Skocz do zawartości

Koszty budowy domu


wojciechpc

Recommended Posts

Napisano
Pompa ciepla (samo urzadzenie) to koszt u mnie 23tys, do tego kolektory poziome 600mb - koszt ok 10tys pln. Calosc zamyka sie w 40tys brutto na gotowo... dla jednych wydaje sie to duzo ale dla mnie (biorac pod uwage kposzty utrzymania domu bez pompy) to malo... a bynajmniej w granicach racjonalnego wydatku.
Napisano
Dzięki Jala za info, możesz podać namiary na firmę gdzie bierzesz pompę? Dostałem ofertę na ponad 70 tys, to zdecydowanie za dużo. Ale jak bedzie poniżej 50 tys to sie poważnie zastanowie. Napisz też proszę z czego i jak stawiałeś ściany. Z góry serdeczne dzięki.

Pozdrawiam
Zigo
Napisano
Ytong 40 (teoretycznie wystarcza 36,5 ale w gorach zawsze troche bardziej wieje icon_wink.gif )


dot firmy, polec Ci ja jak mi zrobia, tj za jakies 2 miesiace...

poszukaj na tym forum jest sporo namkarow na rozne firmy napewno znajdziesz do 50tys
Napisano
Cytat

Ytong 40 (teoretycznie wystarcza 36,5 ale w gorach zawsze troche bardziej wieje )





Dzięki Jala, dokładałeś jeszcze ocieplenie czy od razu tynk?

Zigo
Napisano
To, że koszty materiałów i robocizny znacząco wzrosły wynika z dwóch różnych, niezależnych od siebie kwestii. Koszty materiałów zdecydowanie spadną w 2008r. ze względu na wzrost vat-u na materiały budowlane i związane z tym ograniczenie ilości nowych inwestycji. Firmy deweloperskie nastawiły się na dodatkowy zysk w postaci vat i na ten rok wiele budują, nie spodziewały się natomiast takiego wzrostu cen.
Natomiast koszty robocizny zaczną spadać pod koniec 2008r. w związku ze spadkiem ilości nowych inwestycji. Ostatnimi czasy banki udzieliły wielu kredytów hipotecznych a pobierające je osoby nastawiły się właśnie na różnicę w stawce vat. Spadek cen robocizny nie będzie aż tak znaczny gdyż trudno jest przestawić się z dobrobytu na niższą stopę, jednak konkurencja i rynek doprowadzą je do akceptowalnego poziomu.
Napisano
Orestes - pisałeś swojego posta jeszcze przed ogłoszeniem gospodarza Euro 2012 i obawiam się, że te informacje podane przez Ciebie są już mocno niekatualne - teraz to dopiero się zacznie boom na materiały i wykonanwców... obawiam się, że może być jeszcze gorzej icon_confused.gif
w każdym razie zakup materiałów w chwili obecnej zaczyna przypominać polowanie... my zaczęliśmy budowę od tyłu... najpierw zakupiliśmy dachwkę, która będzie do odbioru dopiero pod koniec maja, bloczki fundamentowe a dopiero na końcu zaczęły się poszukiwania bloczków na ściany... i niestety musieliśmy zmienić pierwotne założenia bo zakup suporexu na chwilę obecną jest... niemożliwy icon_evil.gif przynajmniej w naszej okolicy... a miało być tak pięknie icon_redface.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
witam.wraz z moim chłpakiem zamierzamy rozpocząć budowę.wybraliśmy dom Kora II ze strony domoweklimaty.pl zastanawiamy sie czy ten dom można zaliczyć do tanich inwestycji. działke dostaliśmy od rodziców, chcielibyśmy aby doprowadzic do stanu zamkniętego z pokojem na parterze kuchnia i łazienką aby mżna było w nim zamieszkać.nie wiemy ile bedzie potzreba kasy na dom w takim stanie. i jescze jedna sprawa czy założenie blachodachówki jest duzo tańsze niż dachówki cementowej? prosze o radę
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

O mojej budowie możesz poczytać w klanie "Agatka" z Archimaatu, ale i tak podane tam kwoty są niestety nieaktualne, na dzień dzisiejszy na wszystko co jest tam opisane wydaliśmy 300tyś. (bez działki), a chcemy jeszcze zrobić: elewację, ogrodzenie, podjazd, taras, jakąś drewutnię i wiatę garażową przynajmniej bo o garażu wolnostojącym już możemy zapomnieć więc jeszcze bardzo dużo. O ile budowa stanu surowego to materiały dobre to na wykończenie juz brakowało, więc raczej materiały z niskiej półki.



300 000 zł i dom jeszcze nie ukończony.
Rany i stawiałas go w zeszłym roku jak ceny wszystkiego były o 2/3 mniejsze.
To ty chyba pałac postawiłaś albo nieźle z ciebie ktoś kase ściagnoł.

Ja co prawda mały domek bo około 80m2 postawię ze około 30 tys ( stan surowy zamkniety) w tej kwocie sa materiały + robocizna.
W tej chwili zakładaja nam juz dach.
Takies kosmiczne kwoty podajesz icon_eek.gif icon_eek.gif


Cytat

witam Was
Jak Was czytam, to już chyba się nie wybuduję.
Myslałam, że w cenie 140 tyś się wybyduję. Chciałam mały domek - tak ok 80 m2.
Przeszukuję całego neta w poszukiwaniu wszelkich informacji dotyczących budowy domu (sama buduję ten dom - stąd nie mam nikogo, aby mi pomógł).
Domek najpierw chciałam drewniany, potem jak zaczęłam czytać, okazało się, że cenowo wcale się nie różni od systemu tradycyjnego.
Domek miał być też parterowy - bo po co mi piętrowy, jak będę mieszkać w nim z córką, a i na starość nie mam zamiaru latać po schodach, bo jeszcze się połamię). No więc okazało sie znowu, że parterowy jest droższy od tego z użytkowym poddaszem.
Wszędzie rozbieżne informacje. Gdzieś przeczytałam, że mogę mieć taki domek za 140 tyś, teraz że i 200 tyś to nie wiadomo czy starczy.
Nie wiem już co mam robić icon_sad.gif
Mieszkan w woj. dolnąśląskim więc myslałam, że materiały i tańsze niż np. w mazowieckim



Ja stawiam taki dom.
Służę informacjami wszelakimi.
Pytaj o co chcesz.
My jestesmy na etapie stawiania dachu.
Za 140 tysiecy spokojnie postawisz i go zrobisz w srodku.
Napisano
Cytat

300 000 zł i dom jeszcze nie ukończony.
Rany i stawiałas go w zeszłym roku jak ceny wszystkiego były o 2/3 mniejsze.
To ty chyba pałac postawiłaś albo nieźle z ciebie ktoś kase ściagnoł.

Ja co prawda mały domek bo około 80m2 postawię ze około 30 tys ( stan surowy zamkniety) w tej kwocie sa materiały + robocizna.
W tej chwili zakładaja nam juz dach.
Takies kosmiczne kwoty podajesz



W klanie są umieszczone zdjęcia, więc chyba widać, że to zwykły dom a nie pałac :!:
Nie wiem co ty masz w tych 30 tyś. icon_confused.gif: icon_confused.gif: icon_confused.gif:
Pisałam wcześniej że stan surowy to materiały lepsze, później coraz gorzej...
U nas kominy schiedla to juz ok. 10 tyś, tak samo strop - gęstożebrowy wienerbergera też ok 10 tyś, okna (szyba P2 +okucia antywłamaniowe) + 3 dachowe 19 tyś, dach (dachówka celtycka braas) 20 tyś. te ceny to materiał + robocizna.
Więc juz mamy 59tyś. a gdzie fundamenty, izolacje, ściany zewn. i wewn.
Nawet jeśli coś przepłaciliśmy to nie sądzę, że w trakcie całej budowy wyjdzie więcej niż 20 tyś :!:

Poza tym dodatkowo u nas ukształtowanie terenu i zrobienie 50 m drogi to także ok. 5 tyś, drenaż opaskowy 10 tyś, szambo 5 tyś, przyłącze wody ok. 7 tyś, prąd 2,5tyś to juz znowu prawie 30 tyś.
Napisano
Cytat

Nie wiem co ty masz w tych 30 tyś. icon_confused.gif: icon_confused.gif: icon_confused.gif:



Juz Ci piszę.
Wykopane i wylane fundamenty + 3 rzędy bloczków betonowych fundamentowych na to.
Wylewke w srodku domu, hudraulikę, ściany mam z suporexu 59x24x24, ścianki działowe, komin z cegły + wkład ceramiczny w srodku. Do tego dach pokryty papą ( ala dachówka ) z wygladu, jak dobrze piszę, dokładnej nazwy nie pamietam. Schody drewniane robione na zamówienie
Cena okien a mam ich 6 + dzwi wejściowe + okno dachowe.
Do tego drewniany taraz z zadaszeniem.
To w tej kwocie
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

witam Was
Jak Was czytam, to już chyba się nie wybuduję.
Myslałam, że w cenie 140 tyś się wybyduję. Chciałam mały domek - tak ok 80 m2.
Przeszukuję całego neta w poszukiwaniu wszelkich informacji dotyczących budowy domu (sama buduję ten dom - stąd nie mam nikogo, aby mi pomógł).
Domek najpierw chciałam drewniany, potem jak zaczęłam czytać, okazało się, że cenowo wcale się nie różni od systemu tradycyjnego.
Domek miał być też parterowy - bo po co mi piętrowy, jak będę mieszkać w nim z córką, a i na starość nie mam zamiaru latać po schodach, bo jeszcze się połamię). No więc okazało sie znowu, że parterowy jest droższy od tego z użytkowym poddaszem.
Wszędzie rozbieżne informacje. Gdzieś przeczytałam, że mogę mieć taki domek za 140 tyś, teraz że i 200 tyś to nie wiadomo czy starczy.
Nie wiem już co mam robić icon_sad.gif
Mieszkan w woj. dolnąśląskim więc myslałam, że materiały i tańsze niż np. w mazowieckim


Evuniu !
Przy odrobinie szczęścia i sporej dozie pomyślunku może udać Ci się ta sztuka.
Faktem jest że szalenie trudno przewidzieć koszta budowy - nie mniej posiadając kwotę 140 tys może uda Ci się zmieścić.
Przeglądałem ostatnio co prawda projekty z jednej firmy (Lipińscy) nie mniej jest tam kilka ciekawych pomysłów.
Prosta konstrukcja zarówno domu jak i dachu do tego dość funkcjonalne wnętrza i możliwość "rozbudowy" o poddasze - to projekty LMB 31/31a, mały LMP 90 czy LMP 59


Ważna technologia wykonania ( w moim przekonaniu - solidne przyzwoitych parametrach systemy to
"prefabet" (Bielsko B lub Kolbuszowa) lub "thermodom") i do tego wiele własnej pracy - może Ci się uda zmieścić w kosztach ...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

witam.wraz z moim chłpakiem zamierzamy rozpocząć budowę.wybraliśmy dom Kora II ze strony domoweklimaty.pl zastanawiamy sie czy ten dom można zaliczyć do tanich inwestycji. działke dostaliśmy od rodziców, chcielibyśmy aby doprowadzic do stanu zamkniętego z pokojem na parterze kuchnia i łazienką aby mżna było w nim zamieszkać.nie wiemy ile bedzie potzreba kasy na dom w takim stanie. i jescze jedna sprawa czy założenie blachodachówki jest duzo tańsze niż dachówki cementowej? prosze o radę



Witaj Czarnululka jestem w bardzo podobnej sytuacji co ty, też wraz z moim chłopakiem zamierzamy rozpocząć budowę, działkę również dostaliśmy od rodziców natomiast wybraliśmy Dom przy Głogowej projektdomu.pl arch. Paweł Boduch, dom na pow. użytkowej z garażem 144 m, projekt prosty i mam nadziej tani w budowie, też zamierzamy narazie wykończyć tylko duł aby móc w nim zamieszkać. My bierzemy kredyt na 30 lat icon_cry.gif niestety nie mamy gotówki, bierzemy 250 000 ale mam nadzieje że ta kwota wystarczy na wykończenie całego domu, chodzi tu o podłogi ściany itp. bo większość prac wykończeniowych będziemy robili sami, bank potrzebuje tylko faktury na połowę kwoty kredytu reszta ich nie interesuje. Co do dachu nie potrafię ci pomóc. Życzę powodzenia i dużo cierpliwości bo to się dopiero zacznie icon_wink.gif ale potem będzie fajnie.
Napisano
Cytat

Witam,
W przyszłym roku (2007) na wiosnę chcemy z żoną budować dom parterowy z poddaszem użytkowym. Mamy wybrany , ale jeszcze nie kupiony projekt ''DOM W BARWINKACH'' firmy Archon (www.archon.pl).
Mam pytanie dotyczące kosztów budowy, czy starczy nam 250000 zł na budowę domu (z tego 52000 zł to koszty działki). w prijekcie chcemy zmienić materiał poroterm na suporeks, wate ocieplającą ściany na steropian min. 12 cm, schody wg projektu są wylewane a my chcemy drewniane, dach prawdopodobnie będzie pokryty dłachodachówką, garaż będzie powiększony na dwustanowiskowy, instalacje co, wod-kan prawdopodobnie będziemy robić sami. No i musimy zrobić przydomową oczyszczalnie scieków to już jest wymóg warunków zabudowy.
Dzieki za wszystkie informacje, które napiszecie do mnie na w/w temat.

wojciechpc


Witam.Mój kolega postawił w dwa lata systemem gospodarczym dom 150m2 za 200000zł nie licząc zakupu działki.Pozdrówka.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cze.Koszt budowy to około 2500zł /m2 bez działki.Najlepiej posiłkować się aktualnym kosztorysem,można go zrobić samemu posiłkując się danymi z co za ile na forum i kosztorysem z budujemy Dom nr9/07.Pozdro
Napisano
Patko !
Mówiąc szczerze ja raczej odradzałbym zaciąganie kredytu hipotecznego jeżeli tylko koniecznie nie musicie szybko zamieszkać "na swoim".
Zwiększa to bardzo koszty budowy domu - dobrze policz ile będziesz musiała spłacić wraz z odsetkami, prowizjami i tp.
Ja osobiście raczej polecałbym inną drogę- uzbierać ile tylko możliwe pieniędzy tak by zakończyć pewien etap budowy (np wyciągniecie murów i zalanie stropu lub wyjście z ziemi i zalanie płyty -i td.
kredytem posiłkować się tylko wtedy gdy braknie do zakończenia "etapu" budowy.
Napisano
tak sobie tu to wszystko czytam i kiedyś myślałem, że trzeba budować jak najsolidniej - z najlepszych materiałów. A teraz to już sam nie wiem, człowiek się urabia wydaj emajątek na najdroższe materia ły na super wykonawców, a za dwa lata wchodzi nowa technologia i okazuje sie że to wszystko nie było konieczne. To tak jak moja babcia twierdzi że jej obdrapany komplet mebli z lat 70-tych jest bezcenny, bo ciężko zdobyty.
Napisano
Cytat

tak sobie tu to wszystko czytam i kiedyś myślałem, że trzeba budować jak najsolidniej - z najlepszych materiałów. A teraz to już sam nie wiem, człowiek się urabia wydaj emajątek na najdroższe materia ły na super wykonawców, a za dwa lata wchodzi nowa technologia i okazuje sie że to wszystko nie było konieczne. To tak jak moja babcia twierdzi że jej obdrapany komplet mebli z lat 70-tych jest bezcenny, bo ciężko zdobyty.


No ja bym się nie zgodził. Budowanie z tanich materiałów oznacza tak naprawdę wieczne remonty czyli bedziesz siedził na budowie całe życie. Nie zdążysz wybudować domu, a już będziesz musiał remontować, to co zrobiłeś na początku. To ma sens tylko jeśli uwielbiasz naprawiać.
Napisano
Esik, wavs icon_smile.gif
wydaje mi się że cały "szkopuł" w tym co tak naprawdę kryje się pod pojęciem "najlepszych" materiałów.
Ja sądzę, że tak naprawdę "najlepszymi" są te które charakteryzują się jednocześnie dobrymi parametrami i przyzwoitą ceną.
Zawsze można zastąpić np. Ytonga - Prefabetem czy "Silkę" ceramiką poryzowną.
Oczywiście po zastąpieniu materiałów - nie będzie to aż tak mocny dom jak "w oryginale".
Ale spełni swoje wymagania przy niższych kosztach budowy.
Napisano
Cytat

Esik, wavs icon_smile.gif
wydaje mi się że cały "szkopuł" w tym co tak naprawdę kryje się pod pojęciem "najlepszych" materiałów.
Ja sądzę, że tak naprawdę "najlepszymi" są te które charakteryzują się jednocześnie dobrymi parametrami i przyzwoitą ceną.
Zawsze można zastąpić np. Ytonga - Prefabetem czy "Silkę" ceramiką poryzowną.
Oczywiście po zastąpieniu materiałów - nie będzie to aż tak mocny dom jak "w oryginale".
Ale spełni swoje wymagania przy niższych kosztach budowy.


O i to mi sie podoba. Bo najważniejszy jest rozsądek
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Witam .
My w lecie tego roku zaczęliśmy budowę domu "Dom na 102" z Muratora i w tej chwili jesteśmy na etapie cieszenia się z inwestycji. Wiadomo jeszcze wiele pracy przed nami ale mieszkać już jest gdzie. Powiem tak, do tej pory koszt budowy domu, w technologii tradycyjnej, realizowany przeważnie przez jednego wykonawcę(nie licząc stolarki drzwiowej i okiennej oraz drobnych prac wykończeniowych) to 300 tys.zł.(bez działki, ogrodzenia i mediów) Wiem , że to nie mało ,ale dla nas liczył się czas(pieniądze również) musieliśmy zamknąć inwestycję przed zimą i udało się icon_biggrin.gif , pozdrawiam wszystkich budujących i życzę powodzenia....(nie wiem tylko jaką elewację zrobić tzn jaki rodzaj tynku położyć na styropian.....)
Napisano
Tak, wodę mieliśmy już na działce i tylko przełożyliśmy licznik do budynku. Co do ogrzewania:(piec 12kW, na paliwa stałe, instalacja miedziana i grzejniki Purmo, w pomieszczeniach z terakotą ogrzewanie podłogowe(całość CO z materiałami piecem grzejnikami czyli wszystko + robocizna 21 tys.zł.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Witam ja mam dzialke i szukam projektu małego domku.co możeciue poradzić
.Powiem wam jak moj kolega tanio wykonał robocizne.To trochę nie fer ale tak zrobił prowadził sklep i zaczynał się budować więc poszeżył działalność o budowlanke zatrudnił 4 ludzai na umowe o dzieło.budował z suporexu
  • 2 lata temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...