzeciwu od zgłoszenia budowy.



Czyli dotyczy sytuacji opisanej w Rozporządzeniu w sprawie WT § 12.4.
Ciekawe (i nowatorskie) jest to co pogrubiłem. Zapis taki może sugerować, że "administracja" w przypadku "odstępstw" od przepisów, ma "zadbać" o to aby sprawę "załatwić" już na etapie zgłoszenia, tak aby "przystopować" ewentualne późniejsze roszczenia właścicieli działek sąsiednich.

Tak nawiasem mówiąc, to akurat ta procedura "uproszczona", nie dotyczy sytuacji określonych w § 12.4 sytuacji - droga administracyjna (zawiadomienie właścicieli działek sąsiadujących) taka jak dotychczas, co też jest logiczne.

Ale nie jest aż tak różowo.
Do tego co napisał Barbossa dodać należy, że sąsiedzi będą mieli dużą możliwość "przystopowania" (skutecznie) budowy na każdym etapie - patrz wyrok TK, który pogrążył uchwaloną ustawę PB, która w zasadzie spełniała wszystkie założenia tego "nowego" PB.

dopisałem "nie" + literówka Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Może czegoś nie doczytałem, ale skąd sąsiad będzie wiedział o planowanej budowie?



Jeśli się nic nie zmieni:

Cytat

Art. 30a.1.
2) uzyskania oświadczeń właścicieli, użytkowników wieczystych lub zarządców
nieruchomości bezpośrednio sąsiadujących z nieruchomością objętą zgłoszeniem,
o powiadomieniu o planowanej budowie.




Czyli jak ktoś (sąsiad - nawet złośliwie) nie podpisze takiego oświadczenia, to obowiązywać będzie tryb PnB.

Co nie bardzo jest logiczne, bo zgłaszać można tylko jeśli sąsiedzi nie są stroną.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przeszukałem cały internet w poszukiwaniu jakiejś tapety białej na sufit, ale nic nie znalazłem.   Szukam takiej, gdzie nie będzie widać łączeń i miała delikatny wzór. Tak jak ta, ale niestety nie ma jej już na rynku:     Widział ktoś może coś ciekawego?
    • Sprawdzona metoda zabezpieczenia domu z bala przed UV bez efektu żółknięcia. Używam zestawu OSMO: WR Aqua 4001, 429 Naturalny Efekt i 420 UV-Ochrona – daje świetny, surowy wygląd i trwałość. Pełny opis tutaj: [link]
    • Przypominam podsumowanie mojego poprzedniego wpisu - wiążąca jest dopiero interpretacja przepisów wydana przez sąd, jego wyrok w konkretnej sprawie. Niestety, tak jak w tym przypadku przez dewelopera, bywa to wykorzystywane do tworzenia dość karkołomnych interpretacji. Chociaż i sądom też zdarzają się dość dziwne oraz wzajemnie sprzeczne wyroki.  Proszę spojrzeć jeszcze raz na brzmienie § 308. Podano w nim liczbę kondygnacji (przynajmniej 2 nadziemne), jako obligujące do zastosowania dalszych zapisów. Nie ma tam zawężenia do budynków wielorodzinnych. Najwyraźniej prawodawca nie miał więc intencji zastosowania takiego zawężenia, Tym bardziej, że w wielu innych przepisach tego samego rozporządzenia jest wyrażone wprost rozróżnienie na budynki wielorodzinne i jednorodzinne.  Argument o zmianie przepisów lub ich interpretacji od 2022 r. także jest nietrafiony. Ta część rozporządzenia (§ 308), brzmi tak samo od momentu przyjęcia jego pierwotnej wersji jeszcze w roku 2002, czyli 20 lat wcześniej. Fakt, że budynek został oddany do użytkowania , zaś nadzór budowlany nie wnosił uwag wcale nie znaczy, że wszystko wykonano prawidłowo. Jego przedstawiciele mogli czegoś nie sprawdzić, nie zauważyć itd.  Wreszcie mamy kwestię zasadniczą, czyli przywołany już § 146. 1.    § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308.   Proponuję zacząć od zadania deweloperowi pytania (na piśmie) jak w takim razie realizowany jest obowiązek wynikający z tego przepisu? Na jakiej podstawie twierdzi, że wystarcza do tego ruchoma drabina? Jeżeli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca następnym krokiem powinno być zwrócenie się z tymi samymi pytaniami do nadzoru budowlanego.    Osobiście uważam, że w tym przypadku powinno być zapewnione wejście na dach od zewnątrz, po drabinie stałej. Słusznie Pan zauważył, że wejście na dach przez wyłaz, z jednego z domów tworzących budynek szeregowy, nie zapewnia faktycznie dostępu na dach w celach opisanych w § 146. 1.  Dlatego przypominam o cytowanym już § 101. 1.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.    Nie bardzo widzę w tej sytuacji możliwość obrony stanowiska, że drabina ruchoma jest wystarczająca. 
    • No właśnie - wewnętrzne schody w mieszkaniu to nie jest klatka schodowa. Klatka schodowa jest wydzielona ścianami i wejście do lokali jest przez drzwi. Dlatego moim zdaniem powinna być ta drabina, bo zachodzi szczególny przypadek (dom wielolokalowy bez klatki schodowej).
    • W praktyce zdążą zareagować obydwa. Najczęściej.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...