Skocz do zawartości

Odpprowadzenie ścieków - jaki spadek ?


Recommended Posts

Napisano
Witam
Będę robił odprowadzenie ścieków z budynku do kanalizy. Odległość od budynku do kanalizy ok. 8 m.b. Mam pytanie jaka powinna być wielkość spadku poziomu i jakie to ma znaczenie.
Napisano
Minimalny spadek w takim przypadku to 2% Jeśli zrobisz spadek 4% to też będzie dobrze, a nawet lepiej :-)
Generalnie nie stosuje się większych spadków, bo to decyduje o głębokości posadowienia zbiornika na ścieki czy też przykanalika.
Pierwsze co powinieneś zrobić to sprawdzić jaką na tych 8 metrach masz różnicę poziomów (maksymalny poziom ścieków w szambie lub poziom odpływu w przykanaliku, a wysokość odcinka do którego będziesz się wpinał w budynku.

Edytowałem
Gość stach
Napisano
Cytat

Witam
Będę robił odprowadzenie ścieków z budynku do kanalizy. Odległość od budynku do kanalizy ok. 8 m.b. Mam pytanie jaka powinna być wielkość spadku poziomu i jakie to ma znaczenie.


Mi tłumaczył kiedyś stary majster, że spadek musi być 2% - przy większym spadku, jak mi mówił "gówno się przyklei, woda przepłynie górą i szybko rura stanie, a przy mniejszym spadku (tzn tym 2%), woda gówno porwie i przesunie" icon_rolleyes.gif
Napisano
Cytat

Mi tłumaczył kiedyś stary majster, że spadek musi być 2% - przy większym spadku, jak mi mówił "gówno się przyklei, woda przepłynie górą i szybko rura stanie, a przy mniejszym spadku (tzn tym 2%), woda gówno porwie i przesunie" icon_rolleyes.gif


Spotkałem się z podobnymi uwagami.
Napisano
Hej Retro, a powiedz mi, ten kto Ci te uwagi przekazywał spluwał przy tym przez prawe czy przez lewe ramię? :-)
A może uroki odczyniał po wykonaniu instalacji, żeby dłużej działała bezawaryjnie...

Polska Norma cyt "Przewody odpływowe i podłączenia kanalizacyjne. Minimalne spadki przewodów odpływowych i podłączeń
kanalizacji bytowo-gospodarczej lub ogólnospławnej powinny wynosić, w zależności od średnicy:
- dla d=0,10 m - 2%
- dla d=0,15 m - 1,5%
- dla d=0,20 m - 1 %
- dla d=0,25 m - 0,8%
- dla d=0,30 m - 0,67%
W przypadkach uzasadnionych obliczeniami lub przy zapewnieniu płukania .przewodów można stosować spadki
mniejsze niż wyżej wymienione.
Największe dopuszczalne spadki przewodów instalacji kanalizacyjnych jw. nie powinny przekraczać, w zależności od
średnicy rur kamionkowych, betonowych i z tworzyw sztucznych:
15% dla d mniejszego lub równego 0,15 m
10% dla d = 0,20 m
8% dla d większego lub równego 0,25 m" koniec cytatu.

I nie wierz w żadne gusła dotyczące prędkości, kleistości i przepływu ścieków w rurze :-)
tak jak nie wierzysz w zmniejszanie prędkości prądu elektrycznego w kablu za pomocą różdżki!
Napisano (edytowany)
Zgodnie z normami jakie zostały przytoczone rozumiem że tolerancja spadku dla rury d=0,15m wynosi od 1,5% do 15%
Mam jeszcze takie pytanie czy takie same normy odnoszą się również do instalacji deszczowej. Chodzi o odprowadzenie wody z rynien do deszczówki miejskiej. Edytowano przez marek5pl (zobacz historię edycji)
Napisano
W takim przypadk dla ścieków zrobię około 4% a dla deszczówki jeszcze się zastanowie po zrobieniu wykopu.
Dziękuję wszystkim forumowiczom za posty.Dyskusa okazała sie dla mnie pomocna.
Napisano
Cytat

W takim przypadk dla ścieków zrobię około 4% a dla deszczówki jeszcze się zastanowie po zrobieniu wykopu.
Dziękuję wszystkim forumowiczom za posty.Dyskusa okazała sie dla mnie pomocna.



Rozsądne podejście. Może warto byłoby jeszcze dodać, że przy 8 metrach bieżących sprawa doboru zbyt dużego spadku nie jest aż tak bardzo istotna. Problem zacząłby się, gdyby taka instalacja miała dużo więcej metrów. Wtedy analogiczne różnica między początkiem a zakończeniem kanalizacji stała by się dużo większa, co wiązałoby się z dużo poważniejszymi pracami ziemnymi.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Odpowiedni pomiar różnicy wysokości i dostosowanie spadku do 2% to rozwiązanie idealne. No chyba, że posiadasz dom na nachyleniu to możesz zastosować nie co większy spad.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...