Skocz do zawartości

Przebudowa, remont - pozwolenie


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam.
Kupiłem nieruchomość w centrum miasta i chciałbym ją przebudować.

Od ulicy powiększyć otwory okienne, wstawić 2 drzwi (odrębne wejście do lokali użytkowych na parter) wybić w drugiej części piwnicy (po prawej stronie) okno z drzwiami i zrobić drugie wejście. Zmienić ogrodzenie.

Rozumiem, że potrzebuję pozwolenie na budowę ze Starostwa, czy sąsiad po lewej stronie budynku może wyrazić sprzeciw i mnie zablokować z przebudową? Remont wizualny będzie od ulicy a nie z jego strony.

Proszę o podpowiedź.

DSC01446.jpg

Edytowano przez nikes (zobacz historię edycji)
Napisano
Sam sobie według własnego widzimisie nie możesz dokonać przebudowy, zwłaszcza jeśli będzie ingerencja w ścianach działowych.
Z tego co piszesz chcesz chyba wyodrębnić kilka lokali z tego jednego budynku.
Potrzebny ci będzie projektant, który wszystko namaluje w papierach, potrzebna ci będą na pewno plany domu, plan instalacji elektr. ( pewnie będziesz zakładał osobne liczniki do poszczególnych lokali).
A sąsiedzi zawsze mają prawo VETA zwłaszcza jak nie będą przychylni nowym inwestycjom
Napisano
Witam. Mój budynek (piętrowy ze strychem o wysokości ok 9 metrów) jest doklejony do budynku sąsiada (parterowy wysokość ok 4 metrów). Od strony sąsiada na piętrze mam okno z widokiem na dach budynku sąsiada. Sąsiad wymyślił sobie, że dobuduje poddasze użytkowe z dachem kopertowym (wysokość budynku z nadbudówką ok 8metrów). trzeba też zaznaczyć, że mój widok na dach sąsiada jest od strony południowej. On tym projektem zasłoni mi okno i zacieniuje całą działkę.

jeśli chodzi o nadbudowę:
- jaką powinien zachować odległość w tej sytuacji od otworu okiennego?
- jaką powinien zachować odległość od granicy gdzie nie ma budynku?
- czy mogę skutecznie wyegzekwować odległość zgodną z przepisami, czy starostwo zrobi jak będzie chciało czyli wyrazi zgodę na nadbudowę?

Serdeczne dzięki z góry za odpowiedź.

DSC01446.jpg

Napisano
a dlatego, że przepisy w tym przypadku obowiązują obie strony, a nie kto pierwszy ten lepszy, to nie Kali ustanowił, a czy 4m to poczytaj na forum i uważniej przepis, o którym wspominasz
Napisano
Cytat

A dlaczego ja, skoro budynek już stoi od 1970 r, a przepis mówi wyraźnie że musi być zachowana odległość 4 m.



I mówił tak od dawien dawna, a dla tego przypadku (okno w granicy) zabraniał: § 9 ust. 1, § 20 ust. 7 i § 8 Zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 29 czerwca 1966 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane budownictwa powszechnego.


To okno w granicy to samowola budowlana i powinno zostać zamurowane.
Napisano
Mój budynek stoi od granicy ok 0,5 metra. Kiedyś to były działki jednego właściciela. Jedynie daszek tego niższego budynku przylega do mojego, ale odległość między nimi jest 0,5 m - tamten jest postawiony w granicy. Ok, nawet jeśli musiałbym zamurować okno to przecież są przepisy, które mówią, że budujący musi odstąpić chyba 3 metry od granicy. Czy ten zapis nie obowiązuje?
Napisano (edytowany)
Cytat

Kolego, piździliard razy były te przepisy tu cytowane i objaśniane, minimum wysiłku chyba jest ok, aby korzystać z dobrodzejstwa tego forum i forumowiczów




Słuchaj kolego. Nie chcesz odpowiadać to omiń temat i się nie denerwuj. A jak wiesz gdzie jest odpowiedź to podaj link do podobnego tematu.

Powiedzcie mi jeszcze jedną rzecz. Okno oknem, ale jest przepis że od granicy musi gość odstąpić chyba 3 metry. Z tym, że budynek parterowy jest już przyklejony obok. Więc jak to się ma do przepisów? Może się dokleić bez mojej zgody czy nie? Edytowano przez nikes (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Okno oknem, ale jest przepis że od granicy musi gość odstąpić chyba 3 metry.


Jest również przepis o odległości od granicy nie mniejszej jak 1,5m, oraz o budowie w granicy - Rozporzadzenie w sprawie WT, par. 12 .
Napisano
Cytat

Powiedzcie mi jeszcze jedną rzecz. Okno oknem, ale jest przepis że od granicy musi gość odstąpić chyba 3 metry. Z tym, że budynek parterowy jest już przyklejony obok. Więc jak to się ma do przepisów? Może się dokleić bez mojej zgody czy nie?


A czemu to "gość" musi, a Ty już nie?
Przypowieść o Kalim była już cytowana, więc nie ma sensu się powtarzać.
Napisano
Cytat

A czemu to "gość" musi, a Ty już nie?
Przypowieść o Kalim była już cytowana, więc nie ma sensu się powtarzać.




Z tego powodu, że te budynki nie są budowane a już stoją od wielu lat. Gdybym budował lub nadbudowywał i tym samym świadomie szkodził sąsiadowi w postaci zasłonięcia okna lub zacienienia działki wiedząc że postępuję po hamsku to bym nie myślał o takich inwestycjach lub gdyby sąsiad nie wyraził zgody na złagodzenie przepisu to bym się dostosował do obowiązujących. Jeśli ktoś Tobie na całej szerokości działki od strony południowej chciał wybudować 8 metrowy budynek to byś mu pozwolił?
Napisano
Po co coś pisać jak wiesz swoje. icon_evil.gif

Zapoznaj się z podanym przepisem + dodatkowo z ustaleniami MPZP.

Masz działkę w zabudowie zwartej, a w związku z tym "narażony" jesteś na takie konsekwencje wynikające z tego rodzaju zabudowy.
Napisano
Cytat

Po co coś pisać jak wiesz swoje. icon_evil.gif

Zapoznaj się z podanym przepisem + dodatkowo z ustaleniami MPZP.

Masz działkę w zabudowie zwartej, a w związku z tym "narażony" jesteś na takie konsekwencje wynikające z tego rodzaju zabudowy.




Dziękuję za informację, gdybym wiedział to bym nie pytał. Z Twojej wypowiedzi wnioskuję, że sąsiad nadbuduje jak będzie chciał i nic mu nie zrobię, będę siedział w cieniu a okna okna mi będą gniły z wilgoci. No nieźle. Gdyby jego budynek był od strony północnej to bym miał to w dxxxx. Nikt nie odpowiedzał jednoznacznie, ale domykając temat jednym słowem g.w.o mu zrobię, zrobi co będzie mu się podobać, niedługo może mnie z własnej posesji wygoni.
Napisano
Cytat

a okna okna mi będą gniły z wilgoci. No nieźle.



Okna Ci gniły nie będą, bo je musisz zlikwidować. Na życzenie sąsiada. Okna od jego strony nie ma prawa być.
A ponieważ jako sąsiad, bedziesz miał prawo protestować przeciw jego zamierzeniom, to protestuj! Opóźnisz jego budowę i stracisz sąsiada. Chyba na zawsze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...