Skocz do zawartości

dawniej rolna, teraz budowlana - czy badać grunt?


Recommended Posts

Napisano
Drodzy forumowicze.
Mam pytanie odnośnie badań gruntu przed zakupem działki lub przed rozpoczęciem budowy.
Pewne małżeństwo podzieliło dużą działkę rolną na kilka mniejszych i chce je sprzedać z wydanymi warunkami zabudowy, czyli jako budowlane. Jedna z tych działek osobiście mi odpowiada i noszę się z zamiarem jej kupna. Czy to, że na tej działce uprawiano kiedyś np. ziemniaki, buraki czy jakieś zboża może mieć wpływ na to, że ziemia jest "nie fajna" i z tego powodu należało by przebadać grunt? Czy to, że na działce obok ktoś postawił dom, wykonując wcześniej badania, które nie wykazały problemów z gruntem, może być punktem odniesienia do oceny interesującej mnie działki pod kątem właściwości gruntu?
Napisano
Cytat

Czy to, że na tej działce uprawiano kiedyś np. ziemniaki, buraki czy jakieś zboża może mieć wpływ na to, że ziemia jest "nie fajna" i z tego powodu należało by przebadać grunt?




Zależy jakie były te płody rolne icon_smile.gif jak dobre tzn.że ziemia jest urodzajna i w przyszłości masz szanse zjeść smaczne warzywa ze swojego ogródka icon_smile.gif

Sam buduje na dawnych gruntach rolnych i ten fakt nie wpływa negatywnie na budowę domu icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Zależy jakie były te płody rolne icon_smile.gif jak dobre tzn.że ziemia jest urodzajna i w przyszłości masz szanse zjeść smaczne warzywa ze swojego ogródka icon_smile.gif

Sam buduje na dawnych gruntach rolnych i ten fakt nie wpływa negatywnie na budowę domu icon_smile.gif



Smaczne warzywka, powiadasz (hehehe)!!!
Ale wiesz, przed budową trzeba będzie ściągnąć humus, więc z tej urodzajnej (lub nie, bo nie wiem jakie mieli zbiory) ziemi może niewiele zostać.
Badałeś wcześniej grunt, czy zaufałeś swojej intuicji?
Napisano
Cytat

Smaczne warzywka, powiadasz (hehehe)!!!
Ale wiesz, przed budową trzeba będzie ściągnąć humus, więc z tej urodzajnej (lub nie, bo nie wiem jakie mieli zbiory) ziemi może niewiele zostać.
Badałeś wcześniej grunt, czy zaufałeś swojej intuicji?




Nic nie badałem i nic nie ściągałem. Kilka lat przed budową, działka była zaorana i "wygładzona" walcem ciągnikowym, zasiano trawę i nic więcej nie robiono.
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Smaczne warzywka, powiadasz (hehehe)!!!
Ale wiesz, przed budową trzeba będzie ściągnąć humus, więc z tej urodzajnej (lub nie, bo nie wiem jakie mieli zbiory) ziemi może niewiele zostać.
Badałeś wcześniej grunt, czy zaufałeś swojej intuicji?


Działkę kupujesz do budowy czy do uprawy icon_biggrin.gif icon_question.gif
humusu nie musisz ściągać a jak już to to co ściągniesz dajesz na osobną pryzme i potem rozplantujesz na przyszłym ogrodzie.
Co do klasy ziemi jest ona wpisana na mapce albo dowiesz się w gminie jaka klasa ziemi jest na danej działce.
A co do działki budowanej to ,że ona ma WZ nie czyni ją działką budowlaną. Status działki budowlanej uzyskuje po uzyskaniu PnB a na razie są to dalej grunty orne przeznaczone pod zabudowę jednorodzinną.
Jeżeli chcesz tak bardzo poznać grunt to szpadel w dłoń i wykopać dołek taki na pół metra i sam się przekonasz co jest pod spodem.
Napisano
Najczęściej tak, ale problemem jest te kilka procent przypadków, w których warunki gruntowe są skomplikowane.

Na mojej działce nic nie wskazywało na problemy - piach. Po zrobieniu badań gruntu okazało się, że na 80% terenu na którym miał stanąć dom warunki są dobre, ale południowa część terenu zachodzi na "jęzor" gliny miękkoplastycznej.

Skończyło się na kopaniu studni 4m głębokich (poniżej tej warstwy) ocembrowaniu ich kręgami betonowymi i dodatkowo zalaniu ich betonem i warstwą ławy zbrojoną na tym ustrojstwie (ławy fundamentowe obwodowe akurat zmieściły się na stabilnym gruncie, zaś z 8 stóp pod słupy, na których stoi wnętrze, dwie zlokalizowane w części podpiwniczonej trafiły na "kurzawkę").
Napisano
Cytat

Najczęściej tak, ale problemem jest te kilka procent przypadków, w których warunki gruntowe są skomplikowane.

Na mojej działce nic nie wskazywało na problemy - piach. Po zrobieniu badań gruntu okazało się, że na 80% terenu na którym miał stanąć dom warunki są dobre, ale południowa część terenu zachodzi na "jęzor" gliny miękkoplastycznej.

Skończyło się na kopaniu studni 4m głębokich (poniżej tej warstwy) ocembrowaniu ich kręgami betonowymi i dodatkowo zalaniu ich betonem i warstwą ławy zbrojoną na tym ustrojstwie (ławy fundamentowe obwodowe akurat zmieściły się na stabilnym gruncie, zaś z 8 stóp pod słupy, na których stoi wnętrze, dwie zlokalizowane w części podpiwniczonej trafiły na "kurzawkę").



Jaki był koszt tych dodatkowych robót?
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Kilka m3 betomu, kilka kręgów, trochę stali i 3 ludzi do kopania przez 3 dni.
Gdybym badań nie zrobił dwa słupy mogłyby "popłynąć" a budynek ulec zniszczeniu.




zdecydowanie namawiam na badanie gruntu; w budowie domu liczy sie jego nośność; do zaprojektowania fundamentów potrzebne są badania gruntu. Wystarcza 2 punkty po 300-400-500zł (zalezy do rejonu), a możesz znakomicie oszczędzić na fundamentach bądź późniejszych remontach.
Napisano
Dobre pytanie! Jeśli poprzedni właściciel ziemi ni "użyźniał" jej na przykład za pomocą szamba - a znam takie ekstremalne przypadki - to raczej nie ma się czego obawiać.
Napisano
Uprawy raczej nie wpływają na jakość ziemi pod kątem budowania domku icon_smile.gif Natomiast badania gruntu to raczej konieczność, to, że akurat kilkaset metrów dalej nie było problemów co najwyżej daje Ci większą szansę, że będzie dobrze, pewności nie masz

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
    • W skrzynce przyłączeniowej nie wywaliło. Wywaliło w skrzynce, którą mam w domu.  Po włączeniu b16 który wywaliło oraz po wyłączeniu i włączeniu RCD zasilanie wróciło i do tej pory nie wywala. Zastanawia mnie to, że podczas zwarcia na jednym obwodzie światła nie było w całym domu.
    • Może też wywaliło bezpiecznik w skrzynce przyłączeniowej? Jakie tam masz zabezpieczenia? Dostęp tam ma chyba tylko firma dostarczająca energię 
    • Ot, dowcipniś      A tak naprawdę?  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...