Skocz do zawartości

Magazynowanie deszczówki i drenaż wokół domu


Recommended Posts

Napisano
Jestem na etapie budowy domu i chciałbym zrobić drenaż wokół domu oraz zbiornik na magazynowanie deszczówki.
Nie wiem jak się za to zabrać. Drenaż chciałbym również doprowadzić do zbiornika na deszczówkę ponieważ nie ma innej możliwości odprowadzenia wody z niego, nie ma rowu.
Oczywiście chce to zrobić jak najtaniej i w związku z tym mam kilka pytań:
1. Jak głęboko i w jakiej odległości od domu zakopać rury drenażowe?
2. Jakiej średnicy rur użyć do odprowadzenia deszczówki?
3. Z czego zrobić zbiornik na deszczówkę, czy mogę do tego użyć kręgów betonowych a dno zabetonować?
4. Jeżeli zrobiłbym zbiornik z kręgów to jak głęboki miałby on być, dach ma powierzchnie 300m?
Jeżeli chodzi o podłoże to jest to głównie glina i piach.
Będę bardzo wdzięczny za wszystkie podpowiedzi i porady.
Napisano
Drenaż budynku robię się standardowo na głębokości posadowienia, czyli ław fundamentowych. Zwykle przed zasypaniem fundamentów. Rowek 40x40 wykładam geowłókniną, na to układam rurę drenażową 160, obsypuję do góry rowka żwirem, zawijam geowłókninę i gotowe. W międzyczasie w odległości 2m od ławy kopię studzienkę kontrolną 1,5m (przy płytszej włącznik od standardowych pompek może nie załączyć pompy), dno wylewam betonem, wstawiam rurę dwuścienną karbowaną o takiej średnicy aby mogła stanowić zarówno studzienkę chłonną jak i umożliwiać swobodną pracę pompy (ok. 40 cm). Rurę nacinam szlifierką tarczową poniżej lustra wody i również owijam geowłókniną. Do tej rury wprowadzam wlot z drenażu i zasilanie pompki. Pompka przerzuca zebraną wodę do wolno stojącego zbiornika na deszczówkę. Sam zbiornik na deszczówkę można tanio kupić jako jednokomorowe szambo betonowe - ja stosuję 6000l.

W wolnej chwili, jeśli będziesz zainteresowany, mogę zamieścić kilka zdjęć z realizacji.

Ostatnio szef jednej z pracującej w pobliżu firm wykonawczych próbował mnie przekonać, że źle robię, bo zanim woda opadowa dotrze do drenażu to już będzie przenikała przez ściany (w przypadku podpiwniczenia) - on robi drenaż (i jak zrozumiałem kanalizację zewnętrzną w jednym) na wysokości połowy ściany piwnicy!!! Trzeba rozróżnić kanalizację zewnętrzną, która ma za zadanie odebrać wody opadowe z dachu i utwardzonego terenu wokół domu, od drenażu, który odbiera tylko wody opadowe przesączające się przez grunt i ewentualne wody podskórne, czy w skrajnych przypadkach obniża poziom okresowo wysokich wód gruntowych.
Napisano
Witam. Ja także nie miałem gdzie odprowadzić wody z deszczówki, ale w odległości około 20 m od domu wykopałem dość spory dołek, wysypałem dno żwirem, doprowadziłe rurę drenażową i ułozyłem ją tak jaby w ślimaka, na to żwir i piach na równo z poziomem.
Pozdrawiam
Napisano
Dziękuję za szybką i wyczerpującą odpowiedź.
Jeżeli można to bardzo proszę o te fotki tu na forum ewentualnie na maila - jarsonman@poczta.onet.pl
Napisano
Zasadnicza sprawa, to w jaką role ma pełnić drenaż. Jeśli dom nie jest podpiwniczony to układanie drenażu nie ma żadnego uzasadnienia, natomiast w przypadku podpiwniczenia lustro wody w zbiorniku musi znaleźć się poniżej poziomu podłogi w piwnicy.

Łączenie zbiornika z drenażem bez możliwości odprowadzenia wody nie ma wiec sensu - np. przy wiosennych roztopach napływ wody znacznie przekroczy możliwości jej rozsączenia na powierzchni.
Napisano
Cytat

Zasadnicza sprawa, to w jaką role ma pełnić drenaż. Jeśli dom nie jest podpiwniczony to układanie drenażu nie ma żadnego uzasadnienia, natomiast w przypadku podpiwniczenia lustro wody w zbiorniku musi znaleźć się poniżej poziomu podłogi w piwnicy.

Łączenie zbiornika z drenażem bez możliwości odprowadzenia wody nie ma wiec sensu - np. przy wiosennych roztopach napływ wody znacznie przekroczy możliwości jej rozsączenia na powierzchni.



Czyli jeżeli nie mam podpiwniczonego domu to nie muszę robić drenażu wokół domu??
A czy muszę w jakiś sposób zabezpieczyć fundament przed wilgocią czy wystarczy jak będzie styropian?
Napisano
Nie mam piwnicy w domu, ale mam odprowadzenie deszczówki z dachu, bo kałuże by mi stały w trawie, a wolę tego uniknąć.
Ja zrobiłam to z pomocą mojej rodzinki: najpierw z tatą okopałam dom z trzech stron (mam 4 rury spustowe z dachu), potem wykop został wymierzony, dobrane odpowiednie rury i kolanka - zwykłe kanalizacyjne. Przy jednej z rur jest trójnik i od niego odchodzi w głąb ogrodu też rura kanalizacyjna ( o ile dobrze pamiętam to dwie rury, chyba te najdłuższe) i dopiero potem żółta rura drenażowa.
Przy domu wykop wysypany był piaskiem, a tam gdzie rura drenażowa - są otoczaki. Rura kończy się się dziurą w ziemi - jakiś metr średnicy i ok. 2m głębokości, też zasypana otoczakami i przykryta jest darnią - nie wiem, czy udałoby mi się ją teraz znaleźć.
Napisano
Cytat

Nie mam piwnicy w domu, ale mam odprowadzenie deszczówki z dachu, bo kałuże by mi stały w trawie, a wolę tego uniknąć.
Ja zrobiłam to z pomocą mojej rodzinki: najpierw z tatą okopałam dom z trzech stron (mam 4 rury spustowe z dachu), potem wykop został wymierzony, dobrane odpowiednie rury i kolanka - zwykłe kanalizacyjne. Przy jednej z rur jest trójnik i od niego odchodzi w głąb ogrodu też rura kanalizacyjna ( o ile dobrze pamiętam to dwie rury, chyba te najdłuższe) i dopiero potem żółta rura drenażowa.
Przy domu wykop wysypany był piaskiem, a tam gdzie rura drenażowa - są otoczaki. Rura kończy się się dziurą w ziemi - jakiś metr średnicy i ok. 2m głębokości, też zasypana otoczakami i przykryta jest darnią - nie wiem, czy udałoby mi się ją teraz znaleźć.


Ja właśnie chce zrobić tak jak ty tylko z tą różnią, że ja chce deszczówkę magazynować i używać do podlewania trawnika itd.
Napisano
Cytat

Ja właśnie chce zrobić tak jak ty tylko z tą różnią, że ja chce deszczówkę magazynować i używać do podlewania trawnika itd.


No to nie dawaj rury drenażowej, tylko kanalizacyjną, żebyś strat wodnych po drodze nie miał, a na końcu w dziurę jakąś beczkę zakopać? Może studzienkę kanalizacyjną (oczywiśce jakoś zatkać od spodu) - ale one mają chyba małą średnicę, przynajmniej ja taką miałam.
Ja trawnika nie podlewam, chromolę i tak cholerstwo trzeba kosić raz w tygodniu icon_confused.gif, a ponieważ trochę tego mam, to i schodzi długo.
Napisano
Cytat

Dziękuję za szybką i wyczerpującą odpowiedź.
Jeżeli można to bardzo proszę o te fotki tu na forum ewentualnie na maila - jarsonman@poczta.onet.pl


Przepraszam że chwilę to trwało, ale ten długi weekend nie dla każdego jest taki weekend icon_wink.gif















Napisano
Dzięki za fotki, napewno będą przydatne.
Pomimo tego że dom nie jest podpiwniczony to jednak zrobie drenaż wokół domu i części podwórka bo po silnych opadach deszczu woda przez długi czas stoi na podwórku. Dreny doprowadzę do zbiornika na deszczówkę.
W dalszym ciągu nie wiem z czego wykonać zbiornik na deszczówkę aby był w miarę pojemny i co najważniejsze tani.
Napisano
Cytat

W dalszym ciągu nie wiem z czego wykonać zbiornik na deszczówkę aby był w miarę pojemny i co najważniejsze tani.


Za zbiornik na deszczówkę 6.000l i szambo 2 komorowe 10.000l płaciłem 2 lata temu 2500 zł - z przywozem i montażem w wykopanym wcześniej przeze mnie otworze - koparka 300 zł
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Za zbiornik na deszczówkę 6.000l i szambo 2 komorowe 10.000l płaciłem 2 lata temu 2500 zł - z przywozem i montażem w wykopanym wcześniej przeze mnie otworze - koparka 300 zł


Nie chcę podważać Twojej wypowiedzi,ale chyba się pomyliłeś z ceną za ten zbiornik i szambo, bo ta cena jest że tak powiem jak za darmo. 2500 zł to koszt samego szamba przy dobrym upuście, a gdzie zbiornik na deszczówkę? icon_biggrin.gif
No chyba,że towar pochodził z odzysku albo z rynku wtórnego.
Napisano
Jak widzisz kierowanie się stereotypami bywa mylące, a co najważniejsze bije po kieszeni :-)

Zerknij na alledrogo - dziś pierwsza oferta z brzegu to 10000l (dziesięć tysięcy litrów) dwukomorowe za 2100 zł, a ja znalazłem producenta, który kierując się unijną dyrektywą o obowiązkowym wyposażeniu w bezodpływowe zbiorniki gospodarstw rolnych, natłukł tego tysiące, a po kilku miesiącach dyrektywa została anulowana a zbiorniki zostały na placu. Zbiorniki z wymaganymi prawem certyfikatami! Pomyśl realnie - 4 m3 betonu plus trochę stali i robocizna przy wypełnieniu formy - jaki to koszt? Pamiętam, że na transport musiałem czekać dwa-trzy miesiące, bo zbierali zamówienia z konkretnego kierunku i wysyłali samochód z kilkoma zbiornikami - wieźli ze świętokrzyskiego na wybrzeże. Szczerze mówiąc dokładnej ceny nie pamiętam, ale rząd wielkości był mniej więcej taki jak napisałem.
Gość mhtyl
Napisano
Ja tez szukałem na alledrogo icon_smile.gif i za 8m3 płaciłem 2700 zł wraz z płyta najazdowa i transportem i była to jedna z tańszych ofert. Tez czekałem aż skumuluje się transport w moja stronę aby było taniej bo wiadomo transport łączony wychodzi taniej i o dziwo myślałem ,że pozostałe zbiorniki pojechały do Ciebie bo reszta zamówienia była w Trzebnicy icon_smile.gif
Za wykop płaciłem 200 zł .
Tylko dodam,że te ceny na allegro są podawane w większości np 10m3 a cena od najmniejszego i bez transportu i bez Vatu to taki chwyt marketingowy, wiem bo kilkunastu producentów i pośredników w owym czasie obdzwoniłem.
Napisano
W Trzebnicy sam sobie wylałem zbiornik na szambo - miałem wtedy więcej czasu, a może byłem młodszy icon_wink.gif
Miało jedną różnicę od tych produkowanych seryjnie - otwory przelewowe zrobiłem w połowie wysokości ścianki działowej, aby uniknąć przelewania "powierzchniowego kożucha" i osadu dennego. Sprawuje się 30 lat bez problemów.

Będę kupował w najbliższym czasie znowu dwa zbiorniki więc zdam relację jak to się kształtuje teraz.
Napisano
Przy prawidłowo wykonanym drenażu nie ma możliwości cofki ze zbiornika na deszczówkę - ze studzienki drenażowej woda przerzucana jest do zbiornika na deszczówkę pompką. Tak naprawdę są to niewielkie ilości rozłożone w czasie, nawet w przypadku gwałtownych ulew czy wiosennych roztopów. Inna sprawa to instalacja burzowa połączona ze zbiornikiem na deszczówkę. 200m2 dachu przy najbardziej gwałtownych opadach daje 6000l wody. Na wypadek niespotykanej gwałtowności opadów (powyżej 30l na m2) robię dodatkową studzienkę z kręgów - tzw. przelewowo-rozsączającą na 3-4 kręgi (pod warunkiem, że nie ma możliwości przerzucić wody poza działkę - do rowu).
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Nadal nie wiem co zrobić ze stojąca wodą na działce po deszczu.
Deszczówkę napewno odprowadzę do zbiornika a później wykorzystam do podlewania natomiast nie wiem co ze stojącą wodą na działce.
Zastanawiam się czy nie wykopać na środku działki dołu na 1,5 do 2 metrów z doprowadzonymi do niego rowami (coś w kształcie gwiazdy) i to wszystko zasypać żwirem lub grysem a na to włóknina i ziemia.
Czy w ten sposób woda po deszczu spływała by tymi rowami do dołu a w nim wsiąkała w ziemię?
Czy zda to egzamin?
Nie mam innej możliwości odprowadzenia tej wody, nie ma rowu ani kanalizacji.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Tak naprawdę trudno ocenić Twoje rozwiązanie bez znajomości warunków geologicznych, ale jeśli nie masz innej możliwości to warto spróbować. Myślę, że samo zdrenowanie terenu już w dużej mierze załatwi problem, bo pozwoli wodzie rurami drenażowymi przemieszczać się w obszary o lepszej chłonności (piasek).
Napisano
Cytat

Zastanawiam się czy nie wykopać na środku działki dołu na 1,5 do 2 metrów z doprowadzonymi do niego rowami (coś w kształcie gwiazdy) i to wszystko zasypać żwirem lub grysem a na to włóknina i ziemia.
Czy w ten sposób woda po deszczu spływała by tymi rowami do dołu a w nim wsiąkała w ziemię?
Czy zda to egzamin?
Nie mam innej możliwości odprowadzenia tej wody, nie ma rowu ani kanalizacji.


Drenaż francuski, bo właśnie taki chcesz zastosować i studnia chłonna będą miały sens jeśli przynajmniej dno studni chłonnej będzie miało dostęp do warstw chłonnych.
Jeśli masz podłoże tylko gliniane to albo znajdziesz zlewnię dla wody opadowej, albo rowy ze żwirem wypełnią się tylko wodą bez możliwości szybkiego się jej pozbycia.
Przy niewielkich opadach może to trochę poprawić sytuację jeśli chodzi o pozbycie się wody z powierzchni działki, ale w przypadku silniejszych opadów problem pozostanie.
Napisano
W swojej odpowiedzi uwzględniłem informację, że grunt na działce to glina i piasek. Woda zapewne zbiera się w nieckach gliniastych, przez które nie może szybko przeniknąć do warstw piaszczystych. Jeśli tak jest, to samo poprzecinanie terenu działki wykopami już powinno poprawić sytuację, a dodatkowo drenaż pozwoli wodzie znaleźć miejsca styku z warstwami chłonnymi... ale to tylko dywagacje, które mogą nie mieć odbicia w rzeczywistości, bo pozostaje to "jeśli"!

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...