Skocz do zawartości

prawidłowe osadzenie słupków


Recommended Posts

Napisano
witam.
1. jak prawidłowo osadzić słupek metalowy do ogrodzenia z siatki, aby nie było efektu "wysadzania" przy mrozach.
bramowy, narożny, pośredni - na jaką głębokość kopać? czy ma w tym przypadki znaczenie głębokość przemarzania gruntu, ewentualnie jak można ją określić?
2. na ile kopać w przypadku murków/słupków murowanych z cegły/klinkieru?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Głębokość przemarzania jest od 90 cm do 120 w zależności od regionu. Swoje słupki zabetonowałem na głębokości 80cm. Uważam, że w przypadku ogrodzenia z siatki ruchy związane z przymarzaniem nie mają aż takiego znaczenia.
Inaczej jest w przypadku klinkieru, gdzie skutek najmniejszych niedoróbek może spowodować znaczne straty.
Podobnie jest z brama wjazdową. Tutaj warto nie tylko usadowić słupki poniżej głębokości przymarzania ale na całej szerokości bramy i furtki wylać i zazbroić ławy.
Napisano (edytowany)
Cytat

witam.
1. jak prawidłowo osadzić słupek metalowy do ogrodzenia z siatki, aby nie było efektu "wysadzania" przy mrozach.
bramowy, narożny, pośredni - na jaką głębokość kopać? czy ma w tym przypadki znaczenie głębokość przemarzania gruntu, ewentualnie jak można ją określić?
2. na ile kopać w przypadku murków/słupków murowanych z cegły/klinkieru?



średnio 1m ,a jaki jest grunt po usunięciu humusu . Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Napisano
Raczej przemarzanie gruntu nie ma wpływu na słupki.
Słupki narożne i końcowe przenoszą "obciążenia" naciągu drutów, wobec czego wymagają większej uwagi niż słupki pośrednie.
Głębokość taka aby słupki nie przewracały się, a to zależy od gruntu. W zwięzłym wystarczy 0,5m, w sypkim być może będzie konieczne betonowanie.
Słupki narożne i końcowe (np. przy bramie) powinny mieć "zastrzały" dobrze "zakotwiczone" w gruncie.

Ps. Dotyczy słupków o wys. nie większej niż 2m.
Napisano (edytowany)
Najlepiej osadzać fundament na głębokość 90-100cm od powierzchni i zalewać ok 80 -85 cm, zostawiając 10-20cm od powierzchni miejsce na zasypanie ziemią, trawnik, ew. kostkę brukową ect. ( wystający przy słupkach beton jest nieestetyczny.
Rozsądny kompromis między kosztem, a trwałością i wytrzymałością to moim zdaniem stopa o wym. min. 25x25cm dla słupków pośrednich, narożne z racji dużych obciążeń ok 40x40cm,
w zasłonięty grunt wystarczy beton B15, nie lać rzadkiego tylko osadzać na gęstoplastyczny, ubijając nieco np. kołkiem, łatą dachową itp. Zapobiegnie to nerwówce przy podejmowaniu wysiłków ustawienia słupków w równej linii, szczególnie na wysokość icon_smile.gif Szewska pasja murowana icon_evil.gif
Słupy bramowe, furtkowe min 40x40cm dla lekkich bram, dla grubych słupów (np. profile 100x100 odpowiednio więcej np. 50x50x100cm)
Lania ław pod furtki i bramy nie polecam, niepotrzebny koszt i można się zdziwić jak na pięknie wybrukowanym podjeździe/ chodniku ,po 1 roku lub ostrej zimie "wyjdzie" ślad od naszej ławy gdy całość kostki ładnie dookoła posiada (nie jest to regułą ale zazwyczaj tak będzie)
Wyjątkiem jest ława pod bramę przesuwną, ta musi mieć swój rozmiar i masę, co pozwoli uniknąć prodlemów zimą gry to wszystko pracuje w gruncie.
Ława ok 2m długa, 0,4 szeroka 0,8 głęboka, tak ok 0,7m3 betonu wylanego jako monolit, nie wylewać pod wózki bramowe 2 oddzielnych stóp bo zimą można się zdziwić.

Beton betonem i rozmiary rozmiarami ale druga ważna i często pomijana rzecz:
Odpowiednia długość słupków do zabetonowania.
Nie da się wymagać super trwałości np. narożnika siatki jak ktoś dla 1,5m ogrodzenia zalewa 2m słupek , który notabene jest w betonie jakieś 35-40cm. Dać 2,40 niech sięga głęboko i trzyma mocno. Oczywiście nie przesadzać żeby rura nie wyszła przez beton do gruntu, pod rurą powinien zastać "stempel" z betonu!

Unikać także badziewia z castoram i innych, gdzie cienkościenne rury po założeniu ogrodzenia potrafią rezonansować od wiatru i całość się trzęsie, o wytrzymałości już nawet nie wspominając a o zabezpieczeniu antykorozyjnym to już wogóle. icon_cool.gif

To tak "w skrócie"

Pozdrawiam icon_lol.gif Edytowano przez fence (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Najlepiej osadzać fundament na głębokość 90-100cm od powierzchni i zalewać ok 80 -85 cm, zostawiając 10-20cm od powierzchni miejsce na zasypanie ziemią, trawnik, ew. kostkę brukową ect. ( wystający przy słupkach beton jest nieestetyczny.



icon_eek.gif icon_eek.gif icon_eek.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...